לאומי || אפשרות של צמצום נוסף של היצע הנפט של ארה"ב, לצד האפשרות של התאוששות הביקושים בעתיד יכולה להביא לעליית מחיר הנפט בטווח הקצר במקרה של ניצחון דמוקרטי

תמונת המאקרו של שוק הנפט העולמי 02/11/2020

 

 
 

דר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/11/2020

התפתחות מחיר הנפט

במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מכ-41.07 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-23/10/2020 לכ-36.90 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-30/10/2020 ומחיר חבית מסוג WTI ירד מכ-39.67 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-23/10/2020 לכ-35.79 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-30/10/2020. ירידת המחיר התרחשה על רקע סופת הוריקן חמישית אשר פקדה את מפרץ מקסיקו והביאה לצמצום הפקת הנפט באזור וכן על רקע העלייה החדה בתחלואה בארה"ב ובמספר רב של מדינות אירופאיות והידוק המגבלות במספר מדינות. מה שעלול להקטין את הביקוש לנפט, שהיה, עד לאחרונה, בשלבים של התאוששות שברירית מהירידה החדה שהתרחשה במחצית הראשונה של 2020.





בהמשך לאמור לעיל, הרי שלצד הרמה הנמוכה יחסית של הפעילות הכלכלית העולמית וההשפעה הממתנת על הביקוש לנפט, נרשמה עלייה שבועית של 4.3 מיליון חביות נפט במלאי המסחרי של ארה"ב. העלייה במלאי התרחשה על רקע עלייה של 121,000 חביות ביום בייבוא הנפט נטו של ארה"ב, אשר נבעה מעליית הייצוא ב-424,000 חביות ביום לצד עליית יבוא הנפט ברוטו ב-545,000 חביות ביום, ועל רקע ירידה בשיעור הניצולת של בתי הזיקוק בארה"ב לרמה "בינונית" של 74.6% (עבור השבוע שהסתיים ב-23 באוקטובר). 

ברמה הגלובלית, ראש זרוע הסחר של חברת הנפט של ערב הסעודית אמר כי הביקוש הגלובלי לא מספיק חזק בכדי להכיל את העלאת יצור הנפט שקבוצת OPEC+ אמורה להעלות על פי תכנית מכסות הייצור המקורית, במידה והתכנית לא תשתנה. שר האנרגיה של ערב הסעודית אמר כי הביקוש לנפט עדיין מתאושש, אך קיים עודף היצע בשוק של כ-8-9 מיליון חביות נפט ביום.

יצור הנפט בלוב צמח בקצב מהיר מהצפוי, עם הפסקת הסכסוך הפנימי בין הממשלה והצבא. לוב מייצרת מעל ל-700,000 חביות ביום והיא אף צפויה להגדיל את יצור הנפט בחודש נובמבר למיליון חביות ביום. בחודש הבא נציגי הממשלה והצבא צפויים להתכנס בתוניס על מנת לכונן ממשלת אחדות אשר תשמור על היציבות האזורית ועל המשך הפסקת האש, מה שיאפשר ללוב לחזק את האמון של צרכני הנפט שלה. 

מלאי הנפט של ונצואלה עלה בשלושת השבועות האחרונים בכ-84%, בשל הירידה בביקוש לנפט שלה הנובע מהסנקציות של הממשל האמריקאי אשר הרחיק את הקונים. עלייה משמעותית זו ברמת המלאי, מכבידה מאוד על תעשיית האנרגיה ומקרבת אותה צעד נוסף לקראת קריסה כלכלית. 

יצוא הנפט של שתי המפיקות הגדולות באפריקה עשוי לעלות ברביע האחרון של שנת 2020. יצוא הנפט של ניגריה, שהיא יצרנית הנפט הגדולה ביותר באפריקה והיא אחראית על כ-20% מכלל יצור הנפט של אפריקה, עשוי לעלות במידה ובתי הזיקוק ההודים ימשיכו להתאושש ויגבירו את שיעור פעילות המפעלים במדינה, כהמשך להגברת פעילות הזיקוק בחודש האחרון. בחודש ספטמבר, כ-15% מייצוא הנפט של ניגריה יועד להודו, כך שהתאוששות תעשיית הזיקוק בהודו תתמוך בייצוא של נגריה. נציין כי, ההסלמה בהפגנות האזרחיות בניגריה עד כה לא הפריעה לייצור ולייצוא של הנפט במדינה. באנגולה, יצוא הנפט צפוי להתמך על ידי המשך העלייה בביקוש הסיני לנפט גולמי.

