ליגת 30-70 של FUNDER - פסטרנק שהם, על כל המגרש, כמעט

לליגת 30-70 של FUNDER הצטרפה פסטרנק שהם בתחילת השנה וכבר היא מובילה (למעט בטווח של שנתיים) בכל הטווחים. יתרון לקוטן? בוודאי, אבל לא רק. באופן כללי, בסיום חודש מרץ כל התשואות של כל הטווחים היו חיוביות ובכל הקרנות, כמעט, ראינו גידול בהון. המנוהל

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/04/2024

חודש מרץ המשיך את המגמה הכללית של החיוב בתשואות ובגידול בהון המנוהל. אין ספק שעד סיום חודש מרץ המשקיעים רוו נחת גדולה ממה שקרה בתיקים שלהם. שימו לב שכל התשואות בטבלה התשואות חיוביות וזאת בכל הטווחים. למעשה, השינוי השלילי החל בדיוק בתחילת חודש אפריל כך שאני חושב שלפנינו תשואות מקסימאליות של התקופה האחרונה, כאשר מדד המניות העיקרי (ת"א 35) הגיע לשיא מינורי חשוב סביב 2015.

מה הביא לכל זה? אצלנו, ה"שגרה" שנתפסה כמרגיעה. שגרה שהפכה עורה בימים האחרונים אבל שהייתה מבוססת על שני רגליים יציבות עד תחילת אפריל: התמרון ממשיך להיות מנוהל בסדר, למרות בעיית החטופים שמכאיבה. והצפון שממשיך להיות בעצימות די גבוהה אבל מבלי לגלוש לעימות כללי. החיסולים בסוריה והתגברות העימות מול ארה"ב שינו את שני חלקי המשוואה.

בכל אופן, הקרנות נהנו מאותה שגרה עד מרץ, כאשר היה גם גב מוחלט וחיובי מצד וול-סטריט שעד תחילת החודש הזה הייתה בטוחה שנראה הורדת ריביות כבר ביוני. נתוני המקרו האחרונים קצת ערערו את ההנחה הזו ולכן תשואות אפריל כנראה ייפגעו מזה. ואחרי שאמרנו כל זאת, נציין שלא ראינו שינויים גדולים מאוד בחשיפות או בגדלים ושחודש מרץ המליך שוב את הקרן של פסטרנק כמובילה כאשר הקרן של מיטב הינה הגרועה ביותר.

תשואות הקרנות



כרגיל, נתחיל בחלק המעניין את כולם, ומיד: התשואות. כאמור, הקרן של פסטרנק עומדת בראש הטבלה החודשית עם 2.02%, הרחק לפני הקרן של קסם (שהייתה פסגות עד החודש הקודם) עם 1.70% והקרן של הראל עם 1.67%. בצד הנמוך של המערכת אנו מוצאים שוב את אלטשולר-שחם עם 1.11% ואת מיטב עם 1.06%.

כאשר מסתכלים על כל הטווחים, פסטרנק הינה הטובה בכולן חוץ מבשנתיים אחורה. מרשימה במיוחד תשואתה של השלוש שנים עם 16.77%. אחריה, מתחילת השנה נציין את הראל, עם 4.87% שהינה תשואה יפה מאוד גם כן. מגדל מצטיינת שנתית, אחרי פסטרנק, עם 14.31% והקרן של הראל מופיעה שוב כסגנית עבור השלוש שנים.

בחלק התחתון, הקרן של קסם (שהייתה פסגות) הינה הגרועה בשלוש השנים האחרונות עם 9.20% בלבד כאשר בטווחים הקצרים יותר היא גם לא מצליחה לעלות דרגה בהרבה מקרים. מעליה נציין את אלטשולר שחם ואת ילין לפידות שמתחלקות בתפקיד של ה"לפני אחרון". נקודה חשובה: כל התשואות הינן של חודש מרץ אבל, וזה אבל גדול, שימו לב שחלק מהקרנות מעודכנות ל-28-03 וחלק עד ה-31-03. זאת, כמובן, בגלל הנכסים שהם מחזיקות.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:







