צוק איתן? אין סיבה אמיתית להגדיל את תקציב הביטחון ב–6 מיליארד שקל

 

 
 

עמר בר לב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/10/2014

נראה שישנם לפחות 2 מיליארד שקל ששימושם אינו ברור - וכל זאת לפני שנאמר כאן משפט אחד על הפערים החברתיים הגדולים והגדלים במדינת ישראל

תקציב הביטחון ב–5102, על פי הסיכום בין שר האוצר, יאיר לפיד, שר הביטחון, משה יעלון, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, יסתכם ב–25 מיליארד שקל. סכום זה מורכב מ"בסיס התקציב", כפי שתוכנן במקור (20 מיליארד שקל), ותוספת מיוחדת של 6 מיליארד שקל בעקבות צוק איתן. תקציב זה נוסף ל–5 מיליארד שקל שיוקצו למשרד הביטחון מתקציב 5102, עבור "חזרה לכשירות" - כלומר, השלמת מלאי התחמושת וטיפול בכליו השונים בעקבות הפעלתם במערכה האחרונה בדרום.

כפי שפורסם, היו חילוקי דעות בין משרד האוצר למשרד הביטחון על עלותה של אותה "חזרה לכשירות". משרד הביטחון העריך שנדרשים לו לשם כך 6.6 מיליארד שקל, בעוד שהערכת משרד האוצר היתה של 6 מיליארד שקל "בלבד". לבסוף הגיעו הצדדים לפשרה, וסיכמו על תוספת של 5 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, שתמומן מהרזרבה התקציבית ב–2015.
 

אם כך עולה השאלה: מדוע הוחלט להגדיל את תקציב הביטחון בשנה הבאה ב–6 מיליארד שקלים נוספים?

זו שאלה שראויה להיבחן בהתחשב בכך שבמבצע צוק איתן עמד צה"ל בהצלחה במלוא משימותיו הצבאיות, כפי שהטיל עליו הדרג המדיני - ללא צורך בתקציב נוסף. אם מדברים על תוספת לאור "לקחי צוק איתן", הייתי מציע לכולנו שלא להתרגש - היות שידוע לכל שמערכת הביטחון רק בראשיתו של תהליך הפקת הלקחים מהמבצע. חבר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אני יכול לומר שבדיונים הפנימיים בוועדה לא ניתנו שום נתונים שלא צוינו כבר בפומבי ובתקשורת. לכן, אין כל סיבה אמיתית להגדיל את תקציב הביטחון ל–2015 ב–6 מיליארד שקל, וכלל לא ברור לאילו מטרות נועדה התוספת המדוברת.

מהם בכל זאת המרכיבים הראויים של תקציב הביטחון ב–2015? התקציב צריך להיות בנוי מבסיס התקציב, 20 מיליארד שקל. לכך יש להוסיף כמיליארד שקל עבור הגידול ב–5102 )בהשוואה ל–5102( בתשלום פנסיות וגימלאות, ועוד כחצי מיליארד שקל לגידול בתקציבי השיקום והתמיכה במשפחות השכולות. סכומים אלה הם כורח המציאות, אינם תלויים במערכת הביטחון, ולכן יש להוסיפם. מאחר שלאור לקחי העבר איש אינו מעונין שבמהלך 5102 תדרוש מערכת הביטחון תקציב נוסף, כפי שהיה בכל השנים האחרונות, ומכיוון שבסוף 5102 קיבלה מערכת הביטחון 5.52 מיליארד שקל נוספים, שמתוכם כ–0.2 מיליארד שקל הועברו לתקציב 5102 - אני מציע להוסיף מראש את אותם 0.2 מיליארד שקל כבר עתה לתקציב 2015.

כדי למנוע את הפארסה שהיתה ערב מבצע צוק איתן - כאשר מערכת הביטחון עצרה את כל אימוני צה"ל והתוצאה היתה תוספת של מיליארד שקל להשלמת האימונים - כדאי להכניס תוספת זו מראש לתקציב. כלהתוספות האלה מביאות את תקציב משרד הביטחון וצה"ל לכ–22 מיליארד שקל ב–2015. לאור זאת, לא ברור מדוע סוכם בין שר האוצר, שר הביטחון וראש הממשלה שתקציב הביטחון ל–2015 יהיה 25 מיליארד שקל. בסיכום החשבון הזה, נראה שישנם לפחות 5 מיליארד שקל ששימושם אינו ברור - וכל זאת לפני שנאמר כאן משפט אחד על הפערים החברתיים הגדולים והגדלים במדינת ישראל, ועל משמעותו של  ביטחון חברתי.

 

עמר בר לב

הכותב הוא ח"כ במפלגת העבודה וחבר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת

 

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או יעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x