לאומי >> מגמה שלילית בשוק אגרות החוב מה ההמלצות להמשך?

הנפט הפגין ביצועים מרשימים השבוע

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/12/2016

עיקרי ההמלצות
  • העלאת הריבית בארה"ב, והודעת הבנק המרכזי האירופי בשבוע שעבר, מהוות נקודות ציון נוספות במעבר ההדרגתי לסביבה מוניטארית מרחיבה פחות. זאת, במקביל להמשך השיפור המתון בכלכלה העולמית ולעלייה בסביבת האינפלציה. לתהליכים אלו השלכות רחבות גם על הכלכלה הישראלית. עליה בסביבת הריבית עשויה להביא לאורך זמן לשינוי באופן התמחור של כלל אפיקי ההשקעה בתיקים. 
  • לאחרונה המלצנו להאריך מעט את מח"מ ההשקעה באפיק האג"חי, הן באפיק הממשלתי בישראל והן באפיק הקונצרני בחו"ל, לאור השיפור שחל ברמת התמחור באפיקים אלו, והאפשרות להגדלת התשואה השוטפת בתיק ההשקעות. גם לאחר הארכה זו, המח"מ המומלץ בתיקים הוא בינוני-קצר. זאת, על רקע ההערכה שסביבת הריביות העולמית והמקומית תוסיף לעלות בשנים הקרובות.
  • באפיק הממשלתי, המלצנו לאחרונה על מתן עדיפות קלה לאגרות החוב השקליות על פני אלו הצמודות. זאת, בשל ההערכה שעיקר העליה שחלה באינפלציה הצפויה בישראל כפי שהיא נגזרת משוק ההון נובעת מגורמי שוק (שינויים על פני העקומים בארה"ב) ולא משינוי בסביבת האינפלציה המקומית. בחודשים הקרובים מדדי המחירים לצרכן בישראל צפויים להמשיך ולהיות נמוכים, ועשויים לתמוך באפיק השקלי.
  • בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים באפיק זה. 
  • אנו ממליצים על חשיפה מנייתית ממוצעת. בטווח הארוך, שינויים מהותיים במדיניות הפיסקאלית בארה"ב עשויים להביא לשיפור ברווחיות הפירמות, ולצד זאת עלולים להיות מלווים בהתפתחות גורמי סיכון לכלכלה העולמית (קיטון בסחר העולמי, גידול נוסף בחוב הממשלתי, עלייה בסביבת האינפלציה, סיכוני מטבע ועוד). לאור רמת התמחור הגבוהה בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. אנו ממשיכים לתת עדיפות לענפי הטכנולוגיה, הפיננסים, התעשייה והתחבורה. אם כי בטווח הקצר יתכן תיקון מסויים לעליות החדות שנרשמו לאחרונה בענפים אלו.
  • קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, אג"ח קונצרני, סחורות) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. 
  

התפתחויות בשווקים
במרכז הבמה עמדה השבוע החלטת הריבית בארה"ב, במסגרתה העלה הבנק המרכזי את הריבית ב- 0.25%, בהתאם להערכות המוקדמות. זאת, על רקע המשך התחזקות כלכלת ארה"ב ושוק העבודה בפרט, במקביל לעלייה בסביבת האינפלציה. במבט קדימה, ציין הבנק המרכזי כי קצב העלאת הריבית עדיין צפוי להיות מתון בשנים הקרובות, אם כי מדיניות הפד בפועל צפויה להיקבע על פי הנתונים השוטפים. בנוסף, פרסם הבנק תחזיות מאקרו עדכניות במסגרתן הוא צופה כעת 3 העלאות ריבית בשנת 2017, לעומת 2 העלאות בתחזית הקודמת, וצמיחה ואינפלציה מעט גבוהים יותר.  
בשוק האג"ח, נרשמה תגובה עזה יחסית, למרות שהעלאת הריבית היתה צפויה. נראה, כי המשקיעים הופתעו במידה מסוימת מתחזית הפד לקצב העלאת ריבית מעט גבוה יותר בשנה הבאה. נרשמה עליית תשואות חדה לכל אורך עקום התשואות של ממשלת ארה"ב. בשוק המניות, כתגובה מיידית להחלטה נרשמו ירידות שערים במדדים המובילים. תגובה נוספת נרשמה בשוק המט"ח, בו נרשם ייסוף חד יחסית בדולר ביחס למטבעות העיקריים. שוק ההון הישראלי הושפע מהחלטת הריבית בארה"ב באופן דומה, אם כי בעוצמה נמוכה יותר. 


