קסנדרה מזהירה: "אנחנו בעיצומה של אם כל הבועות" למי להאמין ?

מייקל ברי, גיבור הסרט מכונת הכסף הזהיר לאחרונה בחשבון הטוויטר שלו כי שוקי ההון חווים כעת את הבועה הספקולטיבית הגדולה ביותר בכל הזמנים ובכל התחומים. מוקדם יותר השנה גילה שיש לו שורט על מניית טסלה. אז למי להקשיב? לברי או לאילון מאסק?

 

 
עמי גינזבורג, צילום: פאנדר עמי ארליךעמי גינזבורג, צילום: פאנדר עמי ארליך
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/06/2021

בועה פיננסית היא תופעה מוכרת ודי שכיחה בשוקי ההון. מטבע הדברים היא מצמיחה סביבה סיפורים אקזוטיים. למכביר. כל בועה והאופי שלה. כל בועה והסיפורים שלה. כל בועה והגיבורים שלה. וגם האנטי-גיבורים שלה. 

"בועת הטכנולוגיה והאשראי" של 2021 (שם זמני) כבר הצמיחה כמה גיבורים כאלה. כמו למשל, אילון מאסק, המייסד והמנכ"ל של חברת המכוניות החשמליות, טסלה. מאסק אוהב לצייץ לעיתים תכופות ולסמן לעוקבים שלו נכסים שונים. רבים תולים בו את הסיבה המרכזית לעליה התלולה במחיר הביטקוין שחלה השנה עד לשיא של כ-64 אלף דולר. גם מניות טכנולוגיה שהוא מזכיר מדי פעם עשויות לתפוס כנפיים. וכמובן, טסלה עצמה – שעדיין נסחרת בשווי של כ-600 מיליארד דולר, גבוה פי 2 ויותר מטויוטה היפנית,  מהווה עבור רבים סמל לבועה הנוכחית. 

גיבורים אחרים של הבועה הם עדרי המשקיעים בפלטפורמת המסחר רובין הוד שמנסים מדי פעם להריץ מניות שכוחות אל למחוזות הדמיון. 

גם לבועת הסאבפריים של 2008 היו כמה גיבורים ואנטי-גיבורים משלה. אחד מהם הונצח בסרט הכי טוב שנעשה על הבועה הזו ונקרא The Big Short ("מכונת הכסף"). קוראים לו מייקל ברי (Michael Burry). 

ברי שחגג החודש יום הולדת 50 הוא רופא אמריקאי שהפך למשקיע ומנהל קרן גידור. הוא הקים את קרן הגידור "סיון קפיטל" (Scion) וניהל אותה בשנים 2000 עד 2008. את פרסומו הגדול קיבל בעקבות הליכתו נגד העדר. הוא הריח משבר מתקרב בשוק משכנתאות הסאבפריים והימר על פיצוץ הבועה.

ברי גדל בסן חוזה, קליפורניה. בגיל שנתיים איבד אחת מעיניו עקב מחלה ומאז הוא רואה רק בעין אחת. השנייה הינה מלאכותית. 

ברי למד כלכלה ורפואה באוניברסיטת קליפורניה, השלים תואר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ואנדרבילט והתקבל להתמחות בנוירולוגיה בבית החולים של אוניברסיטת סטנפורד. במשמרות הלילה החל ברי לפתח תחביב שיהפוך בעתיד למקצוע – השקעות פיננסיות.

לאחר שהשלים את לימודי רפואה עזב ברי את בית החולים והקים את קרן הגידור שלו. הוא כבר צבר קצת קילומטראז' ומוניטין טובים שסייעו לו לגייס משקיעים. 

ברי הסביר פעם שסגנון ההשקעה שלו מבוסס על עקרונות שהתווה בשנות ה-50' בנג'מין גראהם, מורו ורבו של וורן באפט. "איסוף המניות שלי מבוסס על הרעיון של נטילת מרווח בטיחות", הסביר פעם. עיקר המימון לקרן של ברי הגיע מירושה והלוואות ממשפחתו. 

ברי החל את פעילותו בשנים של פוסט-בועת הטכנולוגיה. למרות זאת השיא למשקיעיו רווחים אדירים. בשנת 2001, שבה מדד S&P500  נפל ב-12%, הניבה הקרן של ברי תשואה של 55%. הרווח הושג מפוזיציות שורט כנגד שורה של מניות טכנולוגיה. 

ב-2002 צנח מדד S&P500 בשיעור של 22.1%. אבל קרן סיון דווקא עלתה ב-16%. ב-2003 ביצע השוק תפנית חדה: מדד S&P500 עלה בכ-29%. אבל ברי שוב הכה את השוק. שווי הקרן שלו טיפס ב - 50% נוספים. בסוף 2004 כבר ניהל ברי כ- 600 מיליון דולר. 

ביניים: קופץ מבועה לבועה 

ב-2005 החל ברי לחשוד כי קיימת בועה בשוק הנדל"ן האמריקאי. הוא החל לחקור את השוק באמצעות ניתוח סטטיסטי מתוחכם. הוא בחן היטב מהן השיטות שבהן ניתנות הלוואות סאבפריים לדיירים מעוטי יכולת והגיע למסקנה שהשוק יצא מאיזון ומצוי בבועה. הוא העריך שהבועה תפקע בשנת 2007. 

