אדמה - סיכום הרבעון והשנה - ירידה במכירות וברווחים

שיפור בתזרים המזומנים כתוצאה ממיקוד ניהולי על אף תנאי השוק המאתגרים, אשר השפיעו לרעה על המכירות והרווח

 

 
סטיב הוקינס, נשיא ומנכ״ל אדמה, צילום: אדמהסטיב הוקינס, נשיא ומנכ״ל אדמה, צילום: אדמה
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/03/2024

עיקרי התוצאות לרבעון הרביעי של שנת 2023:

המכירות ירדו בכ-13% והסתכמו בכ-1,136 מיליון דולר (ירידה של כ-14% במונחי מטבע מקומי), ומשקפות בעיקר ירידת מחירים של כ-15% ועליה כמותית של כ-1%.

ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-95 מיליון דולר לעומת כ-129 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הפסד נקי מתואם של כ-101 מיליון דולר; ההפסד הנקי המדווח הסתכם בכ-79 מיליון דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-293 מיליון דולר לעומת כ-352 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

תזרים המזומנים החופשי הסתכם בכ-130 מיליון דולר לעומת כ-204 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עיקרי התוצאות לשנת 2023:

המכירות ירדו בכ-16% והסתכמו בכ-4,661 מיליון דולר (ירידה של כ-15% במונחי מטבע מקומי), ומשקפות בעיקר ירידת מחירים של כ-8% וירידה כמותית של כ-7%.

ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-407 מיליון דולר לעומת כ-740 מיליון דולר בשנת 2022 אשתקד.

הפסד נקי מתואם של כ-236 מיליון דולר; ההפסד הנקי המדווח הסתכם בכ-225 מיליון דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-356 מיליון דולר לעומת כ-106 מיליון דולר בשנת 2022 תזרים מזומנים חופשי שלילי של כ-147 מיליון דולר לעומת תזרים חופשי שלילי של כ-417 מיליון דולר בשנת 2022.

אדמה בע"מ ("החברה") (SZSE 000553), פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנה שהסתיימו ב-31 בדצמבר 2023.

סטיב הוקינס, נשיא ומנכ"ל אדמה: "תעשיית הגנת הצומח בכללותה התמודדה עם תנאי שוק מאתגרים לאורך כל השנה כתוצאה מרמות מלאי גבוהות בערוצי ההפצה והמשך מגמת הפחתת היקפי המלאי בקרב המפיצים. אדמה נקטה בצעדים מיידיים שהביאו לשיפור משמעותי בתזרים המזומנים בשנת 2023, המבטא את היכולות הביצועיות הגבוהות של החברה.

"לצד השיפור המשמעותי בתזרים המזומנים, הגדלנו את שיעור המכירות של מוצרים בעלי רווחיות גבוהה, הפחתנו את ההוצאות התפעוליות וכן את רמות המלאי של החברה. צעדים אלה הם הראשונים בסדרה של מהלכים שמטרתם להבטיח שאדמה תהיה ערוכה לנצל את ההזדמנויות הצפויות בשוק בשנת 2024 ואילך. כדי להיענות לאתגרי השוק בטווח הקצר והארוך, אנו מיישמים תוכנית התייעלות אינטנסיבית לשיפור איכות הפעילות העסקית והעלאת ערך החברה. במסגרת התוכנית, נמקד את הפעילות שלנו בפלח השוק בעל שיעור הצמיחה הגבוה ביותר – Value Innovation – אותם לקוחות שמעוניינים בפתרונות חדשניים בעליי עלות-תועלת גבוהה, וזאת באמצעות סל המוצרים החדשניים והמבודלים שלנו, המבוססים על טכנולוגיות פורמולציה הקנייניות של אדמה. יחד עם התמקדות נחושה בשיפור בסיס העלויות של החברה, מינוף המנוע המסחרי שלנו שכבר הוכיח את עצמו והתרבות הארגונית המוכוונת ללקוחות, אין לי ספק שנצליח להגדיל את ערך החברה בשנים הקרובות". 


הערות: 

