גיוסים: תמונת הגיוסים לקרנות מתחילה לחייך ביולי

הציבור ממשיך להזרים כסף לכספיות, מגמת הפדיונות בקרנות האג"ח נעצרה | גיוסים במסורתיות לאילים, לתמיר פישמן ולאנליסט, פדיון במסורתיות בלא מעט גופים - קסם, אלטשולר שחם, מיטב, ילין לפידות, אי.בי.אי., הראל, מגדל, פסגות | במרכית הגופים גיוסים בכספיות מחפה על הפדיון במסורתיות | התייחסות מנהלי השקעות רבים לשווקים – בארץ, בחו"ל ריבית ועוד | כתבה מתעדכנת - עדכון אחרון 16:30

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/08/2023

חודש יולי מסתיים, חודש חיובי נוסף, במסע של השווקים למעלה לאחר ירידות 2022. השווקים מפנימים את המציאות, את הריבית, ואת האינפלציה, וממשיכים לתמחר תהליך של יציאה חיובית ממהלך ההידוק המוניטארי, גם אם אין הסכמה על הקצב שבו זה יקרה, לאור 'דביקות' האינפלציה. כפי הנראה העלאת הריבית האחרונה שהתפרסמה החודש היתה האחרונה, זאת נדע באופן וודאי רק בספטמבר.

מבחינת שוק ההון בארה"ב אנחנו בחודש חיובי חמישי ברציפות, והדברים ניכרים בתשואות של הגופים השונים, כפי שעולה מתחזית תשואות גופי הגמל והפנסיה שפירסמנו היום באתר FUNDER, המסלולים הכלליים מציגים תשואה של 2.4%, המסלול המנייתי מציג עלייה של 4.5%.

מבחינת המדדים, S&P500 עלה החודש 3.27% ומתחילת השנה עלה 19.7%. הדאו עלה החודש 3.41% ומתחילת השנה עלה 7.32%. הנאסד"ק עלה החודש 3.86% ומשלים עלייה של קצת יותר מ-44% מתחילת השנה.

החודש גם המניות הקטנות והבינוניות בארה"ב עלו, עם 4.06% עליה במניות הבינוניות, ו-5.53% במניות הקטנות. המניות הבינוניות (Mid Cap) עלו מתחילת השנה 12.54%, והקטנות (Small Cap) עלו מתחילת השנה 11.12%.

מבחינת סקטורים, כל הסקטורים עלו החודש, כשמוביל הוא שירותי תקשורת עם 5.7%. שירותים פיננסיים עלו 4.8%. מתחילת השנה מרבית הסקטורים חיוביים, למעט בריאות ושירותים שמראים על ירידה. את הסרטוקים מובילים הטכנולוגיה עם מעל 43.3% עליה וכנ"ל שירותי תקשורת עם עלייה דומה.

מבחינת מדינות, סין עם עליה של 11.3% החודש, עליות גם בברזיל יפן, גרמניה ובריטניה ובעוד מדינות.

מבחינת סחורות, נפט הוא הכוכב החודש עם עלייה של 14.45%, מתכות תעשייתיות עלו מעל 7%. גז טבעי ירד החודש מעל 4% ובירידה של כמעט 50% מתחילת השנה.

מנהלי הקרנות – השוק המקומי מתומחר אטרקטיבית, אך יש עדיין חשש לתנודתיות

שוחחנו עם מנהלי הקרנות השונים, על השוק המקומי, ההשפעות הפוליטיות, על השוק האמריקאי והמהלך המשמעותי שעשה בחודשים האחרונים ומתחילת השנה, האם מזהים שם סיכון או עדיין אטרקטיבי, ואיך נערכים ליום שאחרי שיסתיימו העלאות הריבית.

ליאור כשריאן, מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, מציין כי "להערכתנו שוק המניות המקומי אטרקטיבי להשקעה, גם ביחס לחו"ל. יחד עם זאת, בטווח הזמן הקצר הוא עלול לסבול מתנודתיות בהשפעת המחלוקות בקשר לרפורמה המשפטית. עד כה, ראינו שבזמן רגיעה בתחום הפוליטי-מדיני המקומי, שוק המניות הישראלי מציג עליות משמעותיות כתיקון לביצועי החסר שלו מתחילת השנה, לכן אנחנו סבורים כי לא כדאי להחליט על חשיפת חסר לשוק המניות המקומי". 

