אקסלנס >> מעדכנים המלצתנו לשופרסל מתשואת חסר לתשואת שוק במחיר יעד של 18.1 שקל באפסייד של 7% * צופים עלייה במחירי המזון ב-2017

הקרנות שמחזיקות את המניה

 

 
 

מיכל אלשיך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/03/2017

  • מסתמנת עלייה במחירי המזון שלהערכתנו צפויה להימשך

למרות ידיעות בתקשורת על האטה בשוק, לפי סטורנקסט שוק המזון המבורקד (FMCG) גדל מאז אשתקד בכ-1.6% בזכות עלייה כמותית. מעבר לכך, בחודשיים הראשונים של 2017 (ביחס לסוף שנת 2016) מחירי המזון נמצאים במגמת עלייה (ראו גרף בעמוד הבא). אמנם ביחס לתקופה המקבילה אשתקד המחירים מעט נמוכים, אך אנו מזהים מגמה של עלייה שלהערכתנו צפויה להימשך, בין היתר כתוצאה מעלייה בשכר המינימום שמעיבה על הקמעונאיות ובייחוד על שופרסל וכן עלייה קלה במחירי הסחורות. גם לפי מדד המחירים, מחירי המזון עלו בינואר ובפברואר בכ-0.4% ובכ-1.0% בהתאמה (כולל ירקות ופירות), כאשר גם ללא ירקות ופירות חלה עלייה של כ-0.5% וכ-0.3% בהתאמה. 

  • החששות להתחזקות התחרות בעיר לא התממשו ושופרסל תמשיך להוביל בשנה הקרובה: יינות ביתן מתנהל בצורה לא מספיק אגרסיבית ונראה כי מעדיף בינתיים רווחיות על פני נתח שוק 
מאז קריסת מגה היו לנו חששות רבים באשר להתחזקות התחרות בעיר, עם אפשרות לכניסת שחקנים אגרסיביים כגון רמי לוי ודומיו והחלשות כוחה של שופרסל ששולטת בפורמט העירוני. עד כה חששות אלו לא התממשו: מגה בעיר נרכשה ע"י יינות ביתן, שעל אף היותה שחקנית חזקה בדיסקאונט, בינתיים לא ביצעה צעדים אגרסיביים, לא ברמת תמחור המוצרים ולא ברמת השיווק (לא בוצעו שיפוצים והמותג מגה בעיר נותר בעינו). לפי התקשורת, יינות ביתן מימנה חלק מהותי מהרכישה ע"י אשראי מספקים ומאחרים והיא ממונפת מאוד כך שייתכן שמצב התחרות בעיר, שבין היתר תורם לרמת המחירים נוח לה, וכי האסטרטגיה הנוכחית שלה היא רווחיות על חשבון נתח שוק, שכן מרבית הלקוחות מגיעים לסניפים עקב מיקומם הגיאוגרפי גם ככה. אצל שופרסל, הפורמט העירוני מהווה כ-20% בלבד מהמכירות, אך הרווחיות עומדת על 4.2% (!) ביחס לכ-1.2% בדיסקאונט (שכולל גם את האונליין) ומכאן חשיבותו של הפורמט. 

