קרן נאמנות במוקד || אילים אגד ישראלי עד 30% מניות || קרן המצליחה להביא תשואה בגיוון עצום, ותנודתיות נמוכה מאוד

קטגוריית האגדים ראוייה לבחינה מחודשת על ידי המשקיעים, וזו דוגמה טובה לכך

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/02/2024

זו קטגוריה של קרנות שלא מזכירים הרבה. ולמרות זאת, יש בה 23 קרנות, עם גיוסים אחרונים נחמדים מאוד. על מה מדובר? באגד קרנות, ובמקרה הזה, אגד ישראלי. מה העניין כאן? בואו נגדיר רמות שונות של חשיפה לכשרון מנהלי ההשקעות של חברה מסוימת.

בתחילה, נמצא קרנות שאין כמעט חופש למנהל ההשקעות, אלא בבחירת הנכסים הספציפיים שבתוך חלוקת הקטגוריות, והכמויות שיש להן בהן בתיק. דוגמה לכך הן הקרנות העוקבות אחרי תיק בנקאי, או תיק של מוסד פיננסי אחר. במקרה הזה, מנהל הכספים יכול להבריק על ידי מניה בודדת, או כמה, ואג"ח מעניין או כמה. כמה אג"ח, או מניות, בארץ או בחו"ל, כל אלו ייקבע על ידי הגדרת התיק על הבנק.

דרגה שנייה של חופש נמצא בקרן מנוהלת נושאית, או מדמה תיק. למשל קרן ענפית, המתמחה במניות טכנולוגיה בחו"ל, או באג"ח של עד 5 שנים, צמודים, ומדורג AA, וכו... או, קרן של 30-70. כאן, המנהל יכול להראות את כישרונו הרב בהתמחות שלו, אבל מוגבל בענף, בסוג, בחלוקה, וכו... לבסוף, נמצא את הקרנות הגמישות, שנותנות חופש פעולה אבסולוטי למנהל הכספים. הוא יכול להיות 100%, או 0%, בכל דבר.

אז איפה נופל האגד? הייתי אומר שהוא משקף את "כשרון ופילוסופיית ההשקעה" של חברת ההשקעות עצמה. מאחורי ביצועי הקרן, לא נמצא אדם, או קבוצה קטנה, של מחליטים. האגד מגוון, בצורה המורחבת ביותר שניתן, מתוך קרנות הארגון. המגבלה הכללית רק מגדרת את הסיכונים הכלליים (למשל: עד 30% מניות בטוטאלי), אבל אוסף הקרנות מכסה על כמעט כל הזוויות. במקרה שלפנינו: מניות, בארץ ובחו"ל, אג"ח ממשלתי וקונצרני, וכו... הנה הקרנות המוחזקות בתיק של הקרן שנסקור:



סימנתי את הקרנות העוסקות באג"ח בסגול, ובחו"ל בכחול. וזאת, כאשר ברור בהחלט שבחלק הלא מסומן יימצאו קרנות שמשקיעות גם בחו"ל, וגם באג"ח. בכל אופן, מילת המפתח כאן היא גיוון עצום, ונראה בפירוט תכונות הקרן שזה בהחלט מתבטא בסטיית התקן, המורה על תנודתיות נמוכה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית אילים, וכמו שראינו, היא מכילה אוסף גדול למדי של קרנות משנה. היא לא וותיקה כל כך, עם תאריך הקמה של סוף 2022. גודלה בינוני בקטגוריה, עם 37.2 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-9, מבין 23 הקרנות שיש. דמי הניהול 0%, כמו כל האגדים, כאשר דמי הניהול מחושבים מהקרנות שבתיק.

וכאן, אנו מגיעים לאחת התכונות העיקריות של העניין כולו: התנודתיות. סטיית התקן של האגד נמצא עם 0.77%, וזה ממש נמוך, עבור קרן שיכולה להיות חשופה עד 30% מניות, ומניבה כ-9.65% בשנה האחרונה (!). למעשה, מהחשיפות, אנו למדים שיש בהחלט 25.79% מניות. די קרוב למקסימום, עם חשיפה למט"ח (בדרך כלל כסמן של חו"ל) של 9.19%.

ביצועי הקרן



הגרף השנתי של הקרן מאוד יפה בזה שהוא אינו רק עולה, אלא בגלל חוסר התנודתיות שיש בחלקים של המגמות שבו. בנוסף, ניתן לראות שההשקעה כאן הייתה ממש טובה, אם נשווה את מצב הקרן מול השיא שהיה לפני המלחמה, ואותו מצב במדדים הגדולים. שם, הם עומדים באזור של אותו שיא, וכאן, הקרן הרחק קדימה ממנו. בנוסף לגרף השנתי הזה, הנה השוואה של הקרן, מול השוק הישראלי: מדד ת"א 125, ורכיביו: ת"א 35 ות"א 90. לפניכם ארבעה גרפים, המייצגים ארבעה טווחים: משנה ועד חודש:






מכל התצוגה, אנו מקבלים שהקרן מאוד יציבה, ומובילה בהרבה מאוד מקרים, חוץ מהתצוגה של שלושה חודשים אחורה. עיקר העניין הוא שהיא ממש עקבית ביכולתה להיות עמידה לתנודתיות התזזיתית של המדדים.

גיוסים ופדיונות



לבסוף, הנה גרף הגיוסים של הקרן. אם הייתי בוחר בדבר המרשים ביותר שניתן לומר עליה, הייתי בוחר בחלק הזה של הסקירה. כל חודשי קיומה של הקרן מציגים גיוסים. כולל כאשר קרתה המלחמה (חודש אוקטובר 2023). בקיצור, מרשים, ומעורר אמון, עקב הרציפות של לקוחותיה להכניס בה הון. 
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5136445
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/110

המון הצלחה לכולם, ויחד ננצח!

 
x