בעניין הנעשה בחו"ל אומר כשריאן, כי "ראינו תיקון במדדים המובילים, שמקורו במניות הטכנולוגיה הגדולות המובילות את העליות מתחילת השנה. בהמשך, עיקר תשומת הלב תינתן לבחינת תוצאותיהן הכספיות ויכולתן לשפר את הרווחיות, מה שעשוי להצדיק את המחירים אליהם הגיעו מניותיהן". 

במקביל, מוסיף כשריאן, "כדאי לשים לב גם למניות הקטנות יותר שעד כה לא נהנו מהפריחה של הגדולות על רקע ה"הייפ" בתחום הבינה המלאכותית. בשבועות האחרונים התחלנו לראות אותן מתחזקות. במידה ותהליך זה יימשך, נוכל לראות את שוקי המניות בחו"ל ממשיכים לעלות. עליות אלה עשויות להיות 'מתודלקות' בציפיות להתמתנות באינפלציה ובציפיות לשינוי כיוון צעדי הבנקים המרכזיים – לכיוון של הורדות ריבית". 

בהתייחסות לשוק החוב אומר כשריאן, כי "אנחנו רואים בעת הנוכחית הזדמנות יוצאת דופן 'לקבע' תשואות ללקוחות לטווח הארוך, בעיקר באמצעות השקעה באג"חים בדירוגים גבוהים ובאמצעות קרנות נאמנות המשקיעות בסל של אג"ח בעל תאריך פדיון ידוע".

ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות אמר ש"השוק המקומי ממשיך להיות מושפע לרעה מהאירועים הפוליטיים במדינה, דבר שבא לידי ביטוי בביצועי חסר של שוק המניות המקומי מול ארה״ב ואירופה. תשואת החסר מגדילה את הסיכוי לרווחי הון עתידיים בשוק המניות והאג״ח הישראלי, אך חשוב לזכור כי רמת התנודתיות והסיכון עלו, כך שלהערכתנו, ההשקעה מתאימה ללקוחות שיודעים להתמודד עם תנודתיות, ועם אופי השקעה ארוך טווח".

יחד עם זאת, ציין כגן, ש"העליות במדדי המניות בארה״ב ממוקדות במספר בודד של מניות גדולות, שמשפיעות באופן משמעותי על המדד כולו".

לגבי שוק האג״ח, ציין כגן כי "אנו רואים היום לנגד עיננו רמת תשואות שלא נראתה מזה הרבה שנים, דבר, שבמקביל לתהליך הפחתת הריבית שכבר נראה באופק, ייצר רווחי הון עתידיים".

כגן ציין כי "בשל אי הוודאות, המשקיעים עדיין מתבצרים בטווחים קצרים מאוד בשוק האג״ח. להערכתנו, יש לבחון, בהתאם לרמת הסיכון של הלקוח, הגדלת המח״מ בתיק האג״ח, על מנת להנות מהתשואה השוטפת ומרווחי ההון העתידיים".

אלון אגושביץ, מנכ"ל אנליסט קרנות נאמנות, אמר ש"רמות התימור של השוק המקומי אטרקטיביות, התימחור אטרקטיבי לוקח בחשבון את הסיכונים המקומיים".

לדעת אגושביץ, השוק האמריקאי מתומחר גבוה, ולכן סבורים ש"יש להסיט חלק מהמשקל העודף בטכנולוגיות למדד ה-S&P500".

אגושביץ סבור ש"הורדת ריבית לא צפויה בחודשים הקרובים. כך שהתשואות בהן נסחרות אגרות החוב מהוות הזדמנות להשגת תשואות גבוהות היסטורית".

טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, מסר: "בחודש יולי ניתן לראות את המשך המגמה של עליה בקצב זרימת כספי הציבור לשוק ההון בעיקר דרך קרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות. הציבור הרחב רוכש על פי רוב במסה הגדולה בעיקר קרנות אג"ח כללי, המשלבות השקעה בשני האפיקים העיקריים - אגרות חוב ומניות, דרכן ניתן לקבל פיזור גאוגרפי, סקטוריאלי ומטבעי בתיקי ההשקעות. ככל שחולף הזמן, המשקיעים רואים שביצועי הקרנות הללו גבוהים יותר מהתשואה שניתן לקבל במוצרים דפנסיביים כגון קרנות כספיות ופיקדונות בנקאיים ומסיטים אליהן בהדרגה את כספם משם".

מבחינת הזדמנויות בשווקים, צין שפירא כי "נוצרו כעת הזדמנויות השקעה נדירות שלא היו קיימות בשנים עברו באגרות חוב ובמניות של חברות איכותיות עם פעילות עסקית מצוינת שמחירן ירד יחד עם כל השוק בצורה רוחביות ושהביאו אותן להיסחר במחירים אטרקטיביים. כמו כן, בתקופה זו ישנה חשיבות עליונה לעיתוי רכישת הקרנות, משום שבחודשים בקרובים צפויה התמתנות נוספת בנתוני האינפלציה ודיבורים על הורדות ריבית, העשויים לתת רוח גבית לשווקים ולדחוף אותם מעלה."

אייל חיים, סמנכ"ל שיווק איילון קרנות נאמנות, מסכם את חודש יולי כ"חודש שאמנם היה חיובי בשווקים גם בחו"ל וגם בישראל אבל היה תנודתי מאוד בעיקר בישראל. אנו ממשיכים לראות ביקושים גדולים לקרנות הכספיות שממשיכות להיות מכשיר מאוד רלוונטי לתקופה. הריבית הגבוהה יחד עם אינפלציה מספקים תשואה שוטפת יפה בתנודתיות נמוכה ועם מגן מס משמעותי לצד עליות נמוכות יחסית". 

אייל ציין כי "במקביל ניתן לראות 'ניצני' גיוס לקרנות מעורבות אך עדיין מדובר בטפטופים ולא בזרמים. להערכתנו, כשירגע מעט הנושא הפוליטי יתחיל השיח על מועד ואופק להורדת הריבית המקומית ואז נראה חזרה לקרנות אג"ח טהורות ומעורבות. אז גם יחזרו כספים למניות בישראל שמבחינת תמחור נמצאים ברמות בהחלט מעניינות".

דניאל לייטנר, סמנכ"ל השקעות תמיר פישמן אמר ש"השוק המקומי נמצא בשנה האחרונה בביצועי חסר משמעותיים אל מול מדדי החו"ל השונים. אם מנטרלים את רעשי הרקע הגדולים, השוק המקומי מתומחר באופן אטרקטיבי".

לייטנר עדיין זהיר לגבי השוק המקומי, ואומר שלמרות המחירים האטרקטיביים "המשבר הפוליטי/חברתי מגדיל את הסיכון משמעותית, ואם לא ימצא פתרון למשבר בתקופה הקרובה, חברות רבות שעיקר הכנסותיהן מבוססות על צריכה מקומית (החל מקמעונאות ועד לנדל"ן לסוגיו) צפויות לראות הרעה משמעותית וביצועי חסר".

מבחינת השוק האמריקאי, אמר לייטנר כי "אטרקטיביות היא נגזרת של תמחור, צמיחה ואלטרנטיבות. כיוון שעונת הדוחות בעיצומה, אפשר לראות באופן יותר ברור את מצב הכלכלה האמריקאית. 80% מהחברות שפרסמו דוחות עד כה, התעלו על הצפי בסעיף הרווח וכ-64% בסעיף ההכנסות. יחד עם זאת, צמיחת ההכנסות שלילית בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ברמת המכפילים, המכפיל העתידי של מדד ה-S&P 500 עומד על 21, גבוה מהממוצע בעשר השנים האחרונות. המדדים בארה"ב נהנים מאופוריה בעקבות נתוני המאקרו המעודדים וצפייה כי מחזור הריבית מאחורינו. ברמות התמחור הנוכחיות אנחנו בתמיר פישמן מעדיפים בחירה סלקטיבית של מניות אטרקטיביות על פני חשיפה רוחבית למדד".