המונח "מדווח" מתייחס לדוחות הכספיים של החברה בהתאם ל"תקנים החשבונאיים לחברות עסקיות" – Accounting Standards for Business Enterprises  וכן ההנחיות ליישום, הפרשנויות והוראות רלוונטיות נוספות אשר פורסמו או עודכנו בהמשך על ידי משרד האוצר הסיני (יחדיו נקראים "”ASBE). יצויין שבדוחות הכספיים המדווחים, בהתאם להנחיות ה-ASBE [37 IAS], פריטים מסוימים (עלויות הובלה מסוימות ועלויות השבתה מסוימות) סווגו תחת סעיף עלות המכר. לפרטים נוספים, ראו בנספח להודעה זו.
פריטים רלוונטיים שבדוח רווח והפסד אשר מופיעים בהודעה זו מוצגים גם על בסיס "מתואם", אשר מנטרל פריטים בעלי אופי חולף או כאלה שאינם במזומן/אינם תפעוליים ואשר אינם משפיעים על הביצועים העסקיים השוטפים, ובאופן המשקף את הדרך שבה הנהלת החברה והדירקטוריון רואים את ביצועי החברה. לדעת החברה, נטרול השפעתם של פריטים אלה מהתוצאות התפעוליות מאפשר להנהלה ולמשקיעים לערוך הערכה אפקטיבית ובת השוואה בין הביצועים הכספיים של החברה כפי שהם במהותם, מתקופה לתקופה, וכן ביחס לחברות גלובליות מקבילות בענף. סיכום מפורט של ההתאמות האמורות מופיע בנספח שלהלן.
מספר המניות אשר שימש לחישוב הרווח למניה, הן בסיסי והן בדילול מלא, הן ברבעון הרביעי ובשנת 2023 והן ברבעון הרביעי ובשנת 2022, הוא 2,329.8 מיליון מניות.
ייתכנו הפרשים בסכימה בטבלה זו ובכל הטבלאות במסמך זה כתוצאה מעיגול הנתונים.

שוק הגנת הצומח הגלובלי 

מחירי הסחורות החקלאיות ירדו בשנת 2023 לאור התייצבות תנאי מזג האוויר ושיפור בהיצע הגלובלי של סחורות חקלאיות. למרות זאת, מחירי הסחורות החקלאיות העיקריות עדיין נותרו גבוהים יחסית בהשוואה לרמות המחירים לפני הקורונה, מה שהוביל לגידול בשטחי הזריעה ובהשקעות בגידולים חקלאיים ולביקוש חזק לתשומות בקרב החקלאים, כולל מוצרי הגנת הצומח. עם זאת, עקב רמות המלאי הגבוהות מאד בערוצי ההפצה בכל אזורי הפעילות הגיאוגרפיים, הביקוש מצד המפיצים בשנת 2023 היה חלש. סביבת הריבית הגבוהה, לצד המחירים הנמוכים של חומרים פעילים שמקורם בסין, עודדו את המפיצים להעדיף קניית תשומות חקלאיות סמוך למועד האספקה, כשהם שואפים להחזיק ברמות מלאי נמוכות ככל שניתן. כתוצאה מכך, המכירות למפיצים ירדו באופן חד בענף כולו. מתחילת 2024, חל שיפור ברמות המלאי בערוצי ההפצה במרבית האזורים, אך למרות זאת, המלאי טרם התייצב ברמות המקובלות בכל השווקים. סביבת העלויות המשיכה להשתפר בשנת 2023, כשמחירי החומרים הפעילים מסין המשיכו לרדת לאורך השנה והגיעו לרמות נמוכות.

עדכון בדבר המלחמה בישראל

מטה חברת אדמה ממוקם בישראל, ולחברה שלושה מתקני ייצור בארץ. גם לאחר מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר, אדמה המשיכה בפעילות הייצור בישראל תחת הגבלות לא-משמעותיות שהוסרו בפברואר 2024. למצב הבטחוני לא הייתה השפעה מהותית על יכולתה של החברה לתמוך בשווקים שלה או על התוצאות הכספיות המאוחדות שלה. 

עדכון בדבר השפעת שיבושים בהובלה הימית

בינואר 2024, מספר חברות ספנות הודיעו על השעיית שירותי ההובלה לישראל דרך נמל הים בארץ ודרך תעלת סואץ עקב המתיחות בים סוף. מצב זה הביא להתארכות זמני ההובלה עם הסטת נתיבי השייט מסביב לאפריקה. 

נכון למועד פרסום הדוח, זמני ההובלה התארכו ועלויות השינוע עלו משמעותית, בעיקר בנתיב אסיה פסיפיק-ישראל. יש לציין, כי העלייה בתעריפי השילוח הימי משפיעה על חלק קטן בלבד מעלויות השילוח הכוללות של החברה. בתגובה, אדמה הקדימה הזמנות של חומרים רלוונטיים על מנת להבטיח אספקה בזמן. בשלב זה, החברה אינה צופה השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות או על אספקת חומרי הגלם הרציפה למתקני הייצור שלה, אם כי מצב זה עשוי להשפיע על יכולתה של החברה להגיב במהירות לביקושים משתנים בשוק.

תוכנית ההתייעלות 

כתוצאה מהאתגרים בענף הגנת הצומח בשנת 2023, כמפורט לעיל, החברה יזמה תוכנית התייעלות להעלאת ערך החברה על ידי שיפור איכות הפעילות העסקית שלה. 

