לוורן באפט זה לקח 56 שנים - לויטליק הצעיר רק 8 שנים - ניתוח FUNDER

ביטקוין שווה כמו אמזון, את`ריום כמו ברקשייר, וסולנה כמו פד-אקס. כך נראה ההיגיון בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים

 

 
וורן באפט צילום פאנדרוורן באפט צילום פאנדר
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/11/2021



האם השם ויטליק בוטרין אומר לכם משהו? אם אינכם מעורים ולו במקצת בסצנת המטבעות הדיגיטליים ותעשיית הבלוקצ'יין  הסוערת, סביר להניח שמעולם לא שמעתם את שמו. ואם כך הדבר – הרי אינכם יודעים שהצעיר הקנדי ממוצא רוסי מחזיק כיום – בגיל 27 בלבד - הון בשווי שנאמד ב-1.5 מיליארד דולר. 

בוטרין שנחשף לביטקוין לפני כעשור הקים בגיל 19 את המטבע הקריפטוגרפי השני בגדלו כיום - את'ריום (Ethereum). הפריצה של את'ריום החלה בשנת 2017. בתחילת אותה שנה עוד נסחר את'ריום – סביב 7 דולר בלבד. אבל ההתעניינות הגדולה בביטקוין שהחלה באותה שנה סחפה איתה גם את את'ריום. בתוך שנה אחת בלבד קפץ המטבע האלמוני למחיר של 1400 דולר – פי 200!  

האביב היה קצר. או לפחות כך זה נראה בהתחלה. בתוך שנה אחת צנח המטבע האלמוני ב-95%(!). בדצמבר 2018 הוא כבר נסחר סביב 85 דולר בלבד. בשנתיים הבאות הוא נסחר סביב 100-300 דולר, ולא משך יותר מדי תשומת לב. 

ואז הגיעה הקורונה. המגיפה ששינתה את העולם שינתה גם את עולם הקריפטוגרפיה. בין מארס 2020 לינואר 2021 זינק את'ריום מ-130 דולר ל-700 דולר. התנופה נמשכה גם לתוך 2021, ובתוך 10 חודשים הגיע את'ריום למחיר שיא של 4600 דולר. הונו של בוטרין שמחזיק בעצמו כ-325 אלף מטבעות את'ריום מוערך כעת על ידי מגזין פורבס בשוי של 1.5 מיליארד דולר. 

בוטרין נולד בינואר 1994 במוסקבה לאמו נטליה ולאביו דימיטרי, מומחה מחשבים. כשהיה בן 6, החליטו הוריו להגר לקנדה. על ביטקוין שמע בוטרין מאביו בגיל 17. 

ב-2012 זכה בוטרין במדליית ארד באולימפיאדה העולמית לתורת המידע. באותה שנה החל לפרסם כתבות ומאמרים על ביטקוין באתר שהקים, Bitcoin Magazine. במהרה הפך למומחה בתחום ולמקור מידע פופולרי.  בוטרין חשב שהביטקוין זקוק לשפת תוכנה חדשה שתאפשר פיתוח תוכנות המבוססות על רשת הבלוקצ'יין. הרעיון לא זכה לתמיכה בקרב מפתחים שעבדו עם ביטקוין ועקב כך החליט בוטרין לפתח מטבע אחר, את'ריום. 

לפני כשנתיים בראיון ל"גלובס" סיפר בוטרין שעל המחקר והפיתוח של את'ריום שוקדים (במסגרת עמותת את'ריום) כ-100 איש שמגיעים ממקומות שונים בעולם. מחוץ לעמותה יש עוד אלפי אנשים בעולם שעוסקים במחקר ופיתוח לבד או בקבוצה. חלק מהפיתוח, אמר, ממומן על ידי העמותה. 

קורותיו של בוטרין הצעיר רק ממחישים את העוצמה והנפח שמרכז כיום עולם הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגראפיים. כפי שכבר כתבתי כאן בעבר – אני באופן אישי מסרב להכיר במונח "מטבע" ביחס לביטקוין ודומיו. אני לא חושב שהם באמת "מטבעות". 

אבל מה שאני חושב לא באמת חשוב. מה שחשוב הוא מה שהעולם חושב. והעולם – מתברר – חושב שביטקוין ואת'ריום (ועוד כמה ספיחים דיגיטליים) הוא ההמצאה  הכי חשובה מאז המכונית, האייפון, והמסחר המקוון. 

לא מאמינים? הביטו בטבלה המצורפת כאן שמציגה את 5 המטבעות הדיגיטליים המובילים בעולם לפי שווי השוק שלהם. ביטקוין – המוכר והידוע מכולם - נמצא כמובן בראש עם שווי שוק של 1.65 טריליון דולר. אם ביטקוין היה "חברה" ולא "מטבע", שווי השוק שלו היה מציב אותו במקום השלישי במדד S&P500, המקום שתופסת כיום ענקית המסחר המקוון, אמזון. 

המטבע השני ברשימה, את'ריום, עם שווי שוק של 535 מיליארד דולר, היה מתייצב במקום השמיני לצידה של חברת ההשקעות ברקשייר האת'וואיי, של המיליארדר וורן באפט. כן, כן – החברה שבאפט קנה לפני 56 שנים והפך אותה בעבודת השקעות והשבחה יסודית שנמשכה חמישה וחצי עשורים לקונגלומרט עצום של פיננסים, תעשייה ומסחר שווה בערכה למפעל אלמוני למדי שהקים יזם בן 19 לפני 8 שנים ובקושי מעסיק עובדים. 

שלושת המטבעות הבאים ברשימה – בייננס קוין, טת'ר וסולנה – שווים בערכם (בהתאמה) לחברות ענק כמו לוקהיד מרטין (תעשיית תעופה), ג'נרל מוטורס (מכוניות) ופד-אקס (שילוח בינלאומי). בעיני זה מופלא. 

זה מופלא, משום שאני מתקשה לחשוב איזה ערך הביאו לעולם 5 המטבעות הללו? במה הם עושים את העולם שלנו למקום טוב יותר? איזה תועלת מפיקה מהם האנושות? דרך נוחה לשלם לסוחרי סמים? לסחור בנשק? לשלם על פעילויות טרור? להלבין כסף?

מה שידוע לבטח הוא שהם תורמים בעקיפין להתחממות הגלובאלית בגלל הצורך המאסיבי באנרגיה לצורך "כריית" המטבעות הללו. ("כרייה"! איזה שם נהדר ורומנטי! עוד רגע נעטה עלך עצמנו סרבל עבודה, סומבררו, ניקח את חפירה ונדמה את עצמנו לכורי הזהב החלוצים שפשטו על המערב הפרוע בארה"ב במאה ה-19. רק הסיגר והסוס של קלינט איסטווד – "בלונדי" - חסר לי להשלמת התמונה). 

לטור הזה אין שורה תחתונה. אני ממשיך להחזיק בדעתי שה"מטבעות" הללו לא הביאו – עדיין - שום ערך ממשי מוכח לעולם. אני לא מצליח להבין איך ייתכן שביטקוין שווה כמו אמזון (שבעצמה נסחרת ביחסי תמחור גבוהים למדי). 

אבל מה אני כבר יודע? אם כל כך הרבה אנשים נוהים אחרי הפלא הזה בהחלט ייתכן שאני מפספס משהו. כנראה שהבעיה היא אצלי. 

דיסקליימר: 

הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker והוציא השנה את ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר. 

x