הראל פיננסים >> בתיק המניות העולמי מעניין להחזיק חשיפה לא רק לארה"ב

לטווח הבינוני והארוך ההשקעה באירופה ויפן עשויה להניב תשואה נאה

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/12/2016

1.    מניות – השוק המקומי מהווה יותר מ-50% מהחלק המנייתי

השבוע החולף התאפיין ביציבות במדדי המניות בארה"ב, בעוד שבאירופה וביפן נרשמו עליות של בין 2% ל-4%. אחד הגורמים המרכזיים לתנודתיות הזו הוא הדולר, שהתחזקותו משפרת את המצב היחסי של הכלכלות האחרות בהשוואה לכלכלה האמריקאית. בשבוע האחרון התחזק הדולר ב-1% מול היורו וב-2.2% מול הין.

הסקטורים החזקים של השבוע האחרון היו התקשורת (2.3%+ בשבוע האחרון, בסקטור שבולט בעלייה של מעל 20% השנה) וכן סקטור הפארמה, שהבולטות שלו באה אחרי כמה חודשים לא פשוטים ולאחר שהוא הסקטור היחיד שמציג תשואה שלילית מתחילת שנה בהקשר זה אנו עדיין לא רואים בסקטור הזה בשורה. הסקטורים החלשים של השבוע האחרון היו התעשייה וחומרי הגלם, אחרי העליות החזקות שלהם בתקופה האחרונה.

באירופה אנו רואים בעיקר ביצועים טובים למניות של יצואניות גדולות, שאמורות ליהנות מחולשת היורו, בהנחה שתימשך. בגזרה אחרת, הנפקת המניות המתוכננת של הבנק האיטלקי מונטה דה פשי במטרה לגייס 5 מיליארד יורו, מובילה לשקט יחסי באג"חים של כל הבנקים באירופה וגם מעלה את מחירי המניות של הבנקים בכל העולם.

יפן הוא שוק המניות המצטיין של הרבעון הנוכחי (בשווקים המפותחים) עם תשואה של 18% והוא המועדף על ידי אסטרטגים רבים גם ל-2017. עם זאת, כדאי להביא בחשבון שברבעון הנוכחי נחלש הין בכ-14% מול הדולר, כך שלמעשה כמעט כל התשואה הגיעה מהמטבע. במלים אחרות, שורט על הין דומה להשקעה במניות ביפן.

בתיק המניות העולמי מעניין להחזיק חשיפה לא רק  לארה"ב, אך זאת רק עבור מי שמוכן לספוג את התנודתיות. כי כפי שניתן להבין מהדברים שלעיל, היא לא עומדת להיעלם בקרוב, אך לטווח הבינוני והארוך ההשקעה באירופה ויפן עשויה להניב תשואה נאה. הביצועים והתמחור של השוק המקומי (ובמיוחד המניות הקטנות והבינוניות) ממשיכים לתמוך במשקל של מעל 50% מתיק המניות הכולל.

2.    אג"ח קונצרני – דירוגים גבוהים כתחליף לממשלתי

המרווחים באג"ח הקונצרני בעולם המשיכו להיות נמוכים, כהמשך למגמת עליית התשואות, זו תופעה שאנחנו כבר מכירים מהשבועות האחרונים. חשוב לציין שהודות למרווחים הנמוכים האלה, השקעה באג"ח קונצרני לא בהכרח הניבה הפסד משמעותי. מי שחשוף למדדים עם מח"מ ארוך (כמו LQD) הפסיד בחודשיים האחרונים 4.5%, אך בהשקעה עם מח"מ קצר יותר (3-4 שנים) הירידות היו כרבע מכך וגם זה לא בכל האג"חים כך למשל, באג"ח מתחום הפיננסים, תחום מועדף עלינו,  היו אף רווחים הודות לירידת תשואות בחלק מהמקרים.

מנגד, מרווחי High Yield בעולם ממשיכים לשבור שיאים שליליים. כרגע המרווח ל-10 שנים עומד על 3.5%, כאשר בפברואר (בשיא הירידה של מחירי הנפט ) הוא היה מעל 8%. כלומר, המגמה של אג"ח בדירוג נמוך שמתפקד טוב היא מגמה כלל עולמית ולא רק מקומית. גם בשוק המקומי ראינו זאת, כאשר מדד תל בונד תשואות היה היחיד שעלה בשבוע האחרון. עם זאת, דווקא הביצועים האלה מטרידים וכך גם העובדה כי המרווח בין הדירוגים הנמוכים לגבוהים ירד לשפל. בתנאים האלה, להערכתנו הגדלת חשיפה לאפיק זה באופן גורף היא פחות מומלצת (לא שוללים חשיפה לאג"חים מעניינים באופן נקודתי).

מנגד, העובדה שהמרווחים של הדירוגים הגבוהים לא רחוקים מאלה של הנמוכים מקלה עלינו במקרים רבים להגדיל אליהם חשיפה, לעתים גם במקום אג"ח ממשלתי. החשיפה המועדפת לקונצרני בתיקי ההשקעות שלנו היא 40%-45% בדירוג ממוצע של A , שווה לשים לכך שבשבוע האחרון בלטו בביצועים גם אג"חים בריבית משתנה בשוק המקומי (בארה"ב הם בולטים לחיוב כבר מאז הבחירות). אין ספק, שבשוק המקומי הביצועים שהאפיק הזה בולטים, מאחר שבניגוד לעבר הם סוף סוף ממלאים את תפקידם בזמן עליית תשואות וממתנים את הירידות באפיק. חשוב לזכור רק כי בעת הנוכחית איננו רואים עליית ריבית ולפיכך קשה לראות באפיק זה הזדמנות ארוכת טווח.

3.    תיק השקעות –  חשיפה גדולה יותר לקונצרני, חשיפה למט"ח היא לא מלה גסה

המגמה של עליית התשואות בארה"ב מצד אחד מחזקת את הדולר באופן ישיר, אך מצד שני התחזקות הדולר מורידה את ציפיות האינפלציה, מגדילה את הריבית הריאלית ובכך מחזקת עוד יותר את הדולר. הדבר עשוי בסופו של דבר להוביל לכך שמספר העלאות הריבית בארה"ב יהיה קטן מכפי שמעריך כרגע הבנק המרכזי.

בניגוד למגמת עליית התשואות בארה"ב, התשואות באירופה כבר לא עלו בשבוע האחרון. אפילו התשואות באיטליה כרגע נמוכות מרמתן לפני משאל העם. בשוק המקומי, אחרי מדד המחירים לצרכן האחרון נראה כי גם כאן התשואות לא צפויות לעלות ולכן, האמירה שלנו מהשבוע שעבר כי נכון להאריך מח"מ בחלק השקלי בצורה איטית  (לכיוון מח"מ 4) עדיין נראית נכונה – למרות עליית התשואות המהירה בארה"ב.

לאור הערכתנו כי התשואות בשוק המקומי לא צפויות להמשיך לעלות באופן משמעותי, המטרה של תיק ההשקעות בתקופה הקרובה תהיה להתבסס על תשואה שוטפת. זו הסיבה לכך שבמקרים מסוימים אנו נכונים להגדיל חשיפה לאג"ח קונצרני על חשבון אג"ח ממשלתי או לחפש תשואות במקומות נוספים. אחד מהם הוא למשל הגדלה מסוימת של חשיפה למט"ח בשיעור שיכול להגיע בין 5% ל-10%. חשיפה למט"ח יכולה לבוא דרך רכישת אג"ח או מניות ללא נטרול המטבע.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי וביבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.


x