הראל >> בעת האחרונה הורדנו באיטיות את החשיפה המניותית ברוב הקרנות כחלק מהערכות להפתעה בתוצאות הבחירות בארה"ב

 

 
 

הראל פיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/11/2016

1.מניות – ממתינים לתוצאות הבחירות כדי לשקול איך לשנות חשיפה

זה היה עוד שבוע של ירידות, כאשר הסיבה המרכזית היא החששות שמעוררות הבחירות לנשיאות ארה"ב ביום שלישי השבוע. מי שהוביל את הירידות היה אירופה (יורוסטוקס 50 ירד ב-4%), על רקע התחזקות היורו מול הדולר. השוק האמריקאי רשם את הירידות המתונות ביותר, בין היתר בשל רקע חולשתו של הדולר (S&P500 ירד ב-1.9% והנאסד"ק ב-2.77%).

הסיפור הגודל של סוף השבוע היה במניות חברות התרופות הגנריות שנחקרות בארה"ב תחת אזהרה בגין תיאום  מחירים. החקירה החלה לפני שנתיים וכרגע מתמקדת ב-20 תרופות ספציפיות וב-12 חברות, בהן גם טבע ומיילן (פריגו אמנם לא נחקרת אבל כמו כל החברות הגנריות האחרות גם מניותיה נפגעו). כרגע אין יותר מדי פרטים לגבי החקירה עצמה, שמגיעה בתקופה שבה הסקטור כבר נפגע בשל החשש מבחירת קלינטון והחקירות המתנהלות נגדו בקונגרס בארה"ב בנוגע להעלאת מחירי תרופות. הירידות אולי הפכו חלק מהמניות למעניינות אבל שווה לחכות עד הדוחות הקרובים (מיילן ופריגו השבוע, בטבע זה עוד כשבוע) כדי לראות שהן לא מאכזבות או מורידות תחזיות קדימה.

בגזרת הדו"חות הכספיים, המגמה שראינו מתחילת עונת הדו"חות הנוכחית נשמרת. עד כה, 425 חברות מתוך S&P500 כבר פרסמו. 73% מהן היכו תחזיות. את תחזית הרווח הן היכו בכ-5% ואת תחזית הכנסות ב-0.2%. בפועל, ההכנסות גדלו מעל 2% והרווחים מעל 3%. גם באירופה אנו רואים מגמות דומות לאלה בארה"ב, כאשר חברות הפיננסים הפתיעו לטובה וגם הדו"חות של הפארמה מציגים צמיחה נאה (אבל השוק לא מסתכל על זה בינתיים). סקטור נוסף הבולט לטובה הוא חומרי גלם בסיסיים (בשבוע החולף אושר המיזוג בין פוטאש לאגריום, מה שעשוי להשפיע על שוק האשלג שהוא חלק מסקטור זה). השווקים באירופה אינם יקרים, במיוחד לאור הירידות בחודשים האחרונים, אך רמת התנודתיות בהם לא מתאימה לחלק גדול מהמשקיעים.

המשקל הגדול של מניות הפארמה במדד ת"א 25 הוא הגורם המרכזי לכך שהמדד ירד לרמות השפל של אחרי הברקזיט והוא אחד המדדים הכי גרועים בעולם בתקופה הזו. על החולשה במדדים המובילים חיפו בחודשים האחרונים מניות השורה השנייה והשלישית, אך בשבוע האחרון גם הן הצטרפו למגמה השלילית.

על רקע התנודתיות והאי ודאות הקשורה לבחירות בארה"ב, הורדנו בעת האחרונה בצורה איטית את  חשיפה המנייתית ברוב הקרנות וזאת כחלק מההיערכות להפתעה בתוצאות. החשיפה המנייתית כרגע היא -70%- 60%, אך יש להביא בחשבון כי בעקבות מה שיסתמן בבחירות הנתון הזה עשוי להשתנות במהירות.