בקשר ליום שאחרי העלאות הריבית, אמר לייטנר כי "מהלך הריבית האגרסיבי מאחורינו, זאת למרות ששוק העבודה עדיין 'חם' ויתכנו הפתעות בנתונים. בנוסף, להערכתנו הבנקים המרכזיים לא ימהרו להוריד ריבית עד לקבלת וודאות שהאינפלציה ביעד".

נתוני תעשיית קרנות הנאמנות

על פי נתוני הרשות לניירות ערך, היקף נכסי הכספיות גדל החודש בעוד כ-4 מיליארד שקלים, והקטגוריה מהווה מעל ל-20% מנכסי הקרנות. היקף נכסי קרנות מניות בארץ גדל בכ-2.8 מיליארד שקלים, היקף הנכסים בקרנות המשקיעות במניות בחו"ל גדל ב-5.7 מיליארד שקלים.

היקף הנכסים בקרנות כספיות עלה מתחילת השנה בכ-35 מיליארד שקלים. היקף הנכסים בקרנות המשקיעות במניות בחו"ל עלה במעל 24 מיליארד שקלים מתחילת השנה.

סיכום שלוש קטגוריות האג"ח – מדינה, חברות והמרה ומשולבות, מציג גידול החודש של 833 מיליון שקלים. מתחילת השנה היקף הנכסים בשלוש קטגוריות אלה יחד מציג ירידה של כ-13 מיליארד שקלים, אולם החודש לראשונה השנה מוצג גידול בהיקף הנכסים בשלוש הקטגוריות.

סה"כ היקף הנכסים בקרנות מנוהלות עומד על 236 מיליארד שקלים, גידול של כ-5 מיליארד שקלים החודש, ו-22.6 מיליארד שקלים מתחילת השנה. היקף הנכסים בקרנות מחקות עומד על כ-70 מיליארד שקלים, ועלה החודש בכ-3.2 מיליארד שקלים, עם גידול של כ-10 מיליארד שקלים מתחילת השנה. בקרנות סל היקף הנכסים עומד על 112 מיליארד שקלים. גידול של 5.6 מיליארד שקלים החודש, ו-16.8 מיליארד שקלים מתחילת השנה.

סך נכסי התעשייה עומד על 418 מיליארד שקלים עם גידול של 13.7 מיליארד שקלים החודש, וכ-50 מיליארד שקלים מתחילת השנה.

סיווג קרנות ('כותרת-על') 

מספר הקרנות

שווי נכסים ליום 30/07/2023(יומי)

שינוי מתחילת החודש

שינוי מתחילת השנה

 גמישות 

46

3,877

92

-65

 מניות בארץ 

279

63,084

2,795

-44

 מניות בחו"ל 

623

82,787

5,676

24,143

 ממונפות ואסטרטגיות 

62

2,505

128

487

 קרן כספית 

39

85,062

4,041

34,791

 אג"ח בארץ- מדינה 

229

24,668

-431

-4,451

 אג"ח בארץ - חברות והמרה 

409

68,768

841

-229

 אג"ח בארץ משולבת- כללי 

457

76,917

423

-8,282

 אג"ח בחו"ל 

95

8,178

260

2,864

 לתושבי חוץ בלבד 

2

18

3

3

 סחורות 

9

337

3

-40

 אגד קרנות 

28

1,050

28

227

 קרן סגורה 

1

559

7

12

 אחר 

2

20

-173

-198

 קרן גידור בנאמנות 

17

68

0

 סה"כ קרנות מנוהלות 

1,157

236,363

4,938

22,627

 סה"כ קרנות מחקות (לא נסחרות) 

639

69,433

3,182

9,899

 סה"כ קרנות סל 

502

112,102

5,573

16,760

 סה"כ לשוק הקרנות 

2,298

417,898

13,693

49,287


נתוני גיוסים/פדיונות

מנהלי קרנות

אי.בי.אי. גייסו החודש 509 מיליון שקלים, אולם פדו 71 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו אי.בי.אי. 2.5 מיליארד שקלים.