בצד הביקוש, עליית התחלואה באירופה הביאה לעלייה ברכישות המקוונות ברחבי היבשת, בשל מגבלות הריחוק החברתי, והן מגדילות את הביקוש לשירותי הובלה יבשתית מהחנויות ללקוח, מה שעשוי לתמוך מעט בביקוש לנפט. על פי ה-IEA, ענף ההובלות היה אחראי ל-39% מהביקוש לסולר בשנה האחרונה. אולם, הביקוש בענף זה לא צפוי לקזז את העודפים הקיימים בשוק. זאת, מאחר ומספר בתי זיקוק הפחיתו משמעותית את יצור דלק המטוסים, בשל ההאטה החריפה בענף התעופה, והפנו את המשאבים שלהם להגברת יצור דלק וסולר.

מכירות הדלק בבריטניה ירדו בשבוע השלישי של חודש אוקטובר לרמה הנמוכה ביותר מאז סוף חודש יולי והן נמוכות כעת בכ-34% מהמכירות שהיו לפני התפרצות נגיף הקורונה. הירידה במכירות נובעת מהמשך התפשטות נגיף הקורונה במדינה אשר מפחיתה את הביקושים בשוק. בברזיל לעומת זאת, הביקוש לדלק חזר ברביע השלישי לרמה שהייתה לפני התפרצות נגיף הקורונה, בשל ההאטה בתחלואה והתאוששות הפעילות הכלכלית אשר החזירה את הנהגים לכבישים.

עליית התחלואה ברחבי אירופה הביאה להידוק מגבלות הריחוק החברתי ואף לסגר באזורים מסוימים. בריטניה הודיעה על סגר קל למשך ארבעה שבועות ויוון ופורטוגל הודיעו גם כן על סגר חלקי למשך חודש. כמו כן, גרמניה וצרפת מחמירות את מגבלות הריחוק החברתי בשל התפשטות התחלואה, כאשר הגבלות צפויות להיות מחמירות יותר וייתכן שאף יהיה סגר חלקי במדינה. באיטליה ובספרד גם כן יש עלייה חדה בתחלואה העשויה להביא להידוק המגבלות.

החמרת המגבלות והסגרים צפויים להכביד על המשך התאוששות הביקוש לנפט ובמידה והסגרים המקומיים יורחבו במספר רב של מדינות אזי הביקוש לנפט עלול להתכווץ משמעותית. מכלול הגורמים הנ"ל הביא לכך שהירידה במספר "ימי המלאי" הגלובלי של נפט נעצר לאחרונה ומגמת העלייה במלאי צפויה להתחדש בהמשך ולו באופן זמני תוך יצירת כוחות למניעת עליית מחירי הנפט בעתיד הקרוב.

מלאים בארה"ב 

בהמשך לאמור לעיל, מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב ירד בשבוע שהסתיים ב-23/10/20 ודו"ח הנפט האמריקני של ה- EIA, שפורסם בסוף השבוע שעבר, מעריך כי כמות הנפט הגולמי באחסון מסחרי עלתה בכ-4.3 מיליון חביות. כחמישית מן העלייה במלאי התרחשה על רקע העלייה בייבוא הנפט נטו, אשר נבעה מעלייה של 14.0% בייצוא לעומת עלייה של 10.6% ביבוא ברוטו. הביקוש לדלק מטוסים ירד מעט בשבוע האחרון, אך הוא נשאר ברמה הגבוהה ממיליון חביות ביום. להערכתנו, עליית התחלואה במדינות רבות באירופה אשר הביאה להידוק המגבלות ולסגרים אזוריים, צפויה להקטין את הביקוש בזמן הקרוב לדלק מטוסים, אשר מהווה גורם משמעותי מבחינת ההשפעה על הביקוש הגלובלי לנפט גולמי. 

משרד הפנים האמריקאי אישר באופן סופי את התכנית המאפשרת לחברת האנרגיה ConocoPhillips Alaska להפיק 590 מיליון חביות נפט במשך 30 שנים בשמורת הנפט הלאומית של אלסקה. פרויקט זה הוא רק חלק קטן מסך יצור הנפט של ארה"ב אשר לפי ה-EIA היא הפיקה בשנת 2019 כ-4.47 מיליארד חביות נפט.

חברת הנפט האמריקאית Exxon צפויה לצמצם את כוח העבודה שלה בכ-15% במהלך השנתיים הקרובות, בזמן שהיא מנסה לשמר את מדיניות חלוקת הדיבידנדים שלה. מהלך ההתייעלות צפוי לכלול, בין השאר, קיצוץ של כ-1,900 עובדים בארה"ב, בדגש על איזור יוסטון טקסס.