2.אג"ח קונצרני – פתיחת מרווחים בדירוגים הנמוכים מחזירה משקיעים לדירוגים גבוהים יותר

לראשונה מזה שבועות רבים מרווחי הקונצרני בדירוגי השקעה בעולם נפתחו בשבוע האחרון. זו אמנם לא עלייה משמעותית במרווחים, אך בכל זאת היא מגיעה אחרי כמה שבועות שהם הצליחו לשמור על רמות שפל – למרות עליית תשואות באפיק הממשלתי. דווקא בדירוגים הנמוכים (HY) ראינו פתיחת מרווחים גדולה יותר, על רקע ירידת מחירי הנפט ועל רקע הביצועים החלשים גם בשווקים המתעוררים. מסיבה זו ראינו בשבוע האחרון בתעשיית ה-ETF  פדיונות גדולים בקרנות הסל על אג"ח בדירוגים הנמוכים.

החולשה בדירוגים הנמוכים מחזירה את היתרון לדירוגים הגבוהים יותר. המרווחים בדירוגים השונים דומים לאלה שהיו לפני חודש. כך למשל המרווח בדירוגי AA  מעל ממשלתי הוא 1.28%, בדיוק כמו בתחילת אוקטובר. בדירוגי A+ המרווח הוא 1.65% וב-A-   הוא 2.25%. אנו מעדיפים חשיפה לאג"חים בדירוגים בינוניים-גבוהים, סביבת A- ומעלה.

3.תיק השקעות –  התרחישים הפסימיים נראים מאיימים יותר ולכן לא מגדילים סיכון

התרחישים לשווקים במצב של התסריט הגרוע בבחירות (מבחינת השווקים כרגע זה ניצחון לטראמפ) נראים כרגע גרועים יותר מהתסריט החיובי ולכן בנקודת הזמן הנוכחית אנו מעדיפים להקטין סיכונים היכן שצריך ובאופן כללי לא להגדיל אותם. לא ברור אם החולשה בשווקים תסתיים כבר ביום רביעי לאחר פרסום התוצאות – אבל לכל הפחות סיכוי גבוה שרמת התנודתיות תרד (במיוחד אם טראמפ לא יוכתר כמנצח).

הקטנת הסיכונים באה לידי ביטוי מצד אחד בהקטנת החשיפה למניות לכ-60%-70% ושמירה על מח"מ קצר יחסית של 3-3.5 שנים גם בצמוד וגם בשקלי. בנקודת הזמן הנוכחית אין עדיפות ברורה לצמודים או לשקלים. מצד אחד, ציפיות האינפלציה הנמוכות תומכות בהעדפה של הצמודים, אך מצד שני התנודתיות של האפיק הצמוד גבוהה יותר כך שהדבר תומך בהעדפה של השקלים. לפיכך התיק שלנו מאוזן בעיקרו.

מבנה עקום התשואות התלול בשוק המקומי יחד עם הצפי לשינוי בריבית בנק ישראל (או היעדר צפי כזה בטווח הנראה לעין) הופכים את שוק האג"ח המקומי למעניין ברמת התשואות והמרווחים הנוכחית. חשוב לעקוב היטב אחר השווקים השבוע כי בעקבות תוצאות הבחירות ייתכנו שינויים מהירים לכל אחד מהצדדים.

הסקירה הנ"ל משקפת את חוות דעתנו במועד הפרסום. חוות דעתנו יכולה להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת בעניין. החברה לא תהיה אחראית, בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרמו, אם יגרמו, כתוצאה משימוש בסקירה זו., וכן אינה מתחייבת כי התבססות על המידע המופיע בעבודה זו עשוי להניב רווחים. החברה מסירה אחריות מהקבוצה, מעובדי החברה ומעובדי החברות בקבוצה ונושאי המשרה בחברה ביחס לכל תביעה ו/או טענה שתעלה בהתבסס על הכתוב. החברה ו/או חברות קשורות אליה ו/או בעלי שליטה בה ו/או בעלי עניין במי מהם עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בסקירה הנ"ל. ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים לעייל עלולים שלא להתאים לכל משקיע. אין לראות בסקירה זו משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. סקירה זו אינה מותאמת למטרות ההשקעה ולצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקי

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x