המשך השיפור המהיר במדד אמון הצרכנים וחזרה הדרגתית לקצב הצריכה שראינו קדם המשבר

למרות המשך פרסום נתונים חזקים בארה"ב, להערכתנו הפד לא ימצמץ בהודעתו ביום רביעי

 

 
עפר קליין קרדיט צילום: יונתן בלוםעפר קליין קרדיט צילום: יונתן בלום
 

עפר קליין, הראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/04/2021

 

 

ציפיות הנגזרות

משוק ההון

תחזית שלנו

אינפלציה בחודשים הקרובים

0.4% באפריל

0.4% במאי

0.3% באפריל

0.4% במאי

אינפלציה מצטברת

של 12 המדדים הקרובים

(עד מדד ינואר 2022)

1.4%

1.0%

ריבית בנק ישראל (בעוד 6 חודשים)

0.0%

0.1%

שער החליפין דולר-שקל (בעוד 6 חודשים)

3.24 ₪

3.20 ₪


נקודות מרכזיות

בארץ

• המשך השיפור המהיר במדד אמון הצרכנים וחזרה הדרגתית לקצב הצריכה שראינו קדם המשבר.

בעולם 
• סיכוי נמוך שנשיא ארה"ב יצליח להעלות את המס על רווחי ההון, ייתכן וזה חלק מניסיונו לקדם את התוכנית הפיסקאלית הרחבה יותר.

• 'פירות' ההרחבה הפיסקאלית בארה"ב ממשיכים לבוא לידי ביטוי בנתונים ובאינפלציה, אך אנו צופים שבהחלטת הריבית מחר הבנק המרכזי ימשיך להדגיש את מחויבותם למדיניות מרחיבה לזמן ממושך.

• נתוני צמיחה מפתיעים בעוצמתם ביום חמישי בארה"ב עלולים להביא לעליית התשואות הארוכות.

• למרות ההקלה בשבוע האחרון, מרבית הכלכלות הגדולות באירופה עדיין תחת מגבלות. סנטימנט החברות המשיך להשתפר גם באפריל. הבנק המרכזי בגוש האירו לא סיפק משהו חדש בהחלטה האחרונה, והנגידה ציינה שרק בפגישה הבאה הם ידונו בצמצום קצב הרכישות המואץ.

עוצרים לקחת אוויר לאחר היציאה מהסגר
מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס משקף אופטימיות רבה בקרב משקי הבית כאשר עלה במחצית הראשונה של אפריל לרמה הגבוהה ביותר מאז הושק הסקר לפני יותר מעשור. בלט הזינוק בצפי של משקי הבית לשיפור מצבם הכלכלי בשנה הקרובה.

הנתונים תומכים בהמשך שיפור בשוק העבודה כאשר בנוסף בסוף מרץ מספר העובדים שנעדרו זמנית מהעבודה (בעיקר חל"ת) ירד ל-4.3 אחוזים מכח העבודה. מנגד, לאחר הזינוק בסך הרכישות בכרטיסי אשראי מאז היציאה מהסגר השלישי ובעקבות חג הפסח, חזרנו בשבוע האחרון לקצב רכישות נורמאלי הדומה לקצב קדם המשבר.

שוק העבודה האמריקאי ממשיך להשתפר וביידן מאיים במיסים אולי כדי לקדם תוכנית גדולה יותר

הודעת הנשיא על כוונתו להעלות בחדות את מס רווחי ההון לבעלי שכר גבוה תרמה לתנודתיות בשווקים, אך יש לזכור שהדבר מחייב חקיקה ברוב מיוחד בסנאט (שכרגע אין למפלגתו). ייתכן וההצעה היא חלק מניסיון הדמוקרטים לקדם את תוכנית הנשיא הגדולה יותר על סך 2.25 טריליון דולר.

במקביל, ממשיכים להתקבל נתונים חזקים כאשר סך הדרישות השבועיות לדמי אבטלה ירד מתחת ל-550 אלף בשבוע הקודם, הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת המשבר. הפרסום הוא איתות חיובי מאוד לדוח התעסוקה שיתפרסם בשישי הבא, שכרגע הוא ה'סמן' הכלכלי המוביל של הבנק המרכזי.