וירוס Wuhan coronavirus 

ווירוס COVID-19, ממשיך להתפשט ברחבי העולם, בעיקר המערבי. מאז פרוץ הנגיף נדבקו מעל 46 מיליון אנשים. מספר הנדבקים היומי בעולם חצה לראשונה את רף ה-570,000 אנשים ומספר החולים הפעילים עלה לאחרונה בחדות וכעת יש מעל ל-11.7 מיליון חולים פעילים. כמו כן, מספר הנפטרים ברחבי העולם כתוצאה מהידבקות בנגיף הינו מעל ל-1.2 מיליון איש. בארה"ב נדבקו מעל ל-9.4 מיליון איש ונפטרו יותר מ-236,000 איש כתוצאה מהידבקות בווירוס הקורונה.

ארה"ב מצויה בעיצומו של הגל השלישי של התפשטות הנגיף ומספר הנדבקים החדשים ביום בארה"ב מצוי במגמת עלייה חזקה במהלך החודש האחרון והוא חצה לראשונה את רף ה-100,000. לשם השוואה, בשיא של הגל השני נרשם קצת פחות מ-80,000 נדבקים חדשים ביום ובשיא של הגל הראשון נרשם פחות מ-37,000 חולים חדשים ביום. מספר החולים הפעילים בארה"ב מצוי במגמת עלייה וכעת יש מעל ל-3.1 מיליון איש חולים פעילים ברחבי ארה"ב. 

נגיף הקורונה מתפשט בקצב מהיר מאוד גם באירופה ובמספר רב של מדינות התחלואה קשה יותר מאשר היה עד כה באופן משמעותי. התחלואה הקשה מתבטאת הן במספר החולים הגבוה, אשר זינק בשבועות האחרונים, והן במספר החולים הפעילים אשר לראשונה מאז חודש אפריל 2020 הוא גבוה יותר ממספר החולים הפעילים בצפון אמריקה. עלייה חדה זו בתחלואה, הביאה לכך שמספר ממשלות החליטו להדק את מגבלות הריחוק החברתי ולהחזיר את הסגרים באופן קל. בריטניה הודיעה על סגר למשך ארבעה שבועות, לאחר שמספר הנדבקים בנגיף במדינה חצה את רף המיליון איש. אולם, הסגר יהיה קל ומוסדות הלימוד ימשיכו לפעול. 

יוון ופורטוגל הודיעו על סגר חלקי למשך חודש ומדינות נוספות צפויות להדק את המגבלות על רקע התחלואה העולה. שבדיה לעת עתה ממשיכה במדיניותה בה היא לא נלחמת בקורונה באמצעות תכנון ממשלתי אלא אך ורק תוך מתן המלצות לאזרחים. זאת, למרות העלייה החדה בתחלואה בשבועיים האחרונים ולמרות שיעור התמותה הגבוה בה. כפי שזה נראה לעת עתה, מדינות אירופה מנסות למצוא מודל המאפשר המשך פעילות כלכלית ככל הניתן לצד הקורונה, תוך הימנעות מהטלת סגר כללי אשר ישבית את פעילות המשק.

להערכתנו, במידה והמדיניות בארה"ב להתמודדות עם העלייה בתחלואה לא תשתנה וכן במידה והתנהגות האוכלוסייה לא תשתנה, אזי מספר הנפטרים מהנגיף בארה"ב צפוי לעבוד בחודשים הקרובים את רף ה-300,000 איש ועד למציאת חיסון יעיל מספר הנפטרים בארה"ב אף יעבור את רף ה-400,000 איש. המשך התפשטות הנגיף בכלכלות הגדולות של גוש האירו בארה"ב ובהודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, צפוי להכביד על המשך התאוששות הפעילות הכלכלית ועל הביקושים לנפט. 

משק הגז הטבעי 

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) המשיך לעלות במהלך השבוע האחרון וכעת מחירו עומד על 3.30 דולרים ל-MMBTU . עליית המחירים נבעה בין השאר מהקטנת ההיצע בשוק כתוצאה מסופת הוריקן חמישית שפקדה את מפרץ מקסיקו בארה"ב והביאה לצמצום הפקת הגז הטבעי באזור וכן על רקע הצפי לחורף קר מהרגיל הצפוי להביא לעלייה בביקוש לגז טבעי לטובת חימום בייתי ולייצור חשמל.

הביקוש לגז טבעי נוזלי (LNG) של הודו עלה, על רקע המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית, ויחד עם עלות השילוח הימי הנמוכה היא מהווה מוקד פוטנציאלי למפיקי גז טבעי. הרפורמות במדינה צפויות להביא לעלייה בביקוש של הודו לגז טבעי, בשל ההעדפה הניתנת לאנרגיה המזהמת פחות. על פי הערכות, עד שנת 2024 צריכת ה-LNG של הודו צפויה להכפיל את עצמה. אולם, מחיר הפחם עדיין תחרותי יותר עבור התעשייה בהודו. מה שמביא לכך שהיצרנים ההודים ירכשו רק את כמות הגז הטבעי הנדרשת על מנת לעמוד ביעד הממשלתי של פליטת זיהום אוויר.

