לאן הביג טק הולכות אחרי עונת רווחים כזו?

אמזון ואפל הצילו את עונת הרווחים המורכבת של הביג טק, אבל לא בטוח שהאווירה הכללית ממלאת את המשקיעים בביטחון לגבי החודשים הבאים...

 

 

 
Image by Matias Cruz from PixabayImage by Matias Cruz from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/08/2022

מיקרוסופט וגוגל (אלפבית), פרסמו תוצאות רבעוניות מאכזבות בסוף יום שלישי. יום לאחר מכן, מטא (לשעבר פייסבוק) דיווחה על ירידה ראשונה אי פעם בהכנסות הרבעוניות מהשנה הקודמת. ואילו אמזון ואפל התמודדו עם המגמה המסתמנת הזו דווקא עם תוצאות טובות מהצפוי בסוף יום חמישי. אז למה שלא ננסה לחבר את כל הנקודות ואולי להגיע לכמה תובנות מעניינות?

חיבור הנקודות

הכל התחיל עם סנאפ (טיקר: SNAP). המשקיעים היו מאד עצבניים לקראת פרסום הדוחות של אלפבית ומטא בשבוע שעבר, לאחר שענקית המדיה החברתית סנאפ פרסמה תוצאות רבעוניות הרות אסון על רקע ההאטה בשוק הפרסום הדיגיטלי. למעשה, סנאפ הורידה את הציפיות כבר בחודש מאי כשהזהירה שהיא תחמיץ הן את ההכנסות הראשוניות והן את הערכות צמיחת הרווח לרבעון, כאמור, בעיקר בגלל עסקי הפרסום המקוונים של החברה.

ואכן, הביקוש דעך כשהלקוחות קיצצו את תקציבי השיווק שלהם. המשקיעים לא בזבזו יותר מידי זמן והורידו את מניות החברה ב-25% לאחר העדכון, מכאן, שמניית סנאפ איבדה כ-75% מערכה השנה. אבל זה לא נעצר שם: המשקיעים גם הורידו את המניות של מטא ואלפבית ב-5% ו-3% בהתאמה ממש לאחר העדכון של סנאפ, וזה רק בגלל שהם חששו שאותה מגמה שלילית תופיע גם בחברות אחרות המבוססות על פרסומות. כלומר, אלפבית ומטא.

אפשר להבין את חששות המשקיעים, משום שמטא אכן מאד נפגעה מההצטמצמות של התקציבים של המפרסמים ברבעון האחרון, כמו גם מעדכוני פרטיות מהכיוון של אפל שהמשיכו להפריע למודעות שמטא פרסמה. כל אלה חברו להם יחדיו והורידו את ההכנסות של מטא ברבעון השני למטה ב-1%. ויש לציין שבהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021, זו בעצם הירידה הראשונה אי פעם של החברה מהשנה הקודמת.

אלפבית (GOOG) לא הצליחה הרבה יותר: ההכנסות מהמודעות של גוגל למעשה עלו על ההערכות, אבל הצמיחה עדיין הראתה סימני האטה לעומת השנה הקודמת. בנוסף, שימו לב שגם ההכנסות מעסקי הענן שלה פספסו את הציפיות, וזה חשוב: כי הפלח הזה עדיין נתפס כאחד ההימורים הטובים ביותר של החברה לצמיחה, גם אם היא מפגרת אחרי המובילות בשוק, היינו, אמזון ומיקרוסופט. אם כן, בסך הכל, המכירות של אלפבית צמחו רק ב-13% ברבעון האחרון לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, זו הצמיחה האיטית ביותר של החברה מזה שנתיים.

ואז הגיעה אמזון (AMZN) ופרסה נוצותיה: ההכנסות מעסקי הענן שלה עלו ב-33% טוב יותר מהצפוי, בעוד שעסקי הפרסומות הצומחים במהירות צמחו ב-18% גבוה יותר מהצפוי כך שהחברה בעצם איכשהו הצליחה לתפוס נתח גדול יותר מהשוק הזה. 

אפל (AAPL) דיווחה זמן קצר לאחר מכן, והתהדרה בהכנסות וברווחים שהיכו את הציפיות בזכות כמות מכירות מכשירי אייפון שהיו גבוהות מהצפוי. אם כן, אפשר לומר שהמשקיעים בשלב הזה כבר התחילו להירגע מכך שעונת הרווחים לא הייתה בבחינת 'קטסטרופה' מוחלטת כפי שחששו לאחר תוצאות הדוחות של סנאפ, ובהתאם לכך, הם דאגו לשלוח את המניות של שתי החברות הללו, אמזון ואפל למעלה לאחר פרסומי הדוחות.

