שער הדולר יורד ל 3.70 בדרך לעסקת חטופים חדשה

שער הדולר לאן ? שער השקל דולר נע בין קהיר לטהרן: הדולר שקל חוזר מקרבה ל-3.80 לכיוון ה-3.70 עקב סיכויים טובים לעסקה. עם הודעת המצרים על עסקה קרבה הדולר ירד ל 3.70 הבוקר ולאחר הכחשות מחמאס ות"א חזר ל 3.72 זאת לאחר שבשישי הגיע לכ 3.77 בעקבות המתיחות מול איראן. בחו"ל ישנה אכזבה גדולה מביצועי הדולר העולמי. התשואות של האג"ח הממשלתי משקפות עלייה גדולה יותר מאשר הוא ביצע

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/04/2024

אצלנו, הדברים תנודתיים למדי: כמו שנאמר לגבי שוקי המניות,  גם בזירת המטבע, הגורמים המקומיים תפסו שליטה על פני התנועה של הדולר הגלובלי. עד יום שישי הגורמים האלו תמכו בעלייה יפה, כאשר ראינו נסיגה לכיוון ה-3.70 בתחילת יום המסחר של יום שני (08-04). מה הם אותם גורמים? הם מתחלקים לפונדמנטליים ולטכניים. נאמר כאן את הראשונים ונפנה מטה לאחרים: השגרה האלימה בדרום ובצפון, אשר הייתה לחיוב עבור המשקיעים, הפכה לבעייתית, ועכשיו, כאשר יש סיכוי יותר טוב לעסקה, לחיובית שוב.

בדרום: המדמנה מול רפיח וציר פילדלפי, האירועים והלחצים בנושא ההומניטארי, ובכלל עליית המדרגה בעימות מול ארה"ב סביב עזה, כולל בנושא החטופים, שינתה את השגרה לבעיה עד יום שישי. בצפון, מה שחשבנו שיהיה דו-קרב מקומי, אלים אבל לא מתרחב, הופך יומית לעלייה בסולם החומרה. החיסול של האיראנים בסוריה וההבטחה האיראנית לתגובה הצליחו לייצר דינאמיקה מספיק חמורה כדי שהזרים ירצו לסגור עמדות.

תוצאה: הדולר-שקל התקרב לאזור 3.80. אבל, כאשר האווירה נכנסה למצב של עסקה קצת יותר קרובה, הדולר חוזר במהירות לאזור ה-3.70.

ומה קרוה בחו"ל? בין סוחרי המט"ח הגלובליים ישנה אכזבה גדולה ביחס לביצועי הדולר העולמי הנוכחיים. אחרי הכול, ככל שעוברים הימים, וככל שאנו מקבלים נתונים על המשק האמריקאי, הציפייה להורדת הריבית ביוני קטנה והולכת לה. סממן ראשון ומיידי לאותה אכזבה הן התשואות ארוכות הטווח של האג"ח הממשלתי האמריקאי. אלו עלו הרבה, ומאיימות שוב על בריאותן של הרבה מאוד חברות בינוניות-קטנות יחד עם האיום הגדול מכולם: על הגידול המדהים בעלות גלגול החוב המדינתי.

מי שמפגר בכל המערכה הזו הוא הדולר. אמנם, עברנו חזרה את רף ה-104 בדולר-אינדקס אבל זהו מהלך קטן יחסית לתנועה האלימה שהיינו מצפים שתקרה כאשר מתקיים שינוי תפיסתי כה גדול ביחס לריבית של הפד. לא רק זאת: אנו זוכרים היטב שתמיד אמרו לנו:"הדולר הוא מטבע גרוע אבל הוא עדיין הכי טוב מכל האחרים". הכוונה הייתה שתכונותיו כמטבע רזרבות עולמי, והגיבוי הפנימי שלו כמטבע של המעצמה הגדולה ביותר בעולם (צבאית, פיננסית, מדינית) עושה אותו לאחד מהמפלטים הגדולים ביותר בעת צרה.

הבה נסתכל על המצב הבינלאומי: סין קורסת ממש כלכלית, אירופה במיתון רשמי בהרבה מאוד מדינות, דרום אמריקה ואסיה נלחמים להישאר מחוץ לאותו מיתון גלובלי, ושלא נדבר על רוסיה, אפריקה, ומדינות ערב. אוסטרליה וניו-זילנד נמקות מהקטנת הביקושים המגיעים מאסיה ומסין במיוחד. רק שוויץ, מצליחה לבלוט לה לטובה, והמטבע שלה אכן נוסק עדיין ביחס לדולר. אם כך, למה הדולר אינו קופץ לו?

הסיבה היחידה כרגע נמצאת בנזילות הגבוהה הקיימת במונחי דולר. הממשל, האמריקאי מגייס חוב בטווח הקצר, ומחלק דולרים לקידום הצמיחה והתעסוקה. ויש גם עניין של עונתיות. בכל אופן, כפי שניתן לראות בגרף היורו, המצב עדיין בתוך תבניות החלטה. במקרה של היורו, בתוך המשולש המתכנס הגדול כאשר היורו הצליח להתרחק מהתחתית של 1.075 ועומד כרגע באמצע סביבת ההחלטה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

טכנית, אין הרבה מה להוסיף לעובדה שכבר הזכרתי לעיל: משולש מתכנס גדול, המתקרב לנקודת ההכרעה שלו כאשר 1.075 הינו הגבול התחתון שלו ו-1.09 הוא כרגע הגבול העליון שלו. מה שקרה ביום חמישי-שישי בוול-סטריט הוא רק התחלה של עליית התנודתיות בשוקי ההון. וכזו עלייה מלווה בדרך כלל בעלייה בדולר האמריקאי בגלל היותו מפלט קלאסי (חלק עיקרי בקומפלקס ה-RiskOff).

לכן, אם לא נראה בקרוב את המגמה החיובית מתחדשת במלוא עוצמתה בניו-יורק, אנו נדע שהסיכוי שהמשולש הגדול יישבר כלפי מטה גדול מההיפך, ושהריבית של הפד לא תרד כל כך מהר.

כידוע, בריטניה כבר אינה באירופה, גרמניה והולנד במיתון, וצרפת איטליה וספרד נלחמות לא להיכנס לשם למרות שהממשלות מתחילות לדבר על קיצוצים ומיסים כדי להגיע לסף גרעון של 3%. אגב, כלל מופרך שאין לו שום אחיזה בתיאוריה הכלכלית. בדיוק כמו הכלל של 2% אינפלציה, אשר הומצא בניו-זילנד לצרכים פנימיים.

בכל אופן, כאמור, המשולש יגיד את דברו בהקדם... שבירה של 1.075 (עלייה בדולר) תכוון מיד לכיוון 1.04 כאשר עלייה מ-1.09 תכוון לשיא הקודם של 1.115-1.12.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

כמו שנכתב לעיל, הדולר שלנו היה הרבה יותר חזק מאשר הדולר העולמי. זאת, בגלל העניין המקומי המוסיף רמה של אי וודאות (איומי איראן) מעבר לעלייה הקטנה שבכל זאת מתרחשת בדולר הגלובלי. מה היו הסימנים הטכניים לאותו שינוי חיובי בזירה המט"חית המקומית? סימנים שעדיין תקפים כל עוד הדולר יהיה מעל 3.70-3.69?

נתחיל בסטייה החיובית בין המומנטום והמחיר שכבר הזכרתי רבות בבמה הזו. זו מתקיימת מאז תחילת השנה אבל נבנתה לאט ולכן לא נכנסה עמוק מדי לתודעה של השחקנים הגדולים בזירה. שנית, תבנית ראש וכתפיים הפוכה אשר אושרה כאשר המחיר עלה מעל ה-3.70. מחיר זה אשר היה לבסיס התבנית נפרץ לא מזמן כאשר הבורסה האמריקאי הראתה סימנים של חולשה. על פי תבנית זו יעד העלייה הוא כעומק הראש, דהיינו: 3.70 מינוס 3.53 = 17 אגורות שנוסיף ל-3.70 ונקבל 3.87.

בזמן כתיבת שורות אלו, הדולר חוזר לכיוון ה-3.70, עקב האירועים החיוביים בזירת עסקת החטופים (המצרים הודיעו על התקרבות לעסקה). זו יכולה להיראות כנסיגה גדולה אבל, גם כבדיקה מלמעלה של בסיס התבנית, סביב 3.70-3.69, לפני שהדולר ירוץ הלאה. איך נדע מה כוונת השוק? פשוט מאוד: חייבים לראות איך משתלב המומנטום החדש הזה מטה עם מה שיקרה בפועל (סגירת עסקה) ומה שיקרה עם השינויים שיכולים להיות בדולר העולמי עקב המגמות בוול-סטריט וכו...

במקרה של שבירה של בסיס התבנית, הדולר יכוון די מהר לכיוון ה-3.60-3.58 אשר היה האזור הנמוך של ה"כתפיים". כרגע, לא סביר כל כך שנראה אותו יורד עד התחתית של 3.53 שוב אבל שילוב של רגיעה מקומית עם ירידה בחו"ל של המטבע האמריקאי יכול בהחלט להפתיע. יחד ננצח!



 
x