כלכלני לאומי: כמה הפחתות ריבית צפויות בארה"ב, אירופה ובריטניה ?

בסיום שבוע עמוס בהחלטות הריבית, שלווה בלא מעט הפתעות, התרבו הסימנים שההרחבה המוניטרית במרבית המדינות המפותחות תתחיל השנה

 

 

 
Image by FreepikImage by Freepik
 

דודי רזניק, אסטרטג ריביות; קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/03/2024

מקרו עולמי

בסיום שבוע עמוס בהחלטות הריבית, שלווה בלא מעט הפתעות, התרבו הסימנים לכך שההרחבה המוניטרית במרבית המדינות המפותחות תתחיל השנה. עם זאת, ניכרת שונות בין הכלכלות לגבי מועד והיקף ההרחבה הצפוי. בארה"ב צפויות שלוש הפחתות ריבית השנה, באירופה כמעט ארבע הפחתות, בבריטניה נרשם זינוק בכמות ההפחתות הצפויות מ 2.5 לפני שבועיים, ל 3.5 לאחר הודעת הריבית, בשוויץ הכריזו השבוע על הפחתת ריבית מפתיעה בשיעור של 0.25%, וביפן העלו את הריבית לטריטוריה חיובית.

משרד התקציבים של הקונגרס (CBO) פרסם את התחזית לתקציב של ארה"ב המציג את עתידה הפיסקאלי והכלכלי של המדינה בשלושת העשורים הבאים. התחזית צופה שהחוב הפדרלי המוחזק על ידי הציבור האמריקאי יעלה מ-97% מהתוצר המקומי הגולמי בשנת הכספים (FY) 2023 לשיא של 166% מהתוצר עד 2054. גירעונות וחובות גבוהים מהווים איום על התקציב והכלכלה ומגדילים את הסיכון למשבר פיסקאלי.

מטבעות

שקל רשם תיסוף חד בערכו מול כל מטבעות כלכלות G10 תוך מסחר תוך יומי תנודתי, והמשך שמירה על טווח המסחר שלו בחודשים האחרונים, בין שערים 3.58-3.68. השפיעו על מגמות המסחר: העליות החדות בשווקי המניות הגלובליים, חדשות מהזירה הגיאופוליטית, והתנודתיות בערכו של הדולר בעולם. התשואה השקלית הקצרה שמרה על יציבות, והתשואה הדולרית לשנה ירדה. כתוצאה, פער התשואה (לתקופה של שנה בשוק הנגזרים) הצטמצם במידה ניכרת לרמה של כ 90 נ"ב לטובת הדולר. ערכי הבייסיס ירדו קלות (הפכו לשליליים יותר). לדוגמה בייסיס לשלושה חודשים נסחר ברמה של 47- נ"ב, ושנה נסחר ברמה של 70- נ"ב. כתוצאה, נקודות הפורוורד שמרו על יציבות. לדוגמה פיפסים לחודש נסחרו ברמה של כ 35- פיפס, ופיפסים לשנה נסחרו סביב רמה של 580- פיפס. ערכי סטיות התקן בדולר שקל לתקופות של חודש, ושלושה חודשים שמרו על יציבות ברמה של כ 10.5% ו 9.75% בהתאמה.

מטבעות המקלט נסחרו במגמה מעורבת. הדולר התחזק בחדות תוך תנודתיות בערכו, על רקע נתוני מאקרו טובים, והחלטת הריבית שהדגישה את הגישה הסבלנית של הפד. ריכזה עניין ההחלטה שלא לשנות את מדיניות ניהול המאזן, ורטוריקה של היו"ר בדבר האפשרות שצמצום המאזן יפחת בקרוב. הין היפני נסחר בתנודתיות ובמגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, וסיום תכנית ניהול עקום התשואה. בהמשך צפוי שהבנק המרכזי ישמור על מדיניות מרחיבה לאורך זמן, תוך גמישות השימוש בכלי רכישות האג"ח. הפרנק השוויצרי נחלש אף הוא מול מטבעות G10, בהמשך להחלטה מפתיעה של הבנק המרכזי להפחתת ריבית בשיעור 0.25% לריבית של 1.5%, ברקע התמתנות האינפלציה.

האירו, והקרונה הדנית התחזקו קלות מול סל מטבעות G10 ונחלשו קלות מול הדולר. בכירים שונים ב ECB נאמו השבוע והצביעו על נכונות להפחית את הריבית בחודש יוני. הפאונד הבריטי שמר על ערכו מול סל מטבעות G10, ונחלש מול השקל לשער 4.57. הבנק המרכזי הותיר את הריבית כצפוי ללא שינוי, אך נתוני האינפלציה הנמוכים מהצפי תמכו בציפיות להפחתת ריבית בהמשך.

מטבעות הסחורות נסחרו במגמת תיסוף. הדולר הקנדי התחזק, הדולר האוסטרלי והקרונה הנורבגית שמרו על יציבות מול סל מטבעות G10. מחירי הנפט נסחרו בתנודתיות, עלו בתחילת השבוע וירדו בהמשך השבוע. על רקע דיווח על עליה במלאים בארה"ב, מתיחות גיאופוליטית וציפיות להגבלות תפוקה באופ"ק. מחיר חבית מסוג ברנט עומד על כ 85.8 דולרים.

שווקים מתעוררים: הריאל הברזילאי והלירה הטורקית התחזקו. הבנק המרכזי בטורקיה העלה במפתיע את הריבית ב 5%, לשיעור ריבית כולל של 50%, וצופה העלאת ריבית נוספת באפריל. מטבעות מזרח אירופה והפזו הצ'יליאני נחלשו. הבנק המרכזי בצ'כיה הפחית את הריבית בשיעור של 0.5%, היואן הסיני נסחר בתנודתיות מול הדולר בטווח שבין 7.23-7.20, ובמקביל לכך הבנקים המסחריים בסין החלו למכור מט"ח בשוק המקומי כדי לתמוך ביואן. ממשל ביידן שוקל הטלת סנקציות על חברות תקשורת סיניות הקשורות לענקית הטלקום Huawei. הבנקים המרכזיים במקסיקו ובברזיל הפחיתו את הריבית לראשונה מאז 2021. מאידך הבנק המרכזי בטאיוואן הכריז על העלאת ריבית מפתיעה.
x