טסלה סימנה שיא חדש במסירות רכבים וזינקה 13% במסחר ביום שני

היכתה את כל התחזיות: המסירות של טסלה הסתכמו ב-308,600 רכבים חשמליים ברבעון הרביעי והמסירות לשנה שלמה הסתכמו ב-936,172 כלי רכב לשנת 2021. זאת לעומת צפי של 267,000 מסירות ברבעון הרביעי ו-897,000 עבור שנת 2021 כולה.

 

 
tesla-Image by Blomst from Pixabaytesla-Image by Blomst from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/01/2022

בשמונה עשרה השנים שחלפו מאז נוסדה בשנת 2003 על ידי קבוצה קטנה של מהנדסים, טסלה של אמריקה הפכה מאלופת האנדרדוג בעיצוב רכב חשמלי למובילת שוק באחת הטכנולוגיות המרגשות של המחר.

בשנת 2008 החברה הוציאה את הרכב החשמלי הראשון שלה, Tesla Roadster. השקת המכונית משכה רעש גדול בזמנו: טווח הנסיעה, התאוצה והמהירות המרבית שלה היו חסרי תקדים עבור רכב חשמלי בייצור המוני באותה תקופה.

בעקבות מינוף המומחיות שלה בייצור הסוללות המניעות את רכבי החשמל שלה, לטסלה יש היום גם עסק צומח לאחסון אנרגיה. מערכות הסוללה הללו נמצאות יותר ויותר בשימוש כדי לעזור לרשתות החשמל להתמודד עם אספקת הרוח והשמש.

פריסת אחסון האנרגיה של טסלה רק הולכת ומתפתחת. עם זאת, זרוע הרכבים החשמליים  של טסלה נותרת לעת עתה המניע החשוב ביותר של ההכנסות והרווח של החברה, וזו הסיבה שהמשקיעים נשארים אובססיביים לגבי מדדים כמו משלוחי רכב רבעוניים.

הרבה התרחש בין לבין אך בואו נדלג קדימה.. טסלה, שמציעה כיום דגמים שונים היא מותג הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם. החברה סיפקה בשנת 2020 כחצי מיליון רכבים חשמליים: פי שישה יותר מאשר ב-2016, כשההכנסות עלו ביותר מ-300% במהלך אותה תקופה של ארבע שנים. 

גם שנת 2021 האירה פנים ליצרנית הרכב. טסלה פרסמה אתמול את דו"ח הייצור ומסירות הרכבים ברבעון הרביעי שלה לשנת 2021, והיכתה ביעילות את ציפיות האנליסטים. החברה הודיעה ביום ראשון כי סיפקה 308,600 כלי רכב חשמליים ברבעון הרביעי של 2021, כשהיא מכה את השיא הקודם שלה ברבעון בודד. המסירות שלה הסתכמו ב-936,172 כלי רכב המהווים עלייה של 87% לעומת שנת 2020, זאת בניגוד להערכות אנליסטים בוול סטריט שצפו מסירות של 267,000 ברבעון הרביעי ו-897,000 עבור שנת 2021 כולה.

בעקבות זאת, המניות זינקו ביותר כ-8% בטרום המסחר ביום שני.

גרף יומי, מניית TSLA מקור TradingView

משלוחי הדגל של החברה, Model S סדאן ודגם X falcon wing SUV היוו קצת פחות מ-3% מסך המסירות של טסלה בשנת 2021. משלוחי מודל 3 ודגם Y הסתכמו ב-296,850 ברבעון האחרון של 2021, ו-911,208 עבור השנה כולה.

להתגבר על המחזור בשבבים

באסיפת בעלי המניות השנתית של טסלה ב-2021, מאסק התלונן על שנה המאופיינת בבעיות בשרשרת האספקה שהקשו על השגת מספיק שבבים וחלקים אחרים נדרשים. אך במהלך השנה השנייה של מגיפת נגיף הקורונה העולמית, טסלה הצליחה להגדיל את משלוחי הרכב על ידי הגברת הייצור במפעל הראשון שלה בחו"ל בשנגחאי, ועל ידי ביצוע שינויים טכניים במכוניות שהיא מייצרת בפרמונט, קליפורניה, כדי שתוכל לוותר על חלקים מסוימים לגמרי וכך למעשה בין השאר שרדה את הקשיים.

במבט קדימה:

מאסק הכריז שהוא רוצה להגדיל את היקף מכירות הרכב של טסלה ל-20 מיליון מדי שנה במהלך תשע השנים הבאות. במרדף אחר הצמיחה הזו, טסלה מוכנה להתחיל בייצור של הקרוסאובר דגם Y במפעל החדש שלה באוסטין, טקסס, השנה. ומאוחר יותר, היא שואפת לפתוח מפעל נוסף בברנדנבורג, גרמניה.

לאחרונה החברה העבירה את המטה שלה לטקסס. המנכ"ל הכריז על התוכנית באוקטובר, וטסלה הפכה אותה לרשמית בתחילת דצמבר. למרות ההתקדמות והשאיפות בטקסס, טסלה דחתה את התוכניות להתחיל בייצור בנפח גבוה של הטנדר Cybertruck עד 2023. כמו כן, גם ה-Semi ו-Roadster המחודש של החברה עדיין בתהליך.

מבט לעתיד

החברה שולטת כעת במכירות רכב חשמלי סוללות בארה"ב ובחלק גדול מהעולם. אבל היא צפויה לאבד נתח שוק כולל כאשר המתחרים יוציאו דגמים חשמליים משלהם.

לדוגמה, טויוטה אמרה למשקיעים שהיא תשקיע 35 מיליארד דולר כדי להוציא 30 רכבים חשמליים בסוללות עד שנת 2030. לאחרונה החלה Rivian במשלוחים של הטנדר החשמלי וה-SUV שלה. ופורד הפסיקה לקבל הזמנות עבור הטנדר החשמלי F-150 Lightning לאחר שקיבלה כבר 200,000 הזמנות.

אך הסירו דאגה מליבכם כי המכירות של טסלה עדיין צפויות לעלות עם הביקוש הכולל לרכב חשמלי, המונע בחלקו על ידי רגולציית אקלים. ולמעשה, עד 2030, כ-24% מכלי הרכב החדשים הנמכרים ברחבי העולם צפויים להיות חשמליים לחלוטין, על פי תחזיות של Alix Partners.

BNEF צופה שהמכירות השנתיות של הרכבים החשמליים בעולם יגיעו ל-26 מיליון עד 2030. ואילו לגבי טסלה, התחזית להכנסה כוללת שלה ל 2030 עומדת על כ 232.7 מיליארד דולר, המסוכמת בטבלה למטה. 

תחזית להכנסה כוללת של טסלה ל-2030

לסיום, האם זה ריאלי לצפות שטסלה תשמור על נתח שוק של כ 30% מול התחרות הגוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות כמו פולקסווגן, יונדאי, ב.מ.וו וברית רנו-ניסאן-מיצובישי או חברות סיניות כמו NIO, Xpeng ו-Li Auto? ימים יגידו.

x