איילון מפסיקה לשווק פוליסת תאונות אישיות ב-1 במאי

מקדמת מוצר חדש | הרפורמה בביטוח זה תיכנס לתוקף ב-1 במאי לאחר שכבר נדחתה

 

 
אריק יוגב מנכל איילון ביטוח. צילום: אייל גזיאלאריק יוגב מנכל איילון ביטוח. צילום: אייל גזיאל
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/04/2021

איילון ביטוח עדכנה את סוכניה וסוכנותיה, כי לא יוכלו למכור את פוליסת התאונות האישיות שלה לאחר ה-1 במאי 2021. אז, לאחר שתי דחיות, תיכנס לתוקף הרפורמה במוצר שיזמה רשות שוק ההון.

בהודעה לסוכנים שכתבו מנהלת אגף הבריאות באיילון ד"ר נאוה ניב סרודיו ומנהל חטיבת המכירות דורון שבתאי, נכתב: "נבקשכם לעדכן כי עקב הנחיות הפיקוח בחוזר תאונות אישיות 1-8-2020, שפורסם ב-7 ביוני 2020, החל מ-1.5.2021 יופסק שיווק מוצרי תאונות אישיות הקיימים, כגון: הגנה מתאונה למשפחה וריידר נכות תעסקותית/פיצוי שבועי.

"כמו כן, לא יהיה ניתן לשווק או לחדש את הפוליסת תאונות אישיות קצרות הטווח, אשר שווקו עד היום במסגרת האגף לביטוח כללי – פוליסות פרט. החל מה-1.5.2021 לא תתקבלנה הצעות לביטוח תאונות אישיות. הצעות שנחתמו לפני מועד זה יתקבלו לא יאוחר מ-15.5.2021".

בהודעה מעדכנים השניים, כי "בימים אלו פועלים באיילון ליצירת מוצר חדש, אשר יהיה תואם לתנאי השוק הקיימים והם יעדכנו את הסוכנים בהקדם".

לאחר שהתנגדות חברות הביטוח לרפורמה לא שכנעה את הרשות, החלו החברות לגבש מוצרים חדשים, כשכלל ביטוח אף הגישה כבר פוליסה חדשה לאישור הרשות התואמת את ההוראות החדשות.

התנגדות גם מצד החברות וגם מצד הסוכנים

ההוראות החדשות עוררו התנגדות בקרב חברות הביטוח גם משום שהן קובעות כי מכירת הפוליסה תתבצע על ידי בעל רישיון –כלומר סוכן ביטוח או חברת ביטוח, מה שלא מאפשר מכירה בידי מוקדנים. 

בנוסף, חברת ביטוח תידרש למכור את הפוליסה

בהליך צירוף נפרד, ולא בעת מכירת ביטוח אחר, כדי לשלול מכירת תאונות אישיות "על הדרך" למשל בעת מכירת ביטוח נסיעות לחו"ל. שיפור מנגנון יישוב תביעת נכות מתאונה - קביעת אחוזי הנכות תתבסס על חוות דעת רפואית בלבד.

כמו כן, למורת רוחן של חברות הביטוח, הורחבה הגדרת "תאונה" - שופרו תנאי הכיסויים השונים והוסרו חריגים שנלוו להגדרת תאונה ולכיסויים בפוליסה. החברות ראו בכל הגדלת הסיכון שהן לוקחות על עצמן, כי הן יצטרכו לאשר הרבה יותר תביעות.

סוכני הביטוח מצדם, התנגדו במיוחד להוראה החדשה שקובעת חידוש פוליסה זו כל שנתיים, לעומת חידוש אוטומטי כיום. חידוש מדי שנתיים דורש פעילות אקטיבית מצד הסוכן לקבל הסכמת הלקוח לחדש את הפוליסה, ורבים מהסוכנים חוששים שחלק מהלקוחות לא יחדשו אותה. מעבר לכך, הצעד של רשות שוק ההון צפוי לפגוע בעמלות ההיקף של הסוכנים. כאשר נעשית פנייה יזומה ללקוח, בעיקר אם הפוליסה תתייקר והצפי הוא שהיא אכן תתייקר, הסיכויים שהוא יוותר על הכיסוי גדלים.

במקביל, חברות הביטוח לא יראו עוד, כפי שהיה בעבר, את ביטוח תאונות אישיות כמוצר ארוך טווח ולכן לא מן הנמנע שיפעלו לצמצם את עמלת המכירה שלהם. לכן, בשוק כבר התחילו לדבר על קיצוץ בעמלות לכיוון של 35% בנפרעים ואף אפס בעמלות ההיקף.

x