התוכנית כוללת שלושה עמודי תווך מרכזיים:

א. מיצוב מחדש בשוק: התמקדות בפלח השוק Value Innovation – בו חדשנות בתכשירים באה לידי ביטוי בשיפור הביצועים של חומרים פעילים קיימים בעזרת טכנולוגיות פורמולציה, ולא במולקולות חדשות. 

ב. מיקוד ופיתוח סל המוצרים באופן שיתמוך בהגדלת הפעילות העסקית של החברה בפלחי שוק נבחרים (סוג התכשיר, גידול חקלאי, אזור גיאוגרפי) ועבור לקוחות שמעוניינים בפתרונות חדשניים בעליי עלות-תועלת גבוהה. 

ג. שיפור עלויות המוצרים וצמצום הוצאות התפעול. 

במסגרת התוכנית, החברה יזמה שינויים ארגוניים שישפרו את יעילות העבודה ואופן קבלת ההחלטות, וכוללים גם התאמות בכח אדם. צעדים אלו החלו בשינוי מבנה ההנהלה הבכירה ושינויים ביחידות המו"פ, השיווק והייצור הגלובלי, ומטרתם להבטיח שאדמה תהיה ערוכה לנצל את ההזדמנויות הצפויות בשוק בשנת 2024 ואילך.

קיימות

בדוח האחריות התאגידית (ESG) של אדמה לשנת 2022, שפורסם בחודש יולי 2023, החברה הציבה לעצמה יעד של הפחתת פליטות הפחמן ממכלול 1 ו-2 ב-5% בממוצע מדי שנה עד שנת 2030 לטובת קיום הסכם פריז (2015) להגבלת ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס.

נכון לסוף שנת 2023, אדמה עומדת ביעד זה.  

קיימות במוצרים

בשנת 2023 הושק בארה"ב , Fullscript™ קוטל העשבים הראשון המבוסס על טכנולוגיית Sesgama™, פלטפורמה קניינית של אדמה. טכנולוגיה Sesgama™ מהווה בסיס לפורמולציות high-load (פורמולציות בריכוז גבוה במיוחד) ופורמולציות מאתגרות נוספות. הטכנולוגיה מאפשרת שימוש מופחת בקו-פורמולנטים, בחומרי אריזה ובכמות השינוע ליחידת שטח מטופלת, ובכך משפרת את הפרופיל הסביבתי של המוצרים. 

במהלך שנת 2023 אדמה המשיכה לרשות ולהשיק מוצרים המבוססים על טכנולוגיית ה-Asorbital®, טכנולוגיה ייחודית מאפשרת חדירה אופטימלית של החומר הפעיל ומספקת הגנה משופרת לצמח לארוך זמן, תוך מזעור ההשפעה הסביבתית. 

הרחבת השימוש במיכלים ידידותיים לסביבה – המיכלים שעוצבו מחדש בצורה מלבנית (במקום בצורת גליל) מאפשרים לשנע 45% יותר חומר ביחס לאותה יחידת שטח, ובכך מפחיתים את צורכי ההובלה ומצמצמים את פליטות גזי החממה. בנוסף, תכולת הפלסטיק במיכלים החדשים נמוכה ב-10% לעומת המיכלים הקודמים. לאחר השקה מוצלחת בהודו, המיכלים צפויים להיות להגיע לאזורים נופסים בעולם.

קיימות בייצור

מעבר לרכבים חשמליים – במהלך שנת 2023, 52% מהמלגזות באתרי הייצור של אדמה בישראל ו-42% מרכבי החברה הפרטיים בארץ הוחלפו בכלים חשמליים. מגמה זו תימשך גם בשנת 2024, במטרה להכפיל את מספר המלגזות החשמליות ולהגדיל את מספר הרכבים הפרטיים החשמליים ב-20%. בשנת 2023, המלגזות החשמליות הביאו לחיסכון של 160 אלף ליטר דיזל.

מיחזור פסולת מסוכנת – אדמה מחזרה 13,817 טון של פסולת מסוכנת לשימוש חוזר כחומרי גלם המשמשים בפעילות החברה או בתעשיות אחרות. בישראל, אדמה מפעילה שני מרכזים למיחזור פלסטיק באתרי הפורמולציה הגדולים שלה – אגן ובאר-שבע – בהם מנקים את האריזות המזוהמות ומייצרים מהם צינורות עבור ענפי הבנייה והתקשורת.

