פנסיה: עצמאים קיבלו הודעת קנס, המדינה – זהו מהלך הסברתי

קנס אי הפקדה לפנסיה על ידי עצמאים: על פי החוק, עצמאים חייבים להפקיד לפנסיה שיעור מהכנסתם

 

 

 
Photo: Financial Oleksandr Shpak Dreamstime.comPhoto: Financial Oleksandr Shpak Dreamstime.com
 

מיכל ארצי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/02/2023

בשבועות האחרונים קיבלו עצמאים רבים דרישת שלום האכיפה והגביה במשרד המשפטים: לא הפקדתם לפנסיה? עליכם לשלם קנס, 500 שקלים עבור כל שנת הפקדה. הדרישה מגיעה לאחר שמשנת 2017 ההפקדה לקרנות פנסיה היא חובה גם עבור עצמאית, ולצד החובה שנקבעה בחוק, נקבעה גם סנקציה: אי הפקדה היא עבירה מנהלית העלולה להביא לקנס בסך 500 שקלים. קביעת ההפקדה כחובה והטלת הקנס לצידה נעשו כי  המדינה לא מעוניינת שעצמאים שלא חסכו לפנסיה במהלך שנות עבודתם, יהפכו לנטל על קופת המדינה בזקנתם. זוהי הדרך לוודא כי העצמאי לא "מתעלם" מחובת ההפקדה.

בשלב זה, הובהר כי אין באמת כוונה לגבות את הקנס, אלא הדבר משמש כמסר הסברתי על מנת לעודד את ההפקדות לפנסיה. אך עם זאת, לא מן הנמנע שבשנים הבאות, המדינה תתחיל לגבות בפועל את הקנסות עבור אי ההפקדה.

מהי חובות ההפקדה?

על פי החוק, עצמאים חייבים להפקיד לפנסיה שיעור מהכנסתם שנע בין המינימום הנדרש, ויכול להיות גבוה מכך – בדרך כלל עד תקרת הטבות המס הקבועה בחוק. חובת ההפקדה חלה על כל עצמאי, מעל גיל 21, אשר פועל לפחות 6 חודשים תחת "עוסק פטור" או "עוסק מורשה".

השיעור המינימלי של ההפקדה מורכב משני חלקים: עד חצי השכר הממוצע במשק – 4.45%, ומחצי השכר הממוצע במשק עד גובה השכר הממוצע במשק – 12.55%. בשנת 2023 השכר הממוצע במשק עומד על 11,870 שקלים, מה שמעמיד את ההפקדה המינימלית לפנסיית חובה על 1,009 שקלים בחודש, או 12,108 שקלים בשנה.

עצמאי שמרוויח מעל השכר הממוצע במשק, ומעוניין להפקיד מעל המינימום לקרן הפנסיה, יכול לעשות כן, ולהנות מהטבות המס עד התקרה הקבועה בחוק, שיכולות להגיע עד להפקדה של  37,224 ₪ בשנה, שנהנת מהטבות מס שונות.

מה עדיף, קרן השתלמות או קרן פנסיה?  

פעמים רבות עצמאים מתלבטים האם כדאי להפקיד לקרן השתלמות או לקרן פנסיה, ושאלה שחוזרת על עצמה שוב ושוב היא מה עדיף: זה או זה. ההתלבטות נובעת משלוש סיבות: הראשונה, עצמאים רבים מתמודדים עם יוקר המחייה הגבוה, ולעיתים, הפקדה לשני מכשירי החיסכון שנהנים מהטבות מס היא גבוהה מידי ליכולתם והם מעוניינים לבחור איזה לנצל. הסיבה השנייה היא חוסר הבנה על ההבדלים בין המכשירים השונים, והתפיסה שהם בעצם חליפיים זה לזה. והסיבה השלישית היא שרבים סוברים בטעות כי במסגרת ההפקדות שנהנות מהטבות מס, צריך לבחור איך לנצל אותן: או לקרן פנסיה או לקרן השתלמות.

