איילון >> רגיעה ביחסי הסחר, תמריצים באירופה, הפחתת ריבית בארה"ב, בחירות בישראל לצד מכה חזקה בכנף של משק האנרגיה העולמי

יניב פגוט: הריבית תרד השבוע. השאלה כיצד יתבטא דראגי ביחס למדיניות המוניטרית העתידית?

 

 
 

יניב פגוט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/09/2019

 

אירופה: מתנת פרידה נדיבה של דראגי

  • בבנק המרכזי של אירופה מעריכים כעת כי כלכלת גוש האירו תצמח השנה ב- 1.1% ביחס לתחזית צמיחה קודמת של 1.2% ואילו בשנים 2020 ו- 2021 תצמח כלכלת גוש האירו ב- 1.2% (ביחס לתחזית צמיחה של 1.4%) ו- 1.4% ( ללא שינוי בתחזית הצמיחה) בהתאמה. היה ותחזית זו תתממש אזי גוש האירו ימנע ממיתון חוזר ממנו חוששים רבים.
  • האינפלציה בגוש האירו צפויה לעמוד השנה ברמה של 1.2% בלבד ביחס לתחזית צמיחה קודמת של 1.3%, לרדת בשנת 2020 לרמה של 1% ביחס לתחזית צמיחה קודמת של 1.4% ולטפס מעלה לרמה של 1.5% בשנת  2020 ביחס לתחזית צמיחה קודמת של 1.6%.  כלכלת גוש האירו מתרחקת בהתמדה מהשגת יעד האינפלציה ובבנק המרכזי חוששים מדעיכת האינפלציה במקביל להתכווצות התוצר ולפיכך יורים שוב מכל התותחים המוניטריים ואף קוראים לממשלות של המדינות החזקות בגוש האירו להם מרווח ביטחון פיסקאלי (רמז עבה לגרמניה) להגדיל תקציבים על מנת לתמוך בפעילות הכלכלית בגוש האירו גם במחיר של גירעון גדול יותר ומתוך מטרה לתמוך בצמיחה הכלכלית.
  • הבנק המרכזי של אירופה הכריז ביום חמישי האחרון על הפחתת הריבית על פיקדונות בגוש האירו בעשירית האחוז והיא תעמוד כעת על רמה שלילית של 0.5%-.  בבנק המרכזי של אירופה צופים כי הריבית בגוש האירו תיוותר ברמתה הנוכחית או רמה נמוכה ממנה עד שסביבת האינפלציה בגוש תתכנס ליעד האינפלציה של 2% או בסמוך לו. להערכת הבנק התכנסות שכזו תיקח מספר שנים ולפיכך הריביות הנוכחיות בגוש האירו הם למעשה ריביות שליליות לטווח בינוני ארוך כפי שמשתקף מעקומי התשואה הריבוניים באירופה.
  • במקביל חידש הבנק המרכזי של אירופה את ההרחבה הכמותית והכריז על חידוש רכישת אגרות החוב על ידי הבנק המרכזי החל בחודש נובמבר הקרוב. הרכישות החודשיות של אגרות חוב יסתכמו ב- 20 מיליארד אירו למשך תקופה בלתי מוגבלת מתוך מטרה לדחוף עוד מטה את עלויות המימון בגוש האירו ולתמוך בפעילות הכלכלית המדשדשת בגוש האירו על מנת להאיץ את סביבת האינפלציה. התוכנית תופסק מעט לפני שהאינפלציה תתכנס ליעד והריבית בגוש האירו תתחיל לעלות. הבנק המרכזי הפחית במקביל את תחזית האינפלציה והצמיחה בגוש האירו וציין כי בבנק המרכזי הייתה תיכה נרחבת בתמריצים החדשים ואולם על פי פרסומים בתקשורת שפורסמו לאחר היוודע דבר חידוש התמריצים למדנו על מחלוקות גדולות ביחס להחלטה האמורה.
