פאנל כנס FUNDER מציג - הכלכלה העולמית בעידן של טראמפ >> נועם רוקח מאנליסט "שתשואת השווקים ברכיב המנייתי, תהיה בשנה הקרובה כנראה כ-5% ולא תהיה דו ספרתית."

פאנל ההשקעות בכנס פאנדר סיפק הצצה לדעת מומחים בנוגע להתפתחויות העכשוויות והעתידיות של הכלכלה העולמית והמקומית לאחר בחירתו של הנשיא החדש. הפאנל בהשתתפותם של ערן היימר מנכ"ל מדרוג, נועם רוקח סמנכ"ל ההשקעות של בית ההשקעות אנליסט, הכלכלן שלמה מעוז, אודי אלוני מנכ"ל פאנדר וערן היימר מנכ"ל מדרוג.

 

 
 

אלמוג עזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2016


כנס FUNDER שנערך אתמול (ג') בבורסה לניי"ע סיפק ראייה רחבה על שוק ההשקעות תחת אי הודאות שמספקת בימים אלו הבחרותו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. בתוך כך נערך פאנל להשקעות בהשתתפותם של ערן היימר מנכ"ל מדרוג, נועם רוקח מנכ"ל ההשקעות של בית ההשקעות אנליסט, הכלכלן שלמה מעוז, אודי אלוני מנכ"ל פאנדר וערן היימר מנכ"ל מדרוג. להלן השאלות שהאחרונים נשאלו ותשובותיהם

מי אתה באמת דולנד טראמפ, מנהלי הכספים עסוקים בפענוח דמותו של הנשיא הנבחר בארה"ב. כיצד טראמפ ישפיע על הכלכלה ושוק ההון?

נועם רוקח מנכ"ל ההשקעות של בית ההשקעות אנליסט, התמקד בבניית התיק על בסיס בחירת סקטורים: "אני שם בצד, את סוגיית טראמפ וההשפעה העתידית שלה. חשוב להגיד שמאז בחירתו של טראמפ, בשוק האמריקני התרחשה רוטציה בין הסקטורים. אם כי יש להיות כנים ולומר שתשואת השווקים ברכיב המנייתי, תהיה בשנה הקרובה כנראה כ-5% ולא תהיה דו ספרתית. כמו כן מאז היוודע בחירתו של טראמפ, מניות הפיננסים והבנקים עשו מהלך אדיר, אך הם עדיין נסחרות במכפיל הון בשווי של  1.2. כמו כן מניות הבנקים 'אוהבות' את העלייה בתשואות האג"ח ולכן משמשות כגידור של השוק. הדבר נכון גם לגבי הבנקים בארץ שנחשבים השקעה טובה". 

סקטורים נוספים שנחשבים אטרקטיביים הם הנדל"ן המניב בישראל שעדיין מניב תשואה גבוהה. מכפילי ה-FOO בנדל"ן מניב עומדים על תשואה של 7% בשנה ובעולם של ריבית אפסית זה לא רע בכלל.

לאחרונה חזינו בירידות במניות הפארמה. לדעתי הירידות אינן נובעות מ"אפקט קלינטון"[1]. אלא בעקבות ההוצאה הכבדה של האזרח האמריקני על בריאות שמגיעה כבר ל- 17% מהתוצר וזה יוצר לחץ מחירים. הירידות היו חריפות, אולי חריפות מדי, אך פריגו לא תחזור ל-200 דולר וטבע שביצעה רכישות לא מוצלחות גם לא תחזור לרמות השווי שאפיינו אותה לפני שנה". 

שלמה מעוז התייחס להשפעת טראמפ על השווקים: "לנוכח בחירתו של טראמפ, השווקים יצמחו מחדש וכנראה בקצב מהיר יותר מבחינת העלאת ודאות, כאשר טראמפ יוריד גם במס חברות. הפחד היה גדול טרם הבחירות בשל אי הודאות, לכן גם במידה וקלינטון הייתה נבחרת המדדים היו עולים. נתעקב על מה שקורה כרגע בארה"ב: נרשמת עלייה חדה בתשואות. בתוך כך יש ירידה בנטילת משכנתאות. בניגוד לריבית הפד' שער הריבית בשווקים כבר עלה. עליה בריבית, מביאה להתחזקותו של הדולר. אנחנו נמשיך לראות את עלייתו של הדולר מול שאר המטבעות. במיוחד לאור כך שאני חוזה שתי העלאות ריבית בארה"ב בשנה הקרובה".  

