ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של לאומי || על הבחירות בארה"ב והמצב הכלכלי באמריקה הלטינית

בצד החיובי ההרחבה התקציבית בארה"ב לאחר הבחירות עשויה לסייע במקצת לכלכלות אמריקה הלטינית

 

 
דר גיל בפמן בנק לאומידר גיל בפמן בנק לאומי
 

דר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/11/2020

לנוכח האפשרות של מידה רבה של אי-וודאות בטווח הקרוב לגבי התוצאות הסופיות של הבחירות בארה"ב, עולות שאלות לגבי ההשפעות של מצב כזה על מדינות שמחוץ לארה"ב ובפרט בדגש לחששות של השפעות שונות של תרחישי הבחירות השונים. ישנם שלושה תחומי מדיניות עיקריים החשובים לאמריקה הלטינית (אמל"ט) - סחר, אנרגיה ומדיניות פיסקלית.

מקסיקו תושפע מאוד ממדיניות הסחר של ארה"ב, אם כי הסיכונים למדינה נמוכים ממה שהיה בשנת 2016. לפני ארבע שנים, הרטוריקה האגרסיבית של הנשיא טראמפ נגד שכנתה בדרום וההצהרות לגבי יציאה מ-NFATA היו חששות מרכזיים של מקסיקו. הסיכון למקסיקו לא כל כך גבוה עכשיו. הקמפיין של טראמפ לקראת הבחירות השנה הזכיר רק במעט את מקסיקו ואם ינצח, אין זה סביר שטראמפ יפרק את מחליפת ה- NAFTA, ה- USMCA (T-MEC)- שעליה טראמפ ניהל משא ומתן אינטנסיבי.









עם זאת, מקסיקו ממש לא תהיה במקום בטוח לאחר הבחירות. היא מנהלת עודף גדול של סחר בסחורות עם ארה"ב, מה שעשוי להביא שוב לאיום מחודש של מכסים במקרה של ניצחון טראמפ. יש גם סיכוני סחר ממשיים למקסיקו אם ביידן ינצח, למרות שהוא ינקוט בגישה פחות אגרסיבית. הדמוקרטים צפויים ללחוץ לדרישות לציות מחמיר של חוקי עבודה ואיכות סביבה במקסיקו במסגרת הסכם הסחר USCMA.

כמו כן, שני המועמדים צפויים להתמקד ביחס המועדף של ממשלת מקסיקו לחברות האנרגיה הממשלתיות שלה, מה שמתנגש עם תקנות הגישה השוויונית לשוק ותחרות הוגנת שבהסכם הסחר.

הדגש על צמצום השפעות שינויי האקלים ואיכות הסביבה מצד ביידן יפעיל לחץ על כמה כלכלות באמריקה הלטינית. במקרה של ניצחון דמוקרטי, היחסים בין ארה"ב לבין ברזיל יושפעו לרעה מאי בלימת כריתת יערות האמזונס - דבר שביידן הזכיר לא פעם. זה לא נושא שהנשיא טראמפ העלה, לו יש קשר הדוק עם נשיא ברזיל בולסונארו, מה שהוביל לאחרונה להסכם סחר בין שני הצדדים.

יתרה מכך, התמקדותו של ביידן באנרגיה נקייה/ירוקה עשויה לפעול לצמצום הדרגתי, אך עקבי, של הביקוש לנפט על פני זמן והדבר יפגע בסופו של דבר ביצרני הנפט באמריקה הלטינית, כולל קולומביה, אקוודור, ונצואלה ומקסיקו, שעלולות לאבד נתחי שוק ליצרנים אחרים, המפיקים נפט בעלויות נמוכות יותר, בפרט אלו מן המזרח התיכון, זאת על פני השנים הקרובות.

בצד החיובי, ההרחבה התקציבית בארה"ב לאחר הבחירות עשויה לסייע במקצת לכלכלות אמריקה הלטינית. באופן עקרוני, מקסיקו תהיה מרוויחה מהרחבה תקציבית נוספת בארה"ב, זאת משום שכ- 30% מהתמ"ג שלה הוא יצוא לארה"ב, לעומת פחות מ -5% בכלכלות הגדולות האחרות באמריקה הלטינית. כמו כן, ככל שהמצב של ארה"ב יושפע לטובה מהרחבה תקציבית, הדבר עשוי גם לתרום באופן חיובי להעברות הכספיות מעובדים מקסיקאים בארה"ב חזרה למשפחות שנותרו במולדתם.

התוצאה היא שגורמים מקומיים ימשיכו להכתיב באופן דומיננטי את ההתפתחויות הכלכליות באמל"ט, ובמיוחד המשך התפשטות ה- COVID-19 במקסיקו והעמדה הבלתי מרחיבה של תקציב הממשלה. בהתאם לכך, כלכלת מקסיקו צפויה להציג ביצועים מתונים יחסית בהשוואה למדינות אחרות באמריקה הלטינית, זאת ללא קשר לתוצאה של הבחירות בארה"ב. 

מצב אפשרי וצפוי של מחלוקת על תוצאות הבחירות, שיכול להימשך פרק זמן של שבועות עד לבירור סופי של הדברים, יכול להפעיל לחץ להיחלשות הפזו המקסיקאי, כמו גם על מטבעות שווקים מתעוררים אחרים עקב העלאת מידת אי הוודאות והפחתת הסיכוי להרחבה תקציבית בארה"ב בעתיד הנראה לעין. עדיין, כנראה שלא מדובר בזעזוע בעוצמה שהיה בפזו המקסיקאי זמן קצר לאחר הבחירות ב -2016. כמו כן, סיכוני הסחר נמוכים יותר כעת והחשבון השוטף של מאזן התשלומים של מקסיקו במצב יותר טוב וזה עשוי למתן את עוצמת השינוי במטבע.








לבסוף נראה כי הסנקציות הקשות נגד ונצואלה יישארו במקומם גם תחת ממשל טראמפ וגם בממשל ביידן. בעוד שביידן מדבר בחיוב על גישה רב-צדדית בנושא סחר וקשרי חוץ, יש התנגדות רחבה לשלטונו של הנשיא מדורו על פני כל הקשת הפוליטית בארה"ב ובעלות בריתה הזרות, דבר המצביע על כך שהסנקציות ככל הנראה יישארו במקומן. זה כולל אמברגו על יצוא הנפט של ונצואלה מה שצמצם מאוד את המגזר הזה בוונצואלה. נראה כי שינוי משטר הוא הדרך היחידה לבטל את הסנקציות הללו, אם כי הסיכוי לכך ירד בחודשים האחרונים.
x