  • נציין כי רכישות שנתיות בהיקף של 240 מיליארד אירו הם קטנות מהותית מהיקף רכישות חודשי של 60 מיליארד אירו ו- 80 מיליארד אירו אשר הונהגו בתוכניות הרחבה כמותית באירופה. תוכנית הרחבה כמותית זו לא תשנה באופן ניכר את הנטייה לצרוך ולהשקיע ואולם תנפק כרית ביטחון חשובה נוספת לגוש האירו מפני האטה וזעזועים כלכליים פונטיצאלים דוגמת בריקזיט, מלחמת סחר והאטה בסין.חשיבות נוספת שישנה להרחבה הכמותית החדשה היא בעובדה שזו צפויה לתמוך בירידת תשואות נוספת של החוב הריבוני בגוש האירו ובכך לסייע למדינות בגוש האירו להנהיג מדיניות פיסקאלית יותר מתירנית ולתמוך בצמיחת הכלכלה בכלים פיסקאליים במקביל לכלים המוניטריים.
  • הבנק המרכזי של אירופה לא הסתפק רק בהפחתת ריבית סימלית וחידוש הרחבה כמותית אלא בחר להוזיל באופן ניכר את תוכנית המימון הרבעונית לבנקים וזו תעמוד כעת על ריבית הפיקדונות שהיא כאמור 0.5%- ובמקביל להאריך את התוכנית הקרויה TLTRO III משנתיים לשלוש שנים. מטרת התוכנית המעודכנת להבטיח תמסורת של התנאים המוניטריים הנוחים לעסקים ולציבור הרחב. הבנק המרכזי של אירופה מממן את הבנקים על מנת שיטלו הלוואות ויעניקו אותן לכל דורש.
  • תשואת החוב הממשלתי איטליה לטווח של 10 שנים צנחה לרמה של 1.54% בלבד וזאת למרות המצב הכלכלי המאתגר של המדינה בזירה הפיסקאלית הבא לידי ביטוי בין השאר בהעדר צמיחה כלכלית לאורך זמן ויחס חוב תוצר מאמיר. תשואות החוב הריבוני באיטליה צנחו באחרונה הן בשל התמריצים המוניטריים שהנהיג הבנק המרכזי והן בשל השבעת ממשלה חדשה בשבוע החולף. הממשלה חדשה שמשלבת את מפלגת חמשת הכוכבים היורוסקפטית ומפלגת המרכז שמאל הדמוקרטית היא ממשלה מאוזנת יותר מן הקואליציה הקודמת בה הייתה שותפה מפלגת ליגה הפורשת. בכך נמנעה איטליה מבחירות מוקדמות ואולם שילוב בין צמד מפלגות יריבות קשות אלו הוא שברירי ועלול להוביל לבחירות בכל זמן נתון ולהשיב לזירה הפוליטית האיטלקית את מנהיג הימין הקיצוני ומפלגת הליגה  סלביני בעמדה מחוזקת. הציפייה של המשקיעים היא שממשלה מתונה תפעל בשיתוף פעולה עם מוסדות גוש האירו ותקטין את הסיכון להתבדרות פיסקאלית מסוכנת.  העמדה המרוככת של הממשלה החדשה בתחום ההגירה לאיטליה מסמנת שינוי כיוון חיובי בהתנהלות של הממשלה הנוכחית ביחס לסוגיות רגישות הנוגדות את הקונסצוס בעם.
  • שוק המניות האירופאי סיכם שבוע מסחר בעליות שערים על רקע התמריצים המוגדלים בגוש האירו, הטון המרוכך בדיאלוג הסחר של ארה"ב וסין והציפיות לחידוש מגעי הסחר בין ארה"ב לסין בחודש הבא לצד ירידה במפלס הפחד מפני בריקזיט קשה נוכח ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות באנגליה. מדד היורוסטוקס 600 NTR עלה בסיכום שבועי ב- 1.2% והוא מציג עלייה של 3.29% מתחילת החודש אילו מתחילת שנת 2019 מציג מדד מניות זה עלייה חדה של 19.04%.

