לראשונה מאז 2019 ולאחר הפסדים של מאות מיליוני שקלים בכל שנה

חברת דואר ישראל מסכמת את 2023 עם רווח נקי של 32 מיליון ₪ ושיפור בכל מדדי השירות

 

 

 
דוד לרון, מנכ״ל דואר ישראל, צילום: ישראל שם טובדוד לרון, מנכ״ל דואר ישראל, צילום: ישראל שם טוב
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/03/2024

הכנסות החברה צמחו בשיעור של 6% בהשוואה לאשתקד - כפול מיעדי החברה על אף אובדן הכנסות משוער של 90 מיליון ₪ בהשפעת המלחמה.

שיפור משמעותי בכל מדדי השירות במקביל לעלייה של 14% בביקורי לקוחות ביחידות הפיסיות ובדיגיטל - ירידה של 39% בתלונות בנושא חבילות מחו"ל וירידה כוללת של 6% בתלונות לדואר.

שיפור משמעותי בכל מדדי השירות: ירידה של 39% בתלונות בנושא חבילות מחו"ל, ירידה של 6% בסך התלונות בדואר,  עלייה של 21% בשימוש לקוחות באתר האינטרנט ובאפליקציית הדואר ובנק הדואר ועלייה של 15% בביצוע פעולות בנקאיות בדיגיטל; החברה משקיעה 100 מיליון ש"ח בהפיכת מרכז המיון לחבילות לאוטומטי ובשדרוגים טכנולוגיים במוקדים ובסניפים לשירות לקוחות מתקדם.

הפרטת החברה נכנסה לשלב האחרון של הגשת הצעות מחייבות לקראת בחירת ההצעה הזוכה במהלך הרבעון השני של 2024.

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: 

"התוצאות המוצלחות של 2023 הן בשורות מצוינות למדינת ישראל ולציבור כולו. דואר ישראל היא חברה יציבה וצומחת, שהתקדמה למאה ה-21 בפעילות ובשירותים הדיגיטליים, עם שירות טוב יותר שימשיך להשתפר בזכות השקעות חסרות תקדים בציוד בסניפים ובמוקדים, במיכון ובאוטומציה, ועם המוכנות הטובה ביותר להפרטה ולכניסת משקיע פרטי שיזניק את הדואר לסטנדרטים בינלאומיים".

מישאל וקנין, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל:

"המעבר לרווח והשיפור בכל מדדי השירות מעידים על המהפך, והם פרי עבודה קשה של אלפי עובדים מסורים, יחד עם חברי ההנהלה בהנהגתו של המנכ״ל דוד לרון, שהצליחו תוך זמן קצר לשנות את הדי.אן.איי של הדואר".


חברת דואר ישראל מפרסמת את התוצאות הכספיות לשנת 2023, ומדווחת על צמיחה של 6% בהכנסות ועל רווח נקי של 32 מיליון ש"ח בנטרול רווחי הון, בהשוואה להפסד של 223 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה צמחו ב-2023 בשיעור של 6%, שיעור כפול מיעדי החברה , והסתכמו ב- 1.623 מיליארד ש"ח. 

בשנת 2023 חל שיפור משמעותי בכל מדדי השירות, כאשר החברה הציגה שנה שניה ברציפות ירידה בתלונות הציבור עם קיטון של  6% בתלונות, במקביל לצמיחה של כ-14% במפגשים עם לקוחות ביחידות הפיסיות ובדיגיטל. הירידה בסך התלונות, לצד ירידה בזמני ההמתנה בסניפים ובשירות הטלפוני, מגיעה בהמשך למהלכים רוחביים ארגוניים וטכנולוגיים לשיפור השירות, בהשקעה כוללת שצפויה להסתכם בכ-100 מיליון ש"ח. 

בשנת 2023, נרשמה צמיחה משמעותית במפגשים עם הלקוחות, כאשר הביקורים ביחידות הפיסיות – סניפים וסוכנויות דואר ומרכזי מסירה לחבילות – נותרו כמעט ללא שינוי למרות האטה משמעותית בתנועת לקוחות ובהגעת חבילות לארץ בחודשים הראשונים של 'מלחמת חומות ברזל', והסתכמו בכ-37 מיליון ביקורים. במקביל נרשם גידול משמעותי בביקורי לקוחות בפלטפורמות הדיגיטליות של הדואר, שכיום מציעות פתרונות, מידע ושירותים מלאים כחלופה להגעה פיסית לסניף, כפי שמתבקש במאה ה-21. בשנת 2023, נרשמו 110 מיליון ביקורי לקוחות באתרים ובאפליקציות של הדואר ובנק הדואר, צמיחה של כ-21% בתוך שנה, כאשר בבנק הדואר חל גידול של 15% בביצוע פעולות בנקאיות בדיגיטל, בתעריפים מוזלים וכחלופה להגעה לסניף. כיום, ל-95% מהשירותים הניתנים ביחידות הדואר יש חלופה דיגיטלית בערוצים המקוונים ובמוקדים הטלפוניים של הדואר ובנק הדואר. 

