הפריפריה הולכת לאיבוד? תלוי"

איך להפוך את הפריפריה לחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל?

 

 
דר חיים גולובינצץדר חיים גולובינצץ
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/01/2016

אין זה סוד שבמהלך 68 שנות מדינת ישראל הלכה הפריפריה והתרחקה מהמרכז. בדיקה שערכה שיר הספרי, מומחית למיתוג ערים, כולל ערי פריפריה מצאה כי למרות ניסיונות הולכים ונשנים של ממשלות ישראל, מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת, ועד לעצם היום הזה, כולל השקעות של מיליארדים, אחוז הישראלים המתגורר בפריפריה בפועל כמעט ולא השתנה והפערים הסוציו-אקונומיים בין ״מדינת תל אביב״ לבין הנגב והגליל נותרו על עמדן ואף התרחבו. מניתוח שערכה הספרי, מתברר כי הבעיות המרכזיות היו כדלקמן:

אחת, מלכתחילה הצטייר המרכז כ״בסיס של היישוב הוותיק והאליטות״ והפריפריה כ״בסיס העולים והאוכלוסיות המוחלשות״.

שתיים, מרחק פיזי וגיאוגרפי משמעותי, שיצר גם מרחק מנטאלי גדול ויחד איתו סטריאוטיפים, חלקם הגדול מוגזם ביותר, על הפריפריה.

שלוש, העדר אובייקטיבי של מקומות עבודה בכלל ומקומות עבודה איכותיים בפרט בפריפריה.

ארבע, פער במערך השירותים בין המרכז לפריפריה, כולל שרותי בריאות, חינוך, תרבות וכו.

חמש, ספקנות הולכת וגדלה בהצהרות הממשלות לדורותיהן לגבי ״חשיבות הפריפריה״.

שש, מדיניות על עקבית של ממשלות ישראל לגבי הטבות לתושבי הפריפריה, שהוענקו ובוטלו לסירוגין, דוגמת הלוואות ומענקי מקום, הטבות מס וכו.

שבע, מוקדי השלטון התרכזו יותר ויותר, כך שגם הכוח הפוליטי, הכלכלי והחברתי של תושבי הפריפריה נחלש יותר ויותר.

האם כיום יש סיכוי לנקודת מפנה?

הספרי טוענת שכן. דווקא היום, היא אומרת, כשמחירי הדיור במרכז הארץ בשיא של כל הזמנים, הכבישים פקוקים לעייפה, אין כלל מקומות חנייה, שלא לדבר על הצפיפות וזיהום האוויר, זה הזמן לשווק תדמיתית את הפריפריה באופן הנכון. הדגשים המומלצים: הפריפריה לא רק זולה בהרבה, היא גם איכותית יותר. מאפשרת מגורים מרווחים יותר. אוויר טוב יותר. יום לימודים ארוך. הטבות מס. משכנתא נמוכה בהרבה. חיי קהילה עשירים וטובים.
 
ד״ר חיים גולובינציץ, הבעלים של חברת הנדל״ן אתגר, מומחה לשיווק ומיתוג פרויקטים, מביא לדוגמא את קריית מלאכי החדשה, כ-6,000 יחידות דיור חדשות שעתידות להבנות במקום מחנה צה״ל שיתפנה, כהזדמנות לשדרג עיירת פיתוח ותיקה ולהביא לא רק זוגות צעירים ומשפרי דיור מהפריפריה, אלא גם חתך גבוה של משפרי דיור וזוגות צעירים ממרכז הארץ, כמו גם משקיעי נדל״ן שיבינו את הפוטנציאל הרב הטמון במקום. ד״ר גולובינציץ מדגיש כי עדיין לא חדרה לתודעה העובדה שמערכת הכבישים והרכבות המשתפרת והולכת תקצר מאוד את היוממות (זמן הנסיעה) בין הפריפריה למרכז. קריית מלאכי, לדוגמא, ממוקמת במרחק של כ-35-40 דקות נסיעה בלבד מתל אביב, פחות מ-10 דקות ל״חוצה ישראל״, עם ממשק קרוב לאזורי תעסוקה פרימיום רבים דוגמת פארק המדע ברחובות ונס ציונה, בסיסי חיל אוויר ועוד. לדבריו רמות המחירים הינה אטרקטיבית במיוחד החל מ- 728,000 אלף שקלים ,מחיר הנמוך ב: 30%-50% ממחירי הדירות באשדוד ואשקלון הסמוכות לה לכשעצמו. לדבריו, העיר החדשה תהנה מרמת פיתוח ושירותים גבוהה ביותר ותהפוך את קריית מלאכי לסביבת מגורים מודרנית, שקטה ואיכותית עם כל מערך השירותים האפשרי ומערכת חינוך, בריאות, קניות ובילוי שאיננה נופלת מזו של מרכז הארץ, כאן תיווצר בסופו של דבר הנוסחה המנצחת שתביא לצמצום דרמטי של הפער המנטאלי שנוצר בין המרכז לפריפריה. כדוגמא טובה לכך מביא ד״ר גולובינציץ את העיר אשקלון שבעבר הלא רחוק מותגה כ״עיר פיתוח״ ואילו כיום היא עיר משגשגת עם כ-150 אלף תושבים בקירוב. גולובינציץ מסביר כי הפרויקט "אגמון הפארק" נמצא בשכונת אגמים באשקלון ומסתמנת מגמה מאוד מעניין של ביקושים חזקים בקרב משפרי דיור מאשדוד הסמוכה והיקרה ב- 30%-40% אחוזים מאשקלון. 
 
שיר הספרי מעריכה  כי בעוד 20 שנה לערך המושג ״פריפריה״ לא יהיה קיים. כמי שמיתגה בין היתר את הערים עכו וטבריה, היא מסבירה, ערים אלה, ונוספות, רק מחכות ל״שובר השוויון״ שיביא אותן ״ליישר קווים״ עם המרכז. שובר השוויון הזה יבוא כתוצאה משלושה תהליכים עיקריים שאותם היא צופה:
האחד, צמצום משמעותי של זמן הנסיעה, ובראש וראשונה שיפור מערך הרכבות .שניים, חתך גבוה של אוכלוסיה צעירה שכבר היום זורם לפריפריה. שלוש, השבחה הדרגתית של הדור הצעיר בפריפריה.

ארבע, שיפור במקומות התעסוקה. חמש, חוסר האפשרות לרכוש דירה במרכז. שש, ההכרה בכך שיש יתרונות משמעותיים במרחב שהפריפריה מציעה. שבע, החשוב ביותר: שממשלות ישראל ימשיכו וישפרו את הסיוע לפריפריה, כולל הגדלת הטבות המס לאוכלוסיות כגון מהנדסים ומורים וכן החזרת הלוואות ומענקי המקום וכן סיוע ליזמים וקבלנים באמצעות ביטול עלויות הפיתוח ועוד.
 
בסופו של דבר, מסכם ד״ר חיים גולובינציץ, המבחן של קריית מלאכי החדשה יהווה כבר בשנים הקרובות מודל חשוב לשדרוג הפריפריה. בל נשכח כי ערי פיתוח במרכז הארץ דוגמת יבנה, אור יהודה ויהוד שודרגו בשנים האחרונות לבלי היכר, וכל ההבדל בינן לבין קריית מלאכי הינו עוד 25-35 דקות נסיעה. אני בהחלט מאמין שברגע שקרית מלאכי החדשה תצא לדרך, היא תוביל בעקבותיה מקומות נוספים.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x