מרווחי מחירי נפט

הפער שבין מחיר הנפט העולמי, BRENT, לבין המדד האמריקני, WTI, לא השתנה בשבוע האחרון והוא נשאר ברמה נמוכה מאוד של 1.8 דולרים לחבית, על רקע ירידה במלאי הנפט אשר במרכז האחסון הגדול ב-Cushing. הצמצום המשמעותי של הפער משקף באופן חלקי את הצמצום המשמעותי של הפקת נפט בארה"ב מחד ואת הצורך בנפט עם רמות גופרית נמוכות יחסית, כפי שה-WTI של ארה"ב מתאפיין בו, מאידך.

הצפי לטווח הבינוני

לתוצאות הבחירות בארה"ב, לנשיאות ולסנאט, עשויות להיות השפעה מסוימת על מחיר הנפט. כרגע, הסקרים עדיין מצביעים על יתרון לטובת הדמוקרטים. היבטים מרכזיים במדיניות הכלכלית של הדמוקרטיים כולליים בין היתר:  העלאת מס חברות בעתיד הרחוק יותר; סוגים שונים של "מס עושר"; הרחבה ניכרת של הוצאות ממשלה;  צמצום הוצאות הביטחון של ארה"ב; הפחתה מסוימת של מידת החומרה של עימותי סחר חוץ באופן הדרגתי ועל פני זמן; דגשים רבים של ממש על איכות הסביבה ומגבלות על ענפים מזהמים.
 
המגבלות על ענפים מזהמים צפויות לבוא לידי ביטוי בטווח הקצר בצמצום של היקף חיפושי הנפט וקידוחים חדשים בארה"ב. מלבד צמצום פוטנציאל התפוקה העתידי של נפט גולמי בארה"ב, יתכן יישום של מגבלות על שימוש בצנרת הולכת נפט באזורים שבהם ישנו סיכון של פגיעה באיכות הסביבה.

כך, האפשרות של צמצום נוסף של היצע הנפט של ארה"ב, לצד האפשרות של התאוששות הביקושים בעתיד יכולה להביא לעליית מחיר הנפט בטווח הקצר במקרה של נצחון דמוקרטי נרחב, בפרט אם במהלך 2021 ימצאו תרופה ו/או חיסון בר-שיווק לקורונה, שיאפשרו מידה רבה יותר של ניידות גלובלית. מאידך, בטווח הארוך יותר ג'ו ביידן, בראש קונגרס דמוקרטי צפוי לנסות להחזיר את איראן להסכם גרעין בתמורה להפחתת הסנקציות של הממשל האמריקאי בנושא יצוא נפט והגדלת ההיצע האיראני בעתיד הרחוק יותר. 

בנסיבות כאלו, פער המחיריםWTI -BRENT עשוי להצטמצם עוד על רקע צפי לצמצום היצע ה – WTI לצד זמינות רבה של נפט מסוגים אחרים. התפתחות כזו עשויה להתרחש בעת שהביקוש לדלקים דלי גופרית, כפי שלרוב מאפיין את ה- WTI, יגבר על חשבון דלקים עתירי גופרית ממקומות אחרים בעולם. בטווח הארוך, עד לפיתוח בסיס נרחב של אנרגיה נקייה בארה"ב, תהליך שיארך שנים רבות, צפוי שלב מעבר, בטווח הבינוני, במשך שנים, של שימוש נרחב יותר בגז טבעי כתחליף לפחם ולנפט גולמי, אך כאמור, זאת בעיקר כשלב מעבר. 

במבט קדימה לטווח הקרוב, מחיר הנפט יושפע מן הספקות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ ובעיקר מן ההערכות בנוגע להתפשטות המחודשת של וירוס הקורונה בעולם וההשפעות על הכלכלה העולמית. התפשטות הגל השני במספר אזורים והחזרת המגבלות בחלק מהמדינות, יחד עם הטלת סגרים מקומיים, צפויה להקשות על התאוששות הביקוש לנפט וייתכן שאף להקטינו.

במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-43.0 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-41.0 דולרים לחבית והחוזים העתידיים צופים עלייה מועטה עוד יותר, לכ-37 דולריים לחבית WTI וכ-38-39 דולרים לחבית BRENT. התחזיות של החזאים מדברות על עלייה משמעותית יותר לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT (ראה לוח).  לא מן הנמנע שתחזיות החזאים לוקחות במידה רבה את ההשפעות האפשרויות של נצחון דמוקרטי ובעיקר את ההתקדמות בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד על הביקוש לנפט.




x