מהלכים מרכזיים שבוצעו בשנת 2023 לשיפור השירות: הקמת אגף שירות שמנהל, מנטר ומשפר את חוויית הלקוח בכלל פעילויות החברה, הרחבת הפלטפורמות הדיגיטליות לקבלת שירות ומידע 24/7 כולל שירות בווטסאפ, הקמת מוקד שירות עסקי, החלפת מאות מחשבים וציוד מיושן בסניפי הדואר שהביאה לצניחה בתקלות טכניות ובעיכובים במענה ללקוחות, הפעלת מערך מיון אוטומטי חדש שתרם, לצד מהלכי ייעול ושיפור נוספים, לקיצור זמן המסירה הממוצע של חבילה ב-20%  ולירידה של 39% בתלונות בנושא חבילות מחו"ל, הרחבת השירותים שניתן לקבל בדיגיטל בתעריפים מוזלים וללא צורך להגיע לסניף, מסירת מרבית החבילות במאות עסקים קטנים בשכונות המגורים ובכך קירוב החבילה לנמען ללא צורך לתאם תור לאיסוף הפריט מהסניף. 

החברה עברה בשנת 2023 לרווחיות על אף השפעת המלחמה על ההכנסות ברבעון הרביעי של השנה, ומעבר ליעדי התקציב ולתחזיות של תכנית ההבראה שנחתמה עם האוצר, משרד התקשורת, רשות החברות והסתדרות העובדים לפני כשנה וחצי.

הרווח הנקי בשנת 2023, הסתכם ב-182 מיליון ₪ (הרווח הנקי הסתכם ב-32 מיליון ₪ בנטרול רווחי הון של 150 מיליון ₪), בהשוואה להפסד של 1.054 מיליארד ₪ בשנת 2022 (הפסד של 264 מיליון ₪, בתוספת עלויות פרישת עובדים בסך 790 מיליון ₪ במסגרת תוכנית ההבראה).

הכנסות החברה הסתכמו בשנת 2023 לסך של 1.623 מיליארד ₪, צמיחה של 6% בהשוואה ל-1.532 מיליארד ש"ח בשנת 2022. הצמיחה בהכנסות הסתכמה בשיעור כפול מיעדי תכנית ההבראה, וזאת על אף שהחברה מעריכה כי הכנסות החברה נפגעו בכ-90 מיליון ₪ בעקבות המלחמה, בעיקר בהשפעת הירידה המשמעותית בכמות החבילות שנכנסו לישראל בייבוא אישי וירידה בהגעת לקוחות לסניפים במהלך חודשי המלחמה הראשונים. 

בחלוקה למגזרי פעילות, הכנסות מגזר השירותים הפיננסיים (בנק הדואר) הציג עלייה של 36% בהכנסות, כאשר לצד ההשפעה החיובית של עליית הריבית חל גידול גם בהכנסות משירותי עו"ש, מכרטיסים נטענים, ומהמרות מט"ח. מגזר הדואר והקמעונאות נותר ללא שינוי על אף השפעת המלחמה, בעיקר בשל תמחור כלכלי למוצרים ולשירותים לצד השקת שירותים חדשים. במגזר הסחר נרשם קיטון של 9.4% בהכנסות בהשוואה ל-2022, כאשר הצמיחה אליה עבר המגזר ברבעון השלישי נבלמה בחודשי המלחמה הראשונים בהשפעת צמצום הטיסות לישראל. 

החברה פעלה במהירות להתייעלות ולהתאמת הפעילות למציאות המשתנה, ובכך הצליחה למזער את השפעת המלחמה ולסיים את הרבעון האחרון של שנת 2023 בצורה מאוזנת, כאשר מתחילת 2024 יש חזרה מובהקת לצמיחה בכל תחומי הפעילות של הדואר.

החברה מדווחת על EBITDA חיובי בסך 256 מיליון ₪ (בניכוי רווחי הון) בשנת 2023, לעומת EBITDA שלילי בסך 36 מיליון ₪ (בניכוי הכנסות אחרות והוצאות בגין פרישה) בשנת 2022. 