אנו מעריכים שבהחלטת הריבית ברביעי הבנק המרכזי ימשיך להדגיש את מחויבותו לריבית נמוכה לזמן ממושך, ושהם לא מתכוונים לצמצם את ההרחבה לפני שנראה שיפור משמעותי בשוק העבודה. יום לאחר מכן (חמישי) יתפרסמו נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון הראשון, שיהיו חזקים בהובלת הצריכה הפרטית וההשקעות בדיור שיפצו על הירידה החדה ביצוא נטו. אם הצמיחה תפתיע למעלה סביר שנראה את התשואות הארוכות עולות.

לאחר שזינקו במחצית השנייה של 2020, מכירות בתים קיימים ירדו זה החודש השלישי. העלייה החדה בתשואות אג"ח הממשלתיות ברבעון הראשון של השנה שגררה עלייה מקבילה בריבית למשכנתאות כנראה וציננה מעט את שוק הדיור למגורים. אך כל עוד המדיניות המוניטרית המאוד מרחיבה נמשכת הפעילות הגבוהה בשוק הדיור למגורים תימשך.

הסגרים באירופה עדיין עומדים אך האופטימיות עולה
אמנם במרבית המדינות הגדולות באירופה יש עדיין הגבלות (בעצימות שונה) של הפעילות, אך סנטימנט החברות ממשיך להשתפר. כך על פי מדד מנהלי הרכש הראשוני בגוש האירו לאפריל שעלה ל-53.7 נקודות. ענף התעשייה ממשיך להוביל את ההתאוששות עם שיא (נוסף) באופטימיות נוכח המשך הצריכה המוגברת של מוצרים על חשבון שירותים, והצפי להמשך ביקושים עזים גם בהמשך השנה.

אך גם סנטימנט חברות השירותים השתפר קלות, כאשר נמשכה ההסתגלות של העסקים ל'חיים' תחת הגבלות ריחוק חברתי, מלבד ענפי התיירות והארחה שנותרו חבוטים (אך פחות פסימיים).

הודעת הריבית בגוש האירו לא סיפקה אינפורמציה חדשה והנגידה המשיכה להדגיש שקצב הרכישות המוגבר יימשך. רק בפגישה הבאה (ביוני), במקביל לעדכון התחזיות, הם יבחנו מחדש האם להמשיך את הקצב המוגבר, והדבר תלוי בנתונים הכלכליים ובקצב החיסונים.

להערכתנו, נוכח הקשחת תנאי האשראי של הבנקים באירופה על פי הסקר הרבעוני של ה ECB, שהראה ירידה בביקוש לאשראי, צמצום המדיניות המוניטרית בגוש האירו לא קרובה ותגיע הרבה אחרי התחלת צמצום בארה"ב (שגם היא איננה קרובה).


תחזית לשינויים במחירים בשלושת המדדים הקרובים

 תקופה

מדד המחירים לצרכן

סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים

מדדי אפריל-מאי-יוני (מצטבר)

0.5%

0.5%

0.4%

הנתון בתקופה המקבילה אשתקד

-0.7%

-0.2%

-0.1%

שלושה מדדים קודמים

0.8%

0.8%

0.8%




פרסומים חשובים לשבוע הקרוב

                תאריך

ישראל

ארה"ב

אירופה

עוד בעולם

שלישי, ה-27 באפריל

 

מחירי הבתים

 

 

רביעי, ה-28 באפריל

יצוא שירותים

החלטת הריבית

 

אינפלציה באוסטרליה

חמישי, ה-29 באפריל

פדיון רשתות שיווק

צמיחה רבעון ראשון

 

 

שישי, ה-30 באפריל

 

הכנסה וצריכה פרטית

אומדן אינפלציה בגוש האירו

מדד מנהלי הרכש בסין

ראשון, ה-2 במאי

 

 

 

 

שני, ה-3 במאי

שכר ממוצע. סקר כח אדם. פרוטוקולים של בנק ישראל

ISM תעשייה

 

 





x