 

ארה"ב: הריבית תרד השבוע. השאלה כיצד יתבטא דראגי ביחס למדיניות המוניטרית העתידית?. 

  • הנשיא טראמפ הודיע ביום רביעי האחרון על דחיית העלאת מכסים בשיעור של 5% על ייבוא סיני לארה"ב בהיקף של 250 מיליארד דולר מ- 1/10/19 ל- 15/10/19 כמחווה של רצון טוב לרגל החג הסיני בו חוגגים 70 שנה למפלגה הקומיניסטית. כתגובה הקפיאו הסינים את הגדלת המכסים על תוצרת חקלאית אמרקינית המיובאת לסין. בראש הרשימה הקפאת הגדלת המיסוי  על פולי סויה בשר חזיר  הממוסים כבר כיום ב- 72% ו- 35% בהתאמה ופתיחת הדלת להזמנות חקלאיות מהותיות של סין. נציין כי ערב מלחמת הסחר מוסה בשר חזיר המיוצא מארה"ב לסין ב- 13% בלבד ואילו פולי סויה מוסו ב- 3%, מספרים אלו מלמדים יותר מכל על הדרמה ביחסי הסחר בין המדינות. הסינים מכוונים בהקלה הנוכחית להקל על חקלאי ארה"ב וכך לסייע פוליטית לנשיא האמרקיני הקורץ לכח האלקטורלי של החקלאים הסובלים קשות ממלחמת הסחר. ביום חמישי האחרון צוטט נשיא ארה"ב כמי שאינו פוסל עסקת סחר זמנית מוקטנת למרות שהוא מעדיף עסקת סחר גדולה. חתימה על עסקת סחר מוקטנת תפחית באופן דרמטי את מתיחות הסחר בין המדינות המהווה קוף גדול על כתפי הכלכלה העולמית והשווקים הגלובליים מאז מרץ אשתקד. מוקדם מידי בכדי לחגוג הסכם סחר כלשהוא ואולם חידוש מגעי הסחר בין הצדדים בחודש הבא לצד המחוות הצו צדדיות תומכות במגמה החיובית בשווקים הפיננסים.
  • עוצמת נתוני המכירות הקימעונאיות בארה"ב אשר זינקו בחודש אוגוסט ב-0.4% והשלימו עלייה של 4.1% בשנה החולפת תזכרו שוב את המשקיעים כי התחזיות הפסימיות ביחס לצמיחתה העתידית של ארה"ב מוגזמות וכי הצריכה בארה"ב חזקה ותומכת בצמיחה חיובית בארה"ב בעתיד הנראה לעין. קצב צמיחת השכר החודשי בארה"ב עליו למדנו בנתוני התעסוקה שפורסמו בסוף השבוע הראשון של ספטמבר 19 היוו אינדקציה נוספת לעוצמת הצריכה הפרטית. הירידה במתיחות ביחסי הסחר של ארה"ב וסין הביאה עימה אף היא עלייה בתיאבון לסיכון שפירושו מכירה מסיבית של אגרות חוב ממשלתיות בתשואת שפל רב שנתית והצטיידות בנכסי סיכון. התוצאה השבועיות הייתה זינוק שבועי חד בתשואות החוב של ממשלת ארה"ב כמותו לא נראה מאז בחירתו של טראמפ בנובמבר 2016 לנשיאות מחשש להפקרות פיסקאלית. תשואות החוב הריבוני של ממשלת ארה"ב לשנתיים טיפסן במהלך השבוע מרמה של 