בשנת 2023 לחברה היה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך של כ-77 מיליון ₪ כולל אירועים חד פעמיים (בעיקר תשלום חוב למינהל הדואר בסין בסך של כ-100 מיליון ₪ ותשלומים בגין פרישת עובדים בסך נטו של כ-143 מיליון ₪), בהשוואה לתזרים שלילי בסך 236 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. 

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "התוצאות המוצלחות של 2023 הן בשורות מצוינות למדינת ישראל ולציבור כולו. דואר ישראל היא חברה יציבה וצומחת, שהתקדמה למאה ה-21 בפעילות ובשירותים הדיגיטליים, עם שירות טוב יותר שימשיך להשתפר בזכות השקעות חסרות תקדים בציוד בסניפים ובמוקדים, במיכון ובאוטומציה, ועם המוכנות הטובה ביותר להפרטה ולכניסת משקיע פרטי שיזניק את הדואר לסטנדרטים בינלאומיים."

מישאל וקנין, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל: "המשימה שהוגדרה על ידי ממשלת ישראל - הצלת הדואר מפשיטת רגל, רפורמה עמוקה בפעילות העסקית וברמת השירות ויציאה להפרטה - הושגה מהר מהמתוכנן. המעבר לרווח והשיפור בכל מדדי השירות מעידים על המהפך, והם פרי עבודה קשה של אלפי עובדים מסורים, יחד עם חברי ההנהלה בהנהגתו של המנכ״ל דוד לרון, שהצליחו תוך זמן קצר לשנות את הדי.אן.איי של הדואר. החברה תמשיך לרכז מאמצים ומשאבים בשיפור השירות לציבור ובהכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיעניקו ללקוחות את חוויית השירות שהם ראויים לקבל."

קרן אצלאן, סמנכ"לית הכספים בדואר ישראל: "בשנת 2023 התבססו 3 מגזרי הפעילות המרכזיים של דואר ישראל עם אופק עסקי על אף אתגרי השווקים השונים והתחרות הגוברת. החברה עברה כבר ברבעון הראשון של השנה לרווחיות, ובזכות יישום מוצלח של תכנית ההבראה מעבר ליעדים שהוגדרו בתקציב, חזר האמון מצד הבנקים המלווים את החברה אשר נכונו לשוב ולהעמיד אשראים. כמו כן, בזכות תגובה מהירה ואחראית להשפעות המלחמה ברבעון הרביעי, הצלחנו לסיים את השנה עם רווח נקי של 32 מיליון ₪ בניכוי רווחי הון. לאחר תקופת הדו"ח, אנחנו מזהים התאוששות משמעותית מהשפעות המלחמה, בדגש על פעילות הסחר והיקפי הייבוא האישי של חבילות שחזרו ברבעון הראשון של 2024 לקצב המוכר משנים קודמות."   

השפעת מלחמת 'חרבות ברזל' על פעילות דואר ישראל: 

ב-7 באוקטובר 2023 פרצה מלחמת 'חרבות  ברזל והשפיעה באופן מהותי על פעילות חברת דואר ישראל. עיקר ההשפעה הפיננסית הורגשה בצד תזרים המזומנים, בהמשך לפגיעה מהותית בתחום הייבוא האישי והדואר והקיטון בביקורי לקוחות בסניפים בשבועות הראשונים ללחימה. לאור הקשיחות היחסית של מבנה ההוצאות בחברה ועל אף מהלכי התייעלות מיידיים שננקטו, השלכות הירידה בהכנסות היו מהותיות ולהערכת החברה הסתכמו בכ-90 מיליון ש"ח.  

צמצום זמינות הטיסות הבינלאומיות, הביא לקיטון משמעותי בפעילות הסחר המקוון בשל מגבלות מהותיות עימן התמודדו אתרי הסחר הבינלאומיים במשלוח חבילות ללקוחות בישראל. במגמה זו חלה התאוששות משמעותית לאחר תקופת הדו"ח, במהלך הרבעון הראשון של 2024. 

החברה, המוגדרת מפעל חיוני, המשיכה לפעול בפריסה מלאה למעט יחידות בודדות שנסגרו מטעמי ביטחון, עם קרוב ל-400 יחידות דואר פתוחות ברחבי הארץ ומעל 600 נקודות מסירה לחבילות בעסקים קטנים. עובדי החברה הושפעו באופן ישיר מהלחימה, כאשר לדואר עובדים שנרצחו בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר, ועובדים שאיבדו קרובי משפחה או שקרוביהם נחטפו. החברה מלווה את העובדים ומשפחותיהם, ותמשיך ללוות אותם ככל שיידרש. מעל 100 עובדים שירתו מאז פרוץ הלחימה במילואים, ורבים מעובדי החברה לקחו חלק בפעילות מאורגנת למען הקהילה, למען חיילים ולמען משפחות החטופים מאז תחילת הלחימה.    

התקדמות בהליך להפרטת דואר ישראל:

ב-11 ביולי 2023, בהמשך לאישור צו האינטרסים למכירת דואר ישראל בוועדת השרים לענייני הפרטה, פרסמה רשות החברות הממשלתיות את 'נוהל המכירה' לדואר, ובכך נפתח באופן רשמי ההליך למכירת 100% מאחזקות המדינה בחברת הדואר למשקיע פרטי או קבוצת משקיעים. ב-25 ביולי התקיים כנס משקיעים ראשון בהשתתפות עשרות מתעניינים ברכישת הדואר, וב-8 באוגוסט התקיים כנס נוסף, דיגיטלי בשפה באנגלית, בו השתתפו עשרות מתעניינים נוספים. ב-12 בספטמבר הושלם השלב הראשון של הליך ההפרטה, בהגשת פניות על ידי משקיעים פוטנציאלים. לאחר בחינת הפניות, נפתח חדר המידע ל-9 קבוצות משקיעים שאושרו על ידי רשות התחרות ורשות החברות להתמודדות במכרז, והפקידו ערבות בהתאם. בכוונת רשות החברות להשלים את שלב הגשת ההצעות המחייבות במהלך הרבעון השני של 2024. 

אירועים נוספים בתקופת הדו"ח:

במהלך שנת 2023, החלה חברת דואר ישראל ביישום הנדרש ממנה במסגרת פתיחת שוק הדואר לתחרות כחלק מהרפורמה בדואר שאושרה בשנת 2022. החברה פתחה החל מהרבעון הראשון של שנת 2023 מרכזי חלוקת דואר לשימוש מתחרים, וממשיכה לפעול על פי מתווה, תנאים ולוחות זמנים שהוגדרו על ידי משרד התקשורת. 

בחודש נובמבר 2023, הודיעה החברה על כניסתה לתחום הביטוח, ובמהלך הרבעון הראשון של 2024 הושקה סוכנות הביטוח 'דואר ביטוח', במודל 'סוכן אובייקטיבי' בתחומי הביטוח האלמנטרי. בשלב הראשון החברה פועלת בתחום ביטוי הרכב, ובהמשך השנה תציע גם ביטוחי נסיעות לחו"ל. השקת סוכנות הביטוח היא חלק מהתוכנית האסטרטגית שגובשה במסגרת תכנית ההבראה לדואר, כאחד ממנועי הצמיחה לחברה במגזר הפעילות שלה בתחום הפיננסי. חברת דואר ישראל קיבלה רישיון מותנה להפעלת סוכנות ביטוח מרשות שוק ההון והביטוח באפריל 2022, ובמהלך 2023 השלימה את ההתקשרות עם חברות ביטוח מובילות בתחום האלמנטרי: מגדל, איילון, ביטוח ישיר, הראל וכלל. חברת וובי (Wobi) נבחרה לחברה המתפעלת שתטפל במכירה, בחיתום, ובמוקד השירות ללקוחות סוכנות הביטוח של דואר ישראל. 

דו"ח רווח והפסד  (אלפי ₪) 

 

2023

2022

2021

הכנסות ממכירות ומתן שירותים 

1,623,165 

1,531,890

1,624,689 

עלות המכירות ומתן השירותים 

1,416,868

1,618,398

1,744,070 

רווח (הפסד) גולמי 

206,297

(86,508) 

(119,381) 

הוצאות מכירה ושיווק 

7,956

6,303 

4,507 

הוצאות הנהלה וכלליות 

96,103

106,336 

78,296 

הכנסות (הוצאות) אחרות, נטו 

150,171 

12,230 

58,805 

רווח (הפסד) תפעולי 

252,409 

(186,917) 

(178,979) 

הכנסות מימון 

18,178 

6,651 

62,675

הוצאות מימון 

85,758 

78,500 

41,408 

מיסים על הכנסה 

2,958 

4,800 

17,300

רווח נקי (הפסד) 

181,871 

(1,053,598)

(175,012) 


הכנסות ממכירות ומתן שירותים  - על פי מגזרי פעילות (אלפי ₪) 

הכנסות על פי מגזרים 

2023

2022

2021

שירותי דואר וקמעונאות 

518,432

520,497

541,769

שירותי סחר 

516,776

570,084

688,596

שירותים כספיים 

570,801

422,541

382,282

אחר 

17,156

18,768

12,042

סה"כ הכנסות 

1,623,165

1,531,890

1,624,689


x