את הטעות שבבסיס הסיבה השלישית ניתן לפתור בקלות יחסית: ההפקדות לקרן פנסיה נהינות מתקרות הטבות מס שונות ונפרדות מההפקדות לקרן השתלמות. כלומר, הפקדה למכשיר חסכון אחד, לא באה על חשבון ההפקדה למכשיר החיסכון האחר. מכיוון שהמטרות של שני מכשירי החיסכון שונות, כך גם התקרות להפקדה שנהנות מההטבות, וניתן לנצל את שתי התקרות ללא תלות זו בזו.    

משכך, ההפקדה לקרן הפנסיה אינה חייבת לבוא במקום ההפקדה לקרן ההשתלמות, וככל שאין מגבלה תקציבית על הפרשות למכשירים אלו, כדאי מאוד להפריש לשניהם את המקסימום האפשרי שמקנה הטבות מס על פי חוק.

דבר נוסף, צריך לעמוד על ההבדלים בין שני המכשירים: קרן הפנסיה היא מכשיר שנועד לשם יצירת קצבה בגיל פרישה. אף אחד לא ימשיך לעבוד לנצח, ובגיל מסויים כאשר מגיעים לגיל זקנה, קרן הפנסיה מקנה קצבה שמתווספת לקצבת הזקנה, ומטרתה להחליף את ההכנסה השוטפת. כלומר, הכסף לא נזיל, הוא ניתן למשיכה רק בגיל זיקנה, והוא ניתן למשיכה כקצבה חודשית בלבד. בנוסף, ולא פחות חשוב: קרן הפנסיה כוללת בתוכה שני סוגי בטוחים: ביטוח נכות וביטוח שארים. כלומר: קצבה למשפחה אם המבוטח נפגע ולא יכול לעבוד, וקצבה לשארים אם המבוטח הולך לעולמו. שני סוגי ביטוחים אלו שלובים בקרן הפנסיה, על מנת לתת מטריית הגנה למשפחה מפני מצב בו המפרנס העיקרי לא יכול להמשיך לעבוד.

הכספים מושקעים בשוק ההון על מנת לצבור תשואה, בהתאם למסלול ההשקעות שאותו בחר המבוטח, כאשר כל החבילה הזאת נהינת מהטבות מס משמעותיות, על מנת לפצות על מגבלת הנזילות והמשיכה, ולתמרץ את החוסכים להפקיד לקרן הפנסיה.

לעומת זאת קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון לטווח בינוני, בו הכספים גם כן מושקעים בשוק ההון בהתאם למסלול ההשקעות שאותו בחר המבוטח, כאשר הכספים נזילים לאחר 6 שנים, וניתנים למשיכה כסכום חד פעמי.  

אז למה חשוב לשים לב?

אם בחרתם להפקיד לקרן השתלמות, שימו לב שיש לכם תוכנית סדורה וברורה באשר למקורות ההכנסה שלכם בגיל הפרישה, אתם תגיעו אליו יום אחד, וודאו שאתם לא ניצבים מול שוקת שבורה.

בנוסף, אם בחרתם להפקיד לקרן השתלמות, ודאו שאתם לא נמצאים בחסר ביטוחי: שיש הגנות מתאימות למשפחה גם אם אתם לא יכולים לעבוד יותר, וגם אם אתם הולכים לעולמכם. אלו תרחישים שיכולים לפגוע ביציבות הכלכלית של התא המשפחתי בצורה חמורה, וכדאי מבעוד מועד להתגונן מבפניהם.

בנוסף – גם אם בחרתם להפקיד את המינימום הנדרש לקרן פנסיה עלכם לדעת שגובה הביטוח למקרה אבדן כושר עבודה ומוות, נגזר רק מהמינמום שהפקדתם ולא מהפקדה שמייצגת את מלא השכר שלכם, כך שייכול להיווצר פער, ואתם תהיו במצב של תת ביטוח, ועליכם להיות ערים לכך, ולחשוב האם כדאי להשלימו. 
x