1.53% בתום שבוע המסחר הקודם לרמה של 1.79% בתום שבוע המסחר הנוכחי. תשואות החוב של ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים טיפסו בסוף השבוע לרמה של 1.9% מרמה של 1.55% בתום השבוע הקודם. נציין כי ירידת מפלס הפסימיות ביחס לכלכלת ארה"ב בשבוע החולף אינה מקבלת ביטוי מלא בציפיות הריבית בארה"ב. על פי החוזים על הריבית צפוי הפד להפחית את הריבית בפעם השנייה השנה ביום רביעי השבוע בהסתברות של 79.6% אשר למרות הירידה בהסתברות בשבוע האחרון מ- 90% עדיין מייצגת הסתברות מלאה להפחתת ריבית קרובה. החוזים על ריבית הפד מעריכים כעת 54.9% הסתברות להפחתת ריבית נוספת בדצמבר השנה כך שריבית הבסיס תחתום את השנה בטווח של 1.5%- 1.75%.
  • מדד ה- S&P 500 טיפס בשבוע החולף ב-0.96% ואילו מתחילת החודש עלה מדד זה ב- 2.77%. כל 11 הסקטורים במדד רשמו עליות שערים מתחילת שנת 2019. מתחילת שנת 2019 עלה מדד  ה- S&P 500 ב- 19.97% וזאת למרות בהלת המיתון ופאניקת מלחמת הסחר המתעצמת והוא רחוק מרחק של 1% בלבד מרמת השיא שרשם ב- 26/7/19. שוב הוכח כי מכירות מוגברות תחת פאניקה של חדשות כלכליות אינן מתכון מוצלח לניהול השקעות. אנו רואים באפיק המנייתי את המרכיב האטרקטיבי ביותר בתיק ההשקעות הסחיר למרות שברור לנו כי בתפריט העתידי ישנן עוד לא מעט רגעים של תנודתיות מוגברת מחשש למיתון עולמי.
  • הניסיון מלמד אותנו כי קיים קושי מובנה לתזמן מימוש גם אם הוא מכאיב ולפיכך אנו ממשיכים להחזיק בפוזיציה מנייתית מעובה. אנו סבורים כי רכיב המניות בתיק ההשקעות הוא אפיק ההשקעות האטרקטיבי ביותר על אף האתגרים הלא מבוטלים שמזומנים למשקיעים בטווח הקצר וזאת בשל פער של כ- 5% בפער התשואה הצפויה על ציר הזמן בין התשואה הגלומה באפיק החוב הריבוני של ארה"ב לבין התשואה ההופכית הנגזרת ממכפיל הרווח העתידי גם בהעדר צמיחה ברווחי הפירמות. המפתחות למגמה החיובית בשוק המניות מצויים בבית הלבן ובפד ולהערכתנו בצמד מקומות אלו יעשו במפתחות אלו שימוש מושכל על מנת למנוע משוק המניות לקרוס. אנו סבורים כי הדרך הנכונה להקטין סיכון בתיק ההשקעות כי להקטין סיכון אשראי וכך להקטין נזקים העשויים להגרם מפתיחת מרווחי סיכון כפועל יוצא מירידה בתיאבון לסיכון.
  • אנו סבורים כי יש להחזיק 40% מתיק המניות בחשיפה מנוטרל מטבע לשוק המניות של ארה"ב.

