אופנהיימר >> אי וודאות פוליטית בבריטניה – איך להתאים את תיק ההשקעות?

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/06/2017

כשנה לאחר שהבריטים היממו את העולם עם ההחלטה להיפרד מהאיחוד האירופי, בריטניה שוב חוזרת לכותרות, ושוב בגלל התפתחויות פוליטיות בממלכה. ביום חמישי האחרון התקיימו הבחירות הכלליות לפרלמנט הבריטי, בחירות שכזכור התקיימו ללא כל הכרח (הבחירות בבריטניה מתקיימות כל 5 שנים והאחרונות התקיימו ב-2015) ושמטרתן הייתה לאפשר למפלגה השמרנית, בראשות תרזה מיי, להגדיל את הרוב המוחלט בפרלמנט (בבחירות 2015 קיבלה המפלגה 330 מושבים מתוך 650). ההימור של מיי התברר כהימור לא מוצלח ובמקום להתחזק, המפלגה השמרנית איבדה 12 מושבים וקיבלה 317 מהמושבים בפרלמנט (ר' גרף). חשוב מכך, השמרנים איבדו את הרוב המוחלט בפרלמנט וכעת צריכים לנסות לבנות קואליציה (מצב של "Hung Parliament") עם מפלגות שאינן בעלות הברית הטבעיות שלה. מפלגת הלייבור, תחת הנהגתו של ג'רמי קורבין, היא המרוויחה הגדולה של הבחירות, כשהוסיפה 33 מושבים לסך כולל של 262 מושבים. המפלגה הסקוטית (SNP) נחלשה בבחירות אלו אך נותרה המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט, כשהליברל-דמוקרטים והמפלגה הצפון-אירית (DUP) הגדילו במעט את כוחם. אגב, נכון לעכשיו, לא נראה שתהליך ה-Brexit בסכנה, כאשר גם השמרנים וגם הלייבור הודיעו כי יתמכו במהלך ללא קשר לתוצאות הבחירות.
 
מה צפוי הלאה?
 
תוצאות הבחירות ובעיקר, אובדן הרוב המוחלט של השמרנים, גורמים לאי וודאות פוליטית משמעותית בבריטניה. להערכתנו, אלו 2 התרחישים המרכזיים:

תרזה מיי מצליחה להרכיב קואליציה ונשארת בתפקידה - מיי כבר החלה במגעים עם המפלגה הצפון-אירית (DUP) במטרה לבנות קואליציה צרה מאוד (327 מושבים). מנגד, הליברל-דמוקרטים (שהיו חלק מהקואליציה של השמרנים ב-2010) והסקוטים כבר הודיעו שלא ייקחו חלק בממשלה בראשות השמרנים. הבעיה בתרחיש זה היא שמיי תהיה תלויה מאוד בגורמים הניציים יותר במפלגה השמרנית, למשל בסוגיית תנאי ה-Brexit, כך שזאת עלולה להיות ממשלה לא יציבה.

תרזה מיי מתפטרת - ההימור הלא מוצלח של מיי עשוי לעורר לה מתנגדים קשים מבית ולגרום לה, בסופו של דבר, להתפטר. בהתחשב ב"ג'נטלמניות" של הפוליטיקה הבריטית, זהו תרחיש עם סבירות לא מבוטלת. במקרה כזה, לא מן הנמנע שבריטניה תלך לבחירות נוספות, תחת הנהגה חדשה לשמרנים, כאשר גם בחירות פנימיות לראשות המפלגה השמרנית (ללא בחירות כלליות) הן אפשרות.
 
גם תרחישים של בחירות נוספות תחת הנהגת תרזה מיי ושל ממשלה בראשות הלייבור הם אפשריים, אך לדעתנו בעלי סבירות נמוכה.
 
משמעויות לשווקים הפיננסיים והמלצות השקעה:
 
בתגובה לתוצאות הבחירות, הפאונד איבד כ-1.5% מול המטבעות המרכזיים, בשל התגברות אי הוודאות הפוליטית והחשש כי הצורך בקואליציה יגרום לגידול בהוצאות הפיסקאליות (וגם לעלייה באינפלציה וכיוב'). אנו נוקטים בזהירות רבה בניסיון לחזות כיוון של שערי חליפין, אך עם זאת, מעריכים כי בעקבות הסיבות הנ"ל, הפאונד עשוי להיות תחת לחץ בתקופה הקרובה. אפיק האקוויטי הגיב אפילו בחיוב, כאשר ה-FTSE100 (Large Cap), הגלובאלי יותר, עלה בכ-1% וגם ה-FTSE250 (Mid-Small Cap), המוטה יותר לכלכלה הבריטית, עלה במתינות.
 
בהתבסס על תגובת השווקים ביום שישי, על האפשרות להיחלשות בשער הפאונד ועל הקורלציה בין הפאונד לאפיקי האקוויטי בבריטניה, אנו ממליצים על שני הצעדים הבאים:

לשקול להיחשף לבריטניה בנטרול השפעת מטבע – בתגובה לתוצאות החלטת ה-Brexit ביוני 2016, החלה היפרדות בין ביצועי ה-FTSE100 במונחי פאונד לביצועיו במונחים דולריים (ר' גרף). הסיבה לכך היא העובדה שמדדי ה-Large Cap הבריטיים מורכבים ממניות עם פעילות גלובאלית ולכן, עם נתח הכנסות מהותי בדולר/אירו. מנגד, המטה של חלק גדול מחברות אלו הוא בבריטניה, ולרובן גם יש מתקני ייצור ו/או מחקר ופיתוח בממלכה, כך שהפיחות בפאונד מהווה עבורן רוח גבית חיובית. אמנם הזעזוע מה-Brexit לפני כשנה היה הרבה יותר גדול מהזעזוע בעקבות אי הוודאות הפוליטית הנוכחית, אך אנו צופים מגמה דומה גם בתקופה הקרובה ולכן, ממליצים לשקול ולהמיר חלק מהחשיפה לשוק המניות הבריטי לחשיפה מנוטרלת מטבע. מבין הכלים האפשריים לכך ניתן לציין את קרנות הסל iShares Currency Hedged MSCI UK (HEWU), שמאפשרת חשיפה בדולר, ו-Lyxor FTSE100 ETF Monthly Hedged (100H FP), שמאפשרת חשיפה באירו.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x