דיסקונט: זו התחזית השנתית לשנה קדימה שלנו לריבית והאינפלציה

דיסקונט: השווקים יתנהלו בהמתנה לנתוני האינפלציה בארה"ב שיתפרסמו ביום רביעי. סקירה כלכלית שבועית בנק דיסקונט 8.4.24

 

 

 
דיסקונט, קרדיט באדיבות קבוצת דיסקונטדיסקונט, קרדיט באדיבות קבוצת דיסקונט
 

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, בנק דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/04/2024

נקודות עיקריות

בעולם:

ארה"ב: נתוני שוק העבודה למרץ היו חזקים והצביעו על המשך התרחבות הכלכלה האמריקאית.

סחורות: מחירי הסחורות עלו בחדות השבוע בעקבות עליה חדה במתכות יקרות, ותעשייתיות ובמחירי האנרגיה.

כיוון לעתיד: השווקים יתנהלו בהמתנה לנתוני האינפלציה בארה"ב שיתפרסמו ביום רביעי.

בישראל:

המדד המשולב של בנק ישראל לחודש פברואר עלה חודש שלישי ברציפות, ומצביע על המשך התאוששות הדרגתית של המשק. 

השכר הממוצע במשק לחודש פברואר עלה בקצב שנתי של כ-9%. אולם, להערכתנו, החריגה כלפי מעלה עשויה לנבוע בחלקה מסיבה טכנית הנעוצה במספר גבוה יותר של ימי עבודה לעומת פברואר אשתקד.

חברת דירוג האשראי פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של +A, ועדכנה את תחזית הדירוג מיציבה לשלילית. עוד כחודש צפויה הודעת הדרוג של חברת S&P.

כיוון לעתיד: להערכתנו, בנק ישראל צפוי להותיר מחר את הריבית על רמה של 4.5%. 

ארה"ב

נתוני שוק העבודה למרץ חזקים ומצביעים על עוצמת הכלכלה האמריקאית. מספר המשרות החדשות עמד על 303 אלף, האצה לעומת פברואר, בניגוד לציפיות בשווקים להאטה, בנוסף נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מעלה. שיעור האבטלה ירד ל-3.8% וקצב עליית השכר האץ ל-0.3%, אולם, הקצב השנתי התמתן ל-4.1%. אמנם, הנגיד ציין בעבר כי נתוני שוק עבודה חזקים לא ימנעו הפחתת ריבית, אולם, הם ללא ספק מאפשרים לפד להמתין עם הפחתת הריבית על מנת לראות שהאינפלציה יורדת לאורך זמן.  לפיכך, לנתוני האינפלציה שיתפרסמו השבוע ביום רביעי חשיבות גבוהה למגמות בשווקים.

מדד מנהלי הרכש בייצור (ISM) למרץ הפתיע מעלה ועלה ל-50.3 נקודות לעומת 47.8 במרץ, והגיע לרמה המצביעה על התרחבות הפעילות לראשונה מאז ספטמבר 2022. העליה נתמכה בגידול בסעיפי הייצור וההזמנות החדשות. במקביל, נרשמה עליה בסעיף המחירים ל-55.8, לעומת 52.5 בחודש הקודם, העליה בסעיף המחירים משקפת עליה במחיר הנפט שלא השתקפה במחירי המוצרים שנמצאים במגמת ירידה. ההפתעה מעלה במדד מנהלי הרכש בייצור הובילה לעליה חדה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב ביום שני.

מדד מנהלי הרכש בשירותים התמתן וירד ל-51.4 נקודות במרץ, בעקבות ירידה בזמני אספקה לאחר עליה בתחילת שנה שנבעה ממזג אויר קר מהרגיל, בנוסף, נרשמה ירידה במחירי תשומות לרמה הנמוכה ביותר מאז פרוץ הקורונה, בניגוד לעליה במחירים במדד מנהלי הרכש בייצור. מנגד, נרשמה התאוששות בפעילות העסקית, ובנטרול השפעת הירידה במדדי זמני האספקה, המדד רשם ירידה מתונה בלבד. הירידה במחירי התשומות תמכה בירידת תשואות ומיתנה את העליה שנרשמה בתחילת השבוע.

גוש האירו

האינפלציה בגוש האירו במרץ הפתיעה כלפי מטה, לאחר חודשיים בהם הנתונים הפתיעו כלפי מעלה. הקצב השנתי עמד על 2.4%, ואינפלציית הליבה עמדה על 2.9%, נמוך מ-3% לראשונה זו שנתיים. ההפתעה מטה נובעת מירידה חדה מהצפוי במחירי המוצרים, ואינפלציית השירותים נותרה יציבה ברמה של 4% כבר ארבעה חודשים.

האבטלה בגוש נותרה ללא שינוי ברמה של 6.5%, רמת שפל שהיא נמצאת בה כבר שנה, עם זאת, נרשם גידול איטי במספר המועסקים.