 

המימוש במחיר הזהב מהווה הזדמנות (לאסוף) זהב

  • מחיר אונקיית זהב ירד בשבוע החולף ב- 1.57% על רקע עליית התשואות החדה בארה"ב וירידה במפלס הפחד. מחירה של אונקיית זהב טיפס מתחילת השנה ב- 15.67% ואנו סבורים כי בסביבת המאקרו הנוכחית שילוב זהב ונגזרותיו בתיק ההשקעות במינונים מבוקרים היא החלטה מתבקשת ולפיכך סבורים כי יש לנצל את האתחנתא הנוכחית בחששות מפני מיתון לבניית פוזיציה בסחורה זו. במקביל אנו סבורים כי חולשת הזהב בימים אלו מהווה הזדמנות להצטייד במניות חברות כריית זהב כחלק מן הרכיב המנייתי מנוטרל המטבע בארה"ב באמצעות השקעה בתעודות סל ייעודיות ולא בצורה של השקעה פרטנית במניות. בהינתן ריביות נמוכות אשר צפויות להמשיך ולרדת ותמריצים כלכליים חוצי עולם מעבר לפינה האטרקטיביות היחסית של הזהב כמכשיר השקעה חסין אינפלציה גודלת שוב ולפיכך להבנתו שיאים נוספים לפנינו במחירי הזהב גם אם המימוש הנוכחי טרם הסתיים.

