ברכות התקבלתם למקום עבודה חדש, בדקתם את נוהלי ההפרשות לפנסיה לפני ?

חלק מהשיקולים בבחירת מקום עבודה חדש, כוללים את היקף ואופן הפקדות המעסיק למוצר הפנסיוני. מומלץ לבדוק הנושא מראש...מידע שישפיע על הפנסיה שלכם

 

 

 
דורי רז תמונת יחצדורי רז תמונת יחצ
 

דורי רז, מומחה בתחום ביטוח פנסיוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/08/2023

לכל עובד ניתנות אפשרויות הנוגעות בבחירת התוכנית הפנסיונית:

א. בחירת סוג הקופה אליה יופקדו ההפקדות הפנסיוניות: לקרן פנסיה, לקופת גמל לחיסכון או לביטוח מנהלים*.

ב. בחירת מי שינהל את החיסכון והביטוח (חברה מנהלת או חברת ביטוח) 

ג. בחירת בעל הרישיון הפנסיוני שיעזור להתאים את התוכניות לצרכים ולאופי העובד. 

היות והיקף ההפקדות לפנסיה מהווה אחוז נכבד משכר הברוטו (20% - 30%), קיימת חשיבות רבה, לדעת מהם תנאי השכר הפנסיונים להם זכאי העובד במקום העבודה החדש. 

היקפי ותנאי ההפקדות במקום העבודה החדש יכולים לנבוע מאחד מהשלושה (הטוב מביניהם):

א. למקום העבודה יש הסכם קיבוצי או חל עליו צו הרחבה ענפי

ב. הסכם אישי שהעובד חתם עליו למול המעסיק

ג. צווי הרחבה כלליים הכוללים את צו הרחבה לפנסיית חובה ואת צו ההרחבה להגדלת הפקדות במשק

*החל מספטמבר 2023, מי שלא החזיק/ה ביטוח מנהלים, לא תתאפשר לו/ה פתיחה של ביטוח מנהלים חדש לפני מיצוי תקרת ההפקדה לקרן פנסיה.

מהו מועד תחילת הפקדות למוצר הפנסיוני אצל המעסיק החדש?

צו הרחבה לפנסיית חובה קובע שיש להתחיל ולהפקיד לפנסיה עבור אישה בת 20 או עבור גבר בן 21, לא יאוחר מ-6 חודשים מהיום בו נקלטו לעבודה. אולם, עובד שהתקבל לעבודה כשהוא מבוטח בביטוח פנסיוני כלשהו, יהיה זכאי לביצוע הפקדות החל מהיום הראשון לעבודתו. המעסיק יכול לבצע ההפקדות לא יאוחר משלושה חודשים לאחר קליטת העובד, או תום שנת המס (המוקדם מביניהם), אך זאת ממועד תחילת עבודתו, כאמור.

קיימים הסכמים אישים, קיבוציים או צווי הרחבה, למגזרים ולמעסיקים שונים, המחייבים אותם להפקיד, לעיתים מיד עם תחילת העבודה ולעיתים רק לאחר מספר חודשי עבודה,  זאת ללא תלות בגיל העובד.

מהם שיעורי ההפקדה להם זכאי העובד?

צווי ההרחבה הכלליים קובעים כי, חלק העובד לתגמולים לא יהיה נמוך מ-6%, אולם קיימים הסכמים המחייבים את העובד להפקיד אחוז מירבי בשיעור 7%.

במקביל, ע"פ צווי ההרחבה הנ"ל, חלק המעסיק לתגמולים, הכולל תשלום ביטוח אובדן כושר עבודה (אם נרכש ביטוח כזה), לא יהיה נמוך מ- 6.5% מהשכר, אולם, אם יידרש תקציב גבוה יותר בעבור הכיסוי, על מנת שיכסה פיצוי חודשי במקרה אובדן כושר עבודה בשיעור 75%, המעסיק יידרש לשלם על העלות בפועל, ולא יותר מ-7.5% בסה"כ.

גם כאן יש הסכמים מיטיבים בהם אחוז התגמולים גבוה מהמינימום המוזכר מעלה אולם חלק המעסיק לא יעלה על  7.5% מהשכר.

