רעיון השקעה, שוק החלל - השקעה בחלל רק למי שמכוון גבוה ורחוק

תעשיית החלל צפויה להפוך לתעשייה של 1.4 טריליון דולר בשנת 2030

 

 
Image by Free-Photos from PixabayImage by Free-Photos from Pixabay
 

עמית י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/10/2021

תיירות החלל זכתה לתשומת לב רבה לאחרונה, במיוחד לאחר טיסות מתוקשרות של הבעלים המיליארדרים של Virgin Galactic וBlue Origin, אך יחד עם זאת כדאי לדעת שתעשיית החלל בכללותה נמצאת בעיצומה של טרנספורמציה נרחבת, ולחברות השונות יש חזון ושאיפות מרשימים.

מהו בעצם "שוק החלל"?

אמנם תיירות החלל דיי גונבת את הכותרות אך אפשר לומר ששוק החלל מורכב משני חלקים עיקריים: לוויינים וצילומי ירח. האחרון כולל תחומים כמו תיירות חלל, חקר ומיצוי משאבי חלל (כגון כריית אסטרואידים), התיישבות חלל ותשתיות נלוות.

עיקר המערכת האקולוגית של החלל ממוקדת למעשה סביב לוויינים. החל מחודש אפריל 2020 היו 6,000 לוויינים במסלול וצפויים להיות יותר מ -50,000 נוספים עד שנת 2030. הדבר מתאפשר על ידי ירידת עלות השיגור, אך גם בעלות ייצור הלוויינים עצמם.

מהם הגורמים המניעים את שוק החלל?

הגורם המניע החשוב ביותר הוא ירידת העלות של שיגורי לוויין, הודות לרקטות רב פעמיות כמו אלה שנעשו פופולריות על ידי מיזם ה- SpaceX של אילון מאסק. 

בנוסף, למעלה מ-80 מדינות בעולם מקיימות כיום תוכניות חלל. ומעבר לכך, ממשלות מסתמכות יותר ויותר על חברות פרטיות שיתמכו בהן שזה דבר טוב לחברות ממוקדות חלל ולספקים שלהן.

הענף גם מתחיל למשוך עניין רב ומימון ממשקיעים. במהלך 12 החודשים שהסתיימו במרץ, סך ההשקעות בהון סיכון בתחום זה גדל ב-95% ללא פחות מ-8.7 מיליארד דולר, בעוד שחברות SPAC הכריזו על עסקאות שהן תחייבו להן בסך יותר מ-7 מיליארד דולר להשקעה חדשה בחברות חלל.

אם אתה שואל את עצמך כמה גדול יכול להיות שוק החל,  אז רוב ההערכות מציבות את השוק הנוכחי בסביבות 400 מיליארד דולר, אך ההערכות לגבי גודל השוק העתידי משתנות מאוד. בנק אוף אמריקה, למשל, מעריך כי התעשייה תהיה שווה 1.4 טריליון דולר בשנת 2030. לעומת זאת, מורגן סטנלי, למרות שהוא עדיין אופטימי מאוד לגבי התעשייה, צופה שהשוק יצמח בקצב איטי יותר ויגיע לטריליון דולר רק בשנת 2040.


תחזית כלכלת החלל. מקור: מורגן סטנלי


מי הן שחקניות החלל העיקריות?

חברות תעופה וחלל גדולות

כלכלת החלל עדיין נשלטת בעיקר על ידי חברות תעופה וחלל גדולות המשרתות אינטרסים במימון ממשלתי. שלושת הגדולות: (Boeing (BA) ,Lockheed Martin (LMT) ו-(Northrop Grumman (NOC, כולן בונות רקטות, חלליות, לוויינים ועוד. הבעיה בהשקעה בחברות האלו היא שההכנסות המבוססות על חלל מהוות רק חלק קטן מהמכירות הכוללות שלהן, כך שאתה לא לגמרי משקיע בחלל.

גרף חודשי: BA, LMT, NOC

חברות סטארט-אפ המתמקדות באופן טהור בחלל

חברות אלה מייצרות את עיקר ההכנסות שלהן מפעילויות הקשורה לחלל. 

השם הגדול ביותר ביניהן הוא Virgin Galactic המתכננת בסופו של דבר לערוך כ-400 טיסות בשנה לשישה נוסעים כל אחת, מה שעלול בסופו של דבר לעלות בין 400 ל -500 אלף דולר לכרטיס. זה כרוך במכירות שנתיות של עד 1.2 מיליארד דולר ברגע שפעילות החברה תצא לפעולה מלאה.

אך שימו לב, יש חברות נוספות בסביבה עם פוטנציאל להכנסה, כגון:

ל-Astra Space יש יותר מ 50 השקות בתכנית העבודה שלה, כמו גם זרם של עסקאות של מעל 1.2 מיליארד דולר.

ל-Rocket Lab זרם של 2.2 מיליארד דולר בעסקאות, כולל 1.2 מיליארד דולר עבור הכנסות הקשורות להשקה.

ל-Redwire Space יש לקוחות ביטחוניים מסחריים ולאומיים, עם צבר צבאי של 150 מיליון דולר.

חברות צילומי לוויין Satellogic ו- Planet Labs מכוונות שניהם להכנסות של יותר מ -700 מיליון דולר עד שנת 2025.

וגם BlackSky ו-Velo3D הרוויחו בשנה האחרונה כ -20 מיליון דולר, והם צופים צמיחה חזקה בטווח הבינוני.

חברות ממוקדות חלל

איך ניתן להשקיע בחלל?

הדבר הראשון שצריך לציין הוא שתעשיית החלל הפרטית עדיין צעירה, מה שאומר שהיא כרוכה בסיכונים רבים, והרווחים שלה, אם בכלל, הם רחוקים. לכן אולי כדאי להמתין עם זה או להקצות אחוז מאד נמוך להשקעה בהן.

ניתן להשקיע במניות שבטבלה לעיל וכן, בתעודת הסל (Procure Space (UFO המציעה את החשיפה הישירה ביותר לחברות החלל. היא משקיעה רק בחברות שמפיקות את רוב ההכנסות שלהן מהחלל, ולכן היא מרוכזת מאוד בלוויינים. 

תעודת סל Procure Space UFO

זאת בניגוד לתעודת הסל של (ARK Space Exploration (ARKX ותעודת הסל (SPDR S&P Kensho Final Frontiers (ROKT שאינן מרוכזות רק בתחום החלל.

אז אם החלל מעניין אותך, החברות שכלולות במאמר זה עשויות להיות מקום טוב להתחיל בו את המחקר האישי שלך. אין בסקירה זו המלצה כלשהי ועליך תמיד להעמיק בניתוח הנכסים בעצמך לקבלת החלטות מבוססות ככל שניתן. 

x