ישראל: בחירות כלכליות אבל לא בחירות כלכליות

  • ביום שלישי הקרוב תצעד מדינת ישראל שוב לקלפי בכדי להכריע מי ינהיג את מדינת ישראל בשנים הקרובות. חוסר היציבות הפוליטית אשר מקבל ביטוי בסקרי הבחירות הנוכחיים המצביעים על אפשרות ריאלית למבוי סתום קואליציוני , אינו גורע שינה מעיני המשקיעים. המשקיעים מניחים כי כל ממשלה עתידית תהא מחוייבת לאחריות פיסקאלית מחודשת וערכים של כלכלה חופשית וכי בתום מערכת הבחירות הנוכחית תתגבש בכל זאת קואליציה חדשה ולא נדרדר למערכת בחירות נוספת. היה וחוסר הוודאות הפוליטית יתפזר לאחר הבחירות אזי אפיקי הסיכון צפויים לקבל רוח גבית ואולם המשך השיתוק הפוליטי צפוי להתקבל באכזבה זמנית של המשקיעים ואלו יחזרו להתמקד בנתוני המאקרו הגלובליים והמקומיים ככלי המרכזי לקבלת החלטות השקעה ולהתעלם מהפוליטיקה המקומית המבאישה.
  • היום בערב תפרסם הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט 19 אשר צפוי להציג עלייה קלה של0.1%- 0.2%. מדובר במדד מחירים חודשי בעל חשיבות גבוהה מהרגיל בשל העובדה שצמד מדדי המחירים האחרונים היו נמוכים מהותית מן התחזית של האנליסטים. ירידת סביבת האינפלציה בחודשיים האחרונים אל מתחת ליעד האינפלציה הממשלתית שהסתכמה בשנים עשר החודשים האחרונים (יולי 2019 לעומת יולי 2018) ב-0.5% בלבד תומכת במדיניות ריבית יונית של הבנק המרכזי של ישראל והדבר מקבל ביטוי בשוק החוב המקומי שאינו מתמחר העלאת ריבית כלשהיא בעתיד הנראה לעין. היה ומדד המחירים החודש יעמוד בתחזית המוקדמת ואולי אף יפתיע מעט מעלה הרבה מן התאוריות לפיה האינפלציה המקומית בדרכה להתאפס יגנזו באותה המהירות שהן צצו לאוויר העולם והדבר יביא לעליית תשואות מסויימת בשוק החוב לצד עלייה מבוקרת בציפיות האינפלציה.
  • אנו חוזרים על עמדתנו לפיה למרות השקל החזק, השפעות העמקת חדירת האון ליין על ירידת המחירים במשק, מחירי האנרגיה המתונים והתחרות בשוק התקשורת ובשוק התיירות הבינלאומית המשפיעה גם על מחירי ההלבשה אזי מחירי שכר הדירה ומחירי המזון לצד עליות מחירים חזויות בשירותים ציבוריים וצריכה פרטית בריאה יתמכו באינפלציה שנתית המגרדת את רף האינפלציה התחתון של בנק ישראל בשנה הקרובה קרי אינפלציה שנתית של 1% לערך ולא אינפלציה שלילית או אפסית. 
  • אנו מעריכים כי האינפלציה בחודשים אוגוסט 19, ספטמבר 19 ואוקטובר 19 תעמוד על 0.1%, 0.2% ו- 0.2% ואילו האינפלציה במהלך 12 החודשים הקרובים תסתכם ב- 1.1%.
  • ציפיות האינפלציה הגלומות בשווקים לטווחים של שנה, שנתיים, חמש שנים ועשר שנים עומדים על 0.98%, 1.21%, 1.34% ו 1.37%, מדובר על ציפיות אינפלציה "לא מנופחות" המצדיקות חשיפה מאוזנת בין האפיק השקלי לבין האפיק המדדי למרות העובדה שאנו מתקרבים לסתיו ולחורף תקופה של מדדי מחירים נמוכים עונתית המניעה משקיעים רבים לבצע מכירת חיסול של הרכיב הצמוד לטובת הגדלה מסיבית של הרכיב השקלי.
  • מדד אגרת חוב ממשלתי בריבית קבועה בעל משך חיים ממוצע של 6.26 שנים המגלם תשואה לפדיון ברוטו של 0.82% עלה מתחילת שנת 2019 בשיעור מדהים של 7.48% בעולם בו ריבית בנק ישראל עומדת ברמה של 0.25% בלבד לשנה ואולם מתחילת החודש הנוכחי איבד מדד אגרות חוב זה 0.79% כתגובה ישירה לעליית התשואות החדה בשוק החוב הריבוני בארה"ב. עליית תשואות החוב בארה"ב עשויה להמשך בטווח הקצר בשל הירידה במפלס המתח בין סין לארה"ב ואולם לאורך זמן התשואות בארה"ב ימשיכו להיות נמוכות ואף ירדו מרמתן הנוכחית בשל סביבת התמריצים הגלובלית המתהווה. משקיע פרטי המשלם מיסים ועמלות בנקאיות קונבנציונאליות המלווה כסף למדינת ישראל לטווח של עשר שנים מקבל כבר היום תשואה  לפידיון שלילית.