  • בתחום הדיסקאונט התחרות גבוהה מבעיר, אך נדמה שכל השחקנים משוועים לעליית מחיר; בנוסף, שופרסל השתפרה בזכות עלייה באונליין ונגיסה בנתח של מגה באופן מוחלט
מרבית סניפי YOU נמכרו לשחקני דיסקאונט ואלו גם  פתחו סניפים חדשים, כך שהתחרות מחוץ לעיר לא פחתה ואף הפכה למבוזרת וקשה יותר. למרות התחרות הגבוהה, עליית שכר המינימום ומספר שנים של התרחבות ושחיקה במכירות למ"ר מביאים את כלל השחקנים לשווע לעליית מחירים, צעד שיקבע בעיקר ע"י שופרסל. תרחיש של עלייה יהיה קשה יותר מבעיר ולכן סביר כי אם תהיה עלייה, היא תהיה מתונה יותר ביחס לעיר. שופרסל השתפרה בדיסקאונט ב-2016 אך עדיין הרווחיות שלה בפורמט זה נמוכה משל מתחרותיה (כ-1% לעומת כ-3%) ואנו מצפים כי החברה תתמקד ב-2017 בהמשך שיפור מגזר זה, ע"י התייעלות בסניפים ובאונליין. בט"א יותר ייתכן גם מעבר לאוטומטיזציה באונליין ע"י השקעה במרלו"ג ייעודי (2018 ואילך), מה שיכול להביא לקפיצת מדרגה של כלל התחום.
  • שופרסל יישמה בצורה יפה את תכנית ההתייעלות, בדגש על סניפים מפסידים ומותג פרטי
ב-2014 השיקה החברה תכנית התייעלות הכוללת סגירת סניפים מפסידים, דחיקת ספקים, התייעלות ברמת העובדים, שיפור בתמחור המוצרים, התמקדות במותג הפרטי ובייבוא עצמאי וחיזוק פלטפורמת האונליין, מה שתרם לעלייה במכירות למ"ר, ככל הנראה אף מעבר להשפעת קריסת מגה לבדה. 

  • צפי ליציבות ברווח הנקי ב-2017: צמיחה וכניסת המרלו"ג יקזזו את העלייה בשכר המינימום  
שופרסל צפויה לספק להערכתנו צמיחה חיובית של לפחות 1.5% ולשמור על רווחיות תפעוליות יציבה בטווח של 3.5%-3.7%, ביחס לכ-3.5% אשתקד. הגורמים שישפיעו הם צמיחה וכניסת המרלו"ג שצפויים לעלות את הרווחיות הגולמית ולהגן על החברה מעליית שכר המינימום שתעיב מאוד על ההוצאות התפעוליות. עלייה אפשרית במימון עקב שינוי במדד עשויה להתקזז חלקית עם ירידה במס חברות. בסה"כ אנו צופים רווח נקי יציב של כ-250 מ' ₪ ב-2017, דומה לרווח לפני הכנסות חד פעמיות ב-2016.

  • עסקת ניו פארם יכולה להציף ערך רב אך בינתיים לא גילמנו לה ערך לאור חוסר וודאות 
במידה והעסקה תאושר, הדבר יכול להציף ערך רב, עם הגדלת נוכחותה של שופרסל, כמו גם חיזוק כוחה מול הספקים. יחד עם זאת, קיימת אי וודאות רבה לגבי אישור העסקה, כאשר אי אישורה יכול להעיב על המניה שהגיבה כבר בחיוב לידיעה על המו"מ המתנהל. לאור כך, המודל שלנו אינו מגלם את העסקה כלל.

לסיכום, אנו מעדכנים את המלצתנו לשופרסל מתשואת חסר לתשואת שוק. מחיר היעד המעודכן 18.1 ₪, מגלם 7% אפסייד. לאחרונה אנו עדים להתרחבות מכפילים של חברות איכותיות מקומיות ולהערכתנו משקיעים מחפשים כעת, יותר מבעבר, מניות ערך עם תשואת דיבידנד נאה, גם אם מדובר בחברות עם צמיחה מתונה, לאור כניסת כסף לשוק ומנגד ירידת משקלן של מניות הפארמה. שופרסל צפויה לצמוח להערכתנו בצורה אורגנית מתונה ב-2017 אך לשמור על רווחיות תפעולית של כ-3.5% לפחות. שופרסל הכריזה לאחרונה על דיבידנד המגלם תשואה של כ-5% (מועד קובע ברביעי הקרוב, ב-22.3) והיא צפויה להמשיך לחלק דיבידנדים גם ב-2017, עם תשואה מוערכת של כ-4%-5%. בשקלול הגורמים, בין האלטרנטיבות הקיימות בשוק המקומי, להערכתנו שופרסל מהווה חלופה ראויה, גם לאחר העלייה החדה במחירה ואנו ממליצים להיחשף לחברה בהתאם למשקלה בשוק.

מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז'


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x