פיתוח סל המוצרים

במהלך שנת 2023, אדמה המשיכה לרשות ולהשיק מוצרים חדשים רבים ברחבי העולם, תוך הרחבת סל המוצרים המבודלים שלה. שיעור המכירות של מוצרים חדשים (שהושקו במהלך 5 השנים האחרונות) מסך המכירות בשנת 2023 הגיע ל-22%. המוצרים המבודלים כוללים מוצרים המבוססים על חומרים פעילים אשר תוקף הפטנט שלהם פג לאחרונה, ואשר סווגו כבעלי פוטנציאל מסחרי גבוה (“Core Leap”), וכן מוצרים המבוססים על פורמולציות קנייניות ייחודיות לאדמה, מוצרים בעלי יותר ממנגנון פעולה אחד ומוצרים ביולוגיים.

בשנת 2023 הושקו 11 מוצרים מבודלים במספר מדינות, כולל המוצרים הבאים ברבעון הרביעי של השנה: 

המשך השקות באירופה של מוצרי פרוטיוקונזול המבוססים על טכנולוגיית Asorbital®, כולל  Morganic® ו-Forapro® בשוודיה.

השקה בהודו של Trassid™, קוטל חרקים ייחודי המאפשר שליטה טובה יותר בגידולים בעלי ערך גבוה. Trassid™ הוא התכשיר הראשון של אדמה, המבוסס על החומר הפעיל Spinetoram.

השקה בפרו של Actavan®, קוטל פטריות ביולוגי לשימוש בפירות. המוצר פותח במסגרת שיתוף פעולה עם החברה הניו-זילנדית Waikaitu Ltd., ומהווה תוספת לסל המוצרים הביולוגיים של אדמה באמריקה הלטינית.

בשנת 2023 התקבלו 20 רישויים עבור מוצרים מבודלים במספר מדינות, כולל הרישויים הבאים ברבעון הרביעי של השנה:

רישוי מוצרים מבוססי פרוטיוקונזול מסל הפתרונות המקיף של אדמה באירופה לטיפול במחלות בדגנים, כולל:

Forapro® בפולין. מוצר המבוסס על טכנולוגיית Asorbital® הייחודית של החברה.

Soratel® בלטביה. מוצר המבוסס על טכנולוגיית Asorbital® הייחודית של החברה.

Maxentis® באירלנד. קוטל פטריות בעל טווח רחב ומנגנון פעולה כפול.

רישוי שני קוטלי חרקים המבוססים על החומר פעיל המסווג כ-“Core Leap”, Chlorantraniliprole (CTPR):  RYNO-A® בקנדה ו- Cosayr®בדרום קוריאה.

רישוי בהונגריה של Actavan®, קוטל פטריות ביולוגי לשימוש בפירות.
  
רישוי בקנדה של Outshine All In™ ו-ForceFighter All In™, שני קוטלי עשבים בעלי מנגנון פעולה משולש.

פטנט נבחר שהוענק ברבעון הרביעי של שנת 2023: בהודו התקבל פטנט לפורמולציה גרנולרית ייחודית של אדמה ל- Barroz®, קוטל חרקים בעל מנגנון פעולה כפול לשימוש באורז.

נתונים כספיים עיקריים

מכירות: המכירות ברבעון הרביעי ירדו בכ-13% (ירידה של כ-14% במונחי מטבע מקומי) והסתכמו בכ-1,136 מיליון דולר, ומשקפות ירידת מחירים של כ-15% ועליה כמותית של כ-1%. הירידה במכירות משקפת את דינמיקת השוק של צמצום רמות המלאי בערוצי ההפצה, דחיית רכישות לרגע האחרון לנוכח שיעורי הריבית הגבוהים, וכן לחץ על מחירי המוצרים להגנת הצומח כתוצאה מהביקוש הנמוך יותר בערוצים והירידה במחירי החומרים הפעילים.

תוצאות אלו הביאו לכך שהמכירות בשנת 2023 הסתכמו בכ-4,661 מיליון דולר, ירידה של כ-16% (ירידה של כ-15% במונחי מטבע מקומי), המשקפות ירידת מחירים של כ-8% וירידה כמותית של כ-7%. זאת, לעומת מכירות שיא שרשמה החברה בשנת 2022, אשר שיקפו ביקושים גבוהים כתוצאה מחוסר הוודאות באספקה בשוק באותה שנה.


* נתוני 2022 מציינים מכירות פרופורמה. נכון לשנת 2023, אזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה עבר ארגון מחדש, באופן שהמדינות שנכללו באזור זה בעבר נכללות עתה באזור אירופה או באזור אסיה פסיפיק.