אודי אלוני ביצע הערכה על תנועת המטבעות: "הערכתי היא  שנראה אינפלציה בארה"ב בזמן הקרוב. טראמפ אומר שנמאס לו מיילן. מבחינתו, המדיניות המוניאטרית כשלה ובמקום שאנשים יבזבזו את הכסף בריבית אפס, הם חוסכים. לכן טראמפ מתעתד לבזבז את הכסף במקומם. טראמפ הוא נהג מירוצים שרוצה לתת גז ולהרים את הכלכלה. הריבית תעלה, יכול להיות ארבע פעמים בשנה הבאה, כך לפי כלכלנים שאני קורא לאחרונה. הדולר יתחזק מאוד אל מול היורו. אני חושב שנראה שיוויון בין הדולר ליורו. מול השקל הוא יתחזק גם כן. כדאי לזכור שלשווקים לוקח זמן להגיב. בעולם יש את מי שמגיבים ראשונים לאחר מכן יש ועדות השקעה שלוקח להן זמן להתכנס וכשהן מתכנסות הן מזיזות הרים של כסף". 

היימר התמקד בגיוס החוב של החברות: "יש חברות בשוק שלנו שהנפיקו חוב מראש בכדי להימנע ממצב של אי ודאות בעקבות הבחירות. אני לא חושב שתהיה תזוזה כל כך מהירה בשוק האג"ח. יש כוחות מאזנים והם כוחות חזקים. מדינות עם דירוגי אשראי נמוכים, שמהווים אלטרנטיבה, יאזנו את התחזקות הדולר והעלאת הריבית בארה"ב. זהו פער של משחק מטבעות של בנקים מרכזיים. למרות רוצנו של טראמפ להרחיב באופן ניכר את החוב, הבנק האמריקני יהווה כוח מונע נגד הממשל. הריבית תעלה, כי היא הייתה צריכה לעלות מזמן. התשואה על האג"ח בישראל ובארה"ב נעים יחד ושתיהן יעלו".

האם נחזה בתהפוכות פוליטיות נוספות?

מעוז: "לראשונה בלומברג, ביקשו מאיתנו לרשום כחלק מסקר מהם האיומים על אירופה. אנחנו ענינו כי הסכנה העיקרית ליבשת היא שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל "תעוף" בבחירות הקרובות. הרי גרמניה היא המדינה שמחזיקה את היבשת והחלטה של הגרמנים כי הם רוצים ללכת בעקבות בריטניה וארה"ב לשבור את הכלים תהיה משמעותית מאוד לשווקים".

רוקח: "אנחנו בעולם שצומח בשלושה אחוזים. המצב לא משתנה בעקבות דמוגרפיה וטכנולוגיה שמחליפה עובדים. באירופה אין מצב לעלות ריבית בשנה שנתיים הקרובות. תאר לעצמך שהריבית הדולרית, מול סל מהטבעות תהיה פראית והצמיחה תדוכא. לכן קשה מאוד לראות מצב שבו הריביות בארה"ב עולות ללא התפיסה הגלובאלית ותתרחש השתוללות במטבעות".

האם מנקודתו של המשקיע יש יתרון לבורסה המקומית? ומה לגבי האיחוד עם בורסות גדולות יותר בחו"ל?

רוקח: "למרות הביקורות על הבורסה המקומית, שוק האג"ח המקומי פורח הוא יעיל ויש פה הרבה הנפקות. שוק המניות סובל מכך שאין מספיק חברות גדולות וחזקות שיכולות לתפקד כחברות ציבוריות. בנוגע להקלה ברגולציה, לדעתנו כאשר יש רישום הדואלי, אין צורך לדרוש רגולציה מקומית ייחודית. התהליך של יציאת כסף מישראל החל בשוק המניות, אך זהו תהליך רחב יותר ואינו נוגע רק לתפקוד הבורסה המקומית ולבסוף תהליך זה יגיע גם לשוק האג"ח".

אלוני: "מהי הבעיה בשוק המניות? אני רוצה להזכיר את העובדה שיש לנו חסכון חובה לפנסיה. חייבו אותנו להזרים הון אדיר לבורסה ובעיקר לשוק האג"ח. אני לא יודע אם יש כאן יועץ שצריך להשקיע ארבע מיליארד בשוק כל כך קטן והוא לא חושש מהתנועות בשוק. הדרך של הבורסה למזג את עצמה בבורסה גדולה בארה"ב היא הדרך היחידה להשאיר את היכולת להניע כסף גדול". 

