נתן זוסמן >> תקציב 2017-2018 האם הוא חברתי?

מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל דיבר בכנס יום הזכויות הבינלאומי בכנסת

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/12/2016

פרופ' נתן זוסמן, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, נשא דברים בכנס לציון יום הזכויות הבינ"ל שנערך בכנסת. להלן עיקרי דבריו, והמצגת בה השתמש מצורפת. 

אציג בדבריי מאפיינים שונים של המשק הישראלי, בהשוואה בינ"ל, שיסייעו להאיר מרכיבים שונים במדיניות התקציב בישראל,  ויאפשרו לבחון - האם ניתן להגדיר את תקציב 2017-2018 כתקציב חברתי. מהו תקציב חברתי? מדובר בתקציב שבא לטפל בצמצום אי-השוויון בהווה,  ובד בבד לתמוך בצמיחה מכלילה, כזו שמשפרת את רמת החיים של כלל האזרחים בישראל. 

בחינת אי השוויון ע"י ניתוח מדדי ג'יני מלמדת כי אי השוויון בהכנסה הכלכלית בישראל דומה לממוצע ה-OECD. אולם, השפעת המדיניות, ובייחוד ההשפעה של תשלומי העברה, נמוכה בהשוואה בינ"ל, מה שמביא את אי השוויון בהכנסה הפנויה להיות גבוה משמעותית מממוצע ה-OECD. אחת הסוגיות המרכזיות בבחינת נושא הצמיחה המכלילה הוא נושא החינוך בישראל; בתחום זה אנו למדים כי הישגי תלמידי ישראל בחינוך נמוכים בהשוואה ל-OECD - הציונים במבחני PISA 2015, גם במדעים וגם במתמטיקה נמוכים מהממוצע ב- OECD. הפערים בהישגים במקצועות אלו בחברה הישראלית גבוהים משמעותית בהשוואה למדינות ה-OECD  - הפער בישראל הוא הגבוה ביותר מבין כל המדינות . בחינת ההוצאה התקציבית על חינוך, באמצעות השוואת ההוצאה השנתית לתלמיד, גם בבית הספר היסודי וגם בחטיבת הביניים ובתיכון, מראה כי ההוצאה השנתית לתלמיד נמוכה ביחס ל-OECD, ובכך תואמת את מיקומה של ישראל בהישגים . בבואנו לבחון את כישורי העובדים המצויים כבר בשוק העבודה בישראל אנו למדים כי הישגיהם של בני 16-65 בסקר המיומנויות הבינלאומי (PIAAC) גם הם נמוכים בהשוואה למדינות ה-OECD. גם במקרה זה, ההוצאה מהתקציב במונחי תוצר על הכשרה מקצועית בישראל נמוכה מזו שבמרבית מדינות ה-OECD, וככזו היא עקבית עם רמת המיומנויות הנמוכה יחסית.

לסיכום  – מניתוח ההתמודדות של תקציב 2017-2018 עם פערים חברתיים ניתן לציין שיש בו צעדים להקטנת אי השוויון. עם זאת, עולה כי קצב גידול תקציב משרד החינוך יהיה נמוך מקצב גידול התוצר, כך שמשקל תקציב זה בתוצר צפוי לקטון בשנתיים הבאות, אך ללא  שינוי בהוצאה הריאלית לילד בגיל הלימודים. גם התקציבים להכשרה מקצועית, התומכים בצמצום אי השוויון בטווח הבינוני, נמוכים בהשוואה בינ"ל. אחד הכלים להתמודדות הוא שינוי סדר העדיפויות בתוך תקציב החינוך שיסייע להקטנת הפערים בין מגזרים שונים.




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x