אירופה, אפריקה והמזרח התיכון: המכירות באזור קטנו ברבעון הרביעי ובשנת 2023 כתוצאה מרמות מלאי גבוהות בערוצי ההפצה, דפוסי מזג אוויר בלתי צפויים והצמצום מלאי בערוצי ההפצה, אשר הביאו לירידה כמותית וללחץ על המחירים. בעוד שהחברה שמרה על המחירים במחצית הראשונה של השנה, הרי שבמחצית השנייה הלחץ על המחירים גבר עם החרפת התחרות בשוק. במרכז-מזרח אירופה הביקושים הושפעו במיוחד על ידי מחירי שוק נמוכים יותר של סחורות חקלאיות, ותנאי מזג אוויר גרועים אשר השפיעו לרעה על עונת הדגנים בצפון היבשת. עם זאת, החברה התמקדה בשיפור איכות הפעילות העסקית, כשהמכירות באנגליה עלו במהלך השנה בזכות השקות של מוצרים חדשים.

צפון אמריקה: המכירות בתחום המוצרים להגנת הצומח לשימושים שאינם חקלאיים היו נמוכות יותר ברבעון הרביעי ובשנת 2023 לעומת התקופות המקבילות אשתקד. הביקוש למוצרים לצריכה פרטית הושפע מירידה בהכנסה הפנויה, שנבעה מלחצים אינפלציוניים ושיעורי הריבית הגבוהים. בשוק המקצועי, הירידה נבעה מאספקת הביקושים מתוך המלאי הקיים בערוצי ההפצה. עם זאת, השוק המקצועי החל להראות סימני התייצבות כשרמות המלאי של מוצרים ממותגים חזרו לרמות טרום תקופת הקורונה, כאשר מוצרים גנריים ממשיכים להימכר במחירים נמוכים יותר, ומשקפים דפוס של העדפת קנייה בסמוך למועד האספקה מתוך שאיפה להחזיק ברמות מלאי נמוכות ככל שניתן. 

בשוק החקלאי בארה"ב, המכירות ברבעון הרביעי ובשנה שיקפו ביקוש נמוך, תמחור חלש ותחרות קשה עקב רמות מלאי גבוהות אצל היצרנים. בעוד שרמות המלאי בערוצים יורדות בעקביות, היצרנים עדיין מחזיקים ברמות מלאי גבוהות, מה שמביא לתחרות קשה. על כן, המחירים טרם משקפים התאוששות, כשהשוק נוטה לדחות רכישות לרגע האחרון, בכמויות הנדרשות וקרוב למועד הצריכה.

בקנדה, אדמה רשמה שיא במכירות ברבעון הרביעי בזכות ההתרחבות לתחומים עסקיים חדשים, לצד חזרת הביקוש עם חידוש המלאי בפלחי שוק מסוימים, בהם רמות המלאי התייצבו עם היציאה מעונת יישום המוצרים להגנת הצומח. למרות זאת, המכירות בשנת 2023 בכללותה נותרו בעיקרן ללא שינוי בהשפעת תמחור חלש של מוצרים גנריים וממזג אוויר יבש במערב קנדה. 

אמריקה הלטינית: ברזיל – מכירות החברה ברבעון הרביעי ובשנת 2023 ירדו בעקבות התכווצות שוק המוצרים להגנת הצומח על רקע תנאי בצורת אשר הביאו לעונה חלשה בגידולי הסויה, הפחתת רמות המלאי בערוצים ותמחור חלש יותר. אדמה התמקדה בשיפור איכות הפעילות העסקית באמצעות מוצרים מבודלים והקטנת נתח המכירות של מוצרים גנריים. המוצרים המבודלים כוללים את Almada® (קוטל פטריות נגד חילדון הסויה), Forasteiro® (קוטל עשבים לשימוש בשטחי מרעה) ו-Arrado® (קוטל עשבים לשימוש בסויה וכותנה).

ביתר מדינות אמריקה הלטינית, המכירות ברבעון הרביעי התאוששו ועלו עם התייצבות רמות המלאי בערוצי ההפצה במרבית המדינות, ואילו המכירות בשנת 2023 כולה נותרו ללא שינוי, בעיקר כתוצאה ממחירי המוצרים הגנריים. יש לציין כי החברה הגדילה את נתחי השוק שלה במדינות מפתח – ארגנטינה, פרגוואי, קולומביה ומקסיקו, תוך התמקדות באיכות הפעילות העסקית. בנוסף, סל המוצרים הביולוגיים של החברה המשיך לרשום הצלחה במדינות המגדלות לייצוא. לאל ניניו הייתה השפעה חיובית בחלק הדרומי של האזור בזכות גשמים טובים, ואילו בחלק הצפוני של האזור הציב אתגרים.

אסיה פסיפיק: בסין עדיין ממשיכים להתמודד עם רמות מלאי גבוהות ולחץ על המחירים, בעיקר בסחורות, ואלה משפיעים הן על מכירות הפורמולציות הממותגות והן על מכירות חומרי הגלם והביניים. מכירות החברה התחזקו בזכות סל המוצרים הממותגים והשקות של מוצרים מבודלים חדשים, וכן בזכות מכירות החומרים הפעילים של אדמה, אשר התאוששו משמעותית על רקע שיפור ניכר ברמת הניצולת באתר סנונדה בג'ינגזו לאחר העתקת ושדרוג המפעל. 

