בנק ישראל >> הפעילות של המגזר העסקי ממשיכה להתרחב

הממצאים העיקריים מסקר החברות לרבעון השלישי של שנת 2019

 

 
 

בנק ישראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/10/2019

סקר החברות לרבעון השלישי של 2019 ממשיך להצביע על התרחבות של פעילות המגזר העסקי. מאזן הנטו בסך המגזר העסקי הוסיף לעלות ברבעון השלישי של 2019, אך נותר נמוך ממאזן הנטו שאפיין את השנתיים הקודמות. מאזן הנטו חיובי בענף השירותים ושלילי בענפי התעשייה והמסחר. 
 
1 מבחן המובהקות פחות אינדיקטיבי, מפני שמספר החברות קטן.
2 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
מאזן הנטו של התפוקה בתעשייה ברבעון האחרון שלילי ומובהק, ומשקף הערכה לגבי ירידה במכירות, בשיעור הניצול של המכונות והציוד ובמספר העובדים. על יסוד ההזמנות לרבעון הבא צופים בענף שהמכירות לשוק המקומי וליצוא יצטמצמו.
 
מאזן הנטו של הפדיון בענף השירותים חיובי ומובהק, והוא מעיד על גידול במכירת השירותים, בעיקר ביצוא, ועל גידול במספר העובדים. בענף צופים כי ברבעון הבא תתרחב הפעילות ויגדלו ההזמנות מחו"ל.  
 
מאזן הנטו של המכירות ברבעון האחרון בענף המסחר שלילי ומובהק, ומשקף ירידה במספר העובדים. בענף צופים כי ברבעון הבא יגדלו המכירות ויקטן מספר העובדים. 
בשאר הענפים מספר התשובות קטן מכדי להעניק לממצאים תוקף סטטיסטי ברמת הענף. 
כאשר בוחנים את מגבלות הביקוש וההיצע, מוצאים כי עוצמת המחסור בעובדים מקצועיים התייצבה בשנה האחרונה בענף השירותים וירדה בענף התעשייה. כמו כן, בענף התעשייה הסתמנה בשנה האחרונה הקלה במגבלת הביקוש מחו"ל. כאשר בוחנים את המגבלה שמציבים קשיי המימון, מוצאים כי רמתה נמוכה כבר שנים אחדות; ברבעון האחרון היא ירדה כתוצאה מירידה בקרב החברות הגדולות (איור 3). 
ברבעון השלישי של 2019 ירד (ל-1.5%) ממוצע הציפיות של החברות לגבי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים; כן ירד (ל-3%) שיעור החברות הצופות שהאינפלציה תימצא מעל לתחום היעד, ועלה (ל-81%) שיעור החברות הצופות שהאינפלציה ב-12 החודשים הבאים תימצא בתחום היעד. הצפי לגבי שער הדולר ברבעון הבא וב-12 החודשים הבאים ירד לרמה של 3.58 ו-3.63 ש"ח לדולר, בהתאמה.   
הממצאים מסקר החברות לרבעון השלישי של 2019 מבוססים על תשובותיהם של 264 עסקים וחברות מענפי המשק השונים. 
השאלות בסקר איכותניות: החברות והעסקים מתבקשים לדווח על כיווני השינוי של המשתנים השונים (עלייה, ירידה או יציבות) ולציין את עוצמתו (רב או מועט). 
בדרך כלל נמצא כי הנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים. נציין כי ברביע הראשון של 2019 היה גידול משמעותי בתמ"ג המוסבר על יד הקדמת רכישת מכוניות, על רקע יישום התקנות במיסוי הירוק. מנגד, נצפתה האטה של שיעור הצמיחה ברביע השני עקב ההקדמה של רכישות אלה לרביע הראשון. מאחר שסקר החברות מבוסס על התשובות האיכותיות של הפירמות, בהן הן עונות לשאלה שמתייחסת לגידול\קיטון פעילותן, אנו מעריכים כי גורם זה לא נתפס על ידי הסקר באופן ממצה. 
 

 

x