סקירת שווקים >>> ניתוח טכני של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט טכני על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

מה מבינים מהשוק האמריקאי על הבחירות הקרבות בארה"ב? | מה הכיוון בשקל דולר עם הכוחות המנוגדים הפועלים עליו? | לאן הולך תא-35? מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה לשבוע המסחר הקרוב.

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/01/2020


תא 35

בהיסטוריה הארוכה של שוק ההון הישראלי, אנו יכולים לזכור תקופות ארוכות בהן ניתוח טכני, ככלי ניתוח של פסיכולוגיית המשקיעים, עבד פחות טוב מאשר שימוש בבחינת המצב הכלכלי של המדינה ובמיוחד מבחינת מצבה של הקורלציה הישרה הקיימת בינינו ובין העולם. הסיבה לכך הייתה פשוטה: נזילות נמוכה של הכלים הפיננסיים, וזאת לא רק במניות הקטנות או הבינוניות אלא גם באלו השייכות למדד העיקרי שלנו. 

וכך, מחזורים קטנים של כסף, ושל עסקאות, פשוט לא יכלו לייצר את המידע הנחוץ כדי לקבל סממני מומנטום ומגמה מספיק חזקים לקביעת דעה על המצב הקיים באותו שוק. מאז משבר סיום שנת 2018 המצב השתנה. זה לא אומר שאנו מקבלים מגמות כיווניות כל הזמן, כי ישנם בהחלט תקופות של דשדוש רחב או צר מאז ועד עתה, אבל כאשר יש יציאה מאותם אזורי התלבטות, אנו רואים מהלכים בעלי בטחון עצמי גבוה ואסרטיבי במיוחד. 

דוגמה לכך ראינו מספטמבר ועד סוף השנה ודוגמה עוד יותר בולטת ראינו עכשיו, מאז הסקירה האחרונה. תחום הדשדוש הצר אשר סימנתי במלבן סגול שמר על המחיר בחלק התחתון שלו ו"פתאום" החליטו השחקנים לעשות מעשה ולקחת מהלך מגמתי עולה חזק במיוחד. אגב, שימו לב שזה קרה כאשר האינדיקאציה הגיעה לקרבתו של אזור מכירות היתר. 

האם זו תגובה למשהו מקומי? לא ידוע לי על משהו כזה. האם זו תגובה לשוק בחו"ל? זה האחרון חיובי מאוד כבר הרבה זמן לפני אותה החלטה מקפצת. אולי נכנסו לכאן משקיעים אסטרטגיים חדשים שאיננו מכירים, או שפשוט נמאס לשחקנים שלנו לקנא בעמיתיהם בולל-סטריט? לא ברור. מה שכן ברור הוא שמי שיישם כללי ניתוח פשוטים של רמות מחיר נמצא בכיוון הנכון ולא התפתה לקחת את הדשדוש שהיה לסמן לעשות פעילות שלילית מוקדמת מדי. 

לעתיד: עבור החיוביים אנו נאמר שעומק התיקון הראשון יאמר לנו רבות על הרגל החיובית החדשה כאשר שבירה של 1670 נשארה עדיין הדבר השלילי המשמעותי של זהירות ובריחה. עבור השליליים, ירידה מתחת ל-1700 תהיה הצעד הראשון אבל לא מספיק לקבל תקווה חדשה כלפי מהלך יורד משמעותי. 


דולר-שקל

מרגישים את המתח באוויר בזירה הזו. 

מצד אחד, רצפה של בטון סביב 3.45, המהווה את הקו בחול עבור הפקידים בירושלים, "סוחרי" בנק ישראל, במלחמתם בספקולנטים ה"אכזריים". אלו המנסים להרוויח מעמדתם השלילית 
כלפי הדולר האמריקאי, על חשבון סקטור הייצוא שלנו. מצד שני, קו המגמה היורד מאז קיץ 2019, אשר דחס מטה את השער עד כדי מפגש עם אותה רמת תמיכה דרמטית. מי ינצח? 

