לידר >> מדיניות הפד בנוגע ל- 2 העלאות ריבית נוסופת השנה אינה צפויה להשתנות

 

 
 

יונתן כץ כלכלן לידר שוקי הון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/04/2017

נתוני התעסוקה בארה"ב מעט איכזבו 

נרשם גידול של 98 אלף מועסקים (לעומת ציפיות ל- 175 אלף) וירידה של  38 אלף  מועסקים  מהאומדנים של ינואר-פברואר.

  • עדיין מדובר בנתון סביר, בפרט לאחר חודשיים של קרוב ל- 220 אלף מועסקים לחודש. יתכן שנתוני התעסוקה החלשים הושפעו ממזג האוויר הקשה בחוף המזרחי (storm Stella).
     
  • שיעור האבטלה ירד ל- 4.5% (מ-4.7%), ואולי חשוב יותר מבחינתה של הנגידה ילן, מדד ה- U-6 (הכולל מועסקים במשרה חלקית אשר שואפים לעבוד משרה מלאה ועובדים שחיפשו עבודה בשנה האחרונה וכעת הפסיקו לחפש) ירד אל תחת ל- 9% ל- 8.9% מ- 9.2% לפני חודש.
  • השכר לשעת העבודה עלה ב-2.7% ב- 12 החודשים האחרונים (0.2% בחודש מרץ), התמתנות קלה מ- 2.8% לפני חודש.
בסך הכל נתוני התעסוקה לא צפויים להביא לשינוי בהערכת חברי הפד שדרושות עוד שתי העלאות ריבית השנה. יחד עם זאת, קשה לצפות להתפתחות תהליך אינפלציוני בארה"ב כל עוד השכר הממוצע עולה בקצב נמוך מ- 3%.

יתר הנתונים בארה"ב היו מעורבים

  • מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ממשיכים להצביע על התרחבות, וההזמנות בתעשייה עלו ב- 1% בחודש בפברואר.

  • נתוני סחר חוץ מצביעים על ירידה בגרעון המסחרי בפברואר (בעיקר בשל ירידה ביבוא), מה שצפוי לתמוך בצמיחה ברבעון זה.

  • מנגד, מדד מנהלי הרכש בשירותיםISM   ירד ב- 2.5 נקודות לרמה הנמוכה זה חמישה חודשים.

  • המכירות של רכבים חדשים ירדו זה החודש השלישי ברציפות.
בהמשך השבוע צפויים להתפרסם מספר נתונים, כאשר הנתונים החשובים כוללים את מדד המחירים לצרכן והמסחר הקמעונאי ביום שישי.

התשואות הארוכות כמעט ולא השתנו למרות החולשה בנתוני התעסוקה ומתקפת ארה"ב על סוריה (אשר גרמה למעט flight to safety)

  • העובדה שהפד מתכנן מכירה של אג"ח במאזן שלו תמכה בעליית תשואות.

  • הנתונים הכלכליים באירופה היו לרוב חיוביים (גידול במסחר הקמעונאי וירידה באבטלה), אך ה- ECB נמנע מלדבר על tapering  עתידי בשלב זה.

שוק האג"ח בארה"ב מתקשה להתרחק משמעותית מ- 2.4% (אג"ח ל- 10 שנים), למרות שבמרבית השבוע שעבר התשואות ירדו לכיוון 2.35%. האפשרות שהפד יתחיל למכור אג"חים מקשה על המשך ירידת תשואות, זאת בנוסף לציפייה שבחודשים הקרובים טראמפ בכל זאת יציג תוכנית פיסקאלית רחבת היקף.

מנגד, החשש למהפך פוליטי בצרפת עשוי להטיב עם שוק האג"ח והדולר. כפי שציינו בעבר, למרות שהפוטנציאל להמשך ירידת תשואות ארוכות בארה"ב מוגבל, הפער השלילי של האג"ח הישראלי צפוי עוד להתרחב. נדמה שתחזית המאקרו המעודכנת של בנק ישראל תומכת בהערכה זו.

מאקרו ישראל

בישראל, סקר מגמות בסקטור העסקי ממשיך להצביע על רמת אופטימיות גבוהה וגידול בהזמנות בתעשייה. השכר הממוצע עלה בינואר על רקע עדכון שכר מינימום אבל מנגד מסתמן קיפאון במספר משרות השכיר.

