מדרוג - סיכום 2016 >> גיוס של 64 מיליארד שקל

כמה גייסו בבנקאות? בנדל"ן ובענפים אחרים?

 

 
 

מדרוג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/12/2016

  • במהלך 2016 הסתכם גיוס ההון באמצעות אג"ח בסכום של כ- 64 מיליארד ₪, עלייה של כ-15% בהשוואה להיקף הסכום שגויס בשנה הקודמת והסכום הגבוה ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי. הגידול בהיקף ההנפקות השנה נובע מהנפקות של חברות מהסקטור הלא פיננסי שאינן מתחום הנדל"ן. בעוד שהיקף הגיוס של הסקטור הפיננסי וסקטור הנדל"ן נותרו יציבים השנה, בולט גידול חד של כ- 75% בהיקף ההנפקות של חברות מהסקטור הלא פיננסי, שאינן מתחום הנדל"ן. גידול זה תרם לעליה בהיקף ההנפקות השנתי ולכך ש-2016 הינה שנת שיא מבחינת היקפי הגיוס. במקביל, חלה גם עלייה משמעותית של כ-20% במספר החברות שהנפיקו בהשוואה ל-2015.

  • פעילות השיא בהנפקות בשוק האג"ח בולטת במיוחד לאור ההיקפים הנמוכים בהנפקות בשוק המניות, כ- 6 מיליארד ש"ח בלבד, מתחילת השנה. ראוי לציין כי סך הגיוס נטו השנה באמצעות אגרות חוב ממשלתיות בשוק המקומי היה שלילי, בהיקף העולה על 8.5 מיליארד ש"ח, כלומר, עודף משמעותי של פדיונות על הנפקות אג"ח ממשלתיות, בהשואה לגיוס חיובי של כ-6 מיליארד ש"ח ב-2015. העדר הנפקות חדשות בשוק האג"ח הממשלתיות תמך אף הוא בפעילות הערה בשוק הקונצרני. 

  • באשר לסקטור הפיננסי - הנפקות הבנקים הסתכמו בכ-16 מיליארד ש"ח, ירידה של כ-12% בהשוואה ל-2015. השנה יותר בנקים החלו להנפיק מכשירים היברידים (עם מנגנונים לספיגת הפסדים או למחיקת חוב) וכ- 15% משווי ההנפקות יוחס למכשירים אלו. עוד יצויין שמשקלו של הסקטור הפיננסי מסך ההנפקות קטן משמעותית, לכ- 28% (בהשוואה לכ- 40% ) אשתקד.

  • במקביל לגידול בהיקף ההנפקות הכולל בשנת 2016 היינו עדים גם לגידול בערך השוק, והוא עלה לראשונה על 300 מיליארד ש"ח, המשקף גידול של כ- 10%. זאת, לאחר ארבע שנים של קפאון בשווי השוק. 

  • השינוי המשמעותי ביותר מבחינת החלוקה הענפית, מיוחס השנה לסקטור הלא פיננסי שאינו נדל"ן- היקף ההנפקות הסתכם בכ- 24 מיליארד ש"ח, בהשוואה לכ- 14 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. סקטור הנדל"ן ריכז כ- 34% מהיקף ההנפקות שבוצעו בשנת 2016, ירידה קלה בהשוואה לשנה הקודמת, כאשר השנה היינו עדים לירידה בהיקף ההנפקות של חברות נדל"ן אמריקאיות. כ-15% מהיקף הנפקות של חברות נדל"ן בוצעו על ידי חברות נדל"ן אמריקאיות, בהשוואה ל-25% בתקופה המקבילה אשתקד. במחצית הראשונה ניכרה האטה בפעילות ההנפקות של חברות נדל"ן אמריקאיות על רקע פשיטת הרגל של אורבנגרופ וקשיי המימון של אקסטל, כאשר לקראת סוף השנה ניכרה התעוררות בפעילות של חברות הנדל"ן האמריקאיות - בוצעה הנפקה של חברת "נמקו", בהיקף של כ-450 מיליון ש"ח, ופורסמו תוכניות להנפקה של חברות נדל"ן אמריקאיות נוספות.

  • במהלך 2016 היינו עדים לירידה במרווחי הסיכון בשוק האמריקאי, במיוחד ברמות הדירוג הספקולטיביות. בשבועות האחרונים  מאז הבחירות בארה"ב חלה עלייה בתשואות של אגרות החוב של ממשלת ארה"ב על רקע הבטחות הקמפיין של הנשיא הנבחר להביא לצמיחה ועליה בהערכות לאינפלציה. בשוק המקומי בלטה במהלך 2016 השונות בין המרווחים ברמות הדירוג השונות והירידה של מרווחי הסיכון, בעיקר בקבוצת ה- ilBBB. מרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilBBB בסוף השנה נמצאים ברמתם הנמוכה ביותר מאז 2014 והינם סביב 2.5%, ירידה משמעותית בהשוואה לכ- 4.5% בתחילת השנה. גם במרווחי הסיכון של קבוצת החברות הלא מדורגות אנו רואים ירידה במרווחים בהשוואה לרמתם מתחילת השנה, כאשר התנהגותם תנודתיות יותר. כמו כן, נציין שבמרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilA וה- ilAA השינויים בולטים פחות, בין היתר, לאור הרמה הנמוכה של המרווחים ברמות דרוג אלה. 

  • בשנה האחרונה ניכרת יציבות בחלקן של ההנפקות המגובות בביטחונות ומשקלן הגיע לכמחצית במונחים של מספר ההנפקות של סדרות חדשות. באשר לאג"ח מותנה דירוג – במהלך 2016 אנו עדים ליציבות בשיעור הסדרות החדשות מותנות דירוג ו/או התניה פיננסית. הכוונה בהתניה דירוגית הינה לקביעת מנגנון לפיצוי בריבית הנקובה או העמדה לפרעון מיידי, בעת שינוי שלילי בדירוג האג"ח. בשלוש השנים האחרונות בכ- 82%-86% מהסדרות החדשות נקבעו בתנאי הא"גח התניות הקשורות בדירוג.

  • 2016 היא שנה רביעית ברציפות בה אחוז העלאות הדרוג גבוה מאחוז הורדות הדרוג. נציין כי מבין החברות המדורגות על ידי S&P מעלות, במהלך 2016 חברה אחת בלבד הגיע למצב של חדלות פירעון בהשוואה ל-3 חברות בשנת 2015 ו-2 חברות שהגיעו למצב של חדלות פירעון בשנת 2014.





הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי וביבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x