אינפלציה חמה וירידות בוול סטריט

שיעור האינפלציה נשאר חם והוריד את התקוות של המשקיעים להורדת ריבית קרובה בארה"ב

 

 

 
Photo Steeve Roche Dreamstime.comPhoto Steeve Roche Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/04/2024

ביומיים האחרונים כל העיניים היו על נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ וכמו רוב הפעמים, השוק נראה כמי שיושב בחדר המתנה וממתין לתוצאות נתוני האינפלציה - שפורסמו היום לפני פתיחת המסחר. והנתונים מצביעים על התחממות ולמעשה, הם מבשרים על גל חדש של לחצי מחירים שכנראה ידחו את הורדת ריבית בארה"ב לשלב מאוחר יותר השנה.

השווקים הפיננסיים דיי נדהמו מהמספרים, מה שהצית את התשואות של הדולר והאוצר וגרם לשוק המניות לצנוח בצורה חדה בטרום המסחר של יום רביעי לאחר פרסום נתוני האינפלציה. ואם נוסיף לכך את הדוחות האחרונים שמראים ששוק העבודה והפעילות הכלכלית גם הם היו חזקים מהציפיות לא מפתיע למה המשקיעים כבר לא רואים הרבה סיכוי שהפד ירגיש צורך להתחיל להוריד את הריבית בזמן הקרוב. 


לגבי שוק העבודה - הדו"ח של הלשכה לסטטיסטיקה מצביע על עוצמה מתמשכת בדמי השכירות, שזה מרכיב גדול במדד המחירים לצרכן. האנליסטים ממתינים כבר דיי הרבה זמן להאטה כשהם מתבססים על אינדיקטורים מובילים, אבל הדברים פחות או יותר נעצרו במהלך תשעת החודשים האחרונים.

לאוהבי המספרים, להלן הנתונים:

מדד המחירים לצרכן הכולל עלה ב-0.4% בהשוואה לחודש על רקע עליית מחירי הדלק, זה מעל לתחזיות של 0.3%. שיעור האינפלציה של מדד המחירים לצרכן ל-12 חודשים עלה ל-3.5% מ-3.2% בפברואר – בהתאם לציםיות.

אינפלציית הליבה, (שאינה כוללת את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים), עלתה ב-0.4% לעומת הרמות של פברואר ומעל להערכות שעמדו על 0.3%. שיעור אינפלציית הליבה השנתי של מדד המחירים לצרכן עמד על 3.8% כשתחזית הקונצנזוס של וול סטריט עמדה על 3.7%.

אז מה גרם לעלייה הגדולה מהצפוי במחירי הליבה? 

מחירי שירותי התחבורה עלו ב-1.5% בחודש. זה משום שעלויות תיקוני הרכב קפצו ב-3.1% ומחירי ביטוח הרכב עלו ב-2.6%.

עלויות של השירותים הרפואיים עלו ב-0.6% ומחירי ביטוחי הבריאות עלו ב-1.2%. גם מחירי ההלבשה עלו ב-0.7%. עלויות הדיור עלו ב-0.4%. בתוך כל זה גם מחירי האנרגיה עלו ב-1.1%, עם עלייה של 1.7% במחירי הגז.

המספרים האלה אולי עשויים להיות משעממים לקריאה אבל הם יותר מסתם נתונים סטטיסטיים; הם סימנים פוטנציאליים לתמרונים המוניטריים של הפד.

PCE - מה השלכות של הנתונים על שיעור האינפלציה העיקרי של הפד?

לא פחות מעניין וחשוב הוא שיעור האינפלציה העיקרי של הפד - מדד מחירי הליבה של PCE שזה הוצאות צריכה אישיות (או הוצאות צרכניות), מדובר במדד להוצאות על סחורות ושירותים של אנשים מארצות הברית. 

לפי הלשכה לניתוח כלכלי ההוצאות הצרכניות אחראיות על כשני שלישים מההוצאות המקומיות ומהווה מניע משמעותי של התוצר המקומי הגולמי. הוא עוזר לנו למדוד ולעקוב אחרי שינויים שמתרחשים בנווגע להוצאות על מוצרי צריכה לאורך זמן ולכן הנתון הזה יכול לתת מושג לגבי החוזק הכלכלי ואיך שינויים במחירים יכולים להשפיע על ההוצאות. ובמילים אחרות, הוא נותן מבט נוסף משמעותי על האינפלציה, כזה שהפד מסתכל עליו מקרוב. הוא צפוי להתפרסם ב-26 באפריל, ועד אז, סביר שהמשקיעים שוב יכנסו לסטטוס של המתנה מסוימת.

מהם סיכויי הורדת הריבית של הפד?

לאחר פרסום נתוני האינפלציה במדד המחירים לצרכן, השווקים מתמחרים סיכויים של 19% בלבד להורדת ריבית הפד עד ה-12 ביוני, זו ירידה מ-54% לפני פרסום הדו"ח. מה לגבי הטווח הבינוני? למשך כל שנת 2024, השווקים רואים סיכוי של 23% להורדת ריבית לפחות מהטווח הנוכחי של 5.25% ל-5.5%, זו ירידה מ-44% לפני נתוני המדד. הסיכויים לקיצוץ של רבע אחוז או פחות זינקו ל-42% מ-15%.

ובינתיים רואים פסיפס של תגובות בשוק:

המגזר הטכנולוגי מציג פסיפס של תנועה: בעוד שאלפבית עולה, אנבידיה יורדת מעט, מה שממחיש אי בהירות מתמשכת. ההכנסות החזקות של טייואן סמיקונדקטור (Taiwan Semiconductor) (טיקר: TSM) מציגות בפנינו נרטיב אופטימי יחסית, ואילו דלתא איירליינס מעלה את מצב הרוח עוד יותר על רקע רווחים חזקים שמאותתים על התעוררות ותנופת נסיעות מחודשת. גם המניות של עליבאבא תופסות תזוזה ועולות בעקבות חדשות ארגון מחדש מהכיוון של ג'ק מא. 

דוגמת הפסיפס המגוון הזה מצייר לנו תמונה מורכבת של שוק שמנסה לנווט את דרכו בתקופה של אי ודאות. אבל כרגע, העיניים מופנות לפגישה של הפד כדי לקבל רמזים לגבי מה הלאה..

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של המניות המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x