איילון פדו החודש 10 מיליון שקלים בסך הכל, 60 מיליון שקלים פדיון בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה גייסו אילים סך הכל 4.6 מיליארד שקלים.

אילים גייסו החודש 161 מיליון שקלים לקרנות מסורתיות, מתחילת השנה גייסו אילים 170 מיליון שקלים.

אלטשולר שחם, פדו החודש 186 מיליון שקלים, 252 נפדו מקרנות מסורתיות. מתחילת השנה פדו אלטשולר שחם כ-1.8 מיליארד שקלים.

אנליסט גייסו החודש 168 מיליון שקלים בסך הכל, 7 מיליון שקלים גיוס בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה פדו אנליסט בסך הכל 399 מיליון שקלים.

ברק גייסו החודש 5.5 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו ברק 11.5 מיליון שקלים.

הראל גייסו החודש 1.8 מיליארד שקלים בסך הכל, 86 מיליון שקלים פדיון במסורתיות. מתחילת השנה גייסו הראל קצת פחות מ-13 מיליארד שקלים.

ילין לפידות פדו החודש 159 מיליון שקלים, 210 מיליון שקלים פדיון במסורתיות. מתחילת השנה פדו ילין לפידות כ-2.7 מיליארד שקלים.

מגדל מגייסים החודש כ-1.4 מיליארד שקלים, אולם פודים 209 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה גייסו מגדל כ-5 מיליארד שקלים.

מור גייסו החודש כ-41 מיליון שקלים בסך הכל, גייסו 18 מיליון שקלים במסורתיות. מתחילת השנה פדו מור כ-72 מיליון שקלים.

מיטב גייסו החודש 599 מיליון שקלים בסך הכל, 206 מיליון שקלים פדיון בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה גייסו מיטב מעל 6.1 מיליארד שקלים.

סיגמא פדו החודש 38 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה פדו סיגמא 386 מיליון שקלים.

פורסט פדו החודש 36 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות, מתחילת השנה פדו 125 מיליון שקלים.

פסגות גייסו החודש כ-1.2 מיליארד שקלים, פדיון של 180 מיליון שקלים. מתחילת השנה פסגות גייסו קצת מעל 2 מיליארד שקלים.

קסם גייסו החודש 137 מיליון שקלים בסך הכל, 413 מיליון שקלים פדיון בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה פדו קסם כ-2 מיליארד שקלים.

תמיר פישמן גייסו החודש כ-33 מיליון שקלים במסורתיות, מתחילת השנה גייסו כ-10 מיליון שקלים.

 

גופים בהוסטינג

אלפי בנדק גייסו החודש כ-11 מיליון שקלים, מתחילת השנה גייסו כ-47 מיליון שקלים.

אקסיומה פדו החודש מעל ל-2 מיליון שקלים, מתחילת השנה פדו 97 מיליון שקלים.

ב.אלטרנטיב גייסו החודש 10 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו סכום זהה.

גביש פדו החודש כ-2 מיליון שקלים, מתחילת השנה פדו כ- 4 מיליון שקלים.

דרך גייסו החודש כחצי מיליון שקלים, מתחילת השנה גייסו כ-2 מיליון שקלים.

פורצ'ן גייסו החודש 59 מיליון שקלים, מתחילת השנה גייסו 310 מיליון שקלים.

פלקון גייסו כ-69 א' שקלים, וכ-1.4 מיליון שקלים מתחילת השנה.

פרופאונד פדו החודש 14 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו 105 מיליון שקלים.

קבין גייסו החודש 55 מיליון שקלים, מתחילת השנה גייסו 125 מיליון שקלים.

שופן פדו החודש כ-40 א' שקלים, מתחילת השנה פדו כמיליון שקלים.

x