המכירות באזור הפסיפיק ברבעון הרביעי ובשנת 2023 הושפעו לרעה מרמות מלאי גבוהות בערוצים ולחץ על המחירים, לצד העדפת השוק לדחות רכישות לרגע האחרון, בכמויות הנדרשות וקרוב למועד הצריכה. באוסטרליה, מזג האוויר היבש יחסית השפיע אף הוא על המכירות. למרות זאת, להשקת המוצר המבודל Grindstone® ולסל מוצרים הביולוגיים של החברה הייתה השפעה חיובית על המכירות.

המכירות בהודו קטנו במהלך שנת 2023 עקב רמות מלאי גבוהות בערוצי ההפצה, שיצרו לחץ על המחירים בשוק. בנוסף, מזג האוויר לא יציב השפיע לרעה על צריכת המלאים. עם זאת, ראוי לציין שהמוצר המבודל Trassid™ התקבל היטב בשוק, ולצד פעילויות ממוקדת ליצירת ביקוש בקרב החקלאים, מכירות החברה צמחו ברבעון הרביעי.

המכירות בשאר מדינות אסיה פסיפיק המשיכו להיות מושפעות מלחץ על המחירים, בפרט במוצרים גנריים. למרות זאת, ביצועי המכירות של החברה בדרום קוריאה ראויים לציון והביאו להגדלת נתחי שוק על רקע תנאי מזג אוויר מיטיבים.

הרווח הגולמי המדווח ברבעון הרביעי הסתכם בכ-220 מיליון דולר (כ-19.4% מהמכירות) לעומת כ-304 מיליון דולר (כ-23.2% מהמכירות) ברבעון המקביל בשנה הקודמת, ובתקופת השנה הסתכם בכ-968 מיליון דולר (כ-20.8% מהמכירות) לעומת כ-1,403 מיליון דולר (כ-25.2% מהמכירות) בשנת 2022.

התאמות לתוצאות המדווחות: הרווח הגולמי המתואם כולל סיווג מחדש של כלל ירידת ערך המלאי, מיסים והיטלים, ואינו כולל עלויות הובלה מסוימות (המסווגות תחת הוצאות תפעוליות).

הרווח הגולמי המתואם ברבעון הרביעי הסתכם בכ-245 מיליון דולר (כ-21.5% מהמכירות) לעומת כ-341 מיליון דולר (כ-26.0% מהמכירות) ברבעון המקביל בשנה הקודמת, ובתקופת השנה הסתכם בכ-1,060 מיליון דולר (כ-22.7% מהמכירות) לעומת כ-1,565 מיליון דולר (כ-28.1% מהמכירות) בשנת 2022.

הירידה ברווח הגולמי ברבעון הרביעי ובתקופת השנה נבעה בעיקרה מהתמחור החלש, כמתואר לעיל, אשר קוזז במעט על ידי ההשפעה החיובית של מכירת מלאי חדש, שתומחר במחירי שוק, ושיפור בתמהיל המכירות של מוצרים בעלי רווחיות גבוהה יותר בעקבות צעדים שננקטו על ידי הנהלת החברה לשיפור איכות העסקים. לשערי החליפין הייתה השפעה שלילית בשנת 2023 והשפעה חיובית ברבעון הרביעי, לעומת התקופות המקבילות בשנה הקודמת.

ההוצאות התפעוליות המדווחות ברבעון הרביעי ובשנת 2023 הסתכמו בכ-247 מיליון דולר (כ-21.8% מהמכירות) ובכ-906 מיליון דולר (כ-19.4% מהמכירות), לעומת כ-278 מיליון דולר (כ-21.2% מהמכירות) וכ-1,013 מיליון דולר (כ-18.2% מהמכירות) בתקופות המקבילות בשנה הקודמת, בהתאמה.

התאמות לתוצאות המדווחות
: ראו ההסבר לעניין ההתאמות לרווח הגולמי בגין עלויות הובלה מסוימות, מיסים והיטלים וירידת ערך מלאי.

בנוסף, במסגרת ההוצאות התפעוליות המדווחות, החברה רשמה סעיפים מסוימים, שאינם תפעוליים, בסך של כ-32 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2023 לעומת כ-49 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2022, ובסך של כ-75 מיליון דולר בשנת 2023 לעומת כ-57 מיליון דולר בשנת 2022. סעיפים אלו כוללים בעיקר: (i) ירידת ערך רכוש קבוע; (ii) הוצאות הפחתה שלא במזומן בגין נכסים שנתקבלו מסינג'נטה בקשר לרכישת סינג'נטה על ידי כמצ'יינה בשנת 2017; (iii) הוצאות המתייחסות להפחתה שאינה במזומן של נכסים בלתי מוחשיים, שנוצרו כחלק מעודפי עלות (PPA) קשורים לרכישות, ללא השפעה על ביצועיהן השוטפים של החברות שנרכשו; (iv) תהליכי התייעלות בחברה; וכן (v) תוכניות תמריצים – תשלום מבוסס מניות. לפרטים נוספים לעניין סעיפים אלו, שאינם תפעוליים, ראו בנספח להודעה זו שהתפרסמה באנגלית.

