אי הודאות על עליית הריבית בארה"ב והמשבר בסין יגרמו להמשך תנודתיות בשווקים

 

 
 

הלמן אלדובי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/08/2015

" אנו מעריכים כי השווקים ימשיכו להיות תנודתיים ביותר בשבועות הקרובים, וכי המשבר הנמשך בסין והעלאת הריבית בארה"ב עשויים להמשיך ולהעיב על השווקים, אנו ממליצים להיות יותר זהירים בהשקעות בעת הזאת"

השבוע החולף היה סוער ביותר בשוק המניות, עם ירידות חדות בתחילת השבוע, ועליות חדות בהמשכו.

גם השבוע המדדים העיקריים בשווקים מרכזיים בעולם הושפעו מחששות מהאטה כלכלית בשוק הסיני, אך עם זאת, נתוני מאקרו מעודדים בארה"ב ובאירופה הצליחו להרגיע את הירידות בשווקים העולמיים ובסיכום שבועי מדדים בחו"ל סגרו את המסחר בעליות שערים קלות. אנו מעריכים כי השווקים ימשיכו להיות תנודתיים ביותר בשבועות הקרובים, ומעריכים כי המשבר הנמשך בסין והעלאת הריבית בארה"ב עשויים להמשיך ולהעיב על השווקים. אנו ממליצים להיות יותר זהירים בהשקעות בעת הזאת.

  1. בארה"ב, נתוני האומדן השני לתוצר הפתיעו את השווקים עם צמיחה מעל התחזיות. אנו מאמינים כי הנתונים בארה"ב ממשיכים להצביע על התאוששות איטית והמשך צמיחה ברוב הפרמטרים וכי מצבה הכלכלית אינו מצדיק ריבית ברמה אפסית. אנו מעניקים סיכוי גבוה לכך שהפד יעלה ריבית במהלך החודשים הקרובים.

  2. באירופה, הנתונים הכלכליים ממשיכים להיות פושרים ומצביעים על שיפור איטי ביותר. עם זאת, לאור הסנטימנט השלילי שנוצר בשווקים האירופאיים כתוצאה מההתרחשויות ביוון וכעת גם מהשוק הסיני, אנו ממשיכים להעדיף השקעה בשוק זה על פני שווקים אחרים ומאמינים כי גלום שם פוטנציאל גבוה להמשך תיקון כלפי מעלה.

  3. בארץ, על אף נתוני הצמיחה החלשים, בנק ישראל בחר להותיר את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי. אנו מעניקים סבירות נמוכה לאפשרות של הורדת הריבית בחודשים הקרובים אלא אם כן נראה נתונים נוספים אשר מעידים על האטה משמעותית ומתמשכת במשק המקומי.

השוק האמריקאי:

השבוע, רוב הנתונים הכלכליים שהתפרסמו על הכלכלה האמריקאית היו חיוביים מה שהעניק תמיכה לשווקים שחזרו לעליות לאחר פתיחת שבוע מסחר בירידות חדות. הנתון המרכזי שפורסם היה נתון צמיחת התוצר האמריקאי ברבעון השני של השנה, נתון אשר הפתיע ויצא גבוה משמעותית מהתחזיות. באומדן השני (האומדן השלישי הוא הסופי) לצמיחת התוצר, הנתון עודכן כלפי מעלה בצורה משמעותית מרמה של 2.3% לרמה של 3.7%. הסעיף שהשפעתו הייתה הגבוהה ביותר היה הגידול במלאים בארה"ב, שרשם את הגידול החד ביותר מזה שנים והמשמעות היא כי קצב הייצור בארה"ב הוא גבוה מאוד. גם סעיף הצריכה הפרטית היה חזק (גידול של 3.1% לעומת 2.9% באומדן הראשון), זאת בעקבות ירידת מחירי הדלק, עליית מחירי הבתים והירידה בשיעור האבטלה. הערכות אומרות כי אותם גורמים עשויים להשפיע לטובה על הצריכה הפרטית גם במחצית השנייה של השנה.