היימר: "אני חושב שנהרוס את העצמאות שלנו עם נתאחד. היא נהדרת לחברות קטנות שיכולות לגייס רק כאן. ההפרטה תעלה את העמלות. אם הייתי קונה את הבורסה. מה שמביא את המחזורים הוא ריבית אפס ולא ההנהלות הפרטיות".

מעוז: "יש לנו יצירה של מיליארדים בעקבות הפנסיות. אבל חברות שבאמת צריכות כסף הן אמורות להיסחר כחברות והשקעות לטווח ארוך. במקום לעודד את חברות הנמל, הכבישים והתשתיות הלאומיות להיסחר בשוק המקומי ולגייס כסף, הממשלה החליטה שזה אסור וזה פוגע בשני הצדדים"

האם הג'וקר של השנה הקרובה יהיה שוב הנדל"ן?

היימר: "לא משנה מה כחלון יעשה מחירי הנדל"ן יעלו בסביבה ללא אלטרנטיביות. בישראל המחירים זינקו לאחר שלא היה את המשבר שיוריד אותם בעשרות אחוזים (כפי שקרה בשאר העולם במשבר המשכנתאות האמריקני)". 

מעוז: "המדינה אינה גובה מיסים בענף נדל"ן ובכך היא מנתבת את ההון לשוק הנדל"ן. למי שיש מעל שתי דירות ישלם מס כמו כל פועל. הריביות יעלו אזי גם התשואות יעלו פה ומחירי הנדל"ן ירדו. היום המחירים הם לכיוון מטה, כאשר יש היצע של שיא כל הזמנים בשוק הנדל"ן. כדאי להבין, מהיום שאני מעלה את הריבית, תירשם ירידה במחירי הדירות תוך משך זמן של  9-16 חודשים".

רוקח: "בבורסה יש סקטור נדל"ן מניב, שבשנים האחרונות היה ניתן להשיג בו תשואה של עשרות אחוזים. גם דרך השוק השכיר היה אפשר ילהנות מהעלייה במחירי הנדל"ן. נזכיר כי בתקופת עליית מחירי הדיור, מחירי השכירות לא עלו. כמו כן בשנה האחרונה, הבטחון ירד בשוק היום בנוגע לעליית המחירים בשנים הבאות והשקעה בשוק ההון לעומת שוק הנדל"ן מאפשרת נזילות". 

אז מה כדאי לייעץ למשקיעים?

אלוני: "לפני ההתייחסות ליעוץ, כדאי להסתכל על המתרחש במדדי המניות בעולם. אנחנו מזהים שבניגוד לישראל, מדדי המניות בארה"ב הגיעו לשיא שלהם. הנפילה האחרונה במניות הגנריקה, שפגעה בבורסה המקומית, הגיעה בעקבות תחרות ורגולציה. הפחד הגדול היא בקיצור הבלעדיות של-180 יום שמובטחות לחברות התרופות הגנריות בתרופה גנרית חדשה. טבע היא הגדולה בעולם לרישום ראשוני של תרופות גנריקה וקיצור טווח הבלעדיות יכול היה לגרום לפשיטת רגל בחברה. אבל החשש הזה לא יתגשם ולכן הפוטנציאל של המדדים המקומיים גדול מאוד".

רוקח: "הייתי מנצל את עליית התשואות בארה"ב. הייתי יוצא לאג"ח חו"ל. האטרקטיביות של המניות עדיין לא נפגעו מעליית התשואות של האג"ח. נדרשת אנליזה להכיר חברות והאג"ח שלהן". 

מעוז: "מצב רוחו התזזיתי של טראמפ – אני חושב שזה טוב לשווקים. אחרי הרבה שנים של קו ישר בשוקי המניות והאג"ח, עכשיו נראה אותם (סוחרי ומשקיעי המניות) מי יצליח בשווקים כאשר התנודתיות תזנק. בנוגע לסקטורים, . הבנקים נסחרים מתחת להון שלהם והם אטרקטיביים. גם חברות צריכה אמריקניות מעניינות  וגם חברות יפניות עם יכולת הסתגלות גבוהה למצב החדש, עם גידור ליין יכולה להיות השקעה מעניינת". 

היימר: "הסיכון באג"ח ממשלתי ארוך הוא לא פחות ממניות. אם הריבית תעלה".

כיצד זה שהשוק מגיב יותר מהר מחברות הדירוג?

היימר: "דירוג הוא כלי לניהול תיק. אנחנו לא אמורים להגיב מהר יותר לשוק".

[1] קלינטון התחייבה תוך כדי קמפיין הריצה שלה לנשיאות להגדיל את התחרות בשוק הפארמה ולהוריד את מחירי התרופות



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x