כתוצאה מכך ציפה ברי שאגרות החוב המבוססות על משכנתאות אלה (MBS) יתחילו לאבד ערך. מסקנה זו הובילה את ברי לבצע מכירה משמעותית בחסר בשוק ה- MBS. את מרבית הפוזיציה הוא בנה באמצעות הימור שהרכיב עבורו בנק ההשקעות הגדול בארה"ב, גולדמן זאקס. בפועל הימר ברי נגד הפוזיציה של הבנק באותה עת.

בתחילת הדרך הסבה הפוזיציה הזו לברי הפסדים כבדים. חלק מהמשקיעים בקרן שלו חששו שתחזיותיו מוטעות ודרשו למשוך את כספם החוצה. 

אבל אלו שנותרו איתו עד למפולת של 2008 עשו הון עתק. ברי עצמו הרוויח מהפוזיציה שלו סכום שמוערך ב-100 מיליון דולר. המשקיעים בקרן הרוויחו כ-700 מיליון דולר. לאחר שמימש את הפוזיציה ברווח עצום סגר ברי את הקרן ועבר להתמקד בהשקעות עבור עצמו בלבד. לאחר כמה שנים הוא שב לנהל גם כספים של אחרים. 

למרות הרווח העצום, שהושג תוך סיכון גבוה וכנגד רוחות עזות מצד כל הבנקים הגדולים בעולם – ברי עצמו נותר  אנונימי. את התהילה המאוחרת הוא קיבל בזכות הסרט המצליח, "מכונת הכסף" שיצא בשנת 2015. את דמותו של ברי משחק בסרט בכישרון רב השחקן כריסטיאן בייל. 

ביניים: ברי נגד טסלה

ברי אינו מרבה להתראיין. לעיתים רחוקות הוא כותב טור בעיתון כלשהו. את עיקר דעותיו ניתן לקבל דרך מעקב אחר חשבון הטוויטר שלו שנרשם תחת השם "קסנדרה" (נביאה במיתולוגיה היוונית שאיש לא האמין לנבואותיה, על אף שהיו נבואות אמת).

בשנה האחרונה, אולי לאור רמת המחירים ההזוייה בחלקים ניכרים של שוק המניות חזר ברי להשמיע את קולו. בינואר האחרון למשל הוא גילה שהוא מחזיק פוזיציית שורט גדולה נגד מניית טסלה. 2020 היתה שנה קשה  לשורטיסטים של טסלה. הם הפסידו מיליארדי דולרים מהעלייה המטאורית במניה. 

אבל ברי, משוכנע בצדקתו, רק הגדיל את הפוזיציה שלו נגד טסלה. "גם השורט האחרון שלי גדל וגדל", הסביר כשהוא מתייחס להימור נגד בועת הסאבפריים. "תהנו כל עוד זה נמשך". 

בינתיים נראה שהוא מצליח בכך לפחות חלקית. באמצע ינואר נסחרה מניית טסלה במחיר שיא של 880 דולר. מאז הספיקה לאבד 30% מערכה. 

בשבוע שעבר חזר ברי לצייץ בחשבון הטוויטר שלו. "אנשים תמיד שואלים אותי מה קורה בשווקים. זה פשוט. זו הבועה הספקולטיבית הגדולה ביותר בכל הזמנים ובכל התחומים - ובסדר גודל כפול", כתב.

הציוץ של ברי של ברי הצטרף לאזהרות טריות מצד כמה כלכלנים ומנהלי קרנות גידור. הללו סבורים שהזינוק  באינפלציה בארה"ב אינו זמני כפי שטוענים בכירי הפדרל ריזרב ויש לטפל בו מיידית (כלומר – להעלות ריבית). 

נתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב בשבוע שעבר הראו כי מדד המחירים לצרכן (CPI) קפץ ב-5% ב-12 החודשים שהסתיימו במאי. באפריל הראה הנתון על קפיצה שנתית של 4.8%. זהו קצב העלייה הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2008. 

בינתיים, חשוב לומר, ברי ומנהלי השקעות אחרים עדיין בודדים במערכה. רוב המשקיעים בשוק אינם מוטרדים עדיין. ולראייה – תשואות האג"ח של ארה"ב ל-10 עדיין נותרו ברמה נמוכה של 1.45%. הן רחוקות מלשקף את קיומו של סיכון אינפלציוני.

אבל להיסטוריה יש דרכים משלה ללמד אותנו דבר אחד או שניים בהלכות בועות פיננסיות. לברי, כפי שכבר למדנו, יש אורך רוח. 

לאלון מאסק האופטימי יש כיום הון שמוערך בכ-100 מיליארד דולר. ההון האישי של ברי מהווה בקושי פרומיל מההון של מאסק. 

אבל בכל הקשור לתחזיות בשוק ההון, צריך כל אחד להחליט בעצמו: האם הוא מאמין לברי העקשן והעקבי שמוכן לשחות לבד נגד הזרם. או שהוא מעדיף להקשיב למאסק הנרקיסיסט וההפכפך. הבחירה כולה שלכם. 

דיסקליימר: 

הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker  ולאחרונה הוציא לאור את ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר. 

x