השוק האירופאי:

באירופה, לא התפרסמו השבוע אינדיקאטורים כלכליים מהותיים. עם זאת, שוק אחר ממשיך למשוך את תשומת לב המשקיעים וכמובן שמדובר בשוק הסיני. הממשל בסין מוסיף לבצע צעדים במטרה לתמוך בשוק המניות זאת לאחר ירידות חדות בשבועות האחרונים.

השוק הסיני:

שוק נוסף אשר היווה מוקד לעניין רב השבוע היה השוק הסיני, השבוע הודיע הממשל הסיני כי הפחית את הריבית על הלוואות לרמה של 4.6% ואת הריבית להפקדות לרמה של 1.75%. בנוסף, במהלך השבוע הזרים הבנק המרכזי הסיני עשרות מיליארדי דולרים על מנת לתמוך בשוק המניות הסיני.

השוק הישראלי:

הנתון המרכזי שפורסם השבוע היה החלטת הריבית לחודש ספטמבר. בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי ברמה של 0.1% למרות הזעזועים בשווקים העולמיים וסימני המיתון במשק הישראלי. בנימוקי ההחלטה ציינו חברי הועדה כי מסתמנת האטה בקצב הכלכלה העולמית תוך עלייה ברמת הסיכונים וכי ההאטה בצמיחה בסין משפיעה לרעה על הפעילות הכלכלית במדינות רבות וכי גברו הסיכונים להשגת יעדי האינפלציה והצמיחה. בנוסף הם ציינו את נתוני הצמיחה המאכזבים של המשק הישראלי ברבעון השני והעריכו כי קצב הצמיחה השנתי של הכלכלה המקומית ירד לטווח של 2.5%-3% לאחר שעמד על יותר מ-3% בהערכות קודמות.

שווקי ההון:

מניות- הבורסה בת"א סגרה את השבוע במגמה שלילית בניגוד לרוב שווקי המניות בחו"ל אשר סיימו את השבוע התנודתי בעליות שערים. בסיכום שבועי, מדד המעו"ף נסחר בירידות שערים של כ-5.8% ומדד ת"א 100 השיל מערכו כ-5.3%. מבחינה סקטוריאלית בלט לחיוב מדד התקשורת אשר הציג את הירידות המתונות ביותר של 1% בלבד. לעומתו, בלט לשלילה מדד הנפט והגז אשר השיל מערכו כ-8% בסיכום שבועי. בארה"ב ובאירופה, המדדים העיקריים סיכמו את השבוע התנודתי בעליות שערים קלות, כאשר מדד ה-S&P500 סגר בעליות של 0.9% ומדד הנאסד"ק התחזק בשיעור של מעל ל- 3% מתחילת השבוע. באירופה, מדד הדאקס הגרמני הוסיף לערכו כ- 1.7% ומדד ה- Eurostoxx50 עלה גם הוא בכ- 1.2%.

אג"ח- באפיק הסולידי נרשמה השבוע מגמה מעורבת, כאשר האפיק הממשלתי היווה השקעה מועדפת על פני האפיק הקונצרני. מדדי התל-בונד צמודי המדד רשמו ירידות שערים של 0.6% בממוצע שבועי. אגרות החוב הממשלתיות הצמודות עלו בשיעור של 0.8% ואילו אגרות החוב הממשלתיות באפיק השיקלי סגרו את שבוע המסחר ללא שינוי מהותי.

מט"ח- בשוק המט"ח השקל נסחר השבוע במגמה מעורבת מול המטבעות העיקריים, כאשר הדולר התחזק בכ-1.5% מול השקל ושערו נקבע על 3.93 ₪ לדולר לעומת האירו שנחלש מעט מול השקל בשיעור של כ- 0.2% ושערו נקבע על 4.39 ₪ לאירו.

* הנתונים נכונים לתאריך 28.08.15 (סוף יום מסחר)

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x