דמי ניהול דיפרנציאליים בפנסיה - האם הסוכנים יספגו את הירידה בדמי הניהול בקרנות הפנסיה ?

הרפורמה בפנסיה || רשות שוק ההון בראשותו של משה ברקת מקדמת רפורמה במתווה הצ'יליאני במסגרתו ישונה קבוצות על בסיס גיל. במסגרת השינוי, הרשות גם תאפשר למנהלי קרנות הפנסיה לגבות דמי ניהול דיפרנציאליים במסלולים השונים, לפי עלות השקעת הניהול

 

 
Awargula DreamstimeAwargula Dreamstime
 

בועז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/12/2021

הרפורמה החדשה של רשות שוק ההון מרעידה את אמות הסיפים של סוכני הביטוח. הסוכנים מאמינים כי ברפורמה החדשה יהיה קשה להם לגייס לקוחות למסלולים יקרים ומצד שני הם יחוו חיתוך בעמלות - במסלולים הזולים. "הרגולטור חושב סוכנים  - OUT, יצרנים - IN" מסביר סוכן אחד. "אני יותר מ-20 סוכן ביטוח וכל שנה בדצמבר משיתים גזרה חדשה על הסוכנים, אשר בדיעבד מחזקת אותם", מוסר סוכן אחר.

רשות שוק ההון בראשותו של משה ברקת מקדמת רפורמה במתווה הצ'יליאני במסגרתו ישונה קבוצות על בסיס גיל (עד 50, 50 עד 60, מעל 60 ופורשים) לכדי מועד פרישה על בסיס קבוצות של חמש שנים (פורשים ב-2025, ב-2030, 2035 וכן הלאה). חשוב יותר מבחינת הסוכנים, במסגרת השינוי, הרשות גם תאפשר למנהלי קרנות הפנסיה לגבות דמי ניהול דיפרנציאליים במסלולים השונים, לפי עלות השקעת הניהול. מתוך כך, דמי הניהול במסלולי המניות ייתקרו לעומת דמי הניהול במסלולי האג"ח והמסלולים הכלליים. הניתוח של דמי הניהול הדיפרנצאליים הופיע לראשונה בכלכליסט

כידוע, כיום דמי הניהול המקסימליים בקרן הפנסיה הם 0.5% מהצבירה ו-6% מההפקדות. חשוב לציין, במתווה החדש ככל הנראה לא ייגבו דמי ניהול גבוהים יותר מ-0.5% בצבירה של המסלולים המנייתיים. אם כי קיים תרחיש בו חוסכים במסלול המנייתי יחוו עליית דמי ניהול במסגרת המעבר לדמי ניהול דיפרנצייאלייים, זאת מאחר שהמסלולים הזולים יותר, דוגמת מסלולי האג"ח, למעשה מימנו אותם. כך או כך, השינוי בדמי הניהול יהפכו את דמי הניהול לקשים יותר. זאת מאחר שבמידה ויעבירו את הלקוחות למסלולים עם דמי ניהול גבוהים יותר, הם יצטרכו להסביר מדוע הם עושים את זה. במסלולים הזולים הם יתקשו לגבות דמי ניהול הגיוניים ומספקים במסלולים הזולים (למעשה הרפורמה עלולה להפוך מסלולים רבים למסלולים מוזליים דוגמת קרנות ברירת המחדל). על כן רבים מסוכני הביטוח מאמינים כי יש לעבור למודל שכר טרחה.

יש עדיין כמה שאלות פתוחות לגבי הרפורמה שהרשות תגלה אותם תוך כדי בנייתה ועוד עלולות להשפיע על הסוכנים. לדוגמה, האם קרנות ברירת המחדל גם יישאו דמי ניהול דיפרנציאליים לאחר שדמי הניהול בצבירה ירד ל-0.22%. כך או אחרת, על פי הפורומים הסגורים של הסוכנים, ניכר כי קיימת עדיפות לכך שדמי הניהול יהיו מהצבירה בלבד בפנסיה (תוך העלאת ליותר מ-0.5%). נציין כי גם שינוי זה עומד על הפרק של רשות שוק ההון. 

הרפורמה בפנסיה שמבקש ליישם ברקת מגיעה על רקע החלטה דרמטית שעליו לקחת בתחום דמי הניהול – האם עליו לאפשר דמי ניהול עבור הוצאות ישירות. בסוף נובמבר הגישה ועידת יפה את מסקנותיה לרשות שוק ההון במסגרתה היא ממליצה לבטל את האפשרות ולגלגל את העלויות על השקעות אלו למנהלי הקרן. הרשות צפויה לאשר את החלטותיה – לפחות בחלקן. כך ש"ספיגת המכה" הזו בהחלט עלולה להתגלגל לסוכנים שיחוו ירידה נוספת.

כמובן שזו לא הרפורמה היחידה שמתכנן משה ברקת עבור הסוכנים בשנה הקרובה. למעשה החל ממרץ השנה נכנסה לתוקפה חובת גילוי הזיקה שיש לסוכן הביטוח עם חברות ביטוח. כלומר סוכן ביטוח יצטרך להצהיר בפני לקוח עם אילו חברות הוא עובד ומה מרכיב ההכנסות שלו. על פי הרשות, בשנים הקרובות עולם הסוכנים יתחלק לשניים: סוכן קשור וסוכן אובייקטיבי. סוכן אובייקטיבי הוא סוכן שיעבוד עם מספר רב של חברות והוא צפוי לקבל מהן את אותה עמלה. שלמה אייזק, שזכה לאחרונה בנשיאות לשכת סוכני הביטוח, צפוי להתנגד לרפורמה זו, אם בידי משפט ואם בכנסת.

 
 
x