אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים בכנס תחזיות 2020 >> הצרכן הרבה יותר מעורב, פחות נאמן וחצה את מחסום הקניה ברשת

שלושת המאפיינים האלה מייצרים את המשוואה שלפיה ב 2020 יגדל באופן משמעותי נתח השוק של מוצרי המדדים

 

 
אבנר חדד מנכל קסם מדדיםאבנר חדד מנכל קסם מדדים
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/07/2016

כדי לדעת כיצד ייראה שוק ההון ב2020, כדאי להביט על ענף הקמעונאות, מאחר ובמספר מובנים די חשובים, שוק ההון נמצא מספר שנים מאחור. מבט על ענף הקמעונאות של היום, יספק לנו תובנות חשובות בקשר לשוק ההון מודל 2020.
בהקשר הזה ישנם שלושה מאפיינים חשובים בענף הקמעונות שכדאי לדבר עליהם ולמוד מהם על שוק ההון:

מודעות ומעורבות צרכנית – הצרכן הרבה יותר מעורב מבעבר, הוא רגיש למחיר, הוא פחות "נאמן לעשות לו את החיים קלים ופשוטים.

רכישה און ליין: הצרכן הישראלי חצה את "מחסום הקניה ברשת" – ב 2015 שופרסל הכניסה 600 מליון ₪ באון ליין, הישראלים הוציאו 9 מיליארד שקלים ברשת ו73% מהישראלים מעידים על כך שהם רכשו לפחות מוצר אחד ברשת.  כל המספרים האלה הם כמובן במגמה מתמדת של עלייה.

פלטפורמה: אם בעבר היתה חלוקה ברורה בין יצרן לפלטפורמה, כיום הגבולות מיטשטשים . שופרסל לדוגמה היא גם מוצר וגם פלטפורמה – יש לה את המותג הפרטי אבל היא גם הפלטפורמה למכירה שלו. יש לה קשר ישיר עם הצרכן, היא מכירה אותו ויודעת מה ההעדפות שלו. לעומתה, היצרנים הוותיקים במצוקה והם יהיו חייבים ללמוד לדבר עם לקוחות הקצה (ובעיקר לאסוף עליהם DATA ) כדי לשרוד במציאות החדשה, אחרת לגופים כמו שופרסל  יהיה יתרון תחרותי עצום עליהם.
 
נביט על אותם מאפיינים ועל ההשפעה שלהם על שוק ההון ב 2020:

מודעות ומעורבות צרכנית: תם עידן של עלויות מופקעות במוצרים פיננסיים ארכאיים. הצרכן יתחיל להיות הרבה יותר מעורב ורגיש למחיר. בנוסף לכך הוא ידרוש תמחור פשוט וברור – הוא לא יהיה מוכן לקבל את זה שהוא לא מבין את התמחור (כמו למשל בחברות הסלולאר של לפני כעשור), הוא לא ירצה שיחנכו אותו ושינסו להביא אותו אל שוק ההון, הוא ירצה ששוק ההון יגיע אליו באמצעות מסרים פשוטים, מוצרים מצוינים ופשוטים להבנה ותמחור FIX  - מספר אחד שכולל את כל מכלול העלויות. הצרכים הצרכניים הללו יחד מובילים לכך שבשוק ההון 2020 היצרן צריך ללמוד לספר סיפור שמייצר ערך אמיתי עבור הצרכן ושעונה לו על הצרכים. כאן נכנסים מוצרי המדדים לתמונה מאחר ורק הם נותנים את המענה לדרישות הצרכניות הללו – מוצרי המדדים זולים יותר, הלידה שלהם  לפני 13 שנים, הביאה להורדת מחירים דרמטית.

רכישה און ליין: יותר ממחצית מהגולשים באתרים הכלכליים כבר מבצעים בעצמם פעולות בשוק ההון באמצעות האתרים והאפליקציות של הבנק. המגמה רק תלך ותגדל, כאשר רכישה ישירה של מוצרים פיננסים תאלץ את בתי ההשקעות לדבר ישירות אל הצרכן- גם אם הם לא יוכלו למכור לו באופן ישיר. רכישה ישירה על ידי הצרכן, ללא מתווכים, תזרז עוד יותר את כניסתן של כל המגמות הצרכניות שדיברנו עליהם לתוך שוק ההון.

פלטפורמה: אומנם זה קצת שונה מ"הפלטפורמה" הקלאסית של ענף הקמעונאות, אבל גם כאן – פעם הכרנו רק את תעודות הסל  אבל כיום מוצרי מדדים הם גם מוצר – תעודות סל וקרנות מחקות, וגם פלטפורמה לקופות גמל , קרנות השתלמות, פנסיה, תיקים מנוהלים ועוד. כשם ששופרסל היא גם יצרן (המותג הפרטי) וגם פלטפורמה, כך מוצרי המדדים הם גם מוצר (תעודות סל, קרנות מחקות) וגם פלטפורמה למכלול המוצרים הפיננסיים בשוק ההון. מוצרי המדדים מאפשרים להציע ללקוח מוצרים פשוטים יותר, ברורים יותר וטובים יותר – גם תחת המעטפת של מוצרים שהציבור נוהג לפחד מהם כמו קרנות פנסיה וקופות גמל

שלושת המאפיינים האלה מייצרים את המשוואה שלפיה ב 2020 יגדל באופן משמעותי נתח השוק של מוצרי המדדים.

לכך יש להוסיף עוד נתון קטן וחשוב –הריבית הנמוכה כאן כדי להישאר והיא משמשת זרז משמעותי בשינוי הרגלי הצריכה של המשקיע: היא תעודד חובבי פק"ם מושבעים לחפש אלטרנטיבות וככל שהאלטרנטיבה תהיה פשוטה וברורה יותר ונגישה יותר, יש סיכוי גדול יותר שהוא יבחר בה. מוצרי המדדים הם כרטיס הכניסה של "הפק"מיסט" לשוק ההון.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x