מניות ה-FAANG לאור התקרבות הירידות העונתיות

מניות ה-FAANG פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל : התופעה של עיוות המדדים העיקריים, על ידי קבוצה מצומצמת של מניות, ממשיכה להעיב על ההיגיון הבריא. זה הרגע לבחון כמה הן שקלו ולחשוב אם אותן ירידות קרובות יכולות לשמש אותנו כהזדמנות קנייה.

 

 
מניות ה-FAANGמניות ה-FAANG
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/07/2021

כולנו היו נפעמים מהמהלך העולה של שוקי המניות בעולם. למרות כל ה"מכות" שניחתו עליהם, פונדמנטלית, רפואית, גיאו-פוליטית, וכולל השינויים בממשל החשוב בעולם (האמריקאי), השיאים והשפלים המשיכו לעלות ולאשר מחדש את המגמה החיובית. ויחד עם זאת, ככל שעובר הזמן, התופעה של עיוות המדדים העיקריים, על ידי קבוצה מצומצמת של מניות, עם שווי שוק אסטרונומי, ממשיכה להעיב על ההיגיון הבריא. כאשר אנו מתקרבים לתקופה שבה יש סיכוי למימוש רציני באותם שוקי מניות, זה הרגע לבחון כמה הן שקלו ולחשוב אם אותן ירידות קרובות יכולות לשמש אותנו כהזדמנות קנייה.

כמובן שהכוונה למניות ה-FAANG: פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל. כל המניות האלו שייכות לחלק הטכנולוגי של הספקטרום, ועולות מעל כולן בתודעה הציבורית. בדיוק כפי שהן מהוות מעצמות הון בשווקים. כולן אמריקאיות, ומשפיעות בעיקר על שוק המניות האמריקאי. עובדה זו אינה משנה הרבה לגבי ההשפעה שלהן על המשקיעים הלא אמריקאיים: הקורלציה בין שוק המניות האמריקאי והעולמי היא כזו חזקה שהם קובעות בעצם את רוב המגמה גם כך בעולם. וכך, 5 החברות האלו מובילות את הכיוון הכללי, ומייצרות מצב די מסוכן של ריכוזיות יתר.

הנה טבלה קטנה המראה את היקף השווי שלהן:



מתוך חמשת המניות, יש לנו 3 עם שווי שוק של הרבה מעל טריליון דולר (אמזון – 1.88, אפל – 2.41, ו-גוגל עם 1.75). ופייסבוק ממש שם עם 1 טריליון (מספרים מעודכנים לתחילת יולי-2021). אוקי, אז המניות האלו שוות כמו מדינות קטנות. אז מה? האם הן באמת משפיעות כל כך על המדדים? היה קשה למצוא נתון המאשר זאת בצורה גראפית אבל הנהו לפניכם:



ציר ה-X הוא השנים וציר ה-Y הוא אחוז ההשפעה על מדד המניות העיקרי, S&P500. בכוונה לא חיפשתי מדד טכנולוגי, כמו הנסדק, שבו ההשפעה של אותן חברות לא הייתה מפתיעה. כאשר מדובר במדד של 500 החברות החשובות במעצמה הכלכלית בעולם, זה הרבה יותר מרשים. ומה אנו רואים? שלפחות מאז 2014 ועד אמצע 2020 הם לא הפסיקו להגדיל את השפעתן על אותו מדד ענק.

דווקא אחרי זה, בחלק השני של 2020 ראינו השפעה יורדת אבל, תזכרו שאז חלק גדול מהשוק פשוט התפוצץ מעלה על חשבון המניות הטכנולוגיות שמומשו במקצת. והנה, ברבעון השני של 2021 אנו רואים שוב עלייה בכוחן היחסי של המניות, מול השוק הכללי כולו. אל תחשבו שהירידה בהשפעה נבעה מירידה בערך המניות! ממש לא. בסופו של דבר המניות היו ללהיט מאז השיקום של הקורונה. הוכחה? הנה תמונה המציגה זאת כאלף מילים:



גם לפני מרץ-אפריל, מניות ה-FAANG היו ברובן, ורוב הזמן, מעל המדד (המיוצג כאן על ידי תעודת הסל שלו SPY בכחול). אבל, מאז אותה תחתית של קורונה, ראינו פשוט התפוצצות שלהן ביחס לאותו מדד. הסדר הוא מרשים בפני עצמו (מהטובה ביותר לפחות טובה): אפל, דווקא היא כחברה המייצרת משהו ממשי ומתפתח טכנולוגית, תחת מערכת הפעלה ייחודית, מול מתחרות קשות הבנויות על מערכת ההפעלה פתוחה יותר של Android, היא המובילה בגדול (תכלת).

אחריה פייסבוק (סגול), גוגל (ירוק), אמזון (כתום), ונטפליקס (אדום). כולן חברות שירותים, בצורה זו או אחרת של קרבה לצרכן (רשת חברתית, מנוע חיפוש ועוד, משלוחים וענן, ושירות קולנוע ביתי). מה לכולן יחד משותף? האינטראקציה מרחוק! ועל זה נכתב המון, וזה לא המקום לחזור על זה כאן. אבל, נאמר רק זאת: השינויים החברתיים-אנושיים שהיו לפני הקורונה, ונהיו קיצוניים יותר אחריה, ממשיכים להיות מובעים השקעתית בבחירה במניות האלו בכל יום ויום.

האם להיכנס למניות האלו עכשיו? במחירים הגבוהים והעולים האלו? שאלה מעניינת וחשובה. על פי מעשיהם של כספים גדולים בארה"ב, ובעולם כולו, התשובה הכנה היא שעדיין כן. יש עדיין הרואים במניות האלו את העתיד הפונדמנטלי, וגם את כלי המומנטום, הטובים ביותר שניתן למצוא בבורסות. למרבה הפלא, פייסבוק, אפל, וגוגל מציגים PE סביב ה-30 (!) בלבד גם אחרי כל המהלך העולה שראינו. וזה לא ממש נורא, ביחס למה שהיינו חושבים על מניות טכנולוגיה... נכון שאמזון ו-נטפליקס נעות סביב ה-60-70 אבל האם העתיד של אמזון או נטפליקס באמת בסכנה? תוסיפו לכך שגל רביעי של קורונה (עם הדלתא או משהו אחר) יכול לעשות רק טוב לעסקים מהסוג הזה.

חייבים לומר זאת בצורה ברורה: קיימים רק שני איומים ממשיים להמשך החיוב האסטרטגי במניות האלו, והמשך שליטתן על השוק: שבירתן לחלקי משנה על ידי חקיקה חדשה נגד מונופולים (המועלת לאחרונה בפי פוליטיקאים דמוקרטיים דווקא), ושינוי משמעותי במדיניות הריבית של הבנק המרכזי. הגורם הראשון יגרום לשבירת השליטה המרכזית בהן, שהיא חלק חשוב בהצלחתן, והגורם השני יפסיק את זרימת הנזילות אליהן. האם אחד, או שני הגורמים קרובים? עדיין לא. תחשבו על כך כאשר תראו, בעתיד הקרוב או הרחוק, את המניות האלו מובילות את המימוש ה"דרמטי" בוול-סטריט. המון הצלחה לכולם!


 
x