אג"ח קונצרני || האם זו הסיבה לעליות באג"ח הקונצרני היום? אייל גורן מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות, על השאלה שרוב המשקיעים לא שואלים

איך להרוויח מההחלטה של בנק ישראל ומה השאלה שרוב המשקיעים לא שואלים?

 

 
אייל גורן, פסגותאייל גורן, פסגות
 

בעז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2020

אגרות החוב הקונצרניות חוות היום עליות משמעותיות, כל מדד אגרות החוב בבורסה בטריטוריה חיובית, עם עליות של 0.46% בתל בונד תשואות, 0.4% בתל בונד שקלי A, עליה של 0.35% בתל בונד 60.

במאמר של אייל גורן, מנהל הקרנות של בית ההשקעות פסגות, מבצע גורן ניתוח של החלטת בנק ישראל האחרונה, בדבר רכישת אגרות חוב קונצרניות. FUNDER מביא כאן חלק מהדברים. המאמר המלא במגזין FUNDER הקרובה.

לדברי גורן, בכל מהלך השקעה צריך למצוא את האיזון בין פוטנציאל הרווח לגובה הסיכון, או במילים אחרות לייצר משוואה כדאית של סיכון מול סיכוי.

הודעת בנק ישראל בשבוע שעבר לפיה בכוונתו להתחיל להיות מעורב בשוק האג"ח הקונצרני בישראל עשויה להיות דרמטית לשווקים: מצד אחד, היא טומנת בחובה פוטנציאל רווח גדול עקב זרימת הכספים המסיבית לאפיק, אולם מצד שני השקעה באג"ח קונצרני כוללת גם מרכיב סיכון שחשוב לדעת כיצד להפחיתו.

עד כמה דרמטית ההחלטה של בנק ישראל?

בנק ישראל הודיע שירכוש 15 מיליארד ש"ח באגרות חוב בקבוצת דירוג A מינוס ומעלה. אם נבחן רק את קבוצת דירוג ה-A נגלה כי סך החוב של אגרות חוב אלו בשוק עומד על כ-60 מיליארד ש"ח בלבד, ולמעשה אם שליש מתוך התוכנית של 15 מיליארד ₪ תופנה לקבוצה זו מדובר על רכישה של כ10% מהחוב של החברות מקבוצת ה-A.

לכן להערכתנו  המרוויחות העיקריות מן המהלך הן אגרות חוב מקבוצת ה-A , אלו שכיום, גם אחרי העליות שנרשמו, עדיין נותנות פיצוי מאד גבוה בדמות מרווחים של כ-5%. כאמור, שיא של עשור.

חשוב להבין שסביבת המרווחים הזו נותרת גבוהה מכיוון שבהחלט קיים סיכון ריאלי בחלק מן החברות. אך בדומה לאירועים קודמים שחווינו בשוק ההון, בגלל מספר חברות בודדות המשקיעים דורשים תוספת תשואה גורפת מכל אפיק אגרות החוב באותה קבוצת דירוג (A).

בארץ ניתן למצוא מגוון רחב של מדדים על שוק האג"ח הקונצרני המקומי, ובפרט מדדים שהדירוג של רוב אגרות החוב בהן הוא דירוגA. עם זאת משקיעים רבים לא שואלים את השאלה החשובה ביותר בהשקעה במדד אג"ח קונצרני והיא -

"כמה סדרות יש במדד?"

מדובר בנתון פומבי וגלוי שחושף כי יש מגוון רחב של מדדים אשר כוללים רק 20 או 30 סדרות. השקעה באחד מן המדדים הללו עלולה להיות אכזבה גדולה למשקיע ברגע של פגיעה בסדרה בודדת אשר נכללת במדד. מן העבר השני, ניתן למצוא מדדים הכוללים למעלה מ-100 סדרות אג"ח, בהן הסיכון הספציפי מחדלות פירעון של אגרת חוב אחת מתגמד.

קיימת כיום הזדמנות יוצאת דופן להגדיל חשיפה לאגרות חוב קונצרניות בישראל, ובדגש על כאלו אשר נכללות בקבוצת הדירוג A. בטרם השקעה במדד אג"ח קונצרניות מסוג זה חשוב לבחון את מספר סדרות האג"ח אשר נכללות במדד. פיזור רחב מקטין את הסיכון ומגדיל את הסבירות ליהנות מהמרווח הגבוה. על פי תפיסתנו המקצועית, השקעה במדדים עם מתחת ל-100 סדרות אג"ח מגלמת סיכון גבוה אשר אינו מצדיק את הפיצוי.

כאמור, המאמר המלא במגזין FUNDER.
x