ההוצאות התפעוליות המתואמות ברבעון הרביעי ובשנת 2023 עמדו על סך של כ-220 מיליון דולר (כ-19.4% מהמכירות) וכ-918 מיליון דולר (19.7% מהמכירות), לעומת כ-286 מיליון דולר (כ-21.8% מהמכירות) וכ-1,107 מיליון דולר (כ-19.9% מהמכירות) בתקופות המקבילות בשנה הקודמת, בהתאמה.

ההוצאות התפעוליות ברבעון הרביעי ובשנת 2023 היו נמוכות יותר בעיקר כתוצאה מצעדים לניהול ההוצאות התפעולית בהם נקטה החברה כדי להתמודד עם תנאי השוק, הפחתת התגמול מבוסס ההצלחה, עלויות הובלה ולוגיסטיקה נמוכות יותר, וכן השפעה חיובית של שערי החליפין. בנוסף, בשנת 2022 החברה רשמה הפרשה לחובות מסופקים באוקראינה.

הרווח (ההפסד) התפעולי המדווח ברבעון הרביעי הסתכם בהפסד של כ-27 מיליון דולר (כ-2.4%- מהמכירות) לעומת רווח של כ-26 מיליון דולר (כ-2.0% מהמכירות) ברבעון המקביל בשנה הקודמת, ובתקופת השנה הסתכם ברווח של כ-62 מיליון דולר (כ-1.3% מהמכירות) לעומת רווח של כ-389 מיליון דולר (כ-7.0% מהמכירות) בשנת 2022.

הרווח התפעולי המתואם ברבעון הרביעי הסתכם בכ-24 מיליון דולר (כ-2.1% מהמכירות) לעומת רווח של כ-55 מיליון דולר (כ-4.2% מהמכירות) ברבעון המקביל בשנה הקודמת, ובשנת 2023 הסתכם בכ-141 מיליון דולר (כ-3.0% מהמכירות) לעומת סך של כ-458 מיליון דולר (כ-8.2% מהמכירות) בשנת 2022. הרווח התפעולי הנמוך יותר ברבעון ובשנה כולה של שנת 2023 נבעה מהרווח הגולמי הנמוך ועל אף הירידה בהוצאות התפעוליות.

ה-EBITDA המדווח ברבעון הרביעי הסתכם בכ-86 מיליון דולר (כ-7.5% מהמכירות) לעומת כ-127 מיליון דולר (כ-9.6% מהמכירות) ברבעון המקביל בשנה הקודמת, ובתקופת השנה הסתכם בכ-400 מיליון (כ-8.6% מהמכירות) לעומת כ-731 מיליון דולר (כ-13.1% מהמכירות) בשנת 2022.

בנטרול השפעת ההוצאות המפורטות לעיל, שאינן תפעוליות, ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי הסתכם בכ-95 מיליון דולר (כ-8.3% מהמכירות) לעומת כ-129 מיליון דולר (כ-9.8% מהמכירות) ברבעון המקביל, ובתקופת השנה הסתכם בכ-407 מיליון דולר (כ-8.7% מהמכירות) לעומת כ-740 מיליון דולר (כ-13.3% מהמכירות) בשנה הקודמת. 

הוצאות המימון המתואמות ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-89 מיליון דולר ובתקופת השנה בכ-348 מיליון דולר, לעומת כ-94 מיליון דולר וכ-314 מיליון דולר בתקופות המקבילות בשנת 2022, בהתאמה. 

הוצאות המימון הנמוכות יותר ברבעון נבעו מירידה בהוצאות ריבית על האג"ח בעקבות תשלום קרן אג"ח בנובמבר 2023, מעלויות גידור מטבע נמוכות יותר ומההשפעה נטו של מדד המחירים לצרכן הנמוך יותר בישראל על האג"ח צמודות המדד הנקובות ש"ח. השפעות אלה מותנו על ידי הוצאות ריבית בנקאית גבוהות יותר עקב העליה בשיעורי הריבית וגידול בהלוואות לזמן קצר. בתקופת השנה, הוצאות המימון הגבוהות יותר נבעו ברובן מהעליה בהוצאות הריבית הבנקאית כאמור, וקוזזו חלקית על ידי הירידה בריבית על האג"ח ובמדד המחירים לצרכן.