נתוני הקרנות והחשיפות




בטבלה הראשונה אנו רואים את השינויים בגדלים ובסטיות התקן. בשני המקרים אין ממש משהו דרמטי לדווח עליו חוץ מאשר בקרן של פסטרנק אשר עלתה בהון בעוד 5.99%. אני מתאר לעצמי (כי עדיין לא הגיעו נתוני הגיוסים עבור מרץ) שחלק מזה הוא גם גיוסים ולא רק גידול בשווי הנכסים שבתיק המנוהל. בצד השני של המתרס יש רק קרן אחת עם ירידה בהון של 2.07%- וזו הקרן של קסם שהייתה עד החודש הזה הקרן של פסגות.

בנושא התנודתיות (סטיות התקן) נציין במיוחד את מור שעלתה ב-4.94%, הראל שעלתה ב-6.45%, קסם שעלתה ב-4.44% והקרן של מגדל שעלתה ב-4.63%. הקרן של אלטשולר שחם הצליחה להוריד את התנודתיות שלה ב-2.90%-, וזה דבר שהמשקיע הישראלי ממש אוהב. חבל שאין תשואות משולבות עם ההישג הזה.

בחזית החשיפות לא היו דרמות גדולות. נזכיר שוב שיש כחודשיים השהייה בנושא הזה אבל זה עדיין משהו שכדאי לעקוב אחריו כי זה נותן את התחושה על המחשבה ההשקעתית של מנהלי הקרנות. ומה קרה מהפעם הקודמת? ממש לא הרבה בחלק המנייתי, או בחלק האג"חי. בשני המקרים השינויים היו בתחום האחוזים הבודדים.

מה שכן ניתן לציין הם השינויים בחשיפות למט"ח, דהיינו, ברוב המקרים, במשהו שמצביע על הכוונה של השקעה בחו"ל מול השקעה נטו בארץ. ומה קרה? היה גידול משמעותי אחד בקרן של פסטרנק – 29.10% כאשר יש לציין את הגידול בקרן של ילין לפידות שהגיע עד 8.66%. לעומת זאת, בקרן של אלטשולר שחם הייתה קריסה של ממש בחשיפה הדולרית: 40.06%-. מה הביא אותם לכך? האם השוק הישראלי התפוצץ ביחס לוול-סטריט? מעניין...

לסיכום:

בהמשך למומנטום החיובי שראינו בכל שוקי ההון בעולם, וגם אצלנו, מאז 11-2023, חודש מרץ היה עוד חודש של הישגים טובים. אין הרבה שינויים במיקום היחסי של הקרנות על פי התשואות כאשר הקרן של פסטרנק ממשיכה להיות הטובה מבין הקרנות המוצגות לפניכם.

החשיפה המנייתית של הקרנות (על פי הדיווח עד 31-01-2024) לא שונתה משמעותית כי היא הייתה כנראה טובה ומניבה מאוד גם כך. ברוב הקרנות היה גידול בהון כאשר עיקר הגידול היה כנראה מהעלייה בנכסים ופחות בגיוסים שנשארו עדיין זהירים למדי עד חודש פברואר.

גם החלק האג"חי לא שונה בהרבה. נציין רק את השוני הגדול של החשיפה המט"חית של פסטרנק (גידול של 29.10%) ושל אלטשולר שחם (קיטון של 40.06%-). בסה"כ, יש תחושה שאנו רואים המשך הגיוני של החודשים הקודמים שבהם השוק השתקם לו מהמכות הגדולות שהוא חטף. כנראה שחודש אפריל יהיה קצת שונה...
 

כמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב במקצת על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, עם השינויים שצייננו מעלה, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
4) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.
5) אנו מנסים לעקוב אחרי קרנות עם מעל 100 מיליון שקלים בהון המנוהל.

נציין שהחודש, הורדנו את הקרן של קסם (קסם אקטיב 30/70), שהייתה בספק בגלל גודלה, כי הקרן של פסגות הפכה להיות של קסם (קסם תיק השקעות 30%) והיא עומדת בהחלט בפילטר הגודל (סביב 150 מיליוני שקלים).
x