בנק ישראל שיחרר הודעת ריבית "יונית" יחסית כאשר הוא מסביר את עליית האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים כתוצאה מעליית מחירי הדלק ומציין את השפעת הייסוף החד על ציפיות האינפלציה קדימה. משפט ה-forward guidance שונה וקושר את השינוי במדיניות המרחיבה להתבססות האינפלציה אל תוך היעד, ללא תלות  במימד הזמן.

בתחזית המאקרו של מחלקת המחקר של הבנק, תחזית האינפלציה בשנת 2017 ירדה ל- 0.8% (מ- 1.0% בתחזית של דצמבר 16), ותחזית העלאת הריבית הראשונה נדחתה לרבעון ב' 2018 (מרבעון ד' 2017), והעלאה השנייה תהיה ברבעון ד' 2018.
תחזית הצמיחה השנה ירדה ל- 2.8% (מ- 3.2%), אך מדובר בסיבות "טכניות" של השפעת הזינוק ביבוא כלי רכב בשנת 2016 וסיום השקעות הענק של אינטל. לעומת זאת, תחזית היצוא עודכנה כלפי מעלה.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון.

גילוי נאות
הדו"ח מתבסס על מידע אשר פורסם לכלל הציבור, על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים ומידע אחר אשר לידר ושות' בית השקעות בע"מ ("לידר ושות'") מניחה שהינו מהימן וזאת מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות ביחס למידע. עם זאת, מודגש כי אין לידר ושות', מחברי הדו"ח ועורכיו אחראים למהימנות המידע המפורט בדו"ח, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או לכל השמטה, שגיאה או ליקוי אחר בדו"ח. הדו"ח מופנה רק למשקיעים מוסדיים מקצועיים כחומר מסייע ואין לקבל על סמכו בלבד החלטות השקעה כלשהן. לידר ושות', מחברי הדו"ח ועורכיו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או להפסד שיגרמו, אם יגרמו, כתוצאה משימוש בדו"ח זה ו/או כתוצאה מהסתמכות עליו. הדו"ח אינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל העובדות וכל הנסיבות הקשורות לאמור בו, והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא כל מתן הודעה נוספת. קורא דו"ח זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על הדעות וההמלצות המובאות בו, תיצור עבורו רווחים. הדו"ח אינו ייעוץ השקעות ואינו מהווה הזמנה לרכוש או הזמנה למכור את ניירות הערך הנזכרים בו. לפיכך, אין להסתמך על המידע הכלול בדו"ח ואין בו כדי להחליף שיקול דעת עצמאי וקבלת ייעוץ מקצועי, לרבות מיועץ השקעות אשר ייעוצו מתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הנחת קורא הדו"ח צריכה להיות שלידר ושות', עובדים ונושאי משרה בה, בעלי השליטה בה, וחברות בנות או קשורות שלהם ("קבוצת לידר") מחזיקים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים המתוארים בדו"ח ("ניירות הערך") ו/או שיש להם זיקה אחרת לניירות הערך וכן שהם יקנו או ימכרו את ניירות הערך כולם או חלקם אחרי או לפני הוצאת הדו"ח.

לידר ושות' ותאגידים מקבוצת לידר עוסקים בחיתום, שיווק השקעות, ניהול תיקי השקעות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, תיווך בעסקאות בניירות ערך, השקעות בניירות ערך לחשבון עצמם, ניהול והשקעה במיזמי הון סיכון ומיזמי private equity, בפעילויות מסחריות אחרות ופעילויות אחרות בשוק ההון. הדו"ח יכול שיתייחס לניירות ערך שללידר ושות' יש זיקה אליהם מכח השתייכותה לקבוצת לידר ו/או בשל התמורה שקיבלה או תקבל לידר ושות' או תאגיד אחר מקבוצת לידר מאת מנפיקי ניירות הערך ו/או מוכריהם ו/או מפיציהם במסגרת מתן שירותים בשוק ההון לרבות שירותי חיתום, ו/או בשל החזקה בניירות הערך האמורים ו/או ביצוע עסקאות בהם על ידה או על ידי גורמים אחרים מקבוצת לידר.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x