  • כל מדדי החוב הקונצרנים בישראל מציגים עליות שערים נאות מתחילת שנת  2019 ואולם עליית התשואות בארה"ב לצד מדד מחירים נמוך שני ברצף ואתגרים פיננסים ספציפיים בקרב מנפיקים בולטים הנכללים במדדים (סלקום, דלק קבוצה) הביאו עימם לנסיגה בביצועי המדדים הקונצרנים החודש.  מדד תל בונד 60 ירד בשיעור מצטבר של 0.25% מתחילת החודש בהמשך לירידה של 0.28% במהלך חודש אוגוסט 2019 ואילו מתחילת שנת 2019 עלה מדד חוב זה ב-  6.34%. מדובר במדד אגרות חוב בעל משך חיים ממוצע של 4.03 שנים, תשואה פנימית של 0.39% בלבד ומרווח הסיכון הנוכחי עומד על 1.12%.
  • להבנתי יש לשמר החזקה מלאה בחוב קונצרני בדירוג גבוה תוך דגש על בחירת חוב פרטנית ופיזור הולם ובמקביל להחזיק במשקל חסר לאגרות חוב ממשלתיות צמודות ואגרות חוב קונצרניות בדירוגים נמוכים.
  • שאלת השאלות שצריכה להשאל בעת הנוכחית עבור משקיע בחוב ריבוני ארוך טווח של ממשלת ישראל היא האם פנינו לתשואה נומינלית שלילית בחוב הארוך של ממשלת ישראל בעתיד הנראה לעין?. היה והתשובה של המשקיע היא שלילית אזי יש לשמור על משך חיים ממוצע קצר בתיק אגרות החוב ולתור אחר הזדמנויות השקעה באפיקים אלטרנטיביים. היה והתשובה של המשקיע היא חיובית, אזי נכון יהיה  עבור המשקיע להוסיף ולהחזיק באגרות חוב בעלות משך חיים ממוצע ארוך מתוך ציפייה לרווחי הון משמעותיים נוספים כפועל יוצא מהמשך ירידת תשואות עתידית
  • ירידת התשואות החדה בשווקי האג"ח הממשלתיים של ארה"ב ואירופה הם הרוח הגבית האולטימטיבית התומכת בתמחור החוב הישראלי הריבוני והקונצרני. בעולם בו תשואות החוב הממשלתי במדינות המפותחות צונחות ובנקים מרכזיים בולטים מאותתים על הקלות מוניטריות מעבר לפינה אזי המשקיעים מוכנים להסתפק במעט גם בהשקעה בחוב ישראלי הנשען על תנאים כלכליים אשר אינם הולמים סביבת ריבית אפסית. למרות האמור לעיל להבנתנו יש להקפיד על אחזקת מח"מ קצר בתיק אגרות חוב של 3 שנים שכן בארה"ב מגולמת כבר הסתברות גבוהה ל- 3 הפחתות ריבית כבר השנה וקשה לנו לראות את ציפיות הפחתת הריבית בארה"ב מקצינות יותר בטווח הקצר. מנגד פשרה ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין צפויה לספוח חלק לא מבוטל מן הפסימיות הכלכלית התומכת בציפיות הפחתת הריבית בארה"ב. 
  • מדד ת"א 125 עלה מתחילת חודש ספטמבר ב- 2.64% (נכון לכתיבת שורות אלו) לאחר שאיבד במהלך חודש אוגוסט  2019   2.18% ואילו מתחילת שנת 2019  הוסיף מדד מניות זה 13.98%. מדד ת"א 90 מציג עלייה של 0.79% מתחילת חודש ספטמבר 19 (נכון לכתיבת שורות אלו). נציין כי מדד זה עלה במהלך חודש אוגוסט 19 ב- 2.33% ואילו מתחילת השנה מציג מדד מניות זה עלייה בשיעור מצטבר של 24.93%. מדד ה- SME 60 עלה מתחילת החודש הנוכחי ב- 2.53% (נכון לכתיבת שורות אלו) והוא מציג עלייה קלה של 6.55% בלבד מתחילת שנת 2019 והוא מלמד על כך שהשקעה במדד המניות בעלות שווי שוק נמוך יחסית לא השתלמה בשנת 2019 כמו במרבית השנים האחרונות. החשיפה המומלצת שלנו לשוק המניות עומדת על  90%. לתפישתנו יש להחזיק 60% מתיק המניות בחשיפה למניות בבורסה תל אביב, זאת כאשר בזירה המקומית ראוי להתמקד בבחירת מניות פרטנית תוך ניצול המימוש הנוכחי לטיוב וחיזוק פוזיציות ואילו בכל האמור בהשקעות בשוק המניות מעבר לים יש להתמקד בהשקעה במדדי מדינות ומדדי סקטורים. מניות בנקים, מניות תשתיות אנרגיה ומניות IT מקומי עומדות בראש סדר ההקצאה הסקטוריאלי שלנו בישראל. אנו רואים בהשקעה בשוק המניות את אפיק ההשקעות המועדף בחלק הסחיר של התיק בכל האמור בשקלול משוואת הסיכוי – סיכון.

