בנק ישראל >> שווי התיק הפיננסי של תושבי חוץ בבורסה לני"ע בתל-אביב עלה ברבעון הראשון בכ-2.7 מיליארדי דולרים

עיקר העלייה בשווי התיק הפיננסי ברביע הראשון מקורה בעלייה בשווי יתרת המניות הישירות והפיננסיות בעיקר כתוצאה מעליות במחירן.

 

 
 

בנק ישראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2017

  • ברביע הראשון של שנת 2017 חלה עלייה של 7.1 מיליארדי דולרים (6.5%) בעודף הנכסים של המשק מול חו"ל, זאת בהמשך לעלייה של כ-41 מיליארדים (59.5%) בשנת 2016. עיקר העלייה בעודף הנכסים ברביע הראשון היא כתוצאה מגידול ביתרת ההשקעות הפיננסיות של תושבי ישראל בחו"ל ומעלייה ביתרת נכסי הרזרבה. 

  • העלייה בשווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל ברביע הראשון (15.4 מיליארדי דולרים, 4.1%) נבעה מזרם השקעות פיננסיות (4 מיליארדי דולרים, 1%) ומעלייה במחירי המניות הזרות (2.9 מיליארדי דולרים, 0.8%). 

  • העלייה ביתרת ההתחייבויות ברוטו של המשק לחו"ל (8.3 מיליארדי דולרים, 3.1%)  נבעה בעיקר מזרם השקעות פיננסיות באג"ח (1.6 מיליארדי דולרים, 0.6%) והשקעות ישירות במניות (1.3 מיליארדי דולרים, 0.5%), במקביל לעלייה במחירי המניות הישראליות המוחזקות על ידי תושבי חוץ (3.8 מיליארדים, 1.4%).

  • עודף הנכסים על ההתחייבויות של המשק מול חו"ל במכשירי חוב בלבד (חוב חיצוני שלילי), עלה ברביע הראשון בכ-6.3 מיליארדי דולרים (4.7%) ועמד בסוף מרץ על כ-140 מיליארדים. 

  • היחס שבין החוב החיצוני ברוטו לתמ"ג ירד במהלך הרביע הראשון ועמד בסוף מרץ על 26.5%: ירידה בשווי השקלי של החוב החיצוני ברוטו כתוצאה מייסוף השקל במקביל לעלייה בתוצר. 
 
1.עודף הנכסים על ההתחייבויות של המשק מול חו"ל 

עודף הנכסים על ההתחייבויות של המשק מול חו"ל עלה במהלך הרביע הראשון ב-7.1 מיליארדי דולרים (6.5%) ועמד בסוף מרץ על 116 מיליארדים. כך נמסר מהחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל. 
עלייה של 15.4 מיליארדי דולרים (4.1%) בשווי יתרת הנכסים של המשק במקביל לעלייה של 8.3 מיליארדי דולרים (3.1%) בשווי יתרת ההתחייבויות של המשק כלפי חו"ל  (תרשים 1). 

2.שווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל  




שווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל עלה ברביע הראשון של שנת 2017 ב-15.4 מיליארדי דולרים (4.1%) ועמד בסוף מרץ על כ-394 מיליארדי דולרים. עיקר הגידול בתיק הנכסים כתוצאה מהשקעות נטו של תושבי ישראל בחו"ל ומעלייה במחירי הנכסים הסחירים. 
שווי תיק ההשקעות הפיננסיות עלה במהלך הרביע הראשון בכ-8.5 מיליארדי דולרים (7.1%): בעיקר השקעות נטו של תושבי ישראל באג"ח זרות בהיקף של כ-2.3 מיליארדי דולרים (1.9%) ובמניות זרות בהיקף של כ-1.7 מיליארדים (1.5%). במקביל, חלו עליות במחירי המניות הזרות שהגדילו את שווי התיק הפיננסי של תושבי ישראל בהיקף של כ-2.9 מיליארדים (2.4%).
שווי ההשקעות הישירות עלה במהלך הרביע הראשון בכ-0.9 מיליארדי דולרים (0.9%), בעיקר כתוצאה מזרם השקעה בהון מניות בהיקף של כ-0.6 מיליארדים.
שווי ההשקעות האחרות בחו"ל עלה במהלך הרביע הראשון ב-1.4 מיליארדי דולרים (2.1%): גידול ביתרת ההלוואות שנתנו תושבי ישראל לתושבי חוץ בהיקף של כמיליארד דולרים (1.5%), גידול באשראי לקוחות בהיקף של כ- 0.6 מיליארדים (0.9%) וגידול ביתרת הנכסים האחרים של תושבי ישראל בחו"ל בהיקף דומה. כמו כן, חל גידול ביתרת הפיקדונות של הבנקים הישראלים בחו"ל בהיקף של כ-0.4 מיליארדים (0.6%). השקעות אלה קוזזו בחלקן על ידי משיכות נטו מפיקדונות של תושבי ישראל בחו"ל בהיקף של כ-1.2 מיליארדים (1.9%-).
שווי יתרת רזרבות המט"ח עלה במהלך הרביע הראשון בהיקף של כ-4.7 מיליארדי דולרים (4.8%) ועמד בסוף הרביע על 103 מיליארדים.
הרכב התיק בחו"ל - ברביע הראשון של שנת 2017 חלה עלייה במשקלן של ההשקעות במניות הזרות הפיננסיות, ומנגד חלה ירידה במשקלן של ההשקעות הישירות במניות זרות. (תרשים 2).
 
3.יתרת ההתחייבויות של המשק לחו"ל 

יתרת ההתחייבויות של המשק לחו"ל עלתה במהלך הרביע הראשון ב-8.3 מיליארדי דולרים (3.1%) ועמדה בסוף מרץ על כ-278 מיליארדים.
שווי יתרת ההשקעות הישירות במשק עלה במהלך הרביע הראשון בהיקף של 2.8 מיליארדי דולרים (2.6%). העלייה נבעה משילוב של השקעות ישירות נטו בהון מניות ישראליות (1.2 מיליארדי דולרים, 1.1%) ועלייה במחירי המניות הישירות שמחזיקים תושבי חוץ (1.7 מיליארדי דולרים, 1.6%). 
שווי יתרת ההשקעות הפיננסיות (מניות ואג"ח) עלה במהלך הרביע הראשון בהיקף של כ-5 מיליארדי דולרים (4.5%): בעיקר עליות במחירי המניות הישראליות שמחזיקים תושבי חוץ (2.1 מיליארדי דולרים, 1.9%)  והשקעות נטו באג"ח ישראליות בהיקף של כ-1.6 מיליארדים (1.4%). 
שווי ההשקעות האחרות במשק עלה במהלך הרביע הראשון בכ-0.4 מיליארדי דולרים (1%): בעיקר גידול בפיקדונות בנקים זרים בישראל בהיקף של כ-0.6 מיליארדים (1.2%).
שווי התיק הפיננסי של תושבי חוץ בבורסה לני"ע בתל-אביב עלה ברביע הראשון בכ-2.7 מיליארדי דולרים (8.6%) ועמד בסוף מרץ על 34.3 מיליארדים, זאת לאחר שירד ברביע הרביעי של שנת 2016 ב-4.2 מיליארדים. עיקר העלייה בשווי התיק הפיננסי ברביע הראשון מקורה בעלייה בשווי יתרת המניות הישירות והפיננסיות בעיקר כתוצאה מעליות במחירן. (תרשים 3) 
 

4.החוב החיצוני ברוטו

החוב החיצוני ברוטו עלה במהלך הרביע הראשון בכ-2.4 מיליארדי דולרים (2.8%) והגיע לרמה של כ-90 מיליארדים, בעיקר כתוצאה מהשקעות נטו של תושבי חוץ באג"ח ישראליות.
היחס שבין החוב החיצוני לתמ"ג ירד במהלך הרביע הראשון ועמד בסוף מרץ על 26.5%, זאת בהמשך למגמת הירידה שהחלה בשנת 2012. הירידה ביחס החוב לתוצר נבעה מירידה בשווי השקלי של החוב החיצוני ברוטו (3%-) כתוצאה מהייסוף בשקל במקביל לעלייה בתוצר (1.1%). (תרשים 4).  
 
5.החוב החיצוני נטו 

עודף הנכסים על ההתחייבויות של המשק מול חו"ל במכשירי חוב בלבד (חוב חיצוני שלילי), עלה ברביע הראשון בכ-6.3 מיליארדי דולרים (4.7%) כך שעמד בסוף מרץ על כ-140 מיליארדים (תרשים 5). 
יתרת הנכסים במכשירי חוב לזמן קצר (פירעון/מימוש תוך שנה), עמדה בסוף מרץ על כ-154 מיליארדי דולרים, ברובה רזרבות  מט"ח בבנק ישראל, והיא משקפת יחס כיסוי של פי 4.5 מהחוב לזמן קצר. 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x