קרן נאמנות במוקד || דיאמונד גמישה || קרן גמישה המראה ביצועים מדהימים בשנה תנודתית מאוד

ההפרשים המדהימים בין הטובה והגרועה בקטגוריה מדגישים את הפוטנצעאל האדיר של הניהול הגמיש

 

 
Dreamstime Free ImagesDreamstime Free Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/01/2024

אינני חושב שיש קטגוריה של קרנות מנוהלות שבה יש הבדל כזה גדול בין הקרן המובילה והקרן האחרונה. ואפילו אם נרחיב לשתי הקרנות מכל צד, הנה המצב בקרנות הגמישות: תשואה שנתית של המובילות: קבין – 37.34%, דיאמונד – 24.38%, מול האחרונות הראל – 0.49%, אלטשולר-שחם – 0.36%- (לא הכנסתי את הקרנות הצעירות יותר משנה כמובן).

די מדהים, וזו בדיוק הסיבה שקטגוריה זו מעניינת כל כך.

היא משקפת שוני מהותי, ומשמעותי בניהול, לעומת קטגוריות שבהן יש חלוקת חשיפות קבועה (10-90 עד 50-50), או אפילו, כאשר אומרים "מניות חו"ל" או "אג"ח בארץ" וכו... שבהן אנו מוצאים קורלציה מדהימה למדד העיקרי של הסקטור, עם שינוי של כמה אחוזים לכאן או לכאן. רק הגמישות באמת מניבות משהו הנובע מההשקפה החופשית לחלוטין של מנהל ההשקעות של הקרן.

אגב, מדיניות שאיננו יודעים עליה במדויק, אלא רק בהשהיה של חודשיים (הרכבי תיק) או על ידי הביצועים ברמה היומית. בכל מקרה, עולם הגמישות הוא אדיר מהותית למי שמאמין בחברת השקעות זו או אחרת, מאמין בפילוסופיה של מנהליה, ברמת הסיכון שהיא מוכנה לקחת, בהטיה שלה כלפי נושאים אהובים (סין, נגזרים, AI, סחורות, אג"ח לא מדורג, חו"ל או בארץ, וכו...).

על פי ביצועי השנה אחורה, הייתי צריך לבחור את הקרן של קבין. זו קרן מצוינת, שכבר נסקרה בין דפים אלו. אבל, מעבר לביצועים, היה לי חשוב לתת מבט על עניין הגודל והגיוסים. דיאמונד גדולה פי 5 מקבין, וזה גורם משמעותי, והגיוסים בה היו של 13.32 מיליוני שקלים מול 5.22 בקבין. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית איילון, כאשר מנהל ההשקעות הוא דיאמונד. אין זו הפעם הראשונה שאני מביא לכם קרנות בהוסטינג שמוכיחות שהמערך הזה של הפרדה מועיל למדי. היא וותיקה מאוד (יחסית), עם תאריך הקמה של סוף 2026, כאשר הגודל שלה, של כ-100.9 מיליוני שקלים, ממקמים אותה במקום ה-13 מבין 46 הקרנות הקיימות (מהגדולה לקטנה).

לדעתי, היא מכילה מספיק כדי להיחשב לקרן סבירה, אבל, לא גדולה מדיי מכדי להישאר בעלת יכולות של מהירות תגובה טובות. במיוחד כאשר השווקים משתנים, ויש צורך להיערך מחדש מול השינוי הזה. דמי הניהול שלה עומדים על 1.64%, וזה ממקם אותה במקום ה-24, מאותן 46 קרנות.

סטיית התקן שלה עומדת על 1.89%. לא מעט, אבל יש לקחת בחשבון שמדובר בקרן שיש בה הרבה מניות, ובכלל, פוטנציאל להרבה מאוד נכסים בעלי תנודתיות גבוהה. למשל, החוזים העתידיים על מדד S&P500, בגודל של 4.71% מהתיק, בנוסף למניות בארץ, ובחו"ל, ואוסף גדול של תעודות סל.

שלא נדבר על ממוצע הדירוג BBB של האג"ח בקרן, המסתיר תנודתיות לא מעטה גם באג"ח. הנקודה המעניינת בחשיפות היא ההכוונה של כ-20% לחו"ל. רק כ-20%... כאשר כולנו יודעים כמה חו"ל היו עדיפים על השווקים המקומיים. ובכל זאת, התשואה השנתית הייתה של 24.54% (שימו לב לגרף השנתי, שבו אנו רואים כמה קרובה הייתה הקרן למדד האמריקאי!).

ביצועי הקרן



הגרף השנתי הזה מצביע על המגמות ה"חלקות" יחסית של הקרן. עליות, דשדוש, ואף ירידות, ללא הרבה תיקונים טכניים. הגרף הזה מצביע על הגידור הפנימי, היעיל יחסית, שיש בין נכסי הקרן, ואשר מצליח למנוע תזזיתיות יתר בתוך המגמות הראשיות.

הפעם, אני מביא ארבעה גרפים, של ארבעה טווחים שונים (שלוש שנים, שנתיים, שנה, ושלושה חודשים) אבל אין כאן השוואה של ממש, אלא יותר תצוגה של הקרן, מול הרקע של המדדים העיקריים המייצגים קטגוריות של נכסים: מניות בארה"ב (S&P500), מניות בארץ (ת"א 125), ואג"ח קונצרני מקומי (תל-בונד 60). חלק עם קרנות מחקות של תכלית, וחלק מהראל:






כפי שניתן לראות בשלושת הגרפים הראשונים, הקרן ממש טובה, מול כל הנכסים המקומיים, וקצת מפגרת אחרי המדד האמריקאי החזק כל כך, כאשר בשלושת החודשים האחרונים, המדד הישראלי דווקא הצליח להיות טוב יותר מחברו האמריקאי, ואז, הקרן נצמדה אליו!

גיוסים ופדיונות



אם יש נקודה טובה ומעניינת, מעוררת אמון ותקווה גדולה לגבי הקרן הזו, זו נקודת הגיוסים. כאמור, כאשר ישנו גודל סביר לקרן, ניתן לייחס זאת לוותק, ולא רק לפופולאריות. אבל, כאשר ישנם גיוסים אין לטעות: המשקיעים אוהבים ומאמינים במנהלי ההשקעות האלו.

וכאשר זה קורה בחודשים רבים, ולא רק בחודש בודד, יש אישור מהותי לאותה השערה של אופטימיות כלפי העתיד של הקרן. זהו המצב בקרן של דיאמונד. מה קורה אצל התחרות? בחרתי להראות את הגיוסים בקרנות הדומות לדיאמונד בגודל:



בעבר, הראל וקסם רכזו את מלוא תשומת הלב. עכשיו, דיאמונד היא היחידה שעדיין עולה, כאשר כל האחרות נמצאות ב-0 או פודות. למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5123609
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/1

המון הצלחה לכולם!

 
x