 

פיגוע אסטרטגי במתקני הנפט הסעודיים מזעזע את מחירי האנרגיה

  • מחירה של חבית נפט מסוג ברנט איבד בשבוע החולף 2.45%  והוא מציג עלייה של 2.02% מתחילת החודש זאת לאחר שבסיכום חודש אוגוסט איבדה חבית זו 8.35% מערכה בשל החששות הגוברים להאטה בכלכלה הגלובלית. מחירה של חבית זו חתם את השבוע ברמה של 60.12 דולרים לחבית, מתחילת השנה עלה מחירה של חבית זו ב- 10.43% לאחר שאשתקד ירד מחירה של חבית זו ב- 18.16%. הפיגוע הדרמטי בסוף השבוע האחרון בצמד מתקני הנפט הגדולים בערב הסעודית המפיקים 7 מיליון חביות ו- 1.5 מיליון חביות מידי יום  כמותו לא נראה מאז מלחמת המפרץ הראשונה עשויה לגרוע למספר שבועות כ-5 מיליון חביות מהיצע הנפט העולמי היומי.  יש בכך בכדי לשנות באופן חד את תמונת צד ההיצע ולהביא לזינוק חד במחיר חבית נפט ואולם מוקדם מידי לבצע הערכות מושכלות בנדון שכן הסעודים עצמם טוענים כי יידרשו עוד כשתי יממות על מנת להעריך את חומרת הנזקים. כך או אחרת נראה כי עם חידוש המסחר בחוזים על נפט יזנק מחיר הנפט ב-5- 10 דולרים לחבית על מנת לבטא את הדרמה בצד ההיצע לצד ההרעה הגיאופוליטית שכן האצבע של המערב מופנית לעברה של איראן ולא לעבר החותים התימנים. נציין כי לסעודים שהפיקו כ- 9.8 מיליון חביות ביום בממוצע בחודש החולף ישנה קיבולת יתר יומית של כ- 2.3 מיליון חביות, לאמריקנים ישנן רזרבות נפט אסטרטגיות גדולות השקולות ל-57 ימי ייצור של נפט סעודי המיועדים לתקופות של מחסור בהיצע וגם לרוסים ולמדינות נוספות ישנה קיבולת יתר לא מנוצלת ואולם השבתת מתקן הייצור הגדול בערב הסעודי ולא פחות חמור מכך הפגיעות הלא נתפשת של מתקנים אסטרטגיים אלו להתקפות טרור צפויה להביא לתמחור מחדש של פרמיית הסיכון הגלומה במחירי הנפט בעולם למרות אתגרי הביקוש הנובעים מהאטה בקצב הצמיחה העולמית. פגישת הנשיא טראמפ עם המנהיג האיראני  רוחאני  ככל ותתקיים בשבועות הקרובים עשויה לצנן את החששות הגואים מפגיעה בהיצע הנפט שמקורו במזרח התיכון.

 

שווקים מתעוררים:  מסוכן מידי בעת הנוכחית למרות התמחור האטקרטיבי

  • מדד המניות של השווקים המתעוררים הוסיף בשבוע שחלף ב- 1.85%, מדד מניות זה עלה ב- 4.3% מתחילת חודש ספטמבר 19 לאור השיפור ביחסי הסחר בין סין לארה"ב לאחר שירד במהלך חודש אוגוסט  19 ב- 5.08% על רקע ההרעה הבלתי צפויה ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין. מתחילת שנת 2019 עלה מדד מניות זה ב- 6.31% לאחר  שצנח אשתקד בשיעור של 16.64%. מדד השווקים המתעוררים  מפגר באופן מהותי ביחס למדד השווקים המפותחים מתחילת שנת 2019 שכן מקבילו הוסיף בפרק זמן זה 17.09% ואולם השונות בביצועי השווקים המתעוררים גבוהה ממקבילתה בשווקים המפותחים. הפגיעה בהיצע הנפט העולמי נוכח הפיגוע בערב הסעודית עשויה לפגוע בתיאבון לסיכון ולהשיב את המגמה השלילית למסחר באפיק המנייתי הנתפש כפגיע ביותר לירידה בתיאבון לסיכון.  
  • השינוי הצפוי במדיניות הריבית של הפד בחודשים הקרובים מביא את הבנקים המרכזיים בשווקים המתעוררים להפחית ריבית גם כן ולהתאים את הריבית המקומית לתנאים המוניטריים הגלובליים המתהווים מחשש להתחזקות המטבעות המקומיים.
  • לאור ירידות השערים של מדד השווקים המתעוררים אשתקד והתיקון המתון מעלה מתחילת השנה הנוכחית ובהינתן תחזית הצמיחה ברווחים קדימה עומד מכפיל הרווח העתידי של המדד על 11.7  (נכון ל- 15/09/19). מכפיל הרווח העתידי הברזילאי הוא 11.5, מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI סין הוא 10.9, מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI הודו הוא 17.3. מכפיל הרווח של MSCI קוריאה הוא 10.5 ומכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI  טאיוואן הוא 14.8. מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI אינדונזיה הוא 15.
 

 

x