כלכלני הראל >> משבר הקורונה: אחרי הבנקים המרכזיים, הגיעה תור הממשלות

לפנות בוקר הגיעו בארה"ב להסכמה על תוכנית הרחבה פיסקלית בהיקף יוצא דופן; גרמניה אישרה תוכנית חריגה ולראשונה מזה שמונה שנים נסוגה ממדיניות של איזון תקציבי; סין הבאה בתור וגם אצלנו נערכים לאחר הודעת בנק ישראל אתמול

 

 
 

כלכלני הראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/03/2020

ארה"ב – הרחבה פיסקלית בהיקף יוצא דופן
לפנות בוקר התקשרות בארה"ב (והציוצים של חברי קונגרס) דיווחו שנציגי 2 המפלגות הגדולות הגיעו להסכמה עקרונית על תוכנית הרחבה פיסקאלית בקנה מידה יוצא דופן. ע"פ הדיווחים יהיה כ-2 טריליון דולר או כ-10 אחוזים מהתוצר של ארה"ב (הכלכלה הגדולה בעולם).
עיקרי התוכנית (ע"פ הדיווחים). נעדכן לאחר שהדבר יעבור בחקיקה והנשיא יחתום.
  • כ-750 מיליארד דולר לממן כ-1,200 דולר לאזרח (+500 לכל ילד), כאשר בעלי הכנסה גבוהה יקבלו פחות. לצד הגדלת דמי האבטלה ב-600 דולר.
  • 500 מיליארד דולר בתמיכה לעסקים (הלוואות).
  • 350 מיליארד דולר לעסקים קטנים לתשלום שכר וחובות (כדי שלא יפטרו).
  • 150 מיליארד דולר למערכת הבריאות - הרחבת כיסויים ביטוחיים למימון בדיקות קורונה.
  • 150 מיליארד דולר לרשויות מקומיות.
  • 100 מיליארד דולר הלוואות לחברות תעופה.
 
כל אלה בנוסף לצעדים הנוספים שאושרו רק לפני שבוע שהעיקריים ביניהם:
  • הארכת מועד הצהרות ותשלום המס מאפריל ליולי.
  • דחיית תשלומי מס חברות והלוואות סטודנטים.
  • הגבלת שכר לבכירים בחברות אשר מקבלות סיוע.
הצעדים האלה באים אחרי שבשבוע האחרון כבר הודיע הבנק המרכזי על חבילת צעדים, שהמרכזיים שבהם הוא המשך תוכנית רכישות האג"ח שלו ללא הגבלה עד שתירשם רגיעה (לעומת תוכנית רכישות של "רק" 700 מיליארד דולר לפני כשבוע) והרכישות לא יהיו מוגבלות רק לאג"ח ממשלתיות ויכללו גם אג"ח מגובות משכנתאות של גופים פרטיים. 
 
גם גרמניה יוצאת מהמשמעת התקציבית המשתקת
בגרמניה מתכוננים לחקיקה שתאפשר חריגה מכלל ההוצאה ועלייה מהירה בגירעון. ע"פ הדיווחים הממשלה מתכוונת להציג הרחבה פיסקאלית בסכום של כ-150 מיליארד אירו (כ-4.5% תוצר) וזאת לצד קרן הלוואות לעסקים בסכום של כ-500 מיליארד אירו. 
בעקבות התוכנית, תהיה זו הפעם הראשונה מזה שמונה שנים שגרמניה תציג למעשה תקציב גירעוני. במידה וגרמניה מאפשרת עלייה בגירעון וביחס החוב-תוצר, זה מהווה לגיטימיות לכל שאר המדינות לעשות זאת ללא חשש מדרישה לצעדים מרסנים מהירים בהמשך. גרמניה היתה הגורם הדומיננטי בגוש היורו בשנים האחרונות שדרש מהממשלות לחזור למשמעת ולצעדים מקטיני גירעון. 
ייתכן כי  הדבר יאפשר לבנק המרכזי בגוש האירו לשנות את מגבלות תוכנית הרכישות שלו כך שיותר לו לוותר על מגבלת רכישת אג"ח מכל מדינה עד לשליש מהחוב, ובכך לתת עדיפות למדינות שנפגעו יותר (כלומר איטליה, ספרד, ויוון)
 
עכשיו תורה של ממשלת סין
סין הציגה כבר המון צעדים לתמיכה בכלכלה, שעיקרם אשראי לחברות ולעסקים שנפגעו לצד ויתור על חובות. 
יחד עם זאת, אנו עוד מצפים שלצד הירידה במספר החולים בסין גם ממשלת סין תציג תוכנית הרחבה פיסקאלית משמעותית במטרה לתמוך בביקושים המקומיים בסין כתחליף לירידה החדה בביקושים בארה"ב ואירופה. 
 
אז כבר אפשר לראות את סוף המשבר? ממש לא. 
שיא ההדבקה ברוב המדינות כנראה עדיין לפנינו וכך גם השבתת הכלכלה, אבל אישור התוכניות האחרונות מהווה התקדמות משמעותית בדרך להתאוששות בכך שישמרו את כוח העבודה והעסקים.
בינתיים, אתמול, פורסמו נתונים מזעזעים באירופה: מדד מנהלי הרכש הראשוני בגוש האירו למרץ דומה למה שראינו בפברואר בסין. סנטימנט חברות השירותים צלל ל-28.4 נקודות הנתון הגרוע בהיסטוריה. אנחנו צופים שמאחר שנתוני המאקרו מפורסמים בפיגור נראה עוד נתוני מאקרו שליליים רבים מסביב לעולם. למרות זאת, האינדיקטור המשמעותי ביותר בעינינו שיכול אולי לומר משהו במבט קדימה הוא שיא ההדבקה שכאמור נראה שעדיין לפנינו ברוב המדינות.
נסיים בנקודה חיובית - בשבוע הבא יתפרסמו מדדי מנהלי הרכש בסין למרץ, אז נוכל אולי לאמוד את קצב ההתאוששות מהמכה כאשר נתוני זיהום האוויר (תנועת הרכבות וכדו') מצביעים כבר עכשיו על שיפור בפעילות שם.
 
x