הוצאות המס המתואמות ברבעון הרביעי עמדו על סך של כ-36 מיליון דולר ובשנת 2023 על סך של כ-30 מיליון דולר, לעומת הוצאות מס של כ-3 מיליון דולר וכ-26 מיליון דולר בתקופות המקבילות בשנה הקודמת, בהתאמה. 

על אף שהגיעה להפסד לפני מס, החברה רשמה הוצאות מס ברבעון הרביעי ובשנת 2023, בעיקר בשל כך שההפסדים נוצרו ברובן בחברות בנות, אשר שיעורי המס החלים עליהן נמוכים יותר באופן יחסי, כאשר חלקן לא יצרו נכסי מיסים נדחים בגין ההפסדים. מאידך, על החברות הבנות בהן נוצר רווח חלים שיעורי מס גבוהים יותר. לעומת זאת, בשנת 2022 החברה הכירה בנכס מס נדחה גבוה הקשור למכירות בין קבוצתיות, ובהוצאת מס חד פעמית עקב החלטה לנצל הקלה זמנית שניתנה בשנת 2022 וכדי להקטין את חשיפת המס בישראל בעתיד.

ההפסד הנקי המדווח ברבעון הרביעי הסתכם בכ-79 מיליון דולר ובשנת 2023 בכ-225 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של כ-22 מיליון דולר ורווח נקי של כ-96 מיליון דולר בתקופות המקבילות בשנה הקודמת, בהתאמה.

ללא נטרול השפעת ההוצאות החריגות המפורטות לעיל, שאינן תפעוליות, ההפסד הנקי המתואם ברבעון הרביעי הסתכם בכ-101 מיליון דולר ובתקופת השנה בכ-236 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של כ-42 מיליון דולר ורווח נקי של כ-118 מיליון דולר בתקופות המקבילות בשנה הקודמת, בהתאמה.

הון חוזר תפעולי: ההון החוזר ליום ה-31 בדצמבר 2023 עמד על סך של כ-2,421 מיליון דולר לעומת כ-2,634 מיליון דולר ליום ה-31 בדצמבר 2022. המלאי שברשות החברה ליום ה-31 בדצמבר 2023 הסתכם בכ-1,848 מיליון דולר לעומת כ-2,430 מיליון דולר ליום ה-31 בדצמבר 2022. הירידה בהון החוזר נבעה מיישום נוהלי רכש קפדניים, אשר הובילו לירידה ביתרת הספקים ולירידה ברמות המלאי שברשות החברה. הירידה ביתרת הלקוחות משקפת את הגבייה האינטנסיבית, וכן את הירידה במכירות.

תזרים מזומנים: תזרים המזומנים שנבע מפעילות שוטפת ברבעון הרביעי הסתכם בכ-293 מיליון דולר ובשנת 2023 בכ-356 מיליון דולר, לעומת כ-352 מיליון דולר וכ-106 מיליון דולר ברבעון הרביעי ובשנת 2022, בהתאמה. על אף הירידה במכירות, תזרים המזומנים הגבוה משמעותית שנוצר בשנת 2023 נבע בעיקרו מירידה ברכש מלאי וכן מגבייה האינטנסיבית.

מזומנים נטו ששימשו לפעילות השקעה הסתכמו בכ-108 מיליון דולר ברבעון הרביעי ובכ-339 מיליון דולר בתקופת השנה, לעומת כ-96 מיליון דולר וכ-396 מיליון דולר בתקופות המקבילות בשנת 2022, בהתאמה. המזומנים ששימשו לפעילות השקעה ברבעון הרביעי ובתקופת השנה משקפים את תעדוף ההשקעות כחלק מהאמצעים בהם נקטה החברה לשיפור תזרים המזומנים שלה. החברה השקיעה ברכוש קבוע, כולל מתקני הייצור החדשים שלה באדמה-אנפון שבסין, ביכולות ייצור בישראל ובנכסים בלתי מוחשיים הקשורים לרישויים הגלובליים של אדמה למוצרים המתוארים בפרק "רישוי מוצרים", בהטמעת מערכת ERP וכן ברכישת חברת AgriNova בניו-זילנד ברבעון הראשון של השנה. 

תזרים מזומנים חופשי בסך של כ-130 מיליון דולר נוצר לחברה ברבעון הרביעי ובשנת 2023 תזרים המזומנים ששימש את החברה עמד על כ-147 מיליון דולר, לעומת תזרים של כ-204 מיליון דולר שנוצר לחברה ושל כ-417 מיליון דולר ששימש את החברה בתקופות המקבילות בשנה הקודמת, בהתאמה, ומשקף את הדינמיקה האמורה בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת ובתזרים ששימש לפעילות השקעה.


x