ביום ראשון הבא - דיון חירום במטרה למצוא פתרונות להפחתת תשלומי המשכנתאות

דיון משותף לוועדת הכלכלה והוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בכנסת

 

 

 
עו״ד שלמה נס, צילום: סיגל סבןעו״ד שלמה נס, צילום: סיגל סבן
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/07/2023

הדיון יעסוק בנייר עמדה מיוחד שנכתב ע"י ד"ר שלמה נס ועו"ד שמעון גרוס המכיל מגוון פתרונות אפשריים ומיידיים להפחתת תשלומי המשכנתא החודשיים של אזרחי ישראל

בין ההמלצות של מחברי המסמך: לאפשר לבנקים גמישות לגבי משך תקופת הלוואות המשכנתא (במקום ההגבלה הקיימת כיום ל-30 שנים); דחיית תשלומי הקרן או הקפאת המשכנתאות - באופן שייקל על האזרח אך לא יפגע במערכת הבנקאית; חיוב הבנקים בהקלת הפרמטרים למתן ריבית זולה יותר; חיוב הבנקים לספוג חלק מעליית הריבית מבלי לחייב את הלקוחות ומבלי להעלות בחלק זה את הריבית על המשכנתאות; התערבות של המדינה - באמצעות העמדת ערבויות מדינה לאוכלוסיות מיוחדות/ספציפיות, לרבות לוקחי משכנתאות המתגוררים באזורים פריפריאליים או כאלה המוגדרים כבעלי עדיפות לאומית עליונה; שינוי מבני בהעלאות הריבית והבחנה בין ריבית לטווח קצר לריבית לטווח ארוך

ועדת הכלכלה בכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), והוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, בראשות ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס) יקיימו ביום ראשון ה-16.07.2023 בשעה 13:00 דיון חירום מיוחד ומשותף. הדיון יעסוק בנייר עמדה מפורט שנכתב על-ידי ד"ר שלמה נס (עו"ד ורו"ח) ועו"ד שמעון גרוס, בו הועלו מגוון פתרונות מעשיים להקלה מיידית על תשלומי המשכנתא החודשיים של בתי האב במדינת ישראל, משימה אותה הם מגדירים כ"צורך לאומי דחוף ביותר" וכ"נטל כבד מנשוא".

ייחודו של המסמך בכך שהוא מעלה מגוון פתרונות לבעיה המטרידה בימים אלה את כל אזרחי ישראל. כידוע, בתוך כמה חודשים העלה בנק ישראל את ריבית הבסיס ("ריבית הפריים") מספר פעמים, עלייה כוללת של כמעט 5%. העלאת ריבית זו מייצרת התייקרות של עלויות המימון על כלל הגורמים במשק, הן במגזר העסקי והן במגזר הפרטי, כאשר אחד התחומים בהם כמעט כל בית אב במדינת ישראל חש בהתייקרות הזו הינו בתשלומי המשכנתאות. לדוגמא, משכנתא ממוצעת של 800,000 ש"ח התייקרה בתוך פחות משנה ביותר מ-1,000 ש"ח לחודש (ולאורך כל חיי המשכנתא - עליה של למעלה מ-300,000 ש"ח). ד"ר נס ועו"ד גרוס אף מציינים במסמך כי "העלייה בהחזר החודשי קירבה את יחס ההחזר של משקי בית רבים לכ-40% מההכנסה החודשית". 

ד"ר נס ועו"ד גרוס מציעים מספר צעדים אפשריים, כאשר ביניהם ניתן לציין את מתן הגמישות לבנקים לגבי משך תקופת הלוואות המשכנתא (במקום ההגבלה הקיימת כיום ל-30 שנים); דחיית תשלומי הקרן או הקפאת המשכנתאות - באופן שייקל על האזרח אך לא יפגע במערכת הבנקאית; חיוב הבנקים בהקלת הפרמטרים למתן ריבית זולה יותר; חיוב הבנקים לספוג חלק מעליית הריבית מבלי לחייב את הלקוחות ומבלי להעלות בחלק זה את הריבית על המשכנתאות; התערבות של המדינה - באמצעות העמדת ערבויות מדינה לאוכלוסיות מיוחדות/ספציפיות, לרבות לוקחי משכנתאות המתגוררים באזורים פריפריאליים או כאלה המוגדרים כבעלי עדיפות לאומית עליונה; שינוי מבני בהעלאות הריבית והבחנה בין ריבית לטווח קצר לריבית לטווח ארוך; ועוד. מצורף המסמך המלא.

ד"ר שלמה נס ציין כי "אנחנו נמצאים במצב חירום, ואסור לנו לשבת מהצד כאשר ישנם פתרונות מיידים שהם בבחינת 'אוויר לנשימה' עבור אזרחי ישראל. בניגוד להוצאות כלכליות אחרות, אותן ניתן להפחית או לצמצם במקרה הצורך, תשלומי המשכנתא הינם כורח על משקי הבית המשלמים אותם מדי חודש, ללא שיקול דעת או יכולת בחירה. דבר זה יוצר מחנק כלכלי ומגיע על חשבון צרכים אלמנטריים נדרשים של הציבור. כדי למנוע מחנק כלכלי וקריסה חסרת תקדים של משקי בית רבים נדרשת פעולה מהירה, כוללת ורחבת היקף, לצד התנהלות מושכלת, מדויקת וחכמה, ואנו סבורים כי לו יאומצו הפתרונות שהעלינו, כולם או חלקם, נוכל להפחית את ההוצאה החודשית הגדולה והמכבידה ביותר המוטלת כרגע על אזרחי ישראל. זו משימה לאומית ואינטרס משותף לכולם – גם לציבור, גם למערכת הבנקאית וגם למדינה". 

x