נמשכת ירידה חדה במספר הנדבקים היומי בארה"ב

המוטציה שהכי מפחידה את שוק המניות היא עליית תשואת האג"ח, אבל הריאלית - כרית הביטחון שמגולמת בנכסי הסיכון הולכת ויורדת כשמכפילי הרווח עולים ומרווחי האשראי יורדים

 

 
 

אמיר כהנוביץ, אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/02/2021

טרנד מסחר הרפלציה (ניפוח מחודש של הכלכלה) נמשך, כשברקע נמשכת ירידה חדה במספר הנדבקים היומי בארה"ב. העליות ב-S&P מובלות ע"י חברות האנרגיה, כשמחירו של הנפט (WTI) קרוב לחצות את ה-60 דולר. עליית מחירי הסחורות נראית כגורם הדומיננטי ביותר להתנהגות השוק, גם כיוון שהיא לוחצת למטה את התשואה הריאלית:

המוטציה שהכי מפחידה את שוק המניות היא עליית תשואת האג"ח, אבל הריאלית - כרית הביטחון שמגולמת בנכסי הסיכון הולכת ויורדת כשמכפילי הרווח עולים ומרווחי האשראי יורדים.

לפני נתוני בלומברג *התשואה הממוצעת על אג"ח קונצרני בדירוג "זבל" ירדה אתמול לראשונה אי פעם מתחת ל-4%. כלכלני JPM כתבו השבוע ללקוחותיהם שהדבר הכי חשוב כיום לשים אליו לב היא רגישות שוק המניות לתשואות האג"ח הממשלתיות, אבל כלכלני גולדמן זאקס מדייקים אותם - מה שחשוב זה התשואות הריאליות! (האג"ח הצמודות). לטענתם תשואות ריאליות נמוכות וציפיות אינפלציה עולות הן מתכון לעליות בשוק המניות.

הסביבה החיובית הזאת מגולמת להימשך כשהפד צפוי להתמקד ברכישת אג"ח צמודות (זאת ל-10 שנים בארה"ב ירדה מתחילת החודש ל 1.05%-) וכשקובעי המדיניות הפיסקלית צפויים להמשיך לתמוך בהתחממות האינפלציה:

גם שיעור אבטלה נמוך לא יעצור את התמריצים -* בשיחה עם משקיעים זרים אמר אתמול המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, כי *בנקים מרכזיים בעולם החלו להתייחס לאחרונה לא רק לשיעור האבטלה הכללי אלא גם להרכבו.* לטענתו יש הבדל בין מובטל שאיבד משרה יוקרתית עם חסכונות גבוהים לבין אדם שאיבד את העסק שלו ונותר מרושש. במשבר הנוכחי אנו רואים בעיקר פגיעה בקבוצה השניה, החלשים. דברים דומים אמרה שלשום שרת האוצר האמריקאי, ילן. כי *המשבר פגע בעיקר בבעלי שכר נמוך, מיעוטים ונשים, והנזק מבחינתם עלול להיות פרמננטי. לכן לטענתה "יש עוד דרך ארוכה לחפור".

ילן העריכה כי במידה וארה"ב תמשיך לספק תמריצים אגרסיבים היא *תוכל לחזור לתעסוקה מלאה כבר בשנה הבאה. אחרת ההתאוששות תתעכב עד ל-2025.* כשזה מוצג כך נראה שהדרך לתמריצים נוספים סלולה.

המשנה לנגיד ב"י, אנדרו אביר, קיים אתמול כאמור שיחה למשקיעים זרים.* אביר לא חשף מידע חדש, אבל היה מעניין לראות את *הדגשים השונים שנתן לזרים בהשוואה לזה שהבנק נותן לישראלים, בניסיון שקוף להרתיע אותם מחשיפה לשקל.
לדוגמה, עם הזרים אביר הדגיש את האינפלציה השלילית בפועל, שתומכת בפעולות מוניטריות אגרסיביות, בעוד עם הישראלים הבנק נוטה להדגיש יותר את ציפיות האינפלציה הארוכות, שנעות בתוך גבולות היעד.

עם הזרים הוא הדגיש את השימוש בהחלשת השקל ככלי לחימום האינפלציה, בעוד עם ישראלים הבנק מדגיש את הפעולות במט"ח כ"קניית הזמן" עבור יצואנים לבצע התאמות. ועדיין, על רקע השיחה אתמול השקל זינק, כשאביר אולי בלי להתכון הרגיע שהבנק החליט כרגע לא להשתמש בריבית שלילית (אף שלטענתו דן בה).

מחר יפורסמו בארה"ב נתוני האינפלציה לחודש ינואר, שצפוי שהאיצו משינוי שנתי של 1.4% ל- 1.5%.

x