מכפיל רווח - מה אומר גרף מכפיל הרווח ההיסטורי על כיוון השוק בטווח הקצר ?

מבט על פרמרטר מכפיל הרווח, ה-PE, כקנה מידה של הנזק שנעשה בשוק האמריקאי כלומר השווי היחסי של המניות תומכות במהלך מתקן עולה

 

 

 
Photo 49795068  Felix Bensman DreamstimePhoto 49795068 Felix Bensman Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/07/2022

מזוויות שונות ומשונות של הסתכלות על השוק האמריקאי, אנו מגיעים לאותה מסקנה: מתחילת יולי נבנה בסיס לתיקון טכני עולה. כזה שצריך לפצות על חלק מהירידות שחווינו מאז תחילת השנה, או לפחות מאז חודש מרץ. בכתבות שונות פירטתי את הסיבות לכך:
·  העובדה שהשוק כבר מכיל את רוב השלילה הנובעת מהאינפלציה, ומצעדי הבנק המרכזי שאמורים להילחם בה,
·  עוצמת הקריסה של חלק נכבד מהמניות, אשר עלו הרבה מעבר לשוויין האופטימי ביותר,
·  הירידה הדי דרמטית של מחיר התשומות והסחורות. במיוחד בתחומי האנרגיה,
·  השחרור האיטי של החסמים הגלובליים. בעיקר בסין,
·  ובעיקר, תשישות גדולה של המוכרים, אשר הביאה את השוק למצבי קיצון של מכירות יתר וסנטימנט שלילי.

כל הסיבות האלו ועוד, מדברנות מאוד אנליסטים לראות בימים האחרונים סנוניות שונות של חיוב. הן בעולם המנייתי והן בעולם האג"ח, היותר חשוב. יותר מכך: ככל שאנו עוקבים בחרדה אחרי ידיעות המקרו המתפרסמות כל יום, סביב 15-16, אנו רואים תופעה מעניינת מאוד:

חדשות רעות הפכו להיות סיבות לתנועה מעלה. הן בבורסה של ניו-יורק והן בנסדק. רק כאשר יש מצבים קיצוניים של חדשות בנושא המיתון, שאולי מסתמן כיותר עמוק מהצפוי, או כאשר אנו למדים על חברה (למשל Snapchat) הנותנת Guidance גרוע במיוחד, אנו רואים מהלך יורד משמעותי. לרוב, תוך יומי, ומוגבל לקטגוריה ולסקטור של אותה מנייה. יום שישי האחרון הייתה דוגמה מצוינת למכה שקיבל סקטור הטכנולוגיה מאותה הודעה מעציבה של Snapchat.

מה כל זה אומר? שיש בהחלט פסיכולוגיה רדומה של מהפך. כזו שדורשת כמה פריצות מומנטום אלימות מעלה כדי לשכנע את ציבור סוחרי המגמה לבוא ולהצטרף למהלך המגיח מן החורבות של הירידות הגדולות. למרות כל הנאמר עד כה, חסר לנו חלק מהפאזל: האם המניות באמת ירדו מספיק כדי להיות "זולות" ואטרקטיביות בעיני משקיעי ערך המעוניינים להיכנס שוב למשחק? משקיעים המביטים פחות על העקומות של המחיר אבל יותר על העקומות של השווי.

על מנת לתת מענה מהיר ופשוט במיוחד, המותאם לרוב הקוראים כאן, והמובן בוודאי לכל מי שקרוב לעולם ההון, אני מביא בפניכם את הגרף הבא:


מקור נתונים הוא מניות המדד

לפניכם גרף הפרמטר הפונדמנטלי הידוע והנפוץ ביותר לבחינה של שווי מניה, סקטור, או מדד: ה-P/E. ובגרף השנתי הזה, אנו רואים את הפרמטר של המדד כולו, מדד  S&P500האמריקאי, דהיינו המדד הנסחר והנעקב ביותר בעולם.

קודם כל: מה זה P/E? די פשוט: P עומד כנגד מחיר הנכס בבורסה, וכנגד ה-E עומדים הרווחים של הנכס. כאן, ה-E מייצג ממוצע שנתי של הרווחים המדווחים. הבה נסקור כמה מצבים אפשריים:

·  P עולה מהר יותר מ-E אזי הנכס נהייה יקר,
·  P עולה פחות מ-E אזי הנכס נהיה זול,
·  P ו-E יורדים מהר. זה אומר להתרחק מהנכס כי לא ניתן להעריך נכונה את היחס עד שה-E לא יתייצב.
·  P יורד, למרות ש-E עולה או יציב. זה כנראה המצב הנוכחי. והשאלה הגדולה היא מי ישנה מהלך?  האם ה-E ילך בדרכו של ה-P? או שה-P יתחיל להתבסס ולעלות חזרה?

כל הסימנים מראים שהאופציה השנייה היא הנכונה כרגע. עד שהמיתון יכה בחוזקה. שימו לב שהיחס נמצא כרגע במקום שבו הוא תמיד מצא תמיכה, אלא אם כן היה מדובר במשבר כמעט סיסטמי. עם ערך של 20.02 (מעודכן ליולי) ההנחה היא שמכאן יש כדאיות זמנית בהחלט, לפחות לטווח קצר-בינוני, עבור משקיעי הערך. רק ערכים מעל ה-30, וקרובים ל-40 מהווים סכנה מאיימת של ממש. המון הצלחה לכולם!



 
x