יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי לשר האוצר: קדם בדחיפות את תיקון החקיקה בדבר מתן זכות לכל אזרח לבחור את הסוכן שיטפל בפנסיה שלו

 

 
 

Funder Online
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/04/2013

 יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי לשר האוצר:

"קדם בדחיפות את תיקון החקיקה בדבר מתן זכות לכל אזרח לבחור את הסוכן שיטפל בפנסיה שלו.  מדובר בצעד חשוב שיאפשר תחרות הוגנת והולמת בתחום הפנסיה"

# לאור החשש לפגיעה בתחרות, יש להגביל מנהלי הסדרים פנסיוניים כך שלא יוכלו לשווק את מוצרי חברת הביטוח שהיא הבעלים שלהם, מעבר למכסה.
#  יש להגביל עמלות היקף לסוכני ביטוח בכדי למנוע הטיית העמיתים למוצרים פנסיונים שאינם לטובתם.


רוני הלמן, יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי, פנה הבוקר לשר האוצר, ח"כ יאיר לפיד, בכדי שיפעל לקדם בדחיפות את הצעת החוק שהונחה עוד בכנסת הקודמת, בדבר מתן זכות לכל עובד לבחור את הסוכן או היועץ שיטפל בתוכנית הפנסיונית שלו {הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים) (תיקון מס' 5), התשע"ב-2012}.

לדבריו, "המדובר בצעד חשוב שיאפשר תחרות הוגנת והולמת בתחום הפנסיה. תיקון החקיקה ימנע ממעסיק להפעיל שיקולים זרים בהפניית העובדים למנהל ההסדרים הפנסיוניים שמטפל בו כמעסיק, כשאותו מנהל הסדרים שמטפל גם במעסיק וגם בעובד, מפנה את העובד בעיקר למוצרים של חברות הביטוח, שהן הבעלים שלו."

הלמן, שנבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי במקום אייל שלזינגר (לשעבר מנכ"ל דש קרנות פנסיה) ומשמש גם כיו"ר הלמן-אלדובי פיננסים, ציין עוד כי "ממצאי דו"ח בנק ישראל שהוגש אתמול (2.4.13) לשר האוצר בדבר הדמיון בניהול השקעות בגופים מוסדיים אמורים להדיר שינה מעיני קובעי המדיניות, בייחוד לאור הריכוזיות הרבה בענף החיסכון הפנסיוני שנמצא בידי מספר מצומצם של חברות ביטוח, שבבעלותן גם מנהלי הסדרים פנסיוניים, שהם ערוצי ההפצה העיקריים."

 "לאור ביטול האפשרות לחיסכון הוני בקופות גמל וביטול המקדמים בפוליסות ביטוחי המנהלים, הרי שעיקר ההפקדות הפנסיוניות החדשות מופנות כיום ל-5 קרנות פנסיה גדולות שבבעלות חברות ביטוח, שמשווקות עצמן באמצעות סוכנויות ניהול הסדרים פנסיוניים שבבעלותן, או בדרכים עוקפות אחרות", על כן, לדעת הלמן, יש להגביל את יכולת השיווק של סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים, שהתקשרו עם מעסיקים ונמצאים בבעלות או שותפות עם חברות ביטוח, בכך שלא יוכלו למכור את המוצרים של החברות שהן בעליהן, עד למכסה.

לדברי הלמן, "איגוד הפנסיה הישראלי רואה במנהלי ההסדרים הפנסיוניים שבבעלות חברות הביטוח, את אחד החסמים העיקריים לתחרות בתחום הפנסיה, חסם שלא מאפשר לעמית בחירה אמיתית ולא מאפשר תחרות של קרנות פנסיה שאינן בבעלות חברות הביטוח, מה שעלול להוביל להמשך ריכוזיות ענף החיסכון הפנסיוני בידי קומץ חברות ביטוח, עם כל המשתמע מכך."

משכך, איגוד הפנסיה הישראלי העלה מספר הצעות בפני שר האוצר והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ביניהן:

  1. הטלת מגבלת שיווק על מנהלי הסדרים פנסיוניים, כך שיותר להם לשווק עד למקסימום 20% מהעובדים בחברה, מהמוצרים הפנסיוניים שמנהלת חברת הביטוח שהינה הבעלים של אותה סוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים.
2. בנוסף, יש לקדם את טיוטת התקנות בדבר הגבלת מתן עמלות היקף לסוכני ביטוח, בכך ניתן למנוע הטיית העמיתים למוצרים פנסיונים שאינם לטובתם, עקב תגמול חריג המגיע מסבסוד צולב בין מוצרי ביטוח שונים על ידי חברות הביטוח.
3. כמו כן, יש לקבוע עמלת הפצה אחידה ובמקביל השוואת דמי הניהול במוצרים השונים, שכן יחס עמלת ההפצה המוצעת לקרנות הפנסיה ביחס לדמי הניהול הינה גבוהה מהותית מיחס עמלת ההפצה של קופות הגמל, זאת בעוד שתפעול קרנות פנסיה הינו מורכב ויקר יותר.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x