התעשרת ברגע – מה עושים אחרי ההנפקה כשפתאום הפכת למיליונר

מה קורה למתעשרים שעומדים מאחורי ובתוך ההנפקות וזוכים לקבל סכומי כסף מהותיים שלהם יש יכולת לשנות את מציאות החיים שלהם?

 

 
Image by Gerd Altmann from Pixabay Image by Gerd Altmann from Pixabay
 

דן דוברי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/07/2021

עוד ועוד חברות ישראליות חדשות החלו להיסחר השבוע בנאסד"ק, אך הסיפור האמיתי הוא גודל הגיוסים והשווי שמקבלות החברות המונפקות; לצד השפעות מאקרו חיוביות על כלכלת ישראל, הדולרים שזורמים ללא הפסק מנפחים את השקל ומקשים על יתר התעשיות; שוק ההנפקות יישאר חם גם ברבעון השלישי, זאת על בסיס התשקיפים שנמצאים בעבודה ועסקאות שנחתמו עם ספאקים. 

הפערים במשק כנראה מעולם לא היו גדולים יותר. בזמן שעסקים רבים בישראל מתקשים לשרוד לאור ניסיונות הממשלה לבלום את התפשטות הקורונה — תעשיית ההיי־טק פורחת. היקף גיוסי ההון של סטארט־אפים ישראליים שבר ב-2020 שיא, והגיע לכ-10 מיליארד דולר

למשל 230 מיליונים ישראלים נולדו לאחרונה באיירון סורס, עם כניסתה לבורסה לפי ערך של 11 מיליארד דולר. גם חברת טרנסמיט סקיוריטי מצמיחה עשירים חדשים, וזאת לאחר שגייסה 543 מיליון דולר שילכו ברובם למנהליה ועובדיה. מתחילת השנה, צצו בישראל חברות שהעובדים שלהם התעשרו בן לילה, רובם צעירים (בשנות השלושים ואפילו העשרים לחייהם). בסך הכל מדובר כבר באלפי אנשים, אם לא עשרות אלפים, תלוי איך אתם מגדירים עשירים.

אך השאלה שאנו שואלים היא מה קורה למתעשרים שעומדים מאחורי ובתוך ההנפקות וזוכים לקבל סכומי כסף מהותיים שלהם יש יכולת לשנות את מציאות החיים שלהם. 

לאן הולך הכסף 

קודם כל לדירות. מחירי דירות היוקרה מזנקים בחודשים האחרונים וגם למכוניות יוקרה, המסעדות שף מלאות ורוכשים אין ספור מוצרי יוקרה. הכסף זורם כאילו אין מחר וכאילו זו הולכת להיות הנורמה החדשה שלהם וכל כמה חודשים הם יזכו שוב ושוב בפייס. (זו לא המציאות מבחינה סטיסטית ובפועל למעל 90% מהאנשים זו הפעם היחידה שלהם בחיים שהם יזכו לקבל סכומים כאלה). 

כמה טיפים למתעשרים החדשים 

טיפ ראשון: לשמור על שקט ולחכות

אפשר לחגוג בארוחת שף, אך לפני שמתחילים להוציא כספים רציניים חשוב לקחת כמה שבועות בשביל לעכל את המציאות החדשה ולחשוב מה רוצים להשיג מההתעשרות החדשה. צריך להגדיר יעדים ולראות איך הכסף החדש הזה יכול לעזור לנו לחיות את החיים שחלמנו עליו. 

טיפ שני: לא לשתף אחרים

מיד עם ההתעשרות המתעשרים יגלו שיש הרבה שותפים להצלחה, בני משפחה או חברים שלא שמעת מהם שנים וכולם יגיעו עם הזדמנויות ועצות. הטיפ, זה פשוט לשמור ככל הניתן על שקט, ולא לשתף אחרים בתוכניות. רוב הזדמנויות אילו זה רק הזדמנות של אילו שמציעים לכם להתעשר על חשבונך.

טיפ שלישי: לחפש יועצים שפועלים בנאמנות מוחלטת עבורכם ולא מרויחים מההשקעות שלכם.