הבה נניח שתי אפשרויות הפוכות: על פי הראשונה, הדולר בעולם נחלש באופן משמעותי. אזי, אני מניח שהמאמצים הכבירים של בנק ישראל ייתקעו בגל נושא של היצעים דולריים כבדים. האם בתקופה כזו של חוסר ממשל יש לבנק ישראל מנדט "להקפיא" כספים נוספים, בקנה מידה גדול, על מנת לרכוש דולרים להגנת השער? מסופקני. ייתכן מאוד שיוחלט אז "לתת לשוק לעשות את שלו" ורק אז לבוא ולהעלות חזרה את השער כאשר תהיה תקופה מתאימה טובה יותר לכך. במקרה כזה אנו נראה הפעלה של המון פקודות קטיעת הפסד, מתחת ל-3.45, והגעה למחירים נמוכים בהרבה בתקופה יחסית קצרה. 

ההשערה השנייה דוגלת בהתחזקותו של הדולר בעולם עקב ירידות בשוקי המניות או מסיבה אחרת. אזי, עם רוח גבית, נראה עלייה מעבר לקו המגמה וסגירת שורטים כחלק ממנגנון מימוש הרווחים ההגיוני. יעד ראשון למהלך כזה יימצא סביב 3.56 כמינימום. 

אז מה יקרה? מי יודע? ומתי זה יקרה? בוודאי שלא אומר זאת כאן... מה שאני כן יכול לומר לסיום הוא שערכו של הדולר מול השקל משקף סוג של סמן של כלכלה טובה בעיני הפוליטיקאים שלנו ובתקופות המיוחדות שבהן אנו חיים יכולה להיות לעובדה זו השפעה על תזמון ההחלטות כלפי ה"שוק החופשי" בזירה הזו. 


S&P500

חברים יקרים, מה שנכתב בסקירה הקודמת משקף נאמנה את שאירע מאז, ולכן, הנה עיקר הדברים עם השינויים הנדרשים מן התקופה שחלפה מאז ועד עתה:

בניגוד למדד המניות המקומי, במדד האמריקאי אין, ולא היה דשדוש ממשי בזמן האחרון. היה כזה לתוקפה קצרה, כאשר המהלך היורד נתקע בקו המגמה התומך אבל, מאז הפריצה של 3240, המדד מצליח להתגבר על הרבה פסיכולוגיה שלילית, ולעלות באופן רציף וחסר פשרות. 

בימים האחרונים יש עצירה באזור שיא כל הזמנים, ולכן אשתמש שוב בזוג המלים "אזור הכרעה" כאשר כאן מדובר באפשרות לפריצה של גבול שיא כל הזמנים סביב 3330. מה בעצם קורה כאן? ממבט הציפור אני חושב שלפנינו תנועת מחיר של "עיכול העליות", מאז תחילת ינואר ועד עכשיו. 

לא רק זאת, אלא שעמדת הפדרל רזרב המחודשת בדבר ריבית נמוכה, ואולי חידוש מנגנון ה"הרחבה הכמותית", דרך צינור ה-Repo, יכולים בינתיים רק לעזור. תוסיפו לכך את ההסכם הזמני הראשון עם סין ותקבלו המשך לעונת חגים טובה במיוחד.

מן המצב הטכני שלפנינו הייתי עדיין נותן את הסיכוי הסביר יותר לכיוון החיובי כאשר האינדיקאציה ממשיכה להראות את הכיוון. דחייה גסה, ואלימה, מאזור זה כלפי מטה, תכניס ספק גדול בהשערה הזו ואף הפתעה גדולה אצל רבים וטובים. אזור 3240 יהיה קריטי לעניין זה במידה ואכן נראה ירידה ולא פריצה מכאן בקרוב. 

לסיום אוסיף: מהלכים ארוכים מאוד של חיוב ושלילה לא בהכרח נגמרים בהיפוך חד לכיוון השני. לרוב, כאשר המהלך הוא חיובי אנו נראה בנייה איטית ומייגעת של פסגות כפולות ומשולשות על מנת לשכנע את המשקיעים להחליף דיסקט. כל זה כמובן באם אין אירוע חד ופתאומי כטריגר לאותו שינוי. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.    

x