מהפכת החוזים החכמים תאפשר לצאת מהמודלים המונופוליסטים של ענקיות הטכנולוגיה

אייל הרצוג, יזם טכנולוגי ותיק, ממייסדי בנקור, הסביר שהפריצה הגדולה של הבלוקצ'יין מתבטאת בכך שמדובר במסד נתונים ציבורי ששייך לכולם

 

 

 
מימין: יעקב אנוך, מילי פרי, אייל הרצוג, צילומים: מעין בן ארצי, סטודיו תומאסמימין: יעקב אנוך, מילי פרי, אייל הרצוג, צילומים: מעין בן ארצי, סטודיו תומאס
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2022

עם כניסת הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים לעולמנו נכנסו גם מושגים חדשים כמו ה-NFT וה- DAO שמופעלים על בסיס חוזים חכמים המשמשים כרכיב מרכזי בכלכלה הדיגיטלית. החוזים החכמים מאפשרים לנו להעביר כספים, מניות וכל סוג נכס או ערך בצורה שקופה ומבוזרת, ללא צד שלישי או מתווך ולבצע עסקאות אמינות, ניתנות למעקב ובלתי הפיכות. בכנס של מרכז הבלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע בשיתוף מכון צבי מיתר באוניברסיטת רייכמן ומשרד עורכי הדין מ. פירון ושות' דנו בשאלות שעסקו ביעילות ובאמון של החוזים החכמים, לצד האתגרים הטכנולוגיים והמשפטיים הכרוכים בפלטפורמות אלו.  
 
ד"ר מילי פרי, יו"ר מרכז מצוינות בלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע התייחסה לפוטנציאל הרב הטמון בחוזים חכמים לייעול העולם הכלכלי. לדבריה, "לחוזים חכמים יש שימושים רבים לאוטומציה של פעולות מגוונות בעולם הפיננסי, בתעשיות כשרשרת אספקה, חקלאות, בריאות, שירותים ממשלתיים, ואף בתעשיית המדיה, האמנות הספורט והבידור. לחוזים חכמים שימושים רבים גם בעולם המשפט והמסחר שביכולתם לשנות את הפרופסיה עצמה, בוודאי את ההכשרה הנדרשת מעורכי דין".

אייל הרצוג יזם טכנולוגי ותיק, ממייסדי בנקור ומנכ"ל חברת BBS הסביר כי "האתגר הגדול שעסקנו בו בעשור האחרון היה להסביר מהו הבלוקצ'יין ולשנות את ההסתכלות על התחום. הפריצה הגדולה של הבלוקציין מתבטאת בכך שמדובר במסד נתונים ציבורי ששייך לכולם ולא רק למונופולים כמו ענקיות טכנולוגיה גוגל, מטא וכדו'. הרצוג הסביר כי "כדי ליצור מסד נתונים ציבורי היה צריך לתמרץ אנשים כלכלית וזו הסיבה שהומצא המטבע הדיגיטלי. למעשה, רק באמצעות רכישה של המטבע ניתן לעשות שימוש במסד נתונים. מדובר בהמצאה הרבה יותר גדולה מהאינטרנט ולמעשה מדובר בשתי המצאות חשובות שנוצרו יחד – ה'זהב' הדיגיטלי וטכנולוגיית הבלוקצ'יין". 

לדברי הרצוג, "החוזה החכם הוא כמו יישות ווירטואלית. בשונה מבן אדם החוזה מתנהג לפי הלוגיקה שכתובה בקוד. למשל NFT , חוזה חכם שמטרתו לבדוק למי שייך הנכס. מדובר בלוגיקה פשוטה למדי שיכולה להחליף מגוון חוזים כמו רישום רכב, רישום קרקעות ועוד. למעשה, מסדי נתונים ציבורים מביאים חידוש טכנולוגי, מספקים אמינות ושקיפות שמסוגלים לשנות את כל צורות העבודה הקיימות, אפילו במערכת בחירות לרשויות מדינה, והחוזים החכמים מנהלים את כל המהפכה. זה מה שיאפשר את הצמיחה ויציאה ממודלים מונופוליסטים".
 
לדברי עו"ד יעקב אנוך, שותף וראש מחלקת מיזוגים ורכישות במשרד מ. פירון ושות' "הרעיון שביסוד החוזים החכמים, הוא שהם כביכול וודאיים, שקופים ובלתי ניתנים לשינוי ולכן גם מבטלים את הצורך באמון, מבטלים את הצורך במתווכים מסורתיים ומפחיתים דרמטית את עלויות העסקה. אך האם כל זה באמת נכון? האם באמת מתבטל הצורך באמון? לא תמיד. כך למשל, רוב רובם של המשתמשים בחוזים החכמים לא יודעים לקרוא קוד ולכן, בעצם ההתקשרות בחוזה החכם, הם מביעים אמון עיוור השקול לזה שמביע אדם המתקשר בחוזה מסורתי מבלי לקרוא אותו כלל".   
 
עו"ד אנוך התייחס גם לממשק בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי: "החוזים החכמים חייבים לקיים ממשקים ביניהם בין העולם האמיתי באמצעות מנגנונים חיצוניים להם הנקראים אורקלים. אלא שאותם מנגנונים חיצוניים כבר אינם נהנים, אפילו תיאורטית, מהמאפיינים הייחודיים של החוזה החכם (וודאות ביצוע, שקיפות, אי יכולת לשנות וכו), וכך נדרש שוב אמון במערכות חיצוניות שאף הן סוג של מתווכים."  
 
בנוסף ציין עו"ד אנוך, כי גם מערכות החוזים החכמים עצמן פגיעות לכשלים למיניהם. כדוגמא הציג עו"ד אנוך מקרה כשל מפורסם שאירע בתחום כמו ניצול החולשה בקוד של ה-DAO בשנת 2016 לשם העברה של כ-60 מיליון דולר לחשבון של ה"פורץ".

עו"ד אנוך סיכם וציין, כי: "לא יהיה נכון לאמץ נקודת מבט בינארית. העובדה שמערכות הבלוקצ'יין אינן חסינות ואינן חוסכות את הצורך באמון, לא הופכת אותן לחסרות ערך. צפוי, שבעתיד תפותחנה תשתיות נורמטיביות וטכנולוגיות טובות יותר כדי לעגן את אפשרות השימוש בחוזים החכמים ביותר הקשרים". 
x