זה קשה למצוא כי השוק מוצף באנשי מקצוע שפועלים לקדם השקעות ומרויחים מההשקעה. בנוסף, המדינה עדיין לא מגבילה את השימוש במונח מתכנן פיננסי כך שאדם בלי שום הכשרה יכול לקורא לעצמו כמעת בכל שם ולהטעות כך את אזרחי המדינה. צריך להקפיד לבקש מאיש המקצוע את ההסמכה שלו ולוודא שהוא פועל באופן שיש מי שמפקח עליו והוא פועל לפי סטנדרט עבודה אקדמית. 

טיפ רביעי: לבנות הקצאת נכסים ולא לחפש השקעות טובות

כל המחקרים הבינלאומיים שיוצאים מהאוניברסיטאות מדגישים את הערך הרב של בניית אסטרטגיה כוללת שתואמת את יעדי חיים שאתם מגדירים. 

טיפ חמישי: לייצר הכנסה פסיבית למשפחה. 

בסופו של דבר התחליף היחיד לאדם עובד זה כסף עובד ולכן כאשר צוברים הון צריך להשקיע אותו בהשקעות המניבות הכנסה. 

טיפ שישי: לבנות קרן חירום נזילה 

הצורך בקרן לשעת חירום הוא ברור – אף אחד לא יודע מה העתיד טומן בחובו. יכול להיות שנפוטר מהעבודה, שיפוץ בבית או טיפול רפואי חס ושלום. לכן, חייב להיות לכולם חיסכון למצב חרום.

טיפ שביעי: להשקיע לטווח ארוך .

כשנשאל “מהו טווח ההשקעה המועדף עליך?”, ענה המשקיע האגדי וורן באפט, “לנצח”. כשהתבקש לחדד את דבריו בהזדמנות אחרת, אמר באפט “קנה אך ורק נכס שתהיה שמח לגמרי להחזיק בו, גם אם השוק ייסגר למשך 10 שנים.” וורן באפט הוא משקיע קלאסי לטווח הארוך ואפילו לטווח הארוך מאוד, אך אין בכך כדי לומר שזהו הטווח האידיאלי בכל ערוץ השקעה ועבור כל משקיע. מה שכן אפשר ללמוד מהדברים הוא, שטווח ההשקעה הוא מרכיב משמעותי העומד בליבת אסטרטגיית ההשקעה, ובהחלט קיים קשר בין ההבנה, היישום וההפנמה של מרכיב זה על משמעויותיו, ובין סיכויי ההצלחה בעולם ההשקעות בכלל, ובעולם השקעות הנדל”ן בפרט.

טיפ שמיני: לחפש מתכנן פיננסי מוסמך שפועל במודל של נאמנות מוחלטת ללקוח. 

לפעול אך ורק עם מתכנן פיננסי מוסמך שפועל לפי מתודה בינלאומית כאשר מטפלים במשפחה:

הבנת המציאות הכלכלית של המשפחה (הכנסות הוצאות נכסים התחייבויות ויעדי חיים).

תכנון הקצאת נכסים המותאם ליעדי חיים. 

ניהול סיכוני המשפחה. 

תכנון מס.

תכנון יצירת הנכסותץ פסיביות למשפחה.

העברת עושר בין דורי.

טיפ תשיעי: פיזור, פיזור ועוד הפעם פיזור. 

אנשים משקיעים רק באפיק אחד. רק נדל”ן או רק ני”ע (ניירות ערך). רק נדל”ן בארה”ב, רק ני”ע בישראל.

עולם ההשקעות הוא כלים שלובים; משהו אחד יורד, משהו אחר עולה. לכן חשוב להשקיע גם וגם וגם.

חשוב להשקיע במגוון רחב של אפיקי השקעה, מבחינת סקטורים, טווח, ריביות, מטבעות. גם מנייתי וגם סולידי, גם שקלי וגם מדדי, גם ריבית קבועה וגם ריבית משתנה, גם שקל גם דולר.


x