בהתאם לצווי ההרחבה הנ"ל, ההפקדה לפיצויים לא תהיה פחות מ- 6% ולא יותר מ- 8.33% מהשכר. אולם, עובד המגיע עם ביטוח מנהלים קיים, ששולמו עבורו 8.33% מהשכר, מעסיקו החדש יהיה חייב להמשיך להפקיד אחוז זה, גם אם העובד בחר בקופה שאינה ביטוח מנהלים.

מהו גובה השכר עליו נדרש להפקיד למוצר הפנסיוני?

גובה השכר לא יפחת מהקבוע בהוראות צו הרחבה לפנסיה חובה: קרי, לא יפחת מגובה השכר החייב בפיצויי פיטורין או גובה השכר הממוצע במשק (נכון לשנת 2023, 11,870 ש"ח), הנמוך מביניהם.

חשוב לדעת האם המעסיק מפקיד על רכיבים נוספים, כגון שעות נוספות, עמלות, הבראה, החזרי הוצאות וכו', ומהו שיעור ההפקדות בגין רכיבים אלו אם קיים. (היה וחלק מהשכר אינו מבוטח מומלץ לבדוק אפשרויות לבטחו עצמאית).

מהו מעמד פיצויי הפיטורין?

יש לברר האם תנאי העבודה כוללים את סעיף 14. כלומר, האם פיצויי הפיטורין שיופקדו ע"י המעסיק, מהווים את פיצויי הפיטורים אותם יקבל העובד עם סיום עבודתו. במידה והמעסיק הפקיד לרכיב זה 8.33% מהשכר, הרי שאם ההסכם כולל את סעיף 14, למעשה פיצויי הפיטורין כבר שולמו לקופה והעובד לא יהיה זכאי להשלמה. אם המעסיק הפקיד לרכיב זה רק 6%, ההסכם כולל את סעיף 14, והעובד עזב באירוע מזכה, הרי שהעובד יהיה זכאי להשלמה.  (ההשלמה תהיה בהיקף של 28% משכרו האחרון כפול הותק בשנים אצל מעסיק זה).

אם תנאי העבודה לא כוללים את סעיף 14, הרי שעובד הזכאי לפיצויי פיטורין, יקבלם בהיקף שיחושב ע"פ שכרו האחרון, כפול הותק בשנים אצל מעסיק זה, ובניכוי היתרה שנצברה בקופה מהפקדות מעסיק זה לרכיב זה בתוספת התשואות.

חשוב לדעת כי חתימה על סעיף 14 מאפשרת לעובד לבחור במסלול השקעה לפיצויים ללא מגבלה. לכן יש להעביר מידע זה לקופה.

הפקדה לקרן השתלמות

עבור הפקדה לקרן השתלמות, אין צווי הרחבה מחייבים בכלל המשק. הפקדות יהיו לזכאים בהתאם להסכמים קיבוציים או לצווי הרחבה למגזרים מסוימים או לתפקידים מסוימים, או בהסכמים אישיים.

שיעור ההפקדות המירבי הוא 10% מהשכר (למורים קיים הסדר מיטיב), והוא מורכב מ- 2.5% חלק עובד ו- 7.5% חלק מעסיק. שיעור המעסיק בהפקדה יכול להיות שונה, אך חלק העובד לא יפחת משליש מחלק המעסיק.

היות והפקדה זו שונה מההפקדות שתוארו עד כה, יש לבדוק מה מועד תחילת ההפקדות לקופה, בגין אלו רכיבי שכר תתבצע ההפקדה ואם גובה השכר יוגבל בתקרה. (בד"כ גובה התקרה יהיה התקרה המוטבת, קרי התקרה הפטורה ממס, נכון לשנת 2023 הינה 15,712 ש"ח).

נושאים נוספים שכדאי לבדוק

האם קיימות לעובדי המעסיק הטבות מיוחדות, כדוגמת הטבה בדמי ניהול, הנחות בכיסויים ביטוחיים ועוד. חשוב לקבל את רשימת ההטבות והתנאים ולהציגם לבעל הרישיון הפנסיוני הנבחר ע"י העובד (אם נבחר).

לסיכום, חלק מהשיקולים בבחירת מקום עבודה חדש, כוללים את היקף ואופן הפקדות המעסיק למוצר הפנסיוני. מומלץ לבדוק הנושא מראש, ובמידת הצורך להיעזר בבעל רישיון פנסיוני. 

x