שוק אגרות החוב  
  • אגרות החוב הממשלתיות במרבית השווקים העיקריים, ובישראל, נסחרו השבוע במגמה שלילית על רקע צפי לירידה מסוימת בהיקף התמיכה של הבנקים המרכזיים בכלכלות בשנה הבאה, והערכות לאינפלציה מעט גבוהה יותר.
  • בארה"ב, זינקו תשואות אגרות החוב הממשלתיות לכל אורך העקום תוך עלייה בתלילותו. לאחר עלייה זו עומדת תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים על כ- 2.6%, רמת שיא של למעלה משנתיים. ציפיות האינפלציה הגלומות רשמו ירידה קלה.  
  • עוד בארה"ב, תשואות אגרות חוב קונצרניות בדירוגי השקעה עלו גם הן, על רקע מגמת מסחר דומה כאמור באפיק הממשלתי. זאת, תוך ירידה מתונה במרווחי האשראי. מנגד, תשואות אגרות חוב קונצרניות מתחת לדירוגי השקעה (High Yield) ירדו על רקע המשך עלייה במחיר הנפט, תוך ירידה במרווחי האשראי לרמת שפל של כשנתיים.   
  • באירופה, נסחרו אגרות החוב של ממשלת גרמניה תוך נטייה לירידת תשואות בחלקו הקצר של העקום ויציבות בחלקו הארוך. אלו הושפעו מחד מהכרזת ה- ECB על הארכת תכנית הרכישות עד לסוף שנת 2017 שלחצה את תשואות אגרות החוב הקצרות כלפי מטה, ומנגד, מהצמצום הצפוי ברכישות החל מאפריל 2017 וממגמת המסחר בעולם. 
  • בישראל, מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר פורסם לאחר שעת כתיבת סקירה זו. ההערכות בשוק הן למדד קרוב ל-0. 
  • תשואות אגרות החוב הממשלתיות בישראל עלו השבוע לכל אורך העקום, בדומה למגמה במרבית השווקים העיקריים, אם כי בעוצמה נמוכה מאשר בארה"ב. עלייה נרשמה גם בתלילות העקום השקלי, ובציפיות האינפלציה הגלומות לטווח הבינוני.     
  • באפיק הקונצרני, נסחרו השבוע מדדי התל בונד בשינויים קלים תוך צמצום קל במרווחי האשראי. 

שוק המניות
  • שוק המניות העולמי נסחר גם השבוע בעליות שערים (כ-1%), בהמשך למגמה בשבועות האחרונים. הודעת הריבית בארה"ב הביאה לירידות שערים לקראת סוף השבוע. מבין המדדים המרכזיים, בלטו בעליות מדדי ארה"ב, שנמצאים ברמות שיא. 
  • הענפים הנחשבים "דפנסיביים" (בריאות, צריכה שוטפת, שירותי תשתית) הובילו השבוע את העליות במדד העולמי. יוצא דופן למגמה זו הוא ענף הנדל"ן, בעל הרגישות הגבוהה לעלייה בסביבת הריבית.
  • מדדי השווקים המתעוררים רשמו ברובם ירידות שערים, במקביל לפיחות בשערי המטבעות המקומיים שלהם. מדד המניות ברוסיה דווקא המשיך לעלות והוסיף לערכו 15% בחודש האחרון, כאשר ההערכות בשווקים הן שתוצאות הבחירות בארה"ב, והעליות במחירי הנפט שנרשמו לאחרונה, עשויות לתרום לרווחיות הפירמות ברוסיה.
  • שוק המניות המקומי נסחר השבוע במגמה מעורבת. סקטור הפארמה, בלט בעליות שערים, וענף האנרגיה המקומי המשיך ליהנות מהעלייה שנרשמה לאחרונה במחירי הנפט. מנגד, במניות הנדל"ן נרשמו ירידות שערים, על רקע העלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות, ובמניות הבנקים נרשמו מימושים קלים. סקטור התקשורת המשיך להיסחר בתנודתיות, על רקע הציפייה להחלטות רגולאטוריות בענף, ובסיכום שבועי רשם ירידות שערים.

מטבעות וסחורות
  • בסיכום השבוע חל באינדקס הדולרי תיסוף של 1.85%. זאת כאמור, בעיקר על רקע העלאת הריבית בארה"ב. הדולר התחזק מול כל מטבעות ה-G10 ובמיוחד מול היין היפני אשר נחלש בכ-3.3%. התגובה של השקל הייתה מתונה יחסית והוא נחלש ב-0.8%. האירו נחלש בכ-1.8% מול הדולר לרמה של 1.04$ ומול השקל ב-1.0%, לרמה של 4.01 ₪ הנמוכה מזה 14 שנה.
  • במקביל לתיסוף בדולר והשינויים בתוואי הריבית, ירד מחיר הזהב בכ-3.4%, ומחיר הכסף בכ-5.0%.
  • הנפט רשם עליות שערים חדות בתחילת השבוע, לאחר הפרסום כי המדינות שאינן חברות באופ"ק (רוסיה, מקסיקו ומדינות נוספות) הסכימו להצטרף לקיצוץ בתפוקת הנפט. העליה במחיר הנפט קוזזה חלקית לאחר הודעת הריבית ונתוני דוח המלאים בארה"ב, שהצביעו על עליה. בסיכום שבועי עלה מחיר חבית מסוג WTI בכ-0.5%.


אג"ח: שי ג'רבי
סחורות ומט"ח: מורן מייק בכר
חנוך פרנקוביץ'
ענף מחקר שוק ההון









מסמך זה בוצע בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. אין לראות במסמך זה המלצה או תחליף להפעלת שיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ -  בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא - לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הנתונים נלקחו ממערכות ממוכנות כגון מגמה, גרפיט, בלומברג ועוד, למעט מקרים שבהם נכתב אחרת ולא בוצעו בדיקות לאימות הנתונים. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות כאן לתוצאות בפועל. הבנק אינו מתחייב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. לבנק ו/או לחברות בנות שלו ו/או לחברות הקשורות אליו ו/או לבעלי שליטה ו/או לבעלי עניין במי מהם, עשוי להיות מעת לעת עניין במידע.











הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x