מניית אפל ואמזון, גרף יומי מקור TradingView

טייק אווי: טיקטוק (TikTok) היא האויב הגרוע ביותר של פלטפורמות המדיה החברתית

פלטפורמות המדיה החברתית נאבקות כולן על דולרים של פרסום ותשומת לב משתמשים במתחרה אחת חזקה, הלא היא כמובן טיקטוק, אפליקציית הווידאו הקצרה שצומחת במהירות. מטא הגיבה בכך שפרסמה את Reels, שזה פורמט הווידאו הקצר המקביל שלה בחזית ובמרכז בפייסבוק ובאינסטגרם, בתקווה שזה יביא ליותר מעורבות. אבל הבעיה שלה היא שככל שמשתמשים יקדישו יותר זמן בצפייה ב-Reels, כך הם יבזבזו פחות על מוצרים שכידוע, מכניסים רווחים הרבה יותר ממודעות. אגב, גם יוטיוב מתמודדת עם בעיה דומה: הצופים מבלים יותר זמן בצפייה בקטעי הווידאו ה"קצרים", אם כי הפורמט הקצר והמתוק הזה עדיין לא הוכיח שהוא יכול להכניס כסף כמו הפורמט הארוך יותר של YouTube.

אתגר נוסף: הדולר החזק מכביד על ביג טק

אמריקה התאגידית מתחילה להרגיש את הכאב מהדולר החזק, שהרי הוא מוריד את ערך המכירות הבינלאומיות כשהם מומרים בחזרה למטבע הביתי שלהם. ואם הדולר ימשיך להיות כה חזק, מה שכרגע לא נראה עומד להשתנות, מגזר הטכנולוגיה עשוי להרגיש את הכאב יותר מרובם מכיוון שהוא הרוויח יחד 59% מההכנסות שלו בחו"ל בשנה שעברה, שזה פי שניים מהממוצע ב-S&P 500 בכללותו. 

ולסיום, יש לומר שנזק הדולר כבר נחשף ממש בשבוע שעבר: הדולר החזק גרם למיקרוסופט להחמיץ הכנסות של לא פחות מאשר 600 מיליון דולר ברבעון האחרון, תוך כדי כך שהוא הוריד 4 נקודות אחוז מצמיחת ההכנסות של אלפבית ומטא באותה תקופה.

מניית מיקרוסופט (MSFT), גרף יומי מקור TradingView


כדי לסיים עם נימה יחסי אופטימית, נניח בשלב הזה לאתגרים העומדים בפני הביג טק ונמתין לראות מה ילד יום. ונבחר לא להתעלם מכך שכרגע נראה כי הבי טק יחסית עומדים בסערה. בארה"ב, שוק המניות סיכם שבוע מדהים עם רווחים דיי חזקים מענקיות טכנולוגיה ולמעשה, חודש יולי התברר כחודש הטוב ביותר למדד S&P 500 מאז נובמבר 2020, בעוד שלנאסד"ק 100 היו הביצועים החזקים ביותר שלו מאז אפריל באותה שנה.

עונת הרווחים בכללותה התבררה בהירה מהצפוי, עם כ-75% מחברות S&P 500 שדיווחו על הערכות דומות. ובנוסף לזאת, עדיין, חלק מהאנליסטים שומרים על אופטימיות וטוענים שהמדד הגיע לתחתית בחודש שעבר, ושהגרוע ביותר בשוק הדובי כבר חלף. בהקשר זה, אנו בהחלט עוקבים אחר כל ההתפתחויות.

זו הייתה סקירה על תוצאות חברות הביג טק בשבוע שעבר תוך חיבור הנקודות והתייחסות לאתגרים העומדים בפניהן בהמשך. אין בכתוב כל המלצה לפעולה כלשהי. ככלל, תמיד יש לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר עצמאי בהתייחס לכל ניירות הערך המוזכרים בכתבה.

35 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 183.31 מיליון ב-Apple Inc.
קרנות נאמנות שמחזיקות את Apple Inc. לרשימה המלאה


153 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 158.45 מיליון ב-Amazon.com, Inc.
קרנות נאמנות שמחזיקות את Amazon.com, Inc. לרשימה המלאה


128 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 161.11 מיליון ב-GOOGLE
קרנות נאמנות שמחזיקות את GOOGLE. לרשימה המלאה
x