הצעת חוק לקידום דיור בהישג יד אושרה לקריאה ראשונה

ועדות התכנון יתמרצו יזמים לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך; הדירות יושכרו לזכאים שיזכו בהגרלה בהנחה של 20% ממחיר השוק

 

 
חכ רועי פולקמןחכ רועי פולקמן
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/07/2017


וועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן לתיקון חוק התכנון והבנייה, שמטרתה קידום יצירת דיור בהישג יד בישראל. ראשית, מבקשת הצעת החוק להעניק סמכויות לוועדות התכנון המקומיות לתמרץ יזמים לבניית דיור בהישג יד. על פי ההצעה, הוועדות יוכלו לאשר ליזם תוספת בנייה של עד 25% מסך השטח המותר לבנייה במגרש כתמריץ למטרה זו. כמו כן, מוצע להקל משמעותית על הדרישה הקבועה כיום בחוק, לפיה כלל היחידות הנבנות במסגרת התוספת השישית יהיו יחידות דיור בהישג יד, ולקבוע שלפחות 25%  מהדירות שיבנו במסגרת זו יהיו בהישג יד.

עוד על פי ההצעה, דירות שיבנו כדיור בהישג יד ישמשו למשך 20 שנים להשכרה ארוכת טווח, עבור מי שימצא זכאי ויזכה בהגרלה. דמי השכירות שישלמו הזוכים על דירות אלה יהיו נמוכים ב-20% ממחיר השוק באזור. כל דירה תושכר לזכאים לתקופה של עד חמש שנים, זאת במטרה להבטיח חלוקה של ההטבה בין מספר משקי בית. בתום 20 השנים יוכל היזם למכור את הדירות בשוק החופשי.
 
תנאי הזכאות להשתתפות בהגרלות ייקבעו על ידי הממשלה ומשרד הבינוי והשיכון ינפיק תעודות זכאות לעומדים בהם. הצעת החוק המקורית ביקשה לקבוע רשימת קריטריונים אשר יעניקו לזכאים מסוימים עדיפות לזכייה בהגרלות על פני אחרים (גיל, מצב משפחתי, אדם עם מוגבלות וכו'), כאשר כל רשות מקומית תיבחר אילו קריטריונים לאמץ מתוך הרשימה. עם זאת, קבעה היום הוועדה כי כלל הזכאים יקבלו הזדמנות שווה לזכייה, מלבד מתן עדיפות בכל רשות לבני המקום. לדברי ח"כ עזריה, "הדבר ימנע אפשרות של מתן עדיפות או אפליה של אוכלוסיות מסוימות על פי העדפתה של הרשות המקומית. לא נאפשר אפליה נגד קבוצות ועדות שונות בחברה הישראלית". אחוזי העדיפות לבני המקום בכל רשות יקבעו במסגרת הצעת החוק ולא על ידי הרשות המקומית עצמה.
 
אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדיון הוא הצורך לאפשר גמישות לרשויות המקומיות, לצד המאמצים לקדם את המטרה הלאומית. לדברי חדוה פיניש מעיריית תל אביב- יפו "צריך לנסות לייצר את הגמישות כי החוק יכול להיות כתוב ובסוף העיריות שמתמודדות עם הצורך בדיור בהישג יד לא יוכלו ליישם אותו. במציאות קשה ליישם קביעות חד משמעיות ואנחנו עלולים להפסיד את האפשרות לקדם את המטרה". יו"ר הוועדה ח"כ עזריה אמרה בתגובה כי "אנחנו לא מחוקקים כאן חוקים כדי שלא ייושמו ונקפיד לעשות התאמות נדרשות על פי הצורך. לדעתי הגמישות צריכה להיות בעיקר בוועדות המחוזיות ולא המקומיות. אני מגיעה מהשלטון המקומי ומודעת למורכבות ולפערים בין הרשויות. יותר מדי פרשות נחשפו בשנים האחרונות והן תמיד היו קשורות בנדל"ן ולכן, כשאנחנו מחוקקים אנחנו צריכים לקחת זאת בחשבון".
 
ח"כ רועי פוקלמן הדגיש כי מבחינתו "הגישה הבסיסית היא לתת מקסימום גמישות לשלטון המקומי". בהתייחס להצעת החוק אמר ח"כ פולקמן "החוק הוא המשך ישיר לחוקים המהווים שורה של הסדרים בעולם השכירות, בתוכם חוק עידוד השקעות הון שעבר השבוע בקריאה טרומית וקידום המתווה לחברות ניהול בתים לשכירות. נמשיך לעשות למען הצעירים ולמען השכירות ארוכת הטווח".
 
בתום הדיון הובהר כי ישנן סוגיות שונות שעדיין יש להסדיר בנוסח ההצעה, כגון הגדרת 'בני מקום', הגדרת שכירות לטווח ארוך ועוד. הדבר ייעשה בעת הכנת ההצעה לקריאה שניה ושלישית בוועדה.
 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x