קרנות נאמנות מסורתיות פודות - קרנות כספיות מגייסות

סיכום שבועי בנכסי תעשיית קרנות הנאמנות>>>דריכות גבוהה בתעשיית קרנות הנאמנות עם חידוש המסחר, לנוכח הירידות החדות בשוקי המניות בעולם בסופ"ש:

 

 
 

רוני אפטר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/08/2011

  •  חודש אוגוסט נפתח בירידות שערים חדות בבורסת ישראל ובשוקי המניות העולמיים. הפדיונות בסך של כ-1.0 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות המסורתיות שנרשמו מאז ראשית חודש אוגוסט, כנראה יתגמדו לעומת הצפוי לנו עם חידוש המסחר בבורסת תל אביב הבוקר, לאחר שזו תגיב לירידות החדות של סוף השבוע והידיעות על הורדת דירוג החוב המושלם של ארה"ב. החששות של המשקיעים הובילו אותם לגיוסים ערים לקרנות הכספיות השקליות (800 מיליון שקל), מאשר רשמו בשבוע החולף קרנות אג"ח חברות וכללי (800 מיליון שקל), בדגש על אלו עם חשיפה מנייתית, והקרנות המנייתיות (160 מיליון שקל). כך, עפ"י אומדנים והערכות של כלכלני מיטב.
  •  מראשית חודש מרץ, מועד תחילת גל הפדיונות הנוכחי, פדו קרנות הנאמנות המסורתיות כ-16.5 מיליארד שקל, בעוד הקרנות הכספיות גייסו מנגד כ-13.0 מיליארד שקל.
  •  שוקי המניות בארץ ובעולם סבלו מטלטלה מראשית חודש אוגוסט: בישראל מדד ת"א 75 ירד בכ-4.2%, מדד ת"א 25 נפל בכ-5.7% ומדד ת"א בנקים צלל בכ-6.5%. בארה"ב צנחו מדדי המניות נאסד"ק ו-S&P500 בשיעור חד של כ-7%, מדד FTSE-100 צלל בכ-9.8%, מדד ה-CAC40 הצרפתי סבל מירידה שבועית של כ-10.7% ואילו מדד ה-DAX30 הגרמני התרסק בכ-12.9%.

קרנות הנאמנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות) פדו מאז ראשית החודש כ-160 מיליון שקל או קצב פדיון יומי של כ-40 מיליון שקל – גבוה אף יותר מזה של חודשים מאי ויוני, אז הקצב עמד על כ-30 מיליון שקל ליום. ניתן אף להעריך, כי עם חידוש המסחר בישראל ביום ראשון, בו צפויות ירידות נוספות בתגובה לירידות החדות בשוקי המניות בחו"ל בסופ"ש, קצב הפדיונות בקרנות המנייתיות יגבר בצורה משמעותית, בהמתנה דרוכה לקראת חידוש המסחר בחו"ל מחר, יום שני.

  •  מגמה שלילית, אם כי מתונה בהרבה, אפיינה גם את איגרות החוב הקונצרניות מראשית החודש:  מדד תל-בונד 20 רשם ירידה קלה של כ-0.05%, בעוד מדד תל-בונד 40 ומדד אג"ח קונצרני כללי ירדו כ"א בשיעור של כ-0.6%. בקרנות אג"ח חברות וכללי נרשמה עלייה קלה בקצב הפדיונות, שהסתכמו בכ-800 מיליון שקל ב-4 ימי המסחר של אוגוסט. בדגש על קרנות האג"ח המעורבות עם מניות, קרנות מסוג 10/90, 15/85 ו-20/80.
  •  איגרות החוב הממשלתיות המשיכו את המגמה החיובית של חודש יולי, ונהנו מעליות גם בראשית אוגוסט: מדד אג"ח ממשלתי כללי עלה בכ-0.3%, כאשר השחרים בלטו הפעם לטובה עם עלייה של כ-0.45% בעוד הגלילים רשמו עלייה קלה של כ-0.05%. יש לציין, כי העלייה במחיריהן של איגרות החוב הממשלתיות בישראל נמוכה באופן יחסי לעליות שנרשמו באיגרות החוב המקבילות של ממשלת ארה"ב, כאשר ברקע הודעתה של סוכנות הדירוג s&p על הורדת דירוג החוב של ארה"ב מ-AAA מושלם ל-AA+ עם אופק שלילי, שטרם קיבלה ביטוי במסחר בשווקים בעולם ובישראל.

אין ספק כי גם במקרה זה יהיה שבוע מאתגר לקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד, לאחר שמתחילת החודש הן פדו כ-190 מיליון שקל, עלייה מחודשת בקצב הפדיונות, וזאת על אף המגמה החיובית. ע"פ הערכות, החלק המשמעותי בפדיונות בקרנות אלו מגיע מכיוונן של קרנות אג"ח מדינה צמודות מדד, וזאת לאחר שהאפיק הצמוד סבל מתשואת חסר בחודשים האחרונים יחסית לאפיק השקלי עם התמתנות הציפיות האינפלציוניות בתקופה האחרונה, ולאחר עליות נאות באפיק הצמוד בראשית השנה. הקרנות השקליות מנגד, זכו לגיוס חיובי של כ-160 מיליון שקל, שעבר, כנראה, ברובו לקרנות המתמחות בהשקעה במק"מ.

  •  הקרנות הכספיות רשמו מתחילת החודש גיוסים נאים של כ-800 מיליון שקל, על רקע פדיון מק"מ 811 בשבוע החולף ועלייה נוספת במפלס הפחד של המשקיעים, שממשיכים, בצורה הדרגתית, להסיט כספים לחוף המבטחים של הקרנות הכספיות השקליות.
  •  מראשית החודש ירדו נכסי תעשיית קרנות הנאמנות בכ-0.95 מיליארד שקל המיוחסים לגיוסים נטו של כ-0.8 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, מול פדיונות נטו של כ-0.95 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, וירידה בסך של כ-0.8 מיליארד בנכסי תעשיית קרנות הנאמנות, לאחר ירידה של כ-0.5% במדד מיטב לתשואות קרנות הנאמנות עד כה החודש.
  •  תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-7.8.2011 כ-155.7 מיליארד שקל. הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-123.1 מיליארד שקל – הסכום הנמוך ביותר מאז ה-16.6.2010.
  • אפיק

    סיכום שבועי (1-7.8.11) (במיליוני ₪ )

    קרנות מנייתיות[1]

    158-

    קרנות כספיות

    803

    קרנות אג"ח שקליות

    159

    קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד

    192-

    קרנות אג"ח חברות וכללי

    800-

    קרנות אגד חוץ

    25

    קרנות ממונפות ואסטרטגיות

    17-

    שונות[2]

    24

    סה"כ

    156-

    סה"כ קרנות מסורתיות

    (בנטרול ק.כספיות ואגד ישראלי)

    950-



    [1] כולל מניות ישראל, מניות חו"ל וגמישות

    [2] כולל קרנות אגד ישראלי, אג"ח חו"ל, מעורבות ולתושבי חוץ בלבד.

נכתב ע''י רוני אפטר,
מיטב בית השקעות


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

 

x