גלובלי

מדדי מנהלי הרכש מצביעים על התאוששות בכלכלה הסינית, כתוצאה מהתמיכה הממשלתית. מדד מנהלי הרכש בייצור עלה במרץ ל-50.8 נקודות, לעומת 49.1 בפברואר, השיפור נתמך בגידול בתפוקה ובהזמנות החדשות לייצוא. במקביל, נרשמה עלייה במדד מנהלי הרכש במגזר התשתיות  שעלה בחדות ל-56.2 נקודות, ככל הנראה כתוצאה מגידול בהוצאות הממשלה. מדד מנהלי הרכש בשירותים עלה ל-52.4 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר בתשעת החודשים האחרונים.

ישראל

המדד המשולב של בנק ישראל לחודש פברואר עלה בשיעור של 0.5%, בהמשך לעלייה  (0.4%) בחודש הקודם, ומצביע על המשך התאוששות הדרגתית של המשק. יש לציין כי, המדד המשולב עולה זה חודש שלישי ברציפות, כאשר מרבית הרכיבים הובילו לעליה במדד, אם כי, רמתו עדיין נמוכה לעומת ממוצע רבעון שלישי 2023 (בכ-2%-). כך נמשך השיפור בצריכה פרטית, הבא לידי ביטוי בעליה נאה בפדיון ענף המסחר הקמעונאי, רמה גבוהה של רכישות בכרטיסי אשראי וגידול חד ביבוא מוצרי צריכה. במקביל, נרשם גידול מרשים ביבוא תשומות לייצור, בייצור וביצוא התעשייתי.

בחודש ינואר נרשם גידול מרשים (7%) ביצוא שירותים (ללא חברות הזנק) לעומת חודש קודם, ולאחר ארבעה חודשים רצופים של התכווצות, שהחריפה עם פרוץ המלחמה. העליה, רובה ככולה, מקורה ביצוא שירותי הייטק (8.5%), בעוד יצוא שירותי תיירות ותחבורה מצוי ברמות נמוכות מאד. כתוצאה, יצוא שירותי הייטק גבוה במעט מרמתו ברבעון השלישי של 2023, בעוד יתר רכיבי יצוא השירותים נמוכים משמעותית בהשוואה לרמתם ערב המלחמה.

השכר הממוצע במשק לחודש ינואר עלה בקצב שנתי של כ-6%, תוך שונות גבוהה בין המגזר העסקי לציבורי - כ-8% וכ-2.5%, בהתאמה. עם זאת, יש לציין, כי חלק מהעליה בשכר במגזר העסקי נגזרת משינוי בהתפלגות המועסקים - ירידה במשקלם של הענפים המשלמים שכר נמוך (בעיקר ענפי שירותים). אומדן ראשוני (לא מנוכה עונתיות) לחודש פברואר מצביע על עליה בקצב שנתי של כ-9%. אולם, להערכתנו, החריגה כלפי מעלה עשויה לנבוע בחלקה מסיבה טכנית, היות והשנה בחודש פברואר היו יותר ימי עבודה, עובדה שיש בה בכדי להשפיע על  השכר הממוצע (חלק מהשכר במשק מבוסס על מספר ימי עבודה/ שעות עבודה). 

נזכיר, כי החודש (אפריל) צפוי עדכון שכר המינימום בשיעור של 5.5%. ההערכה המקובלת מדברת על כ-20% מהעובדים במשק שמשתכרים ברמת שכר המינימום, אולם, עדכון זה ישפיע קרוב לוודאי גם על רמות השכר שסביב שכר המינימום. לפיכך, אנו מעריכים שבהמשך השנה נראה האצה נוספת בהשוואה לערב המלחמה.

בשבוע החולף הודיעה חברת דירוג האשראי פיץ' כי היא מותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של +A, הסירה את המעקב השלילי, ועדכנה את תחזית הדירוג מיציבה לשלילית. בהודעת הדירוג מונה החברה מספר סיבות שהובילו לעדכון התחזית מיציבה לשלילית ועיקרן, חוסר הוודאות בהקשר ההתפתחויות הפיסקליות, משך המלחמה ועוצמתה, וכן הסיכון להסלמה אזורית. החברה צופה קפיצה ביחס חוב /תוצר, בטווח הקצר (66% ו-67% ב-2024 וב-2025, בהתאמה), כתוצאה מהגידול בהוצאות הביטחון, אולם גם מתייחסת לנושא זה בהקשר של "פוליטיקה פנימית שברירית" שעלולה להגביל את היכולת להפחתת החוב בעתיד. במקביל, החברה צופה גירעון תקציבי של 6.8% בשנת 2024 (לעומת יעד של 6.6%), ו-3.9% ב-2025, בהנחה שהוצאות הביטחון יתמתנו בהדרגה. 

החברה עשויה להפחית את הדרוג במצב בו תחול הסלמה בעימות שתוביל להידרדרות מתמשכת ומהותית בכלכלה ובנתונים הפיסקליים, או, לחלופין, אם תתרחש עליה פרמננטית ביחס חוב-תוצר, כתוצאה מעליה פרמננטית בהוצאות הביטחון, כישלון ביישום צעדי התכנסות פיסקליים או צמיחה חלשה.

להלן הנתונים הצפויים להתפרסם השבוע: ארה"ב: אינפלציה (10/4), מדד המחירים ליצרן (11/4) גוש האירו:  הודעת ריבית  (11/4); ישראל: הודעת ריבית ותחזית מאקרו כלכלית, סקר מגמות בעסקים 3/24 (8/4), מדד אמון הצרכנים 3/24 (11/4), נתוני סחר חוץ 3/24, דירות בעסקאות נדל"ן 2/24 (14/4), תקציב המדינה 3/24 (במהלך השבוע).

אג"ח ממשלתי בחו"ל 

הנתונים החזקים בארה"ב הובילו לעליה בציפיות הריבית, ובמקביל, הסיכוי להפחתת ריבית ביוני פחת ל-49%. במהלך השבוע בכירי הפד המשיכו לשדר את המסר שחוזר על עצמו בשבועות האחרונים, לפיו הם מעדיפים לבחון נתונים נוספים ולא למהר להפחית ריבית. לאור נתוני הכלכלה החזקים הפד ימתין לראות ירידה עקבית באינפלציה על מנת להפחית ריבית. 

במקביל, נרשמה עליה חדה בתשואות לכל אורך השבוע, ולאחר פרסום נתוני שוק העבודה נרשם זינוק נוסף בתשואות. העליה בתשואות לוותה בעליה בשיפוע העקום ובפרמיית המח"מ, התשואות לשנתיים ול-10 שנים עלו ב-14 ו-20 נ"ב, בהתאמה. מתחילת השנה רשמו התשואות מהלך חד של עליות שנתמך בעליה בציפיות הריבית. היום השווקים מגלמים צפי להפחתה של 65 נ"ב, נמוך מהערכות הפד, לכן אנו מעריכים כי הפוטנציאל לעליה נוספת בתשואות הינו מוגבל, אולם, התנודתיות תימשך, ובשבוע הקרוב יסחרו התשואות בהמתנה לנתוני האינפלציה שיפורסמו ביום רביעי.

שוק האג"ח הממשלתיות בישראל 

בדומה לשוק האמריקאי, בשוק המקומי חלה עליה בתשואות לאורך כל העקום, בשבוע החולף, תוך עליה בשיפוע. התשואות לשנתיים ול-10 שנים עלו ב-4 נ"ב ו-18 נ"ב בהתאמה, בהמשך לעליית תשואות מתונה יותר בשבוע שעבר. כתוצאה מעליית התשואות, פער התשואות מול ארה"ב נותר ללא שינוי משמעותי ועומד על 28 נ"ב. במקביל, חלה עליה בציפיות האינפלציה לכל אורך העקום (כ-12 נ"ב בממוצע לשנתיים-10 שנים).

מחר יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית ויעדכן את תחזיות המאקרו. כפי שציינו לא מכבר, אנו לא צופים שינוי בריבית. זאת, לנוכח רמה גבוהה מאד של אי וודאות על רקע המלחמה, המדיניות הפיסקאלית שמשקפת גידול חד בהוצאות לרבות אלו שאינן קשורות למלחמה, פרמיית סיכון גבוהה של המשק, תנודתיות גבוהה במסחר במט"ח וסיכון להאצה מחודשת באינפלציה. 

נציין, כי מאז הודעת הריבית האחרונה (26/2), חלה עליה משמעותית בריבית המגולמת בשוק החוזים לסוף 2024, מכ-3.5% לכ-4%. יתרה מכך, באשר להחלטה מחר, ההסתברות המגולמת בשוק להפחתת ריבית הינה אפסית.
 
סחורות

מחיר הזהב ממשיך לעלות בחדות ולשבור שיאים חדשים והגיע ל-2,330$, עליה של 4.5% בשבוע האחרון, למרות עליית התשואות של אג"ח ממשלת ארה"ב. העליה במחיר הזהב נתמכת בגידול ברכישות משקיעים ספקולטיביים, לאור העליות החדות במחירו בחודשים האחרונים, גידול ברכישות בנקים מרכזיים וגידול ברכישות של לקוחות סיניים לצרכי תכשיטים. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה התנתקות בקשרים שבין הזהב לבין פרמטרים פיננסיים אחרים, כמו: התשואות הצמודות בארה"ב או שער הדולר.

 חשש מפגיעה בהיצע הנפט והתגברות המתח הגיאופוליטי, תמכו בעליה של 4.2% במחיר הנפט, שהשלים עליה של 18% מתחילת השנה. במקביל, השיפור בכלכלת סין תמך אף הוא בעליית המחיר.

שוק המט"ח

השקל פוחת בשיעור חד של 2.3% על רקע התקיפה של שגרירות איראן והתגברות המתח הגיאופוליטי. במקביל, התנודתיות של השקל ממשיכה להיות גבוהה בהרבה מרמתה לפני המלחמה ובהשוואה למטבעות מדינות מפותחות.

 

תחזית חודשית

תחזית שנתית שנה קדימה

ריבית בנק ישראל (סוף תקופה)

4.5%  (אפריל, 24')

3.75%

